Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2160548_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. februar 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 62 (Alm. del) af 19.
september 2019 stillet efter ønske fra Mai Villadsen (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne den samlede effekt på gini-koefficienten af Dansk Indu-
stris udspil ”Sammen Skaber Vi Grøn Vækst”, og virkningen på disponsibel ind-
komst for hver af de tiende deciler, og for den tiende decil bedes virkningen også
opdelt på percentiler?
Svar
Dansk Industris (DI) udspil
Sammen skaber vi grøn vækst
er meget omfattende og
udspillet omfatter initiativer på en lang række områder. Det er lagt til grund for
besvarelsen, at der spørges til fordelingsvirkningerne i et enkelt år.
Vurderingerne er udarbejdet på grundlag af de metodenotater
1
, DI har udarbejdet,
hvor detaljerne i initiativerne er udfoldet. For nogle forslag har det været nødven-
digt at supplere modelbeskrivelserne med konkrete antagelser. Der er medtaget
initiativer, der enten direkte har en virkning på de disponible indkomster, eller
hvor en virkning kan opgøres beregningsteknisk. Initiativer, der ikke indgår i me-
todenotaterne, er ikke medtaget i besvarelsen, da de enten er for upræcist afgræn-
sede eller er uden nævneværdige fordelingspolitiske virkninger.
Udspillets initiativer er i besvarelsen opdelt i tre kategorier:1) Initiativer, der har
direkte virkning på de disponible indkomster og dermed indkomstforskellene i be-
folkningen, 2) initiativer, der er målrettet erhvervslivet, samt 3) initiativer der ved-
rører forbrugsafgifter, og som ikke direkte påvirker indkomstforskellene.
1) Initiativer med direkte virkning på de disponible indkomster
Udspillet indeholder en række initiativer, som enten påvirker ydelsessystemet, ind-
komstbeskatningen eller på anden måde har umiddelbar virkning på de disponible
indkomster:
Afskaffelse af topskatten
Metodenotat - Kapitel 6:
https://www.danskindustri.dk/arkiv/analyser/2019/11/metodenotat---kapitel-6-i-
dis-2030-plan/
Metodenotat
arbejdsmarkedsforslagene:
https://www.danskindustri.dk/arkiv/analyser/2019/11/metode-
notat--beregningerne-af-arbejdsmarkedsforslagene-i-dis-2030-plan/
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 62: MFU spm. om den samlede effekt på gini-koefficienten af Dansk Industris udspil Sammen Skaber Vi Grøn Vækst, og virkningen på disponsibel indkomst for hver af de tiende deciler, til finansministeren
2160548_0002.png
Side 2 af 7
Afskaffelse af loft over beskæftigelsesfradrag
Afskaffelse af grøn check
Afskaffelse af aktivitetstillæg i kontanthjælpssystemet
Afskaffelse af lønindkomstmodregningen i folkepension
Lavere og mere ensartet kapital- og aktiebeskatning
Omlægning af SU til lån på kandidatuddannelser
Initiativerne er omfattende og må formodes også at medføre væsentlige adfærds-
virkninger. I overensstemmelse med den sædvanlige metode til opgørelse af forde-
lingsvirkninger medregnes alene de umiddelbare virkninger på de disponible ind-
komster.
Det skønnes, at personerne i 10. indkomstdecil vil opleve en disponibel indkomst-
fremgang
på knap 9 pct. som følge af initiativerne, mens personerne i 1. indkomst-
decil skønnes at opleve en disponibel indkomstnedgang på godt 3 pct.,
jf. figur 1.
Figur 1
Virkning på disponible indkomster
Pct. af disponibel indkomst
15
Pct. af disponibel indkomst
15
10
10
5
5
0
0
-5
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Indkomstdeciler
7.
8.
9.
10.
-5
Diverse initiativer på skatteområdet
Omlægning af SU
Afskaffelse af aktivitetstillæg
Afskaffelse af modregning i pension
Anm.: Personerne i befolkningen er rangeret efter familieækvivaleret disponibel indkomst. Pct. af disponibel indkomst er opgjort
på baggrund af ækvivalerede kroner. Opgørelserne er baseret på oplysninger om befolkningens indkomstforhold mv. i
2016 fremskrevet til 2020-niveau.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Stigningen i disponible indkomst for personer i de højeste indkomstdeciler skal
især ses i lyset af initiativet om at afskaffe topskatten såvel som initiativet om at
fjerne loftet over beskæftigelsesfradraget. Reduktionen af den disponible ind-
komst for personer i de nederste indkomstdeciler er primært drevet af omlægnin-
gen af SU’en og
initiativet omkring afskaffelsen af den grønne check.
For de personer, der befinder sig i 10. indkomstdecil, er stigningen i de disponible
indkomster størst for de personer, der ligger allerøverst i indkomstfordelingen. Så-
ledes skønnes det, at initiativerne vil medføre en stigning i den disponible ind-
komst på godt 17 pct. for personer i 100. indkomstpercentil,
jf. figur 2.
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 62: MFU spm. om den samlede effekt på gini-koefficienten af Dansk Industris udspil Sammen Skaber Vi Grøn Vækst, og virkningen på disponsibel indkomst for hver af de tiende deciler, til finansministeren
2160548_0003.png
Side 3 af 7
Figur 2
Virkning på disponibel indkomst opdelt på percentiler for personer med de 10 pct. højeste indkomster
Pct. af disponibel indkomst
20
Pct. af disponibel indkomst
20
15
15
10
10
5
5
0
91.
92.
93.
94.
95.
96.
Indkomstpercentiler
97.
98.
99.
100.
0
Diverse initiativer på skatteområdet
Omlægning af SU
Afskaffelse af aktivitetstillæg
Afskaffelse af modregning i pension
Anm.: Personerne i befolkningen er rangeret efter familieækvivaleret disponibel indkomst. Pct. af disponibel indkomst er opgjort
på baggrund af ækvivalerede kroner.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Initiativerne med direkte virkning på de disponible indkomster skønnes at have en
virkning på indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten på godt 1,8 pct.-po-
int,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Virkning af skatte- samt ydelseselementerne på indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten
Skatteelementer:
Afskaffelse af topskat
Afskaffelse af loft over beskæftigelsesfradrag
Afskaffelse af grøn check
Lavere og mere ensartet kapital- og aktiebeskatning
Skatteelementer i alt
Gini-koefficient, pct.-point
0,92
0,35
0,11
0,20
1,63
Ydelseselementer:
Afskaffelse af aktivitetstillæg i kontanthjælpssystemet
Afskaffelse af lønindkomstmodregning i folkepensionen
Omlægning af SU
Ydelseselementer i alt
0,03
0,02
0,14
0,19
Samlet
1,81
Anm.: Se anmærkning til figur 1. Virkningen af de enkelte initiativer er beregnet enkeltvist og summer ikke nødvendigvis til den
samlede virkning. Derudover kan der være afvigelser pga. afrunding.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag. 2016-data fremskrevet til 2020 med forudsætninger i Økonomisk Re-
degørelse, august 2019 samt 2020-regler.
2) Initiativer målrettet erhvervslivet
Initiativer målrettet erhvervslivet, herunder selskabsskatter, afgifter mv., antages at
blive nedvæltet i lønningerne i bred forstand, og vil dermed beregningsteknisk
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 62: MFU spm. om den samlede effekt på gini-koefficienten af Dansk Industris udspil Sammen Skaber Vi Grøn Vækst, og virkningen på disponsibel indkomst for hver af de tiende deciler, til finansministeren
2160548_0004.png
Side 4 af 7
være fordelingsmæssigt neutrale (overførsler og lønninger påvirkes symmetrisk).
Det skal ses i sammenhæng med, at en ændring i lønnen afspejler sig i en ændring
i overførslerne via satsreguleringsprincipperne samt i en ændring i de offentlige
lønninger via reguleringsmekanismen i de offentlige overenskomster. Initiativerne,
der er målrettet erhvervslivet, kan findes i
bilag 1.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at initiativerne målrettet erhvervslivet vil
øge den disponibel indkomst med knap 3 pct. for alle personer i befolkningen
(denne virkning skal sammenholdes med effekten illustreret i figur 1).
3) Initiativer vedrørende forbrugsafgifter målrettet husholdningerne
Den disponible indkomst opgøres som de samlede indkomster fratrukket ind-
komstskatter, men før betaling af forbrugsafgifter. Det afspejler, at indkomstfor-
skellene søger at sammenligne befolkningens forbrugsmuligheder og ikke betydnin-
gen af befolkningens forbrugsvalg. Ændrede forbrugsafgifter påvirker dermed ikke
befolkningens disponible indkomster direkte.
I den forbindelse skal man også være opmærksom på, at forbrugsafgifter adskiller
sig fra indkomstskatter ved, at de ofte er begrundet med et ønske om at skabe en
adfærdsændring (og ikke omfordeling). Hertil kommer, at der ikke er højkvalitets-
data om befolkningens forbrug. De tilgængelige oplysninger om befolkningens be-
taling af afgifter er generelt behæftet med betydelig usikkerhed.
DI foreslår i deres udspil en pulje til lempelse af en række forbrugsafgifter for om-
kring 2 mia. kr. DI angiver i deres metodenotat følgende forslag til afgiftslempel-
ser, der kan finansieres inden for puljens størrelse:
En afskaffelse af afgiften på: Chokolade- og sukker, is (konsum-is), engangs-
service, glødelamper, kaffe, mousserende vin og lystfartøjsforsikringer.
Et skattestop på afgiften på alkohol: Øl, vin og spiritus.
En indeksering af afgiften på cigaretter.
Til beregningen af et skattestop på afgifterne vedrørende alkohol antager DI, at
afgifterne vil stige med 1,8 pct. pr. år som følge af den generelle pris- og vel-
standsudvikling. Disse afgifter er imidlertid ikke værdiafgifter og følger derfor ikke
automatisk prisudviklingen. I forbindelse med beregningen af fordelingseffekterne
er der dog lagt en afgiftsændring til grund, svarende til
DI’s antagelser.
Afgiftsændringer påvirker som nævnt ikke direkte de disponible indkomster, men
ændringen i afgiftsbetalingen ved
uændret
forbrugsvalg kan opgøres som andel af
den disponible indkomst. Afskaffelsen af afgifterne samt skattestoppet på alkohol-
varer giver den største relative besparelse blandt personer med de laveste indkom-
ster. Modsat øger indekseringen af cigaretafgiften afgiftsbetalingen relativt mest for
personer i de samme indkomstgrupper,
jf. figur 3.
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 62: MFU spm. om den samlede effekt på gini-koefficienten af Dansk Industris udspil Sammen Skaber Vi Grøn Vækst, og virkningen på disponsibel indkomst for hver af de tiende deciler, til finansministeren
2160548_0005.png
Side 5 af 7
Figur 3
Ændring i afgiftsbetaling som andel af disponibel indkomst opdelt på indkomstdeciler
Pct. af disponibel indkomst
0,8
Pct. af disponibel indkomst
0,8
0,6
0,4
0,2
0,0
-0,2
-0,4
0,6
0,4
0,2
0,0
-0,2
-0,4
-0,6
-0,8
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Indkomstdeciler
Skattestop på alkohol
7.
8.
9.
10.
-0,6
-0,8
Afskaffelser af diverse afgifter
Indeksering af cigaretafgift
Anm.: Personerne i befolkningen er rangeret efter familieækvivaleret disponibel indkomst. Pct. af disponibel indkomst er opgjort
på baggrund af ækvivalerede kroner. Afgiftsbetalingerne for personerne i befolkningen er skønnet på baggrund af lokale
lineære sammenhænge mellem den disponible indkomst og afgifterne i Danmarks Statistiks forbrugsundersøgelse. Be-
regningerne tager udgangspunkt i de senest tilgængelige oplysninger om befolknings- og forbrugssammensætningen.
Fordelingsvirkningerne afspejler den umiddelbare virkning af afgiftsændringer, hvor der ikke tages højde for, at afgifts-
stigningen også belaster den del af indkomsten, der spares op. Beregningerne tager ikke højde for afgiftsforhøjelserne
som følge af Aftale om Finansloven for 2020, da forhøjelserne
blev vedtaget efter DI’s plan blev fremsat.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Ændringen i afgiftsbetalingerne udgør omtrent samme andel af de disponible ind-
komster for alle personer i 10. decil, idet andelen er en smule mindre for personer
i 100. percentil, hvilket skyldes markant højere disponible indkomster,
jf. figur 4.
Figur 4
Ændring i afgiftsbetaling som andel af disponibel indkomst opdelt på percentiler for personer med de
10 pct. højeste indkomster
Pct. af disponibel indkomst
0,8
0,6
Pct. af disponibel indkomst
0,8
0,6
0,4
0,2
0,0
-0,2
-0,4
-0,6
0,4
0,2
0,0
-0,2
-0,4
-0,6
-0,8
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
-0,8
Indkomstpercentiler
Afskaffelser af diverse afgifter
Skattestop på alkohol
Indeksering af cigaretafgift
Anm.: Den tidligere nævnte usikkerhed, der er forbundet med afgiftsbetalingerne, forøges ved mere detaljerede opgørelser
grundet den begrænsede population. Se i øvrigt anmærkning til figur 3.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Det kan beregningsteknisk opgøres, hvor meget Gini-koefficienten påvirkes af en
ændring i den disponible indkomst, der svarer til den marginale ændring i afgifts-
betalingen, men hvor der ses bort fra betalingen af andre afgifter.
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 62: MFU spm. om den samlede effekt på gini-koefficienten af Dansk Industris udspil Sammen Skaber Vi Grøn Vækst, og virkningen på disponsibel indkomst for hver af de tiende deciler, til finansministeren
2160548_0006.png
Side 6 af 7
Den samlede virkning af ændringerne i afgiftsbetalingen skønnes at medføre en
ækvivalent
stigning i indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten på 0,03 pct.-
point,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Betydning af de marginale ændringer i afgiftsbetalingen opgjort som ækvivalent virkning på indkomst-
forskellene målt ved Gini-koefficienten
En afskaffelse af afgifterne på diverse forbrugsvarer:
Et skattestop af afgifterne på alkohol
En indeksering af cigaretafgiften
-0,02
-0,00
0,06
Samlet
0,03
Anm.: Se anmærkning til figur 3. Virkningen af de enkelte initiativer er beregnet enkeltvist og summer ikke nødvendigvis til den
samlede virkning. Derudover kan der være afvigelser pga. afrunding. Indekseringen af cigaretafgiften samt afskaffelsen
af afgiften på lystfartøjsforsikringer bidrager som de eneste initiativer positivt til virkningen på Gini-koefficienten.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellens datagrundlag.
Endelig skal det nævnes, at udspillet i overordnede termer beskriver en alternativ
beskatningsmodel for el- og hybridbiler, som fritages helt for registreringsafgift
mod til gengæld at blive pålagt en løbende ejerafgift baseret på tekniske kriterier.
Modellen er ikke fuldt specificeret, hvorfor den ikke er medtaget i vurderingen af
fordelingseffekterne.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 62: MFU spm. om den samlede effekt på gini-koefficienten af Dansk Industris udspil Sammen Skaber Vi Grøn Vækst, og virkningen på disponsibel indkomst for hver af de tiende deciler, til finansministeren
Side 7 af 7
Bilag 1
Udspillet indeholder en række initiativer, som er målrettet erhvervslivet:
Regulering af CO2-afgift på proces til CO2-kvoteprisen
CO2-afgift på kvoteomfattet varmeforbrug ophæves
Beskatning af virksomheders energiforbrug ved EU's minimumssats
Afskaffelse af NOx-afgiften
Afskaffelse af arbejdsskadeafgiften
Afskaffelse af dækningsafgiften
Øget fradragsret for restaurationsmoms
Pulje til sanering af skatter og afgifter
Afskaffelse af G-dage
Begrænsning af arbejdsgiverbetalte sygedage til to uger
Konkurrencedygtig selskabsskat (sænkning til ca. 15 pct.)
130 pct. fradrag for virksomheders investering i FoU
Ophævelse af begrænsning af fremførsel af underskud
Fradrag for eksterne lønomkostninger til udvidelse, indskrænkning og om-
strukturering
Genindførelse af skematisk værdifastsættelse af virksomheder
Ophævelse af beskatning af udbytter til udenlandske institutionelle investorer
Fjernelse af alderskriteriet for aktieaflønning af medarbejdere