Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2101912_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
8. november 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 3 (Alm. del) af 5. juli 2019
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren, med henvisning til Finansministeriets rapport ”Fremskrivning af
indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser 2018” foretage opgørelsen af,
hvordan de hypotetiske scenarier med øget beskæftigelse for generation 2018,
som ses i tabel 4.2 side 49, ser ud, hvis der ikke medregnes ”kollektivt forbrug” og
”øvrigt offentligt forbrug” samt ikke direkte personhenførbare indtægter og udgif-
ter? Beregningerne ønskes fremstillet både på personniveau for henholdsvis ikke-
vestlige indvandrere og efterkommere, og som samlet milliardbeløb for befolk-
ningsgrupperne ikke-vestlige indvandrere, ikke-vestlige efterkommere, vestlige
indvandrere, vestlige efterkommere samt personer med dansk oprindelse.
Svar
I Finansministeriets analyse
Fremskrivning af indvandreres nettobidrag til de offentlige fi-
nanser 2018 (maj 2018)
tabel 4.2 side 49 vises nogle hypotetiske potentialeberegnin-
ger for de gennemsnitlige nettobidrag pr. person i tre scenarier af øget integration
på arbejdsmarkedet. Der spørges til virkningerne, når udvalgte poster ikke med-
regnes, hvilket er angivet for hvert af de tre scenarier i tabel 1 nedenfor
både
som 1.000 kr. pr. person og som samlet milliardbeløb fordelt på herkomst.
Det skal understreges, at når hverken kollektivt offentligt forbrug, øvrigt offentligt
forbrug samt ikke-direkte personhenførbare indtægter og udgifter medregnes, er
det en betydelig del af posterne i den offentlige saldo, som ikke tilskrives nogen
befolkningsgruppe. Således ses der bort fra offentlige indtægter for 284 mia. kr.
samt offentlige udgifter på 271 mia. kr. vedrørende generation 2018,
jf. bilagstabel
B1
nedenfor, hvor der ses en oversigt over posterne, som ikke er medtaget i dette
svar.
Den samlede nettovirkning på den offentlige saldo af ikke at medregne disse ud-
valgte poster er ca. 13 mia. kr., da der både ses bort fra en række indtægter og ud-
gifter. Når det samlede nettobidrag for generation 2018 mekanisk reduceres med
ca. 13 mia. kr., svarer det til, at det gennemsnitlige nettobidrag pr. person pr. le-
veår reduceres med ca. 2.000 kr.,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om øget beskæftigelse for generation 2018, som ses i tabel 4.2 side 49, ser ud, hvis der ikke medregnes kollektivt forbrug og øvrigt offentligt forbrug, til finansministeren
2101912_0002.png
Side 2 af 5
For så vidt angår de ”ikke-direkte personhenførbare indtægter og udgifter” er det
forudsat, at der spørges til poster, som enten er fordelt ved fordelingsnøgler eller
er fordelt ligeligt på hele befolkningen, dvs. fordelt ved hhv. princip 4a-4b samt
princip 4c-4d for individualiseringen af den offentlige saldo,
jf. bilag 1, Indvandreres
nettobidrag til de offentlige finanser i 2015 (februar 2018).
Tabel 1
Gennemsnitligt og samlet diskonteret nettobidrag til de offentlige finanser for generation 2018 i hhv.
grundforløbet, det alternative scenarie ekskl. udvalgte poster (herunder kollektivt offentlig forbrug, øvrige
offentlige udgifter og ikke-direkte personhenførbare indtægter og udgifter) samt 3 hypotetiske scenarier
Udgangspunkt
Hypotetiske alternative scenarier
uden udvalgte poster
Nettobidrag
Fuld
som jævn-
Ekskl.
Øget
integration
aldrende af
udvalgte beskæftigelse
på arbejds-
dansk
poster
markedet
oprindelse
Grundforløb
Gennemsnitlige nettobidrag
Ikke-vestlige indvandrere
Ikke-vestlige efterkommere
Vestlige indvandrere
Vestlige efterkommere
Dansk oprindelse
Hele generation 2018
------------------------ 1.000 kr. pr. leveår pr. person, 2018-niveau ------------------------
-35
-27
31
-4
-1
-4
-33
-24
23
-6
-3
-6
-28
-21
23
-5
-3
-5
-6
-11
25
-3
-3
-2
21
-3
27
-3
-3
0
Samlet nettobidrag
Ikke-vestlige indvandrere
Ikke-vestlige efterkommere
Vestlige indvandrere
Vestlige efterkommere
Dansk oprindelse
Hele generation 2018
----------------------------------------- Mia. kr., 2018-niveau --------------------------------------
-18
-14
12
-1
-3
-25
-17
-12
9
-1
-16
-38
-14
-11
9
-1
-16
-34
-3
-6
9
-1
-16
-16
11
-1
10
0
-16
3
Anm.: Afrunding til nærmeste hhv. 1.000 kr. og mia. kr. Nettobidragene er diskonterede med renten på de
offentlige gældsbetalinger, der på sigt svarer til en vækstkorrigeret realrente på ca. 1,7 pct.
”Øget beskæfti-
gelse” angiver en situation, hvor
forskellene i de aldersfordelte bestands- og beskæftigelsesfrekvenser til
personer af dansk oprindelse reduceres med 20 pct.
”Fuld integration på arbejdsmarkedet” angiver en situa-
tion med samme aldersfordelte bestands- og beskæftigelsesfrekvenser som personer af dansk oprindelse.
”Nettobidrag som jævnaldrende af dansk oprindelse” angiver en situation, hvor herkomstgrupperne alene
afviger fra personer af dansk oprindelse med deres køns- og alderssammensætning (dvs. samme nettobidrag
og beskæftigelse). Posterne under
”øvrigt offentligt forbrug”
er beskrevet i svar på
Finansudvalgets spørgsmål nr.
2 (Alm. del) af 5. juli
2019. For
så vidt angår underposterne i ”ikke-direkte
personhenførbare indtægter og
udgifter”,
henvises der til de generelle principper bag individualiseringen af den offentlige saldo,
jf. bilag 1 i
Indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser i 2015 (februar 2018).
Det er forudsat, at der spørges til poster, som
er fordelt fladt ud på hele eller visse grupper af befolkningen (princip 4a-4b), samt poster som er fordelt
proportionalt med hhv. enten disponibel indkomst, lønindkomst eller pensionsformue (princip 4c-4e).
Kilde: Egne beregninger.
Virkningen på de gennemsnitlige nettobidrag pr. person af ikke at medregne de
udvalgte poster varierer på tværs af herkomstgrupperne. Eksempelvis øges netto-
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om øget beskæftigelse for generation 2018, som ses i tabel 4.2 side 49, ser ud, hvis der ikke medregnes kollektivt forbrug og øvrigt offentligt forbrug, til finansministeren
Side 3 af 5
bidraget for ikke-vestlige indvandrere med i gennemsnit 2.000 kr., mens det redu-
ceres med knap 3.000 kr. for personer af dansk oprindelse. Det skyldes en sam-
mensætning af effekter. For det første medregnes en række udgiftsposter, som er
fordelt fladt ud på befolkningen, ikke længere, hvilket isoleret set øger nettobidra-
get i udgangspunktet i samme grad for begge herkomstgrupper. For det andet
medregnes en række indtægtsposter, som i gennemsnit er højere for personer af
dansk oprindelse, ikke længere, hvilket isoleret set sænker nettobidraget mere i ud-
gangspunktet for personer af dansk oprindelse end for ikke-vestlige indvandrere.
Det bemærkes, at den marginale virkning af at flytte personer til beskæftigelse ikke
påvirkes af at fjerne saldoposter, som er fordelt fladt ud på hele befolkningen. Det
skyldes, at denne type af poster påvirker nettobidraget lige meget i både udgangs-
punktet og i de hypotetiske scenarier.
Den marginale beskæftigelsesvirkning på nettobidraget pr. person reduceres i alle
de hypotetiske scenarierne, når de udvalgte saldoposter ikke medregnes. Det skyl-
des, at en række indtægtsposter, som er højere for personer i beskæftigelse, ikke
længere medregnes. Nettobidraget for ikke-vestlige indvandrere forbedres fra i
gennemsnit ca. -33.000 kr. i udgangspunktet uden de udvalgte poster til ca. 21.000
kr. i scenariet med samme nettobidrag som personer af dansk oprindelse,
jf. tabel
1,
svarende til en forbedring på i gennemsnit ca. 54.000 kr. Den tilsvarende for-
bedring, når alle posterne medregnes, er ca. 70.000 kr. fra i gennemsnit -35.000 kr.
i udgangspunktet til ca. 35.000 kr. i scenariet med samme nettobidrag,
jf. tabel 4.2 i
rapporten Fremskrivning af indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser 2018.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om øget beskæftigelse for generation 2018, som ses i tabel 4.2 side 49, ser ud, hvis der ikke medregnes kollektivt forbrug og øvrigt offentligt forbrug, til finansministeren
2101912_0004.png
Side 4 af 5
Bilag
Bilagstabel B1
Oversigt over udvalgte saldoposter (kollektivt offentligt forbrug, øvrigt offentligt forbrug, ikke-direkte
personhenførbare indtægter og udgifter) vedrørende generation 2018, som ikke tilskrives nogen
befolkningsgruppe i beregningerne i tabel 1
Saldopost, mia. kr. 2018-niveau
1. Kollektivt offentligt forbrug
Fordelingsnøgle
Hele befolkningen
1)
Indtægt
-
Udgift
128
Netto
128
2. Øvrige offentlige udgifter
Offentlig forvaltning og faste investeringer
Tjenestemandspension
BNI-bidrag til EU
Udlandsbistand mv.
Løbende overførsler fra den offentlige sektor til
NPIH organisationer
Kapitaloverførsler fra den offentlige sektor til udlandet
Kapitaloverførsler fra den offentlige sektor til offentlige
kvasi-selskaber og andre virksomheder
Andre løbende overførsler til Grønland, netto
Skattefri præmie ved udskydelse af efterløn
Momsbidrag til EU
Øvrige kapitaloverførsler fra den offentlige sektor til
husholdningerne
Andre løbende overførsler til Færøerne, netto
Øvrige bidrag til EU
Køb af jord og rettigheder i den offentlige sektor, netto
Voksne befolkning
Hele befolkningen
Lønindkomst
Hele befolkningen
Hele befolkningen
Hele befolkningen
Hele befolkningen
Hele befolkningen
Skattefri præmie
Disponibel indkomst
Hele befolkningen
Hele befolkningen
Hele befolkningen
Hele befolkningen
3
125
57
9
12
11
27
0
2
3
0
2
1
1
1
122
3
3. Ikke-direkte personhenførbare poster,
som er fordelt fladt ud
Sociale bidrag lønmodtagernes garantifond
Selskabsskat, Nordsø
Medielicens
Pensionsbidrag vedr. tjenestemænd indbetalt fra
selskaber og organisationer
Øvrige bidrag til sociale ordninger
Imputerede bidrag til sociale sikringsordninger
Øvrige frivillige bidrag til sociale ordninger
Overførsler til øvrige pensioner (består primært af
apotekerforeningspensionsordning og delpension)
Øvrige overførsler, skattepligtige
Andre løbende overførsler eksklusiv kirkeskat fra
den private til den offentlige sektor
Andre løbende overførsler fra den offentlige sektor
Beskæftigede
Voksne befolkning
Voksne befolkning
Hele befolkningen
Hele befolkningen
Hele befolkningen
Hele befolkningen
Personer over 65 år
Hele befolkningen
Hele befolkningen
Hele befolkningen
16
0
0
3
0
0
2
0
1
-15
0
1
9
1
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om øget beskæftigelse for generation 2018, som ses i tabel 4.2 side 49, ser ud, hvis der ikke medregnes kollektivt forbrug og øvrigt offentligt forbrug, til finansministeren
2101912_0005.png
Side 5 af 5
Tabel 2 (fortsat)
Oversigt over udvalgte saldoposter (kollektivt offentligt forbrug, øvrigt offentligt forbrug, ikke-direkte
personhenførbare indtægter og udgifter) vedrørende generation 2018, som ikke tilskrives nogen
befolkningsgruppe i beregningerne i tabel 1
Saldopost, mia. kr. 2018-niveau
4. Ikke-direkte personhenførbare poster,
fordelt ved fordelingsnøgler
Toldprovenu
Provenu af punktafgifter minus subsidier
Generelle afgiftsprovenu (OMS/MOMS)
AUD-bidrag mv. fra erhvervene
Vægtafgifter fra erhvervene
Provenu af arbejdsmarkedsbidrag (AMBI) vedr.
værditilvækst eller lønsum
Grøn afgift, bortauktionering af CO2 kvoter fra 2013
Andre produktionsskatter
Produktions- og importskatter til EU
Produktionssubsidier vedrørende PSO
Øvrige produktionssubsidier
Øvrige andre produktionsafgifter, betalt af EU
Subsidier finansieret af EU
Slutskatteprovenu vedr. dødsboskat
Selskabsskat mv.
Realrenteafgift
Disponibel indkomst
Disponibel indkomst
Disponibel indkomst
Disponibel indkomst
Disponibel indkomst
Disponibel indkomst
Disponibel indkomst
Disponibel indkomst
Disponibel indkomst
Disponibel indkomst
Disponibel indkomst
Disponibel indkomst
Disponibel indkomst
Disponibel indkomst
Lønindkomst
Pensionsformue
5
2
38
21
Fordelingsnøgle
Indtægt
265
3
32
152
3
3
6
0
0
3
0
9
5
Udgift
17
Netto
-249
Samlet (1+2+3+4)
284
271
-13
Anm.: Jævnfør anmærkning til tabel 1.
1)
Gælder ikke en række underposter herunder retsvæsen.
Kilde: Fremskrivning af indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser 2018 (maj 2018) og egne beregninger.