Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2073993_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Finansudvalg
Dato: 09-09-2019
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPMALN
Sagsnr.: 1906606
Dok. nr.: 957348
Folketingets Finansudvalg har den 12. august 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 8
(Alm. del) til sundheds- og ældreministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra René Christensen (DF).
Spørgsmål nr. 8:
”Vil
ministeren oplyse de realiserede serviceudgifter på ældreområdet årligt i perio-
den 2015 til 2018, inklusiv og eksklusiv korrektioner for løft under det statslige ud-
giftsloft og endvidere oplyse væksten i perioden i procent p.a.?”
Svar:
Kommunernes realiserede serviceudgifter til ældreområdet i perioden 2015-2018 (in-
klusiv hhv. eksklusiv løft af ældreområdet under det statslige delloft for driftsudgifter,
som følger af finanslovsaftalerne for 2014-2018) fremgår af
tabel 1.
Løft af kommu-
nernes serviceudgifter, der er placeret under det statslige delloft for driftsudgifter,
udmøntes som statslige driftstilskud efter ansøgning og fremgår derfor ikke af de
kommunale serviceudgifter, som opgøres netto.
Kommunernes realiserede serviceudgifter til ældreområdet er gennemsnitligt steget
med ca. 2,1 pct. p.a. i perioden fra 2015 til 2017, når der tages højde for løft under
det statslige delloft for driftsudgifter,
jf. tabel 1.
Kommunernes serviceudgifter til ældreområdet for 2018 og frem kan ikke sammen-
lignes med tidligere år. Det skyldes, at en ny metode til at opgøre kommunernes ud-
gifter til ældre og personer med handicap mv. er taget i anvendelse i forbindelse med
kommunernes budgetlægning for 2018, jf. orienteringsbrev fra Økonomi- og Inden-
rigsministeriet, som blev sendt til Sundheds- og Ældreudvalget samt Social-, Inden-
rigs- og Børneudvalget den 12/01- 2018, vedlagt som bilag 1.
Den nye opgørelsesmetode indebærer et databrud, hvor de opgjorte udgifter til hhv.
ældre og personer med handicap mv. ikke er sammenlignelige med tidligere års op-
gørelser.
Den nye opgørelsesmetode vil fremadrettet bidrage til at sikre mere retvisende opgø-
relser af kommunernes udgifter til ældre og personer med handicap mv.
Det bemærkes, at der alene er tale om en teknisk revision i forhold til at sikre retvi-
sende opgørelser af udgiftstal for ældre og mennesker med handicap. Der er således
ikke tale om, at revisionen indebærer justeringer i de faktiske udgifter som kommu-
nerne bruger til hhv. ældre og mennesker med handicap.
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om ministeren vil oplyse de realiserede serviceudgifter på ældreområdet årligt i perioden 2015 til 2018, inklusiv og eksklusiv korrektioner for løft under det statslige udgiftsloft og endvidere oplyse væksten i perioden i procent p.a., til sundheds- og ældreministeren
2073993_0002.png
Tabel 1
Kommunernes realiserede serviceudgifter på ældreområdet, inkl. og ekskl. korrektioner for løft under det statslige delloft for driftsudgifter, 2015-2018, mia. kr.,
2019-pl
Vækst
Mia. kr.
2015
2016
2017
2018** 2015-2017 p.a., pct.
Ældreudgifter, ekskl. korrektioner for løft
Ældreudgifter, inkl. korrektioner for løft
Løft på ældreområdet
Ældremilliarden (FL14)
Udbredelse af klippekort til ekstra hjemmehjælp (FL15)
Værdighedsmilliard (FL16)
1)
Klippekort til ældre (FL17)
Bedre bemanding i ældreplejen (FL18)
1,1
0,1
*
0,2
1,1
*
*
1,1
0,4
*
*
1,1
0,4
0,5
43,3
44,5
44,0
45,2
44,9
46,4
43,3
45,3
1,8
2,1
Anm.: Der er korrigeret for meropgaver i medfør af DUT mv. til budget 2019-niveau samt ændrede pris- og lønforudsætninger. Som følge af afrunding summerer
udgiftsudviklingen ikke nødvendigvis til forskellen på udgiftsniveauerne som angivet i tabellen. Udgifterne er afgrænset til nettodriftsudgifter konteret på funktio-
nerne 5.32.32-5.32.35 og 5.32.37 frem til og med 2017 samt på funktionerne 5.30.26-5.30.29, 5.30.31 og 5.30.36 fra og med 2018. Der er foretaget en skønsmæs-
sig afgrænsning af udgifterne til hhv. ældre og handicapområdet frem til og med 2017.
**) Udgifterne til ældre- og handicapområdet fordeles fra og med budget 2018 entydigt i den kommunale kontoplan på hhv. ældre- og handicapområdet. Den nye
metode indebærer et databrud, hvor de opgjorte udgifter til de to områder ikke er sammenlignelige med tidligere års opgørelser. Udgifterne for 2018 og frem kan
derfor ikke sammenlignes med udgifterne i tidligere år.
1) Sundheds- og Ældreministeriet gav i 2016 kommunerne tilladelse til at overføre uforbrugte midler svarende til 24 pct. af værdighedsmilliarden for 2016 til 2017.
Ifølge foreløbige tal har kommunerne endvidere fået lov til at overføre ca. 10,9 pct. af de samlede værdighedsmidler for 2017, dvs. inkl. overførte midler fra 2016, til
2018.
*) Midlerne er omlagt til det kommunale bloktilskud og indgår dermed i kommunernes serviceramme
Kilde: Danmarks Statistik, Finansministeriets meropgaveopgørelse samt egne beregninger.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Mossa Al-Naqqash
Side 2