Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. oktober 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 43 (alm. del) af 9.
september 2019 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Spørgsmål
Vurderer ministeren, at en relativ lav selvfinansieringsgrad på 10 pct., som er an-
vendt i svaret på FIU alm del-spørgsmål 503 (folketingsåret 2017-18) om konse-
kvenserne af at indføre en formueskat på 0,5 pct. for formuer over 5 mio. kr. er i
overensstemmelse med den seneste forskning på området, herunder den videnska-
belige artikel fra 2019 ”Wealth
taxation and wealth accumulation: Theory and evi-
dence from Denmark” af bl.a. professor
Henrik Kleven, som finder store negative
adfærdseffekter af formueskatter? (https://www.henrikkleven.com/uplo-
ads/3/7/3/1/37310663/jjkz_qje_aug2019.pdf)
Svar
Der er stor usikkerhed forbundet med den anvendte selvfinansieringsgrad på 10
pct. for en formueskat på 0,5 pct. for formuer over 5 mio. kr., hvilket også frem-
går af besvarelsen af FIU (alm. del) spørgsmål nr. 503 af 23. august 2018.
Den anvendte selvfinansieringsgrad skal ses i lyset af, at der foreslås en bred skat
på al formue, hvor alle formue- og gældskomponenter forudsættes at indgå,
herunder fx bolig, biler, fri opsparing og pensioner. Hvis al formue omfattes af
skatten, vil indførelse af en formueskat ikke give anledning til ændringer i
porteføljesammensætningen. Hvis forskellige formuekomponenter derimod be-
skattes forskelligt, ville det kunne bevirke, at opsparingen anbringes i aktiver, hvor
beskatningen er lavest, frem for der, hvor det er samfundsøkonomisk mest opti-
malt, hvilket ville indebære en større selvfinansieringsgrad, jf. besvarelsen af FIU
(alm. del) spørgsmål nr. 503 af 23. august 2018.
Det vurderes, at en række andre afledte adfærdsvirkninger vil reducere
finansieringsbidraget. Den skitserede formuesskat vil mindske tilskyndelsen til at
spare op og øge tilskyndelsen til at stifte gæld, hvilket påvirker den skattepligtige
formue. En formueskat vil desuden kunne mindske arbejdsudbuddet. Endelig vil
indførelse af en formueskat indebære en risiko for, at formuer forsøges skjult i ud-
landet med deraf lavere skatteindtægter til Danmark til følge.