Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
23. oktober 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 37 (Alm. del) af 3.
september 2019 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke poster i tabel 1 i ”Servicetjek af offentlige bud-
getter”, som hhv. Finansministeriet og regeringen ikke var bekendt med før valget
den 5. juni 2019?
Svar
”Servicetjek af offentlige budgetter” tager afsæt i
politiske aftaler, udspil og initia-
tiver, mellemfristede planer samt finansloven. Det indeholder en samlet oversigt
over det finansieringsbehov, som skal dækkes i 2020, hvis de pågældende bevil-
lingsfald skal fyldes helt op, merudgifterne håndteres og de planlagte tilpasninger
af indtægter og udgifter ikke realiseres.
Forud for servicetjekket har der ikke foreligget en samlet opgørelse over det finan-
sieringsbehov, som de pågældende bevillingsfald mv. afføder. Servicetjekket har
således tilvejebragt et samlet overblik over udfordringen og finansieringshovet, li-
gesom der er lagt en plan for håndteringen af de pågældende poster.
Baggrunden for posterne i tabel 1
i ”Servicetjek af offentlige budgetter”
gennem-
gås nedenfor:
Den forudsatte vejafgift indgår som delvis finansiering af
Aftale mellem den da-
værende VLAK-regering og Dansk Folkeparti om omlægning af bilafgifterne
af septem-
ber 2017.
Det fremgår af
Aftale mellem den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti om
omlægning af bilafgifterne
af september 2017, at registreringsafgiften skal gøres
mere robust over for den teknologiske udvikling.
De forudsatte stigninger i punktafgifter indgår i den tidligere regerings 2025-
plan fra maj 2017.
Den negative budgetregulering på konsulentudgifter indgår som delvis finan-
siering af
Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Dansk Folkeparti og Radikale
Venstre om ret til seniorpension for nedslidte
af maj 2019.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om, hvilke poster i tabel 1 i Servicetjek af offentlige budgetter som hhv. Finansministeriet og regeringen ikke var bekendt med før valget, til finansministeren
Side 2 af 3
Det forudsatte midlertidige finansieringsbidrag ved energiafgifter indgår som
delvis finansiering af
Energiaftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemo-
kratiet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
af juni
2018.
Den negative budgetregulering vedrørende den forberedende grunduddan-
nelse følger af
Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Alternativet om bedre veje til ud-
dannelse og job
af oktober 2017 og
Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Soci-
aldemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Alterna-
tive om udmøntning af negativ budgetregulering i 2019 optaget i forbindelse med Aftale om
bedre veje til uddannelse og job
af juni 2018. Enhedslisten var en del af aftalekred-
sen om
Aftale om bedre veje til uddannelse og job,
men kunne ikke tilslutte sig finan-
sieringsaftalen og trådte derfor ud af aftalekredsen.
Den negative budgetregulering vedrørende justeringer af folkeskolen indgår
som delvis finansiering af
Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemo-
kratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om Folkets skole:
Faglighed, dannelse og frihed
justeringer af folkeskolen til en mere åben og fleksibel folke-
skole
af januar 2019.
De negative budgetreguleringer vedrørende arbejdsmiljøindsatsen og integrati-
onsgrunduddannelsen følger af henholdsvis
Aftale mellem den daværende VLAK-
regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti
og Alternativet om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejdsmar-
kedet
af april 2019 samt
Forslag til lov om ændring af lov om integrationsgrunduddan-
nelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,
der blev vedtaget i Folketin-
get i april 2019.
Forhøjelsen af iblandingskravet følger af
Aftale mellem den daværende SRSF-rege-
ring, Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti om den
danske energipolitik, 2012-2020
af marts 2012. Liberal Alliance trådte ind i for-
ligskredsen i forbindelse med regeringsdeltagelsen.
Bevillingsfald mv. vedrørende politi og anklagemyndighed mv., Skatteministe-
riet samt de humanistiske og samfundsvidenskabelige universitetsuddannelser
følger af finansloven for 2019.
Afledte merudgifter som følge af forsinkelsen af Signalprogrammet blev i før-
ste omgang annonceret i forbindelse med oplæg til en ny udrulningsstrategi for
Signalprogrammet d. 15. november 2017. Udgiftsniveauet er siden blevet kon-
solideret.
Udviklingen af den nye generation af fællesoffentlige, digitale infrastrukturløs-
ninger er påbegyndt i 2015. Merudgifterne til initiativerne er siden blevet kon-
solideret løbende.
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 37: Spm. om, hvilke poster i tabel 1 i Servicetjek af offentlige budgetter som hhv. Finansministeriet og regeringen ikke var bekendt med før valget, til finansministeren
Side 3 af 3
Merudgifterne til etableringen af ICARS følger af den daværende VLAK-rege-
rings tilkendegivelse til Verdensbanken om, at den danske stat vil bidrage med
finansiering.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister