Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2074806_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 171
Offentligt
Sundheds- og Ældreudvalget 2018-19
SUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 295
Offentligt
Sundheds- og Ældreudvalget
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Ny opgørelsesmetode vedr. kommunernes udgifter til ældre og personer med
handicap mv.
Sagsnr.
2015 - 8401
Doknr.
504579
Dato
12-01-2017
Jeg vil gerne på vegne af undertegnede, børne- og socialministeren og ældreministe-
ren orientere om, at en ny metode til at opgøre kommunernes udgifter til ældre og
personer med handicap mv. er taget i anvendelse i forbindelse med kommunernes
budgetter for 2018, som offentliggøres af Danmarks Statistik den 16. januar 2018.
Den nye opgørelsesmetode, som fremadrettet vil bidrage til at sikre mere retvisende
opgørelser af kommunernes udgifter til ældre og personer med handicap mv., er resul-
tatet af et arbejde, som blev igangsat af den tidligere regering i maj 2016.
Det har indtil nu ikke været muligt at udlede kommunernes udgifter til henholdsvis
ældre- og handicapområdet direkte af de kommunale budgetter og regnskaber. Det
skyldes, at de lovgivningsmæssige rammer omkring en række kommunale ydelser
rettet mod de to målgrupper ikke skelner mellem, hvorvidt borgerens nedsatte funkti-
onsniveau skyldes handicap eller alder, og indsatsen visiteres således efter de sam-
me paragraffer i serviceloven.
For at kunne opgøre de samlede kommunale udgifter til henholdsvis ældre- og handi-
capområdet er der derfor hidtil foretaget en skønsmæssig afgrænsning af udgifterne
baseret på centrale fordelingsnøgler opgjort i 2007 af det daværende Socialministeri-
um, KL og Finansministeriet.
På ældre- og handicapområdet eksisterer der i dag et bedre grundlag for at vurdere
de faktiske udgifter, end det var tilfældet i 2007, selvom fuldt ud retvisende data stadig
udgør en betydelig udfordring. Samtidig er der konkrete udviklinger, der har givet an-
ledning til at revidere den måde, som udgifterne fordeles på i budget- og regnskabs-
opgørelser. Fx opretter flere kommuner i dag botilbud til personer med handicap mv.
efter almenboligloven frem for efter serviceloven. Med den hidtidige opgørelsesmeto-
de vurderes det, at udgifterne til disse tilbud i overvejende grad er blevet henført til
ældre borgere.
Den opgørelsesmetode, der hidtil har været anvendt, har formentlig overvurderet hvor
stor en andel af de ikke adskilte udgifter til ældre og personer med handicap, der tilgår
ældre i udgiftsopgørelsen, mens andelen af udgifterne, der tilgår personer med handi-
cap, formentligt har været tilsvarende undervurderet.
Derfor er der foretaget en revision af den måde, kommunernes handicap- og ældre-
udgifter adskilles på, på baggrund af anbefalingerne fra en enig arbejdsgruppe bestå-
ende af Social- og Indenrigsministeriet (nu Økonomi- og Indenrigsministeriet og Bør-
ne- og Socialministeriet), Finansministeriet, Sundheds- og Ældreministeriet og KL.
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren vil oplyse de realiserede serviceudgifter på ældreområdet årligt i perioden 2015 til 2018, inklusiv og eksklusiv korrektioner for løft under det statslige udgiftsloft og endvidere oplyse væksten i perioden i procent p.a., til sundheds- og ældreministeren
2074806_0002.png
Den nye metode indebærer et databrud, hvor de opgjorte udgifter til de to områder
ikke er sammenlignelige med tidligere års opgørelser. Udgifterne for 2018 og frem kan
derfor ikke sammenlignes med udgifterne i tidligere år. Den nye opgørelsesmetode
har ikke betydning for opgørelsen af de samlede udgifter til ældre borgere og personer
med handicap mv., hvorfor det samlede opgjorte udgiftsniveau for disse områder fort-
sat vil være sammenligneligt med opgørelser i tidligere år.
Revisionen indebærer en ændring af den kommunale kontoplan med henblik på at
sikre en mere klar og entydig kontering af kommunernes udgifter til ældre og personer
med handicap mv., hvormed der ikke længere skal anvendes en centralt fastsat nøgle
til at fordele udgifterne på de to områder.
Det tager tid for kommunerne at tilpasse sig den nye opgørelsesmetode, og denne
tilpasning vil også finde sted efter offentliggørelsen af kommunernes budgetter. Ni-
veauet for hhv. ældre- og handicapudgifterne i 2018 opgjort på baggrund af den nye
opgørelsesmetode kendes derfor først endeligt i april 2019, hvor kommunernes regn-
skaber for 2018 offentliggøres.
Det er vigtigt at understrege, at der alene er tale om en teknisk revision i forhold til at
sikre retvisende opgørelser af udgiftstal for ældre og personer med handicap mv. Den
nye opgørelsesmetode har derfor ikke medført, at der er sket justeringer i de faktiske
udgifter, som kommunerne bruger til hhv. ældre og personer med handicap mv.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
2