Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2117142_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
3. december 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 16 (Alm. del) af 22. august
2019 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, om det fortsat er gældende, at ved en sænkelse af
beløbsgrænsen for udenlandsk arbejdskraft, vil det forventede merprovenu ikke
kunne anvendes til at finansiere andre tiltag, før effekterne har materialiseret sig,
således at hvis der indgås en aftale om lavere beløbsgrænse i finansloven for 2020,
med effekt fra 1. januar, vil man ikke kunne finansiere tiltag i finansloven for 2020
med dette forventede provenu, og at man først vil vide, om effekterne har
materialiseret sig efter udgangen af 1. kvartal 2021? Der henvises til den tidligere
regerings udspil om udenlandsk arbejdskraft, hvoraf det fremgår, at: ”Da der er
betydelig usikkerhed forbundet med provenuskønnet, bør et provenu fra en lavere
beløbsgrænse først udmøntes, når effekter har vist sig. Danmarks Statistik frigiver
kvartalsvise registre for indvandreres midlertidige opholdsgrundlagsstatus og
lønmodtageres indkomst. Efter forslagets vedtagelse vil det således være muligt at
skønne over provenueffekten ved udgangen af 1. kvartal året efter, aftalen træder i
kraft på baggrund af antallet af personer på beløbsordningen med en indkomst i
intervallet mellem den nuværende beløbsgrænse og den foreslåede beløbsgrænse.”
Kilde: https://bm.dk/media/8135/udenlandsk-arbejdskraft-initiativer.pdf
Svar
Der har ikke tidligere været indregnet positive eller negative beskæftigelses-
virkninger af ændrering i internationale rekrutteringsordninger på de offentlige
finanser, dog med undtagelse af forskerskatteordningen. Tilgangen har dermed
været, at eventuelle forbedringer eller forringelser af de offentlige finanser først vil
indgå i de økonomiske prioriteringer, i takt med at de indtræder.
Det skal ses i lyset af, at skøn over konsekvenserne for beskæftigelsen og de of-
fentlige finanser ved at ændre ordningerne for international rekruttering fra tredje-
lande er meget usikre. Det skyldes, at virkningen på beskæftigelsen og de offent-
lige finanser bl.a. afhænger af eksterne forhold, herunder:
Den økonomiske udvikling i ansøgernes hjemlande.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm. om der gælder samme forsigtighedsprincip hvis der sker lempelser af positivlisten for udenlandsk arbejdskraft som ved sænkelse af grænsen i beløbsordningen, til finansministeren
2117142_0002.png
Side 2 af 3
Rammevilkår og rekrutteringstiltag i lande, der konkurrerer med Danmark
om at tiltrække udenlandske arbejdstagere.
Den gennemsnitlige opholdstid i Danmark mv., herunder varigheden af
den enkelte udlændings bidrag til arbejdsudbuddet.
Arbejdsgivernes mulighed for at substituere arbejdskraft fra tredjelande
med arbejdskraft fra Danmark eller andre EU/EØS-lande.
Der er endvidere en meget begrænset forskningsmæssig evidens i forhold til ad-
færdsvirkninger af ordningerne for international rekruttering. Der findes således
ikke et empirisk grundlag, der kan støtte et tilstrækkelig sikkert skøn for virknin-
gen på arbejdsudbud og beskæftigelse.
Der er dog lavet et generelt litteraturgennemgang om virkninger af udenlandsk ar-
bejdskraft i 2018
1
. Studierne fokuserer alene på, om udenlandsk arbejdskraft har
en positiv indvirkning på dansk økonomi
og har derved ikke fokus på, hvordan
justeringer til de forskellige erhvervsordninger påvirker tilstrømningen til Dan-
mark.
I forhold til forskerskatteordningen er der gennemført et studie af den nuværende
danske forskerskatteordning
2
, som blandt andet viser, at forskerskatteordningen
har ført til en fordobling i antallet af højtlønnede udlændinge i Danmark. Dermed
påvises en migrationselasticitet for udlændinge med hensyn til indkomsten efter
skat. Denne evidens sikrer, at man har et klarere empirisk grundlag for at skønne
over virkningen af en evt. ændring i forskerskatteordningen. Hvorvidt effekter
indregnes, afhænger dog af ændringens karakter. Ved seneste udvidelse af for-
skerskatteordningen, hvor muligheden for at være på ordningen blev forlænget fra
5 til 7 år, blev der taget udgangspunkt i, at de der var her på ordningen, ville blive
her i længere tid. Der blev således ikke indregnet virkning ift. udlændinge, som
ikke var her allerede. Omvendt blev virkningen indregnet, da man sænkede ord-
ningens indtjeningskrav med 10.000 kr. i 2015, da det blev vurderet, at resultatet
fra overnævnte effektstudie var relevant for regelændringen.
I
Aftale om en jobplan (2008)
indgik en øget indsats for international rekruttering.
Vurderingen i jobplanen var, at initiativerne ville have en positiv beskæftigelsesef-
fekt, men at effekten var vanskelig at skønne over, og der blev således ikke ekspli-
cit skønnet over effekten.
I
Aftale om en reform af international rekruttering
Lettere adgang til højtkvalificeret arbejds-
kraft (2014)
blev der gennemført en række ændringer i reglerne på området. I for-
bindelse med aftalen blev det vurderet, at den ville have en positiv effekt på be-
skæftigelsen på i størrelsesordenen 1.000-1.500 personer. Da skønnet var meget
usikkert og ikke baseret på empirisk evidens, blev der ikke indregnet en konkret
Mette Foged, Linea Hasager og Vasil Iliyanov Yasenov (2018): Litteraturstudie om virkninger af udenlandsk
arbejdskraft. Københavns Universitet
2
Kleven, Landais, Saez og Schultz (2013):“Migration and wage effects of taxing top earners: Evidence from
the foreigners’ tax scheme in Denmark”.
Quarterly Journal of Economics 2013.
1
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 18: MFU spm. om der gælder samme forsigtighedsprincip hvis der sker lempelser af positivlisten for udenlandsk arbejdskraft som ved sænkelse af grænsen i beløbsordningen, til finansministeren
Side 3 af 3
beskæftigelsesvirkning bortset fra konsekvenserne af en lempelsen af forskerskat-
teordningen.
Det er således korrekt, at ændringer i internationale rekrutteringsordninger ikke
kan anvendes til at finansiere andre tiltag før et eventuelt merprovenu har materia-
liseret sig. Det gælder for både beløbsordningen og positivlisten. Den eneste und-
tagelse er som tidligere beskrevet forskerskatteordningen.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister