Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
23. august 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 6 (Alm. del) af 5. juli 2019
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren, med henvisning til Finansministeriets rapport ӯkonomisk ana-
lyse: Indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser 2016” redegøre for forde-
lingen af de forskellige offentlige indtægter og udgifter, der fordeles ud på befolk-
ningsgrupper, som det blev gjort i 2015 i tabel 1 i svaret på FIU alm del
spørgs-
mål 576 (2017-18) og herudover beregne forskellene i indtægt- og udgiftsposter-
nes størrelse 2015-2016 i milliarder kr., opstillet i en tabel?
Svar
Det forudsættes i besvarelsen, at der i spørgsmålet henvises til tabel 2 i svaret på
FIU alm del spørgsmål 576. I nedenstående tabeller vises således de offentlige ind-
tægter og udgifter fordelt på befolkningsgrupper/herkomstgrupper.
Det bemærkes, at posterne er vist i årets priser og svarer til offentliggjorte tal i de
to økonomiske analyser om indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser.
Forskellen i de enkelte poster fra 2015 til 2016 er derfor ikke alene et udtryk for
ændring i udgiften og herkomstgruppens sammensætning, men indeholder også
prisudvikling og eventuelle revisioner i nationalregnskabstal.
Revideres nettobidragsanalysen med 2015-data til nationalregnskabet anvendt i
analysen på 2016-data, er revisionen størst for gruppen med dansk oprindelse, da
dette er den største af de fem herkomstgrupper. Forskelle i posterne selskabsskat,
udsatte, uddannelse, øvrigt individuelt offentligt forbrug og dermed nettobidraget
fra 2015 til 2016 skyldes i høj grad revisioner i nationalregnskabstal.
Nettobidragsanalyserne tager udgangspunkt i en fordeling på befolkningsgrupper
af udgifts- og indtægtsposter på den faktiske offentlige saldo, som kan variere be-
tydeligt fra år til år blandt andet på grund af konjunkturudvikling. Den store stig-
ning fra 2015 til 2016 for personer med dansk oprindelse skyldes desuden til dels,
at der i 2016 er store indtægter fra PAL-skat. Det er især personer af dansk oprin-
delse, der påvirkes af korrektionen for særlige forhold, da PAL-skat fordeles efter
pensionsindbetalinger, som er størst blandt personer af dansk oprindelse, jf. også
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om forskellene i indtægt- og udgiftsposternes størrelse 2015-2016 i milliarder kr., opstillet i en tabel, til finansministeren
2068203_0002.png
Side 2 af 4
Finansministeriets analyse
Indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser i 2015
og
Indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser i 2016
(april 2019).
Tabel 1
Offentlig saldo opdelt i indtægter og udgifter fordelt på herkomst, 2016
Mia. kr. (året priser)
Kildeskatter
Kapitalafgift
Selskabsskat
Øvrige direkte skatter
Øvrige indirekte skatter
Sociale bidrag
Øvrige indtægter
Indtægter i alt
Dansk
oprindelse
385
6
55
128
309
18
61
960
Indvandrere, Efterkommere,
vestlige
vestlige
16
0
3
5
13
1
3
41
1
0
0
0
1
0
0
2
Indvandrere, Efterkommere,
Hele
ikke-vestlige ikke-vestlige befolkningen
16
0
2
5
16
1
4
45
2
0
0
1
3
0
1
8
420
6
60
139
342
20
69
1055
Overførselsudgifter
- S.U.
- Dagpenge
- Sygedagpenge
- Barselsdagpenge
- Kontanthjælp
- Førtidspension
- Efterløn
- Folkepension
- Øvrige udgifter
Subsidier
Individuelt off. forbrug
- Sundhed
- Pleje
- Udsatte
- Daginstitution
- Uddannelse
- Beskæftigelsesindsats
- Asyl og integration
- Øvrigt indiv. off. forbrug
Kollektivt off. forbrug
- Retsvæsen
- Øvrigt kollektivt forbrug
Øvrige udgifter
Udgifter i alt
285
17
16
10
9
18
34
12
119
50
34
339
90
42
13
21
79
9
0
85
129
8
121
144
932
10
1
1
0
1
1
1
0
3
2
1
10
3
1
0
0
2
0
0
3
6
0
6
7
34
1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
2
0
0
0
1
1
0
0
0
1
0
1
1
4
23
1
2
1
1
5
5
0
2
5
2
20
4
1
0
0
4
2
2
5
9
1
8
9
62
4
1
0
0
0
1
0
0
0
1
0
13
1
0
0
2
6
0
0
3
4
1
3
4
24
322
20
20
11
10
24
40
13
124
59
38
384
99
44
13
24
92
11
2
98
149
11
138
163
1057
Nettobidrag
28
7
-2
-18
-17
-2
Anm.: Som følge af afrunding kan summer af delposter afvige fra de samlede indtægter og udgifter. Tjenestmands-
pension opgøres normalt som en overførseslsudgift, men Finansministeriet grupperer posten under residual-
kategorien øvrige udgifter i nettobidragsanalyserne, da der reelt er tale om udskudt løn. Individualisering af
de individuelle offentlige forbrug tager udgangspunkt i Økonomi- og Indenrigsministeriets opgørelse, men er
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om forskellene i indtægt- og udgiftsposternes størrelse 2015-2016 i milliarder kr., opstillet i en tabel, til finansministeren
2068203_0003.png
Side 3 af 4
Tabel 1
Offentlig saldo opdelt i indtægter og udgifter fordelt på herkomst, 2016
Mia. kr. (året priser)
Dansk
oprindelse
Indvandrere, Efterkommere,
vestlige
vestlige
Indvandrere, Efterkommere,
Hele
ikke-vestlige ikke-vestlige befolkningen
suppleret med udgifter til asylsystemet. Det individuelle offentlige forbrug er derudover opjusteret med
overførsler til privat- og efterskoler. Opjusteringen er ledsaget af en tilsvarende nedjustering af
øvrige udgifter.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registergrundlaget til Finansministeriets økonomiske analyse
Indvandreres
nettobidrag til de offentlige finanser i 2016.
Tabel 2
Forskel i offentlig saldo fra 2015 til 2016 opdelt på indtæger og udgifter fordelt på herkomst
Mia. kr. (året priser)
Kildeskatter
Kapitalafgift
Selskabsskat
Øvrige direkte skatter
Øvrige indirekte skatter
Sociale bidrag
Øvrige indtægter
Indtægter i alt
Dansk
oprindelse
11
-19
6
6
9
-1
11
24
Indvandrere, Efterkommere,
vestlige
vestlige
1
0
0
0
1
0
1
4
0
0
0
0
0
0
0
0
Indvandrere, Efterkommere,
Hele
ikke-vestlige ikke-vestlige befolkningen
1
0
0
0
1
0
1
4
0
0
0
0
0
0
0
1
13
-19
7
7
12
0
13
33
Overførselsudgifter
- S.U.
- Dagpenge
- Sygedagpenge
- Barselsdagpenge
- Kontanthjælp
- Førtidspension
- Efterløn
- Folkepension
- Øvrige udgifter
Subsidier
Individuelt off. forbrug
- Sundhed
- Pleje
- Udsatte
- Daginstitution
- Uddannelse
- Beskæftigelsesindsats
- Asyl og integration
- Øvrigt indiv. off. forbrug
Kollektivt off. forbrug
- Retsvæsen
- Øvrigt kollektivt forbrug
-3
0
-2
-1
1
3
-1
-2
3
-4
-3
2
-2
0
-13
-3
-7
1
0
27
-2
2
-4
1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-1
0
0
0
0
-2
0
0
0
0
0
2
0
0
-1
0
0
0
1
2
1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-1
0
0
0
0
2
0
0
0
-3
0
-2
-1
1
1
-1
-2
4
-3
-3
5
-2
0
-15
-3
-8
1
1
31
-1
3
-4
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om forskellene i indtægt- og udgiftsposternes størrelse 2015-2016 i milliarder kr., opstillet i en tabel, til finansministeren
2068203_0004.png
Side 4 af 4
Tabel 2
Forskel i offentlig saldo fra 2015 til 2016 opdelt på indtæger og udgifter fordelt på herkomst
Mia. kr. (året priser)
Øvrige udgifter
Udgifter i alt
Dansk
oprindelse
0
-6
Indvandrere, Efterkommere,
vestlige
vestlige
0
2
0
0
Indvandrere, Efterkommere,
Hele
ikke-vestlige ikke-vestlige befolkningen
1
3
0
1
1
-1
Nettobidrag
31
2
0
1
0
34
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registergrundlaget til Finansministeriets økonomiske analyser
Indvandreres
nettobidrag til de offentlige finanser i 2015
og
Indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser i 2016.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister