Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2079708_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
25. september 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 32 af 28. august 2019
stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre det finanspolitiske råderum som i Tabel 1.7 i Opdateret
2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2023
teknisk fremsættelse, august 2019,
men med den tilføjelse, at råderummet i 2020 også indgår?
Svar
Det finanspolitiske råderum opgøres som den beregningsteknisk højest mulige of-
fentlige forbrugsvækst målt i forhold til et givet år. I
Opdateret 2025-forløb: Grundlag
for udgiftslofter 2023
teknisk fremsættelse, august 2019
er det finanspolitiske råderum
frem mod 2025 opgjort til 28¾ mia. kr. (2020-priser) målt i forhold til udgiftsni-
veauet i 2020. Råderummet indeholder således den højest mulige vækst i det of-
fentlige forbrug i 2021-2025.
I augustforløbet i år er der skiftet basisår, sådan at råderummet frem mod 2025
måles ift. finanslovsåret (dvs. 2020). Det skyldes, at det finanspolitiske råderum år-
ligt disponeres i forbindelse med finanslovforslaget mv. (med afsæt i de fastsatte
udgiftslofter på budgetform
1
), hvormed råderummet for det pågældende år kon-
verteres til konkrete politiske prioriteringer, herunder prioriteringer af tiltag som
indgår i det offentlige forbrug.
Ifm. de årlige finanslovforslag mv. prioriteres en række bevillinger på de forskel-
lige ministerområder (på budgetform). På baggrund heraf. udarbejdes et skøn for
de forventede udgifter til offentligt forbrug, subsider, offentlige investeringer mv.
(på nationalregnskabsform).
Skønnet for den offentlige forbrugsvækst i 2020 er således udtryk for, hvor stor
en del af udgiftsloftet i 2020, der med finanslovforslaget prioriteres til driftsudgif-
ter mv., der indgår i det offentlige forbrug. Det offentlige forbrugsskøn med afsæt
i det tekniske finanslovforslag for 2020 afspejler fx, at fordelingen af de budgette-
rede udgifter under udgiftsloftet indebar en større andel til offentligt forbrug end
tidligere beregningsteknisk forudsat,
jf. Økonomisk Redegørelse,
august 2019.
1
Det bemærkes i forlængelse heraf, at det er udgiftslofterne
og ikke det finanspolitiske råderum (den beregningstekniske
forbrugsvækst)
der udgør den udgiftsmæssigt bindende ramme for tilrettelæggelsen af det årlige finanslovforslag mv.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om ministeren vil opgøre det finanspolitiske råderum med tilføjelsen af råderummet i 2020 også indgår, til finansministeren
2079708_0002.png
Side 2 af 2
Baseret på det tekniske finanslovforslag for 2020 og en forudsat fuld udmøntning
af udgiftslofterne i 2020 skønnes der i augustforløbet en offentlig forbrugsvækst
på 0,7 pct. i 2020, svarende til ca. 3�½ mia. kr. (opgjort ekskl. afskrivninger),
jf. tabel
1.
Med afsæt i den prioriterede udgiftsvækst i 2020 og den beregningsteknisk for-
udsatte forbrugsvækst i 2021-25 kan der samlet set opgøres en akkumuleret for-
brugsvækst på 32¼ mia. kr. fra 2019 til 2025.
Tabel 1
Finanspolitisk råderum og årlig vækst i det offentlige forbrug i Opdateret 2025-forløb, august 2019
Mia. kr. (2020-priser)
Finanspolitisk råderum målt i forhold til 2020
Akkumuleret realvækst i det offentlige forbrug
(ekskl. afskrivninger)
2020
-
3�½
2021
1
2022
6�½
10
2023
14¾
18¼
2024
22¼
25¾
2025
28¾
32¼
Anm.: Råderummet opgøres aktuelt som den højest mulige offentlige forbrugsvækst ift. udgiftsniveauet i 2020. Tal
er afrundet til nærmeste kvarte milliard. Råderummet er opgjort med usikkerhed, som er stigende ud i tid.
Kilde: Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2023
teknisk fremsættelse.
I forbindelse med regeringens fulde finanslovforslag for 2020 vil der blive udar-
bejdet et opdateret skøn for den offentlige forbrugsvækst i 2020, der tager afsæt i
regeringens udgiftspolitiske prioriteringer mv.
Det bemærkes, at der inden for rammerne af udgiftslofterne vil være mulighed for
at omprioritere de offentlige udgifter frem mod fastlæggelsen af de endelig bud-
getter for 2020 (finansloven mv.). Hvis der på den endelige finanslov for 2020 pri-
oriteres et andet niveau for de udgifter, som indgår i det offentlige forbrug end ni-
veauet på finanslovforslaget, vil den skønnede vækst i det offentlige forbrug i
2020 som følge af de givne prioriteringer således også være en anden.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister