Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2078233_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
20. september 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 21 (Alm. del) af 23. august
2019 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt det er
korrekt, når Socialdemokratiet i ”Gør
gode tider bedre
– for alle” skriver, at ”I staten er brugen af konsulenter steget
med 50 pct. siden 2015, og brugen af managementkonsulenter er steget
betydeligt”?
Svar
Statens udgifter til indkøb af konsulentydelser i perioden 2015-2018 fremgår af
tabel 1.
Opgørelsen er også tidligere oversendt til Finansudvalget i svar på
Finansudvalgets spørgsmål nr. 433 (Alm. del) af 1. marts 2019.
De samlede statslige udgifter til brug af konsulenter er i 2015 opgjort til ca. 3 mia.
kr. og i 2018 til godt 4�½ mia. kr. Udgifterne til managementkonsulenter er opgjort
til ca. 1,3 mia. kr. i 2015 og ca. 1,7 mia. kr. i 2018. Opgørelsen er dog ikke fuldt ud
sammenlignelig på tværs af år,
jf. nedenfor.
Tabel 1
Statens udgifter til konsulenter, 2015 - 2018
2015
Løbende priser (mio. kr.)
Konsulentudgifter i alt
Heraf udgifter til managementkonsulenter og
øvrige rådgivende konsulenter
3.027
1.312
3.667
1.472
4.539
2.091
4.623
1.711
2016
2017
2018
Anm.: Løbende priser. Kreditnotaer er fratrukket. Opgørelsen kan af forskellige årsager have afvigelser fra tidligere
opgørelser afhængigt af opgørelsestidspunktet. Opgørelsen omfatter de institutioner i staten, som er forpligtede
af Cirkulære om indkøb i staten. Opgørelsen omfatter f.eks. ikke Folketinget, selvejende institutioner, statslige
virksomheder eller institutioner, der er placeret udenfor Danmark. Opgørelsen for 2015-2016 baserer sig på
ministeriernes indrapporterede indkøb (Indkøbsdatabasen). For data fra indkøbsdatabasen gælder, at indkøb
indgår efter bogføringsdato. Der kan være gennemført regnskabsmæssige korrektioner, der påvirker tallene.
Opgørelsen for 2017-2018 baserer sig på ministeriernes fakturaer (Fakturadatabasen). For data fra
fakturadatabasen indgår køb efter fakturadato og tallene kan ikke påvirkes af regnskabsmæssige korrektioner.
Fejlkategoriseringer rettes ikke i fakturadatabasen med tilbagevirkende kraft. Udgifterne til
managementkonsulenter
og øvrige rådgivende konsulenter
udgøres af indkøbskategorierne for hhv.
Managementkonsulenter
og
Øvrige Rådgivende
Konsulenter,
hvilket er samme definition som anvendt i tidligere opgørelser.
Kilde: Statens indkøbsdatabase (regnskabsdata) og Statens Fakturadatabase
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om brugen af konsulenter i staten steget med 50 pct. siden 2015, til finansministeren
Side 2 af 2
Opgørelsen er baseret på det bedst tilgængelige datagrundlag ift. udgifter til
indkøb af konsulentydelser i staten.
Det bemærkes, at opgørelserne ikke er fuldt ud sammenlignelige over tid grundet
et skift i opgørelsesgrundlaget mellem 2016 og 2017. For 2015-2016 er anvendt
den statslige indkøbsdatabase, som bygger på regnskabstal. For 2017-2018 er
anvendt den statslige fakturadatabase. Det vurderes, at anvendelsen af fakturadata
samlet set giver et bedre grundlag for at følge udviklingen i konsulentforbruget
fremadrettet, herunder da fakturadata har en større detaljeringsgrad.
Tallene er yderligere behæftet med usikkerhed, da opgørelserne på enkelte
indkøbskategorier er baseret på manuelle registreringer, hvor praksis kan variere
over tid, og der kan være fejlregistreringer. Derudover tages der følgende
forbehold:
1) Skiftet i datagrundlaget mellem 2016 og 2017 betyder, at datagrundlaget er
væsentligt bredere fra 2017, da der medtages flere regnskabskonti i
opgørelsen end tidligere. Således indgår der i opgørelsen fra 2017 og frem
eksempelvis også indkøb af konsulentydelser vedrørende anlægsudgifter
inden for Transport- og Boligministeriets område.
2) Opgørelserne skelner ikke mellem, om managementkonsulentydelser er
indkøbt til brug for ministeriernes interne drift eller til forsknings-,
udviklings- eller specialistopgaver målrettet ministeriernes eksterne
interessenter, hvilket for nogle ministerier, eksempelvis
Undervisningsministeriet, udgør en væsentlig del af det samlede
managementkonsulentforbrug.
3) Finansministeriet kan kun i begrænset omfang validere ministeriernes
kategorisering, og opgørelsen er dermed behæftet med usikkerhed. Fejl,
der konstateres i fakturadatabasen, kan ikke rettes med tilbagevirkende
kraft. I den udstrækning, at Finansministeriet konstaterer betydelige
fejlkonteringer, anmodes ministernerne om at korrigere deres
kategorisering fremover.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister