Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
27. marts 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 57 (alm. del) af 17.
september 2019 stillet efter ønske fra Anne Honoré Østergaard
(V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad status er på de enkelte initiativer i den tidligere
regerings udspil, Færre regler og mindre bureaukrati?
Svar
Den daværende VLAK-regering præsenterede i september 2018 udspillet
Færre reg-
ler og mindre bureaukrati
som et led i sammenhængsreformen. Det fremgår i udspil-
let, at der med
Færre regler og mindre bureaukrati
foreslås 130 konkrete initiativer.
Denne opgørelse bygger på, at en række af de initiativer tæller for mere end ét. Fx
dækker initiativet
Enkel administration i staten
over 40 initiativer. I udspillet er der
oplistet initiativer i afslutningen af hvert tema. Opgjort således indeholder udspil-
let 53 initiativer fordelt på temaerne;
Mere tillid og større frihed i opgaveløsningen
(seks
initiativer),
opgør med puljetyranniet
(seks initiativer),
kulegravning af regler og registrerings-
krav
(seks initiativer),
opgør med målmylderet
(ét initiativ), og
mindre bøvl for borgere og
medarbejdere
(34 initiativer),
jf. bilag 3 (færre regler og mindre bureaukrati)
samt yderligere
tre initiativer. Der indgår således 56 konkrete initiativer i udspillet.
Der er udarbejdet status for de enkelte initiativer i færre regler og mindre bureau-
krati,
jf. tabel 1.
Til brug for besvarelsen er der indhentet bidrag fra Justitsministeriet, Udlændinge-
og Integrationsministeriet, Social- og Indenrigsministeriet, Sundheds- og Ældremi-
nisteriet, Beskæftigelsesministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Børne-
og Undervisningsministeriet samt Transport- og Boligministeriet.
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: MFU spm. om, hvad status er på de enkelte initiativer i den tidligere regerings udspil, Færre regler og mindre bureaukrati, til finansministeren
2171594_0002.png
Side 2 af 7
Tabel 1
Status for initiativer i Færre regler, mindre bureaukrati
Status
Nr.
1
Initiativ
Friinstitutioner i alle landets 98 kommuner
Friinstitutionsforsøg I: Fire kommuner og syv institutioner
deltager i første runde friinstitutionsforsøg (2018-2021).
Der er igangsat forsøg med 13 initiativer i kommunerne
Fakse, Gentofte, København og Århus på social-, ældre-
og dagsinstitutionsområdet
I forhold til Friinstitutionsforsøg II har kun tre kommuner
ansøgt om at deltage i anden runde friinstitutionsforsøg
(2019-2022), til trods for at forsøget har været åbent for
alle landets kommuner. Forsøgene er endnu ikke igang-
sat. Som følge af den begrænsede interesse for delta-
gelse i forsøgene, samt fokus i ansøgninger, har regerin-
gen besluttet at stoppe friinstitutionsforsøg II, inden forsø-
gene igangsættes.
Regeringen er optaget af at skabe mere plads til de offent-
lige medarbejdere og ledere og vil præsentere konkrete
forslag til dette som en del af en kommende nærhedsre-
form.
2
3
Friinstitutioner på ungdomsuddannelserne
Selvstyrende skoler
Den tidligere VLAK-regering konstaterede, at der ikke var
politisk opbakning til forslaget.
Den tidligere VLAK-regering lancerede den 1. marts 2019
initiativet som en forsøgsordning indenfor folkeskoleloven.
Efter ansøgninger fra 12 skoler, samt en afdeling af en
skole, besluttede børne- og undervisningsministeren i juli
2019, at forsøget ikke igangsættes.
L 218 om øgede frihedsgrader, rammer for donationer og
styrket tilsyn med de frie skoler m.v. blev vedtaget den
30. april 2019.
Flere udbud af erhvervsuddannelser og erhvervsgymnasi-
ale uddannelser indgår i Aftale om øget udbud af er-
hvervsrettede uddannelser i hele Danmark og henvis-
ningstaxameter mellem daværende VLAK-regering, S, DF,
RV og SF af 26. april 2019. Loven, der udmønter aftalen,
blev vedtaget 19. december 2019.
4
Frihedspakke til frie grundskoler
5
Flere udbud af erhvervsuddannelser og er-
hvervsgymnasiale uddannelser
6
Frikommuneforsøg
Regeringen har besluttet at gentænke
frikommuneordningen som en del af arbejdet med
regeringens nærhedsreform. Derfor er ansøgningerne til
Frikommuneforsøg III blevet omdirigeret til den udvidede
udfordringsret, som i langt overvejende grad giver samme
muligheder for forsøgsvirksomhed som
Frikommuneforsøg III. Der blev i alt modtaget 20
ansøgninger under frikommuneforsøg III.
7
Færre og større puljer til kommuner og regioner Gennemført med Aftale om et opgør med puljetyranniet,
der blev indgået mellem daværende VLAK-regering og
alle Folketingets partier i oktober 2018.
Et bedre og enklere overblik (over ansøgnings-
puljer m. puljekalender)
Initiativet er gennemført. Finansministeren har udstedt nye
regler om annoncering af statslige tilskudsordninger
således, at der fremover udgives en kvartalsvis
puljeoversigt. Den første oversigt udgives den 3.
februar 2020. Herefter udgives oversigten i maj, august og
november.
8
9
Tværpolitisk aftale med Folketingets partier (om Gennemført med Aftale om et opgør med puljetyranniet,
der blev indgået mellem daværende VLAK-regering og
opgør med puljetyranniet)
alle Folketingets partier i oktober 2018.
Forenkling af støttestruktur på det frivillige soci- Initiativet forløber planmæssigt. De 15 anbefalinger
implementeres løbende. Én anbefaling gennemføres ikke
alområde
(’En mere målrettet udviklingspulje’), da udviklingspuljen
ikke indgår i Aftale om Udmøntningen af satspuljen for
2019 mellem daværende VLAK-regering, S, DF, RV, SF
10
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: MFU spm. om, hvad status er på de enkelte initiativer i den tidligere regerings udspil, Færre regler og mindre bureaukrati, til finansministeren
2171594_0003.png
Side 3 af 7
Tabel 1
Status for initiativer i Færre regler, mindre bureaukrati
Status
Nr.
Initiativ
og ALT fra november 2018.Hertil kommer, at forliget om
satspuljen er opsagt.
11
Fælles løsninger for tilskudsadministration
Moderniseringsstyrelsen udgav i marts 2019 en samlet
afrapportering fra Arbejdsgruppen for forenklet
tilskudsadministration, nedsat under den tidligere
regering. På baggrund af afrapporteringen besluttede den
daværende regering at nedsætte to følgegrupper, som
skulle arbejde videre med anbefalingerne i
afrapporteringen.
Regeringen vil på baggrund af afrapporteringen og
erfaringerne fra følgegrupperne tage stilling til det videre
arbejde. Dette forventes at ske inden længe.
12
Smidigere puljeadministration
Målet med initiativet var at fremme, at puljer i højere grad
blev udmøntet flerårigt. Initiativet var særligt rettet mod
satspuljen. Med Aftale om ny regulering af folkepensionen
og indførelse af obligatorisk opsparing for overførselsmod-
tagere fra november 2018 mellem daværende VLAK-rege-
ring og DF blev forliget om satspuljen opsagt. På den bag-
grund blev der ikke arbejdet videre med initiativet derefter.
Regeringen har dog generelt et fokus på at tilrettelægge
ansøgningspuljer således, at den administrative byrde bli-
ver mindst mulig, herunder at midler i ansøgningspuljer
kan ansøges gennem én ansøgningsrunde.
13
Forenkling af krav til den sygeplejefaglige ud-
redning
Den sygeplejefaglige udredning er en systematisk gen-
nemgang af borgerens tilstand inden for tolv sygeplejefag-
lige problemområder. Vejledningen om sygeplejefaglige
optegnelser uddyber journalføringspligten for
sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter særligt
med hensyn til journalføring af sygefaglig pleje og
behandling. Der forventes iværksat en revision af
vejledningen i løbet af 2020, når initiativet om revision af
reglerne om journalføring på sundhedsområdet er
gennemført.
14
Forenkling af krav til dokumentation i det fælles Sundheds- og Ældreministeriet har sammen med KL og
repræsentanter fra det kommunale plejepersonale, som
medicinkort
repræsenterede alle de systemer, der anvendes i
ældreplejen ifm. medicinhåndtering, afdækket og
konkluderet, at plejepersonalet ikke (længere) oplever
unødige, tidskrævende krav til dokumentation i det fælles
medicinkort (FMK). Initiativet gennemføres på den
baggrund ikke.
Forenkling af krav til indberetning af utilsigtede
hændelser
Implementering sker ved tre runder i kommunerne med
ca. 30 kommuner pr. runde. Der skal i den forbindelse
oprettes stednavne i systemet og undervises i den nye
rapporteringsmetode. Den juridiske implementering sker
ved bekendtgørelse og vejledning om rapportering.
Initiativet forventes gennemført i 2. halvår 2020.
Implementeringen af initiativet er igangsat. Styrelsen for
Patientsikkerhed er ved at udarbejde
informationsmateriale, som kan skabe bedre forståelse i
ældreplejen for medicinoplysningerne i det fælles
medicinkort.
Det fælles medicinkort giver borgere og sundhedsperso-
nale adgang til oplysninger om borgernes medicin og vac-
cinationer. Formålet med medicinkortet er at forhindre fejl-
medicinering.
15
16
Korrekt registrering af medicinoplysninger i det
fælles medicinkort (FMK)
17
Nedbringelse af sygefravær
Med Aftale om ledelse og kompetencer i den offentlige
sektor mellem daværende VLAK-regering, KL og Danske
Regioner fra februar 2019, er der aftalt en fællesoffentlig
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: MFU spm. om, hvad status er på de enkelte initiativer i den tidligere regerings udspil, Færre regler og mindre bureaukrati, til finansministeren
2171594_0004.png
Side 4 af 7
Tabel 1
Status for initiativer i Færre regler, mindre bureaukrati
Status
Nr.
Initiativ
indsats mod sygefravær i den offentlige sektor. Indsatsen
videreføres af regeringen.
18
Ledelse og lokal arbejdstilrettelæggelse
Som led i Aftale om ledelse og kompetencer i den
offentlige sektor mellem daværende VLAK-regering, KL og
Danske Regioner fra februar 2019 blev det drøftet med KL
og Danske Regioner, hvordan tid anvendt til
kerneopgaven kan øges. Der er ikke igangsat konkrete
initiativer på baggrund heraf.
19
Kulegravning af undervisningsområdet og områ- På området for udsatte børn og unge er det som led i
Aftale om kommunernes økonomi for 2020 aftalt mellem
det for udsatte børn og unge
regeringen og KL, at reglerne og praksis på området skal
afdækkes i et fælles arbejde.
På undervisningsområdet gennemføres en række
analyser, herunder analyser på folkeskoleområdet og på
ungdomsuddannelsesområdet. I lyset heraf vurderes der
pt. ikke at være behov for at foretage en særskilt
kulegravning af undervisningsområdet.
Koncept for målsanering i staten er under afprøvning i
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Det
forventes afsluttet 1. kvartal 2020. Konceptet skal
understøtte udarbejdelse af et samlet overblik over mål for
de enkelte politikområder, som kan danne afsæt for at
gennemføre målsanering og løfte kvaliteten af målene på
området.
En arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra
interessenter på sundhedsområdet har udarbejdet
anbefalinger til revision af regler for journalføring på
sundhedsområdet. Anbefalinger forventes implementeret i
journalføringsbekendtgørelsen 1. halvår 2020.
Der er i alt 14 anbefalinger i afrapporteringen fra
arbejdsgruppe om Forenkling af regler og
dokumentationskrav i ældreplejen, der blev igangsat af
den tidligere ældreminister og KL. Der er løbende blevet
fulgt op på flere af anbefalingerne. Bl.a. er der fulgt op på
forenkling af krav til indberetning af utilsigtede hændelser
og puljeadministration. Med ØA-aftalen med kommunerne
for 2020 blev det i øvrigt aftalt, at der skal igangsættes et
arbejde, der skal reducere dokumentationsbyrden i
ældreplejen.. Der kan i relevant omfang følges op på
afrapporteringen i den forbindelse.
Daværende VLAK-regering, KL og Danske Regioner blev
med Aftale om ledelse og kompetencer i den offentlige
sektor fra februar 2019 enige om i forbindelse med
økonomiaftalerne for 2020 at drøfte, hvordan det sikres, at
antallet af henvendelser fra centralt hold til kommuner,
regioner og de lokale institutioner nedbringes.
Det er et fokusområde for regeringen, hvordan velfærden
kan styrkes og udvikles, herunder ved at øge den tid
offentlige ansatte anvender på borgerrettede velfærd.
Dette vil indgå i arbejdet med en kommende
nærhedsreform.
20
Sanering af mål i den offentlige sektor
21
Revision af reglerne om journalføring på sund-
hedsområdet
22
Forenkling af regler og dokumentationskrav i
ældreplejen
23
Færre forstyrrelser
24
25
Lovkompasset
en mere overskuelig lovgivning Arbejdet med initiativet er ikke igangsat. Regeringen har
besluttet ikke at videreføre initiativet.
Obligatoriske handlingsplaner
I aftalen Fra folkeskole til faglært
erhvervsuddannelser til
fremtiden mellem daværende VLAK-regering, S, DF, RV
og SF fra november 2018, var der enighed om at afskaffe
kravet om de obligatoriske handlingsplaner for øget
gennemførelse, så skolerne får friere rammer til
tilrettelæggelsen af den lokale kvalitetsudvikling. Det
fjerner ikke kvalitetsreglernes krav til skolerne om at lave
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: MFU spm. om, hvad status er på de enkelte initiativer i den tidligere regerings udspil, Færre regler og mindre bureaukrati, til finansministeren
2171594_0005.png
Side 5 af 7
Tabel 1
Status for initiativer i Færre regler, mindre bureaukrati
Status
Nr.
Initiativ
evalueringsprocesser og opfølgningsplaner, men fjerner
kravet om, at opfølgningen skal indeholde en
handlingsplan for øget gennemførelse. Initiativet trådte i
kraft 1. august 2019.
26
27
28
Nationale test
Modernisering af køreuddannelsen
Harmonisering af bevillingsbetingelser
Evaluering af de nationale test gennemføres i 2019 og re-
sultaterne forventes offentliggjort primo 2020.
Der er gennemført indledende arbejde vedrørende mulige
tiltag på området. Arbejdet forventes afsluttet i 2020.
Implementering af et initiativ vedrørende fælles løsning for
tilskudsadministration pågår i Moderniseringsstyrelsen, jf.
initiativ nr. 11.
Det forventes, at initiativet under UFM om harmonisering
af tilskudsbetingelser for forsknings- og innovationstilskud
kan integreres i arbejdet med en fælles løsning for
tilskudsadministration.
29
Én samlet elevplan
Undersøgelsen af elevplanen forventes afsluttet i foråret
2020. Som led i Aftale om justeringer af folkeskolen mel-
lem daværende VLAK-regering, S, DF, RV og SF fra ja-
nuar 2019 er det endvidere besluttet at nedsætte en råd-
givningsgruppe, som skal rådgive forligskredsen om for-
enkling af elevplanen. Når rådgivningsgruppens arbejde er
afsluttet
forventeligt i sommeren 2020
vil folkeskolefor-
ligskredsen drøfte, hvordan elevplanen kan forenkles.
Enkel administration i staten blev offentliggjort april 2019.
Implementering af initiativer er iværksat.
Der er nedsat en arbejdsgruppe bestående af
repræsentanter fra ressortministerier og relevante
styrelser. Arbejdsgruppen har ikke afsluttet sit arbejde
endnu.
I Aftale om regionernes økonomi for 2020 er der aftalt en
fællesoffentlig indkøbsmålsætning med Danske Regioner.
Der indgår ikke en tilsvarende målsætning i Aftale om
kommunernes økonomi for 2020.
Initiativet
erstattes af tiltaget ”Tydelige og klare regler på
arbejdsmiljøområdet” som led i Aftale mellem den davæ-
rende VLAK-regering, S, DF, ALT, RV og SF om en ny og
forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på ar-
bejdsmarkedet af april 2019.
Med aftalen er
det besluttet, at der ”skal ryddes op i gamle
regler og vejledninger på arbejdsmiljøområdet, så reglerne
bliver mere forståelige og i højere grad giver mening på de
enkelte arbejdspladser”.
34
Aflastning af de alment praktiserende læger
Analysen gennemføres under navnet
”Analyse om potenti-
aler for ændret opgavevaretagelse for de praktiserende
læger”. Analysen ventes sendt i udbud i
ultimo 2019 med
endelig afrapportering primo 2020.
Analysearbejdet vedrørende mindre grad af involvering af
politiet i vejsager blev afsluttet i efteråret 2019. Opfølgning
på anbefalingerne fra analysearbejdet er under
overvejelse.
Initiativet forløber planmæssigt. Udmøntningen af
initiativet indgår i L210, som blev vedtaget den 30. april
2019. loven er trådt i kraft d. 1. januar 2020. Initiativet
indgår i Aftale mellem den daværende VLAK-regering, S,
DF, ALT, RV og SF om udmøntning af satspuljen for 2019
på beskæftigelsesområdet af november 2018.
30
31
Enkel administration i staten
Bedre koordinerede tilsyn
32
Smartere og mere effektivt indkøb
33
Forenkling af arbejdsmiljøregler
35
Mindre grad af involvering af politiet i vejsager
36
Smidigere tildeling af hjælpemidler
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: MFU spm. om, hvad status er på de enkelte initiativer i den tidligere regerings udspil, Færre regler og mindre bureaukrati, til finansministeren
2171594_0006.png
Side 6 af 7
Tabel 1
Status for initiativer i Færre regler, mindre bureaukrati
Status
Nr.
37
38
Initiativ
Lempelse af samtykkeregler
Forenkling af reglerne for egenbetaling
Arbejdet med initiativet er ikke igangsat. Regeringen har
besluttet at videreføre initiativet.
Regeringen og KL har med økonomiaftalen for 2020 aftalt
”at
igangsætte et arbejde, der skal undersøge, hvorfor
nogle centrale og decentrale dokumentationskrav i
ældreplejen opleves som unødvendige med det mål at
reducere dokumentationsbyrden”.
Initiativet indgår som en
del af arbejdet.
39
Enkel adgang til tolkning for borgere med høre- Der er udarbejdet en afrapportering, der har været i høring
hos projektets følgegruppe i maj 2019. Der pågår aktuelt
handicap)
et arbejde med at forberede stillingtagen til opfølgning
herpå.
Bedre buspassagerrettigheder
Lovændring er trådt i kraft med vedtagelsen af lov om
ændring af lov om trafikselskaber og jernbaneloven L 129
A den 28. febuar 2019. Der er dialog om implementering
af lovændring mellem Transport- og Boligministeriet og
trafikselskaberne.
40
41
Afbureaukratisering af reglerne på høreapparat- L194 om styrket indsats på høreområdet trådte i kraft den
1. juli 2019.
området
Loven understøtter blandt andet øget information til
borgere med høretab med henblik på at lette patientens
vej igennem systemet.
Med loven oprettes også en national kvalitetsdatabase på
høreapparatområde for at understøtte en effektiv
høreapparatbehandling af høj kvalitet.
Herudover igangsættes der et pilotprojekt (ikke del af
lovforslag), der kigger nærmere på mulighederne for at
effektivisere behandlingsforløbet så borgere med høretab
fx ikke oplever, at den samme høreprøve gentages flere
gange.
42
Forenkling af sagsbehandling på kørekortområ- Det har været forudsat, at forenkling af sagsbehandlingen
på kørekortområdet skulle gennemføres i forlængelse af
det
en ressortoverdragelse af ansvaret for opgaverne fra poli-
tiet til Færdselsstyrelsen. Det blev den 30. september
meldt ud, at transportministeren og justitsministeren vil
standse den tidligere regerings beslutning om at flytte dele
af politiets opgaver til Færdselsstyrelsen, da den fremti-
dige it-understøttelse af opgaverne har vist sig dyrere end
forudsat. Arbejdet med initiativet er på den baggrund mid-
lertidigt sat i bero.
Regelforenkling og afbureaukratisering - uden-
landsk arbejdskraft
L 151 om ændring af udlændingeloven af februar 2019
udmønter de dele af udspillet, der kræver ændringer i
udlændingeloven. Lovforslaget blev delt op i flere
lovforslag, hvorefter nogle af initiativerne blev vedtaget,
mens andre blev forkastet. De vedtagne dele af
lovforslaget er trådt i kraft 1. juni 2019.
43
44
Ændring af partshøringsreglerne i forvaltningslo- Udkast til lovforslag har været i offentlig høring omkring
årsskiftet 2018-19. På grund af de rejste retssikkerheds-
ven
mæssige betænkeligheder forbundet med initiativet blev
det vurderet, at initiativet ikke bør gennemføres på nuvæ-
rende tidspunkt.
Sammenlægning af tandplejeordninger
Da den tidligere overenskomstaftale med
Tandlægeforeningen er opsagt fra den 1. juni 2018, har
man foretaget et lovindgreb. Der pågår pt. et arbejde med
at forberede en ny overenskomst, der skal regulere
området fremadrettet. En sammenlægning af
tandplejeordningerne vil være en del af dette arbejde.
45
46
Alle borgere skal kunne beholde egen læge ved Reglerne er ændret med bekendtgørelse nr. 1501 af 13.
december 2018 trådte i kraft 1. januar 2019.
flytning
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: MFU spm. om, hvad status er på de enkelte initiativer i den tidligere regerings udspil, Færre regler og mindre bureaukrati, til finansministeren
2171594_0007.png
Side 7 af 7
Tabel 1
Status for initiativer i Færre regler, mindre bureaukrati
Status
Nr.
47
48
49
50
51
52
Initiativ
Gebyrfrit at skifte til en fast læge på plejecentret Reglerne er ændret med bekendtgørelse nr. 1450 af 3.
december 2018 trådte i kraft 1. januar 2019.
Digital post på sundhedsområdet
Ydelsesforenkling
særlig støtte
Administrationsforenkling af helbredstillægget
Forenklet administration af rimelighedskravet
Løsningsmodel udmøntes via ny lovgivning, som
forventes forelagt for Folketinget i februar 2020.
Initiativet afventer Ydelseskommissionens anbefalinger til
et nyt kontanthjælpssystem.
Arbejdet med initiativet er ikke igangsat. Regeringen har
besluttet at videreføre initiativet.
Forenklingen af rimelighedskravet er trådt i kraft d. 1.
januar 2020.
Afbureaukratisering af specialpædagogisk støtte Der vil i løbet af 2020 blive set på, om der kan ske afbu-
reaukratisering på SPS-området.
(SPS)
Digitalisering af ansøgning om fri proces
Ultimo december 2019 blev den digitale ansøgningsportal
til ansøgninger om fri proces etableret og taget i brug. Det
forventes, at ansøgningsportalen bliver obligatorisk for nye
ansøgninger om fri proces fra. 1. april 2020.
53
54
Ministerudvalg med opgave at sørge for realise- Regeringen har valgt ikke at etablere det pågældende
ministerudvalg.
ring af 4 mia. kr. målsætning
Etablering af Forenklingsforum
Regeringen er optaget af arbejdet med forenkling af regler
og procedurer i den offentlige sektor. Forenklingsforum
videreføres derfor af regeringen og fokus udvides til også
at omfatte styring og ledelse i den offentlige sektor.
55
56
Etablering af nationalt partnerskab på velfærds- Politisk samarbejde om afbureaukratisering er aftalt med
KL og Danske Regioner med Aftale om ledelse og
områderne
kompetencer i den offentlige sektor fra februar 2019.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister