Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. oktober 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 43 (alm. del) af 9.
september 2019 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Spørgsmål
Vurderer ministeren, at en relativ lav selvfinansieringsgrad på 10 pct., som er an-
vendt i svaret på FIU alm del-spørgsmål 503 (folketingsåret 2017-18) om konse-
kvenserne af at indføre en formueskat på 0,5 pct. for formuer over 5 mio. kr. er i
overensstemmelse med den seneste forskning på området, herunder den videnska-
belige artikel fra 2019 ”Wealth
taxation and wealth accumulation: Theory and evi-
dence from Denmark” af bl.a. professor
Henrik Kleven, som finder store negative
adfærdseffekter af formueskatter? (https://www.henrikkleven.com/uplo-
ads/3/7/3/1/37310663/jjkz_qje_aug2019.pdf)
Svar
Der er stor usikkerhed forbundet med den anvendte selvfinansieringsgrad på 10
pct. for en formueskat på 0,5 pct. for formuer over 5 mio. kr., hvilket også frem-
går af besvarelsen af FIU (alm. del) spørgsmål nr. 503 af 23. august 2018.
Den anvendte selvfinansieringsgrad skal ses i lyset af, at der foreslås en bred skat
på al formue, hvor alle formue- og gældskomponenter forudsættes at indgå,
herunder fx bolig, biler, fri opsparing og pensioner. Hvis al formue omfattes af
skatten, vil indførelse af en formueskat ikke give anledning til ændringer i
porteføljesammensætningen. Hvis forskellige formuekomponenter derimod be-
skattes forskelligt, ville det kunne bevirke, at opsparingen anbringes i aktiver, hvor
beskatningen er lavest, frem for der, hvor det er samfundsøkonomisk mest opti-
malt, hvilket ville indebære en større selvfinansieringsgrad, jf. besvarelsen af FIU
(alm. del) spørgsmål nr. 503 af 23. august 2018.
Det vurderes, at en række andre afledte adfærdsvirkninger vil reducere
finansieringsbidraget. Den skitserede formuesskat vil mindske tilskyndelsen til at
spare op og øge tilskyndelsen til at stifte gæld, hvilket påvirker den skattepligtige
formue. En formueskat vil desuden kunne mindske arbejdsudbuddet. Endelig vil
indførelse af en formueskat indebære en risiko for, at formuer forsøges skjult i ud-
landet med deraf lavere skatteindtægter til Danmark til følge.
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: MFU spm. om en lav selvfinansieringsgrad, til finansministeren
2089746_0002.png
Side 2 af 3
Som det også fremhæves i Jakobsen et al. (2019)
1
, er der en række udfordringer
med at identificere og måle effekten af formueskatter på den skattepligtige for-
mue, og Jakobsen et al. (2019) er et af de første empiriske studier af virkningen af
formueskatter på formueakkumulationen. Der er således ikke konsensus om ef-
fekterne i den akademiske litteratur.
Relaterede empiriske studier af kapitalbeskatningens effekt på opsparingen har ge-
nerelt vist, at opsparingens niveau kun i begrænset omfang påvirkes af ændringer i
efter skat-afkastet, mens porteføljesammensætning er relativt følsom over for for-
skelle i beskatningen op tværs af opsparingsformer.
2
På baggrund af danske
data fra 1980’erne og 1990’erne og ved hjælp af en række
kritiske antagelser, herunder teoretisk modellering, estimerer Jakobsen et al. (2019)
en langt sigts-elasticitet af formuen mht. afkastet efter skat i størrelsesordenen 0,6-
0,77. Der kan imidlertid ikke direkte udledes en selvfinansieringsgrad ud fra denne
elasticitet, idet effekten afspejler både en adfærdseffekt og den mekaniske effekt.
Desuden må effekterne af en formueskat formodes at afhænge af den øvrige be-
skatning af opsparingsafkast. Der er sket en væsentlig nedsættelse af skattesatserne
på afkast af opsparing, både i den periode, der betragtes i studiet, og i de efterføl-
gende år.
Endvidere bemærkes, at den estimerede effekt i studiet afspejler en ændring i om-
fanget af skatteomgåelse og -unddragelse. Den observerede ændring af formuen
kan således være et resultat af en omallokering af tidligere ikke-rapporteret for-
mue. En række formuekomponenter skulle selvangives under formueskatten frem
til dens afskaffelse fra 1996, herunder værdien af kontanter, unoterede aktier og
formue i udlandet. Det må forventes, at omfanget af skatteomgåelse ved en for-
mueskat i dag ville være mindre end før formueskattens afskaffelse fra 1997, da
omfanget af tredjeparts-indberetninger er øget, og det er blevet vanskeligere at
skjule formuer i udlandet pga. øget informationsudveksling mellem landenes skat-
temyndigheder i de senere år.
Endelig bemærkes, at adfærdseffekterne af en formueskat afhænger af, hvilke ind-
komst- og formuegrupper, skatten afgrænses til, idet adfærdseffekterne, herunder
vedr. skatteomgåelse og -unddragelse, er højere i de øverste indkomstpercentiler,
hvilket også fremgår af Jakobsen et al. (2019) samt andre empiriske studier.
Med venlig hilsen
Jakobsen, K., K. Jakobsen, H.J. Kleven & G. Zucman (2019), Wealth Taxation and Wealth Accumulation: Theory and
Evidence from Denmark,
Quarterly Journal of Economics,
forthcoming.
2
Se fx Bernheim, D. (2002), Taxation and Savings, in
Handbook of Public Economics,
vol. 3, A. Aurback & M. Feldstein (eds.),
North-Holland.
1
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: MFU spm. om en lav selvfinansieringsgrad, til finansministeren
Side 3 af 3
Nicolai Wammen
Finansminister