Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2078072_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
20. september 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 4 (Alm. del) af 5. juli 2019
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren, med henvisning til Finansministeriets rapport ”Fremskrivning af
indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser 2018” uddybe, hvorfor der er
en forskel på 11.000 kr. mellem ikke-vestlige indvandrere og efterkommeres nega-
tive nettobidrag ved fuld integration på arbejdsmarkedet, på 3.000 kr. mellem de
to grupper af ikke-vestlig oprindelse ved øget beskæftigelse og 35.000 kr. ved net-
tobidrag som jævnaldrende danskere, som ses i tabel 4.2 side 49?
Svar
Som det fremgår af Finansministeriets analyse
Fremskrivning af indvandreres nettobi-
drag til de offentlige finanser
(maj 2018) kommer ikke-vestlige
indvandrere
især til landet
i starten af den erhvervsaktive alder, hvilket bevirker, at gruppens samlede
nettoudgift for de offentlige finanser som børn og unge er relativt lav. Modsat
trækker, at gruppens gennemsnitlige nettobidrag til de offentlige finanser pr.
person i den erhvervsaktive alder er relativt lav, hvilket skal ses i lyset af, at
beskæftigelsesgraden, lønninger og dermed skattebetalinger er relativt lave.
Ikke-vestlige
efterkommere
forventes derimod at udgøre en relativt større
nettoudgift som børn og unge sammenlignet med ikke-vestlige indvandrere. Ikke-
vestlige efterkommere har et relativt højere gennemsnitligt nettobidrag pr. person
i den erhvervsaktive alder pga. en højere grad af beskæftigelse, løn mv.
sammenlignet med ikke-vestlige indvandrere.
Finansministeriet har for generation 2018 fremskrevet de gennemsnitlige
nettobidrag pr. leveår personen opholder sig i landet til henholdsvis -35.000 kr.
for ikke-vestlige indvandrere og -27.000 kr. for ikke-vestlige efterkommere
svarende til en forskel på ca. -8.000 kr., jf. grundscenariet i
Fremskrivning af
indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser
(maj 2018).
De lavere gennemsnitlige nettobidrag pr. år for ikke-vestlige indvandrere mv.
betyder, at potentialet for at øge det samlede nettobidrag pr. år er større for ikke-
vestlige indvandrere end for ikke-vestlige efterkommere. Hertil kommer, at
forskellen i nettobidragene i de erhvervsaktive år er endnu større end de
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvorfor der er en forskel på 11.000 kr. mellem ikke-vestlige indvandrere og efterkommeres negative nettobidrag ved fuld integration på arbejdsmarkedet, til finansministeren
2078072_0002.png
Side 2 af 3
gennemsnitlige årsbeløb ovenfor, fordi indvandrere er færre år i landet i perioden
før den erhvervsative alder.
I det hypotetiske scenarie med
øget beskæftigelse,
hvor beskæftigelsesgabet til
personer af dansk oprindelse reduceres med 20 pct., øges nettobidraget til -29.000
kr. pr. leveår i landet for ikke-vestlige indvandrere, mens nettobidraget øges til
-24.000 kr. for ikke-vestlige efterkommere. I dette scenarie reduceres forskellen
mellem gruppernes nettobidrag således til ca. -4.000 kr. (ikke 3.000 kr., som
angivet i spørgsmålet),
jf. tabel 1.
Det skal understreges, at der er tale om hypotetiske potentialeberegninger, og at
der ikke peges på konkrete økonomiske reformer mv., der kan forventes at inde-
bære de hypotetiske scenarier.
Tabel 1
Gennemsnitlige diskonterede nettobidrag pr. leveår til de offentlige finanser over livet for ikke-vestlige
indvandrere og efterkommere født i 2018 ved tre hypotetiske scenarier
Hypotetiske scenarier
1.000 kr., 2018-niveau
Ikke-vestlige indvandrere
Ikke-vestlige efterkommere
Forskel ml. indvandrere og efterkommere
Grund-
scenarie
-35
-27
-8
Øget Fuld integration på
beskæftigelse
arbejdsmarkedet
-29
-24
-4
-2
-13
10
Nettobidrag som
jævnaldrende af
dansk oprindelse
35
0
35
Anm.: Nettobidragene er diskonterede med renten på de offentlige gældsbetalinger, der på sigt svarer til en
vækstkorrigeret realrente på ca. 1,7 pct. Øget beskæftigelse dækker over en 20 pct. reduktion i forskellene i
bestandsfrekvenserne
herunder beskæftigelsesfrekvenserne
mellem personer af dansk oprindelse og
personer af ikke-vestlig oprindelse på tværs af køn og alder. Ovenstående beregninger bygger på et mekanisk
løft, hvor der ikke er taget højde for afledte ændringer af de hypotetiske scenariers påvirkning på
lønudviklingen. Satserne i skattesystemet og de offentlige overførsler følger fx gennem satsreguleringen
lønudviklingen i den private sektor. Dertil kommer, at det offentlige forbrug pr. bruger i Finansministeriets
fremskrivninger nominelt følger lønudviklingen.
Kilde: Tabel 4.2 i
Fremskrivning af indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser
(maj 2018).
Scenariet med
fuld integration på arbejdsmarkedet
angiver en situation, hvor
beskæftigelsesfrekvensen på alle alderstrin svarer til den for personer af dansk
oprindelse. Dermed er nettobidraget pr. leveår kun bestemt af
alderssammensætningen og de aldersopdelte gennemsnitlige nettobidrag pr.
person. I dette scenare er de ikke-vestlige indvandreres diskonterede nettobidrag
pr. leveår i landet ca. 10.000 kr. højere end ikke-vestlige efterkommere,
jf. tabel 1.
I scenariet
nettobidrag som jævnalderende af dansk oprindelse
tildeles begge
herkomstgrupper samme både beskæftigelsesfrekvenser og samme gennemsnitlige
aldersopdelte nettobidrag pr. person som personer af dansk oprindelse. At ikke-
vestlige efterkommere er omtrent neutrale for de offentlige finanser
hvilket er
på niveau med personer af dansk oprindelse
afspejler, at gruppen i lighed med
personer af dansk oprindelse opholder sig i landet det meste af livet.
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvorfor der er en forskel på 11.000 kr. mellem ikke-vestlige indvandrere og efterkommeres negative nettobidrag ved fuld integration på arbejdsmarkedet, til finansministeren
Side 3 af 3
Derimod medfører alderssammensætningen for ikke-vestlige indvandrere med
sparede udgifter som unge, at deres nettobidrag i dette scenarie forbedres til
35.000 kr., hvilket er højere end for personer af dansk oprindelse. Det afspejler, at
ikke-vestlige indvandrere i højere grad opholder sig i landet i den erhvervsaktive
alder.
Med venlig hilsen
N
icolai
Wammen
Finansminister