Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. oktober 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 51 (Alm. del) af 12.
september 2019 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre det demografiske træk i perioden 2020-2025 (i både mia. kr.
og procent)? Vil ministeren samtidig opgøre det demografiske træk fordelt på stat,
kommuner og regioner, samt på hovedgrupper under det offentlige forbrug?
Svar
Væksten i det demografiske træk er et beregningsteknisk mål, der opgør, hvor me-
get ressourceanvendelsen til det samlede offentlige forbrug rent mekanisk vil æn-
dre sig, hvis befolkningen ændrer sig, og det forudsættes, at den reale udgift pr.
bruger er fastholdt uændret, dog med en korrektion for delvis sund aldring.
Beregningen af det demografiske træk er opdateret som en del af det
Opdaterede
2025-forløb, oktober 2019
med DREAM og Danmarks Statistiks Befolkningsprog-
nose 2019 samt seneste nationalregnskabstal for det offentlige forbrug i 2018.
Befolkningsprognose 2019 indebærer nedjusterede forventninger til antallet af
børn og ældre i de kommende år. Børn og ældre har typisk et større træk på det
offentlige forbrug end personer i den erhvervsaktive alder. De nedjusterede for-
ventninger til antallet af børn og ældre i de kommende år indebærer, at det demo-
grafiske træk nedjusteres.
Beregningen af det demografiske træk skal generelt fortolkes varsomt. Beregnin-
gen er herunder baseret på en række forudsætninger og skøn for befolkningsud-
viklingen mv., som er omfattet af usikkerhed. Justerede forventninger til befolk-
ningsudviklingen kan således have betydning for væksten i det demografiske træk.
Det demografiske træk tager blandt andet ikke højde for mulige produktivitetsfor-
bedringer i den offentlige sektor. Det skal desuden understreges, at der i beregnin-
gen af det demografiske træk ikke tages højde for, at omkostningen ved en ekstra
bruger kan adskille sig fra de gennemsnitlige omkostninger pr. bruger. Desuden
indregnes ikke adfærdsændringer, fx ændret uddannelsestilbøjelighed eller ændret
træk på sundhedsvæsenet pga. af nye behandlingsmuligheder.
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om det demografiske træk i perioden 2020-2025, til finansministeren
2088772_0002.png
Side 2 af 4
Det offentlige forbrug kan overordnet opdeles i individuelt og kollektivt offentligt
forbrug, hvor det individuelle forbrug dækker over uddannelse (folkeskole, gym-
nasier og videregående uddannelse mv.), sundhedsvæsenet (medicin, hospitaler,
plejehjem), social beskyttelse (daginstitutioner og hjemmehjælp) og fritid, kultur
mv. Størstedelen af disse udgifter kan individualiseres på alder, køn og herkomst-
grupper. Visse udgifter kan dog ikke individualiseres, fx udgifter til fritid og kultur,
der ligesom det kollektive offentlige forbrug fordeles ligeligt blandt alle borgere.
Frem mod 2025 udgør væksten i det demografiske træk ca. 17�½ mia. kr. (2020-
priser, målt i forhold til 2019),
jf. tabel 1.
I
Opdateret 2025-forløb, oktober 2019
er væksten i det demografiske træk opgjort i
forhold til niveauet i 2020, dvs. væksten i 2021-2025. I
Opdateret 2025-forløb, oktober
2019
er væksten således beregnet til ca. 15 mia. kr. i 2021-2025. Det skal ses i lyset
af, at det finanspolitiske råderum aktuelt måles fra udgiftsniveauet i 2020, fordi det
finanspolitiske råderum i 2020 udmøntes i forbindelse med finanslovforslaget og
finansloven for 2020. Forskellen mellem væksten i det demografiske træk målt fra
hhv. 2019- og 2020-niveauet på ca. 2�½ mia. kr. skyldes således alene, at der indgår
et år mindre i den opgørelse, som fremgår af det opdaterede 2025-forløb.
Tabel 1
Vækst i det demografiske træk fordelt på sektorer, 2020-2025
2020-2025 2021-2025
(akk.)
(akk.)
17�½
14�½
-2�½
10
6�½
�½
3
15
12�½
-2
8�½
5�½
�½
2�½
Mia. kr. (2020-priser)
Samlet vækst i det demografiske træk
Individuelt offentligt forbrug
- Undervisning
- Sundhedsvæsen
- Social beskyttelse
- Fritid, kultur mv.
Kollektivt offentligt forbrug
2020
2�½
2
-�½
1�½
1
0
�½
2021
2�½
2
-�½
1�½
1
0
�½
2022
3
2�½
-�½
1�½
1
0
�½
2023
3
2�½
-�½
1�½
1
0
�½
2024
3
2�½
-�½
2
1
0
�½
2025
3�½
3
-�½
2
1�½
0
�½
Pct.-vis vækst
Samlet vækst i det demografiske træk
Individuelt offentligt forbrug
- Undervisning
- Sundhedsvæsen
- Social beskyttelse
- Fritid, kultur mv.
Kollektivt offentligt forbrug
0,5
0,5
-0,5
1,0
0,7
0,4
0,4
0,5
0,5
-0,6
1,0
0,8
0,4
0,4
0,5
0,6
-0,5
1,0
0,8
0,4
0,4
0,6
0,6
-0,5
1,0
0,9
0,4
0,4
0,6
0,7
-0,4
1,1
1,0
0,4
0,4
0,6
0,7
-0,4
1,1
1,0
0,4
0,4
2020-2025 2021-2025
(gns.)
(gns.)
0,55
0,6
-0,5
1,0
0,9
0,4
0,4
0,60
0,6
-0,5
1,0
0,9
0,4
0,4
Anm.: Væksten i det demografiske træk er opgjort i halve mia. kr. efter vanlig praksis, og derfor kan den beregnede
sum afvige fra totalen.
Kilde: Danmarks Statistik, Opdateret 2025-forløb, oktober 2019 og egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om det demografiske træk i perioden 2020-2025, til finansministeren
2088772_0003.png
Side 3 af 4
Det demografiske træk er som udgangspunkt ikke sektorfordelt på kommuner, re-
gioner og stat. Finansministeriet foretager imidlertid med usikkerhed en grov for-
deling af udgiftsområderne på det individuelle offentlige forbrug:
Kommuner:
Folkeskole, dagpleje, hjemmehjælp, plejehjem og beskæftigelses-
indsats.
Regioner:
Hospitaler, sygesikring og medicin.
Stat:
Undervisning (bl.a. gymnasier og videregående uddannelse, men ekskl.
folkeskole) og kultur, fritid mv.
Det kollektive offentlige forbrug fordeles med 2/3 til staten og 1/3 til kommu-
nerne. Der indregnes således ikke kollektivt offentligt forbrug til den regionale
sektor. Endeligt er øvrige sociale udgifter og øvrige sundhedsudgifter beregnings-
teknisk fordelt mellem sektorerne.
Det bemærkes i tillæg hertil, at fx kommunernes serviceudgifter vedrører de of-
fentlige udgifter i
budgetmæssig/regnskabsmæssig sammenhæng,
mens det offentlige for-
brug er en udgiftspost i
nationalregnskabsmæssig sammenhæng.
Der er således ikke en
direkte sammenhæng mellem opgørelsen af kommunernes serviceudgifter og op-
gørelsen af det offentlige forbrug
og dermed det demografiske træk
i natio-
nalregnskabet.
Tabel 2 indeholder en oversigt over den årlige vækst i det demografiske træk for-
delt på sektorer frem mod 2025.
Tabel 2
Vækst i det demografiske træk fordelt på sektorer, 2020-2025
2020-2025 2021-2025
(akk.)
(akk.)
17�½
9
6�½
2
15
8
5�½
1�½
Mia. kr. (2020-priser)
Vækst i det samlede demografiske
træk
- Kommuner
- Regioner
- Stat
2020
2�½
1
1
�½
2021
2�½
1
1
�½
2022
3
1�½
1
�½
2023
3
1�½
1
�½
2024
3
2
1
�½
2025
3�½
2
1
�½
Pct.vis vækst
Vækst i det samlede demografiske
træk
- Kommuner
- Regioner
- Stat
0,5
0,4
0,9
0,3
0,5
0,5
0,9
0,2
0,5
0,5
0,9
0,2
0,6
0,6
0,9
0,3
0,6
0,7
0,8
0,3
0,6
0,8
0,8
0,3
2020-2025 2021-2025
(gns.)
(gns.)
0,55
0,6
0,9
0,3
0,60
0,6
0,8
0,3
Anm.: Væksten i det demografiske træk er opgjort i halve mia. kr. efter vanlig praksis, og derfor kan den beregnede
sum afvige fra totalen.
Kilde: Danmarks Statistik, Opdateret 2025-forløb, oktober 2019 og egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om det demografiske træk i perioden 2020-2025, til finansministeren
Side 4 af 4
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister