Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. oktober 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 51 (Alm. del) af 12.
september 2019 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre det demografiske træk i perioden 2020-2025 (i både mia. kr.
og procent)? Vil ministeren samtidig opgøre det demografiske træk fordelt på stat,
kommuner og regioner, samt på hovedgrupper under det offentlige forbrug?
Svar
Væksten i det demografiske træk er et beregningsteknisk mål, der opgør, hvor me-
get ressourceanvendelsen til det samlede offentlige forbrug rent mekanisk vil æn-
dre sig, hvis befolkningen ændrer sig, og det forudsættes, at den reale udgift pr.
bruger er fastholdt uændret, dog med en korrektion for delvis sund aldring.
Beregningen af det demografiske træk er opdateret som en del af det
Opdaterede
2025-forløb, oktober 2019
med DREAM og Danmarks Statistiks Befolkningsprog-
nose 2019 samt seneste nationalregnskabstal for det offentlige forbrug i 2018.
Befolkningsprognose 2019 indebærer nedjusterede forventninger til antallet af
børn og ældre i de kommende år. Børn og ældre har typisk et større træk på det
offentlige forbrug end personer i den erhvervsaktive alder. De nedjusterede for-
ventninger til antallet af børn og ældre i de kommende år indebærer, at det demo-
grafiske træk nedjusteres.
Beregningen af det demografiske træk skal generelt fortolkes varsomt. Beregnin-
gen er herunder baseret på en række forudsætninger og skøn for befolkningsud-
viklingen mv., som er omfattet af usikkerhed. Justerede forventninger til befolk-
ningsudviklingen kan således have betydning for væksten i det demografiske træk.
Det demografiske træk tager blandt andet ikke højde for mulige produktivitetsfor-
bedringer i den offentlige sektor. Det skal desuden understreges, at der i beregnin-
gen af det demografiske træk ikke tages højde for, at omkostningen ved en ekstra
bruger kan adskille sig fra de gennemsnitlige omkostninger pr. bruger. Desuden
indregnes ikke adfærdsændringer, fx ændret uddannelsestilbøjelighed eller ændret
træk på sundhedsvæsenet pga. af nye behandlingsmuligheder.