Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2272988_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 3. november 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 12 (Alm. del) af 21. august
2019 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Samlingen 2018(2)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af omtalen af bogen ”Hvordan udvikler beskæftigel-
sen
sig i Danmark”, Rockwool Fondens Forskningsenhed (juni 2019), online:
https://www.rockwoolfonden.dk/publikationer/hvordan-udvikler-beskaeftigel-
sen-sig-i-danmark/,
jf. omtalen i Information (12. august 2019): ”Rockwool Fon-
den: Effekterne af dagpenge-
og kontanthjælpsreformen er små eller usikre”, on-
line: https://www.information.dk/indland/2019/08/rockwool-fonden-effek-
terne-dagpenge-kontanthjaelpsreformen-smaa-usikre, oplyse om bogens konklusi-
oner giver anledning til, at ministeren vil revidere skønnet for de økonomiske
virkninger af de arbejdsmarkedsreformer, som er omtalt i bogen, og om ministe-
ren vil revidere de i statsadministrationen anvendte antagelser (og modeller) om
adfærdseffekter af arbejdsmarkedsreformer?
Svar
Med henblik på at sikre, at ministeriernes skøn over adfærdsvirkninger kan anses
som state-of-the-art på baggrund af den tilgængelige viden, vil regeringen frem-
sætte et forslag om en ændring af Lov om Det Økonomiske Råd og Det Miljø-
økonomiske Råd. En lovændring på området vil medføre, at de økonomiske vis-
mænd får til opgave at foretage et eftersyn af ministeriernes skøn over adfærds-
virkninger af offentlige indtægter og udgifter samt de bagvedliggende forudsætnin-
ger. Der lægges op til, at formandskabet vil fra februar 2021 foretage et eftersyn af
de forudsætninger, som ligger til grund for ministeriernes skøn over adfærdsvirk-
ninger af økonomisk-politiske tiltag, herunder bl.a. tiltag vedrørende offentlige
indkomstoverførsler.
Når Finansministeriet og øvrige ministerier vurderer konsekvenserne for den fak-
tiske og strukturelle offentlige saldo af økonomisk-politiske tiltag, tilstræbes det al-
tid at opgøre middelrette skøn for samtlige elementer, herunder også adfærdsvirk-
ningerne. Det skal sikre, at der ikke er tale om skævhed i hverken den ene eller
den anden retning, og at grundlaget for regeringens og Folketingets beslutninger
er oplyst,
jf. Regneprincipper og modelanvendelse i Finansministeriet, (Finansministeriet,
2012).
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at revidere skønnet for de økonomiske virkninger af de arbejdsmarkedsreformer m.v., til finansministeren
Side 2 af 6
Eftersom de nævnte reformer i Rockwool Fondens Forskningsenheds (RFF) bog
er fra hhv. 2011 (forkortelsen af dagpengeperioden) og 2014 (kontanthjælpsrefor-
men), er de faktiske effekter af disse reformer realiseret og indgår i det nuværende
skøn over det økonomiske råderum.
Der vil i almindelighed være forskelle mellem de skønnede konsekvenser af tiltag
og den faktiske, observerede udvikling. Der er en række forskellige kilder til så-
danne afvigelser. Eksempelvis kan demografien udvikle sig anderledes end forud-
sat, der kan ske andre strukturelle ændringer i samme tidsrum, som påvirker refor-
mens økonomiske konsekvenser, eller personer omfattet af reformen kan reagere
mere eller mindre end forudsat.
Hvis de indregnede reformeffekter afviger fra de faktiske, vil dette slå ud i den of-
fentlige saldo, når effekterne realiseres. Afvigelser fra de skønnede effekter vil
sammen med andre typer af afvigelser give anledning til justering af det økonomi-
ske råderum i forbindelse med opdateringer af dette, fx i forbindelse med opdate-
ring af konvergensprogrammet. Der foretages ikke genberegninger af de enkelte
reformeffekter. Efterfølgende evaluering af en given reform kan give anledning til
ændringer i regneprincipperne på området. Disse justerede principper vil i stedet
anvendes til konsekvensvurderinger af fremtidige tiltag på området.
Den overordnede vurdering er desuden, at RFF’s konklusioner ikke umiddelbart
giver anledning til en revision af regneprincipperne på kontanthjælps- eller dag-
pengeområdet.
På beskæftigelsesområdet er regneprincipper udarbejdet i samarbejde mellem Fi-
nansministeriet og Beskæftigelsesministeriet. Ministerierne orienterer sig løbende i
dansk og international litteratur for at være ajour med de generelle resultater og
det empiriske grundlag for indregning af virkninger af eventuelle tiltage.
Dagpenge
De væsentlige regneprincipper, som anvendes på dagpengeområdet i forbindelse
med vurderinger af justeringer i dagpengeydelsen eller -perioden, er fastsat af Dag-
pengekommissionen (2015) i samarbejde med en række førende arbejdsmarkeds-
forskere. Principperne bygger bl.a. på en analyse af adfærdseffekter af ydelsesæn-
dringer for dagpengemodtagere. Analysens resultater er afspejlet i den såkaldte
Dagpengemodel, som også blev udviklet af kommissionen. Modellen har bl.a. væ-
ret anvendt til at skønne effekterne af dagpengereformen fra 2010. Med denne re-
form blev dagpengeperioden afkortet fra 4 til 2 år.
I bogen ”Hvordan udvikler beskæftigelsen sig i Danmark”
vurderer RFF, at resul-
taterne fra tidligere analyser, der omhandler beskæftigelsesvirkningerne af forkor-
telsen af dagpengeperioden fra 4 til 2 år, er usikre. Disse analyser er blevet udført
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at revidere skønnet for de økonomiske virkninger af de arbejdsmarkedsreformer m.v., til finansministeren
2272988_0003.png
Side 3 af 6
af bl.a. De Økonomiske Råds Sekretariat (2014), Det Nationale Forskningscenter
for Velfærd (2014) og Dagpengekommissionen (2015).
1
I RFF’s bog ses der på den samlede andel af dagpengeledige, der kommer i be-
skæftigelse inden for 2�½ år efter påbegyndelse af dagpengeforløbet. Desuden fo-
retages en tilsvarende før/efter-sammenligning af beskæftigelsesandele for perso-
ner, der påbegyndte et forløb i hhv. 2009 og 2011. På baggrund af disse sammen-
ligninger konkluderer analysen, at den generelle beskæftigelseseffekt fra dagpenge-
reformen er usikker. Det er dog vanskeligt entydigt at konkludere på baggrund af
RFF’s sammenligning
mellem tidsperioder. Det skal ses i lyset af, at der over tid
også kan være sket forskelle på konjunkturer, arbejdsmarkedsforhold samt per-
sonsammensætninger.
RFF angiver, at tilgangen i analysen blandt andet skyldes, at metoden er mindre
følsom over for de potentielle faglige usikkerheder, der kan påvirke evalueringer af
Dagpengereformens effekter, herunder Dagpengekommissionens analyse. I RFF's
bog er der ikke en uddybning af de faglige usikkerheder, der konkret tænkes på.
Derfor har Finansministeriet gået i dialog med RFF, som har givet faglige be-
mærkninger i forhold til elementer i Dagpengekommissionens analyse, som teore-
tisk set kan give anledning usikre analyseresultater.
Grundlæggende set omhandler RFFs bemærkninger afprøvning af robustheden af
kommissionens analyseresultater. Derfor er Finansministeriet gået i gang med at
forfølge disse spor. Resultaterne fra de hidtil gennemførte robusthedsanalyser vi-
ser, at Dagpengekommissionens skønnede adfærdsvirkninger er robuste overfor
RFF’s bemærkninger.
RFFs bemærkninger har således endnu ikke givet anledning
til justeringer af regneprincipperne på dagpengeområdet.
Der pågår dog et løbende arbejde med at underbygge og styrke videngrundlaget
for regneprincipperne på området
blandt andet med afsæt i dialogen med RFF.
Ministeriet vil løbende offentliggøre relevante analyser, som enten underbygger el-
ler giver anledning til ændringer i ministeriernes regneprincipper.
Kontanthjælp
På kontanthjælpsområdet bygger regneprincipperne på flere empiriske analyser,
herunder særligt en analyse af ungeindsatsen.
2
De forventede adfærdsmæssige konsekvenser af ydelsesændringer for
kontanthjælpsmodtagere er opsummeret i såkaldte elasticiteter. Disse angiver den
Dagpengekommissionen (2015):
Dagpengemodellen
Teknisk analyserapport. De Økonomiske Råds Sekretariat
(2014): Dansk Økonomi, efterår 2014. Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (2014): Konsekvenser af dagpengeperio-
dens halvering.
2
Schaarup, J. Zielke (2012):
Ungeindsatsen får de ledige hurtigere tilbage i arbejde eller i gang med en uddannelse.
Rapport
udarbejdet for Kraka. April 2012.
1
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at revidere skønnet for de økonomiske virkninger af de arbejdsmarkedsreformer m.v., til finansministeren
2272988_0004.png
Side 4 af 6
skønnede procentvise ændring i varigheden af kontanthjælpsmodtageres
ledighedsforløb ved en ydelsesændring på 1 pct.
De elasticiteter, der anvendes, varierer efter ydelsestype og visitationskategori,
jf.
tabel 1.
For personer på kontanthjælp afspejler de effekten af ydelsesændringer på
overgange mellem kontanthjælpssystemet og beskæftigelse alene. For personer på
uddannelseshjælp forudsættes det, at ca. 1/3 overgår til beskæftigelse, mens ca.
2/3 overgår til uddannelse.
Elasticiteterne er udtryk for strukturelle virkninger af ydelsesændringer på antallet
af personer (i en given målgruppe) i kontanthjælpssystemet, dvs. virkninger i en
”normal” konjunktursituation.
Tabel 1
Anvendte elasticiteter for andel af kontanthjælpsmodtagere til beskæftigelse og uddannelse
Ydelse
Kontanthjælp
Kontanthjælp
Kontanthjælp
Kontanthjælp
Uddannelseshjælp
Uddannelseshjælp
Alder
Over 30 år
Over 30 år
Under 30 år
Under 30 år
Under 30 år
Under 30 år
Visitation
Jobparat
Aktivitetsparat
Jobparat
Aktivitetsparat
Uddannelsesparat
Aktivitetsparat
Andel, der overgår
til beskæftigelse
1
1
1
1
0,3
0,3
Elasticiteter (pct.)
0,250
0,050
0,375
0,075
0,375
0,075
Anm.: For kontanthjælpsmodtagere afspejler elasticiteten udelukkende elasticiteten for afgang til beskæftigelse. For
uddannelseshjælpsmodtagere afspejler elasticiteten summen af elasticiteten for afgang til beskæftigelse (1/3)
og elasticiteten for afgang til uddannelse (2/3).
I den omtalte bog undersøger RFF effekterne af ungeindsatsen i
kontanthjælpssystemet i tre analyser af forskellige perioder mellem 2000-2016 - på
tværs af skiftende konjunkturer, regler og målgrupper. Undersøgelserne ser på de
deskriptive udviklinger i målgrupperne over tid, hvilket til dels vanskeliggør en
sammenligning med regneprincippernes forudsætninger om de isolerede
strukturelle virkninger af ydelsesændringer.
RFF finder, at ungeindsatsen både har øget overgangen til beskæftigelse og
uddannelse. Indførelsen af et uddannelsespålæg fra 2006 og frem, der pålægger de
unge at starte på en uddannelse, trækker i retning af øget overgang til primært
uddannelse, mens gunstige konjunkturer trækker i retning af øget overgang til
beskæftigelse.
De strukturelle effekter, som ministerierne ligger til grund for
konsekvensberegninger, er ikke helt sammenfaldende med dem, som RFF finder
for de tre konkrete perioder. Det vurderes dog,
at resultaterne fra RFF’s tre
analyser overordnet set er forenelige med ministeriernes regneprincipper,
jf.
nedenfor.
Det bemærkes, at vurderingen er foretaget på baggrund af oplysningerne,
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at revidere skønnet for de økonomiske virkninger af de arbejdsmarkedsreformer m.v., til finansministeren
Side 5 af 6
som er tilgængelige i RFF’s bog ”Hvordan udvikler beskæftigelsen sig i
Danmark?” (herunder
bl.a. aflæsning af figurer).
Med de gældende regneprincipper antages der en lavere, strukturel
beskæftigelseseffekt af ydelsesændringer for uddannelseshjælpsmodtagere, der
modtager et uddannelsespålæg, end for unge kontanthjælpsmodtagere med en
uddannelse.
For perioden 2000-2006 finder RFF en beskæftigelseseffekt hos unge på
kontanthjælp, som er mere end dobbelt så stor, som den ministerierne forudsætter
i de gældende regneprincipper. Den generelle beskæftigelse i perioden var i
gennemsnit kendetegnet ved moderat højkonjunktur, og der var ikke indført et
uddannelsespålæg, som alt andet lige må forventes at medføre større afgang til
uddannelse. Konjunktursituationen og den daværende beskæftigelsesindsats over
for unge på kontanthjælp kan således være med til at forklare,
at RFF’s fundne
beskæftigelseseffekt er større i denne periode, end hvad ministerierne antager om
den strukturelle effekt i en situation med et uddannelsespålæg.
Under lavkonjunkturen i 2010-2013 finder RFF ikke tegn på en effekt på den
samlede beskæftigelse blandt alle unge i målgruppen, men derimod en betydelig
effekt på afgang til uddannelse. Dette skal ses i sammenhæng med, at den
generelle beskæftigelse i perioden var kendetegnet ved lavkonjunktur, og der var
indført et uddannelsespålæg, som alt andet lige må forventes at medføre større
afgang til uddannelse. Konjunktursituationen kan således være med til at forklare,
at RFF’s fundne beskæftigelseseffekt ligger lavere end ministeriernes antagne
strukturelle beskæftigelseseffekt.
Efter kontanthjælpsreformens ikrafttrædelse i 2014, hvor ungeindsatsen blev
udvidet til personer ml. 25 og 29 år, finder RFF en samlet afgang fra kontanthjælp
som følge af ungeindsatsen, der er væsentligt højere, end den ministerierne
forudsætter i regneprincipperne. RFF finder dog, at størstedelen af den
observerede afgang fra kontanthjælpssystemet modsvares af en effekt på overgang
til uddannelse. RFF kan ikke identificere en øget overgang til beskæftigelse blandt
unge i aldersgruppen og kan således ikke identificere en klar beskæftigelseseffekt.
RFF finder dog i deres undersøgelse en væsentlig effekt på den samlede afgang fra
kontanthjælp, som kan være vanskelig at sammenligne med de forventede
strukturelle virkninger af ydelsesændringer. Undersøgelsens fald i antallet af
kontanthjælpsmodtagere overstiger således den beskæftigelsesvirkning, som
regneprincipperne forudsætter. Beskæftigelseseffekten forudsat i ministeriernes
regneprincipperne udgør kun ca. 8 pct. af den samlede afgang fra kontanthjælp,
som RFF observerer som følge af kontanthjælpsreformens ikrafttræden i 2014.
Som følge af det store samlede fald i antallet af kontanthjælpsmodtagere, skal blot
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om at revidere skønnet for de økonomiske virkninger af de arbejdsmarkedsreformer m.v., til finansministeren
Side 6 af 6
en mindre andel overgå til beskæftigelse for at resultaterne er i overensstemmelse
med regneprincipperne.
På den baggrund vurderes RFF’s resultater samlet set ikke i modstrid med
regneprincipperne på området.
Jeg beklager, at det endelige svar på spørgsmålet først fremsendes nu. Den sene
besvarelse skyldes bl.a. behovet for nærmere indsigt i
RFF’s
arbejde, før den
efterspurgte vurdering kunne foretages,
jf. også det foreløbige svar (september 2019) på
spørgsmålet.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister