Finansudvalget 2018-19 (2. samling)
FIU Alm.del
Offentligt
2074909_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. september 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 10 (alm. del) af 14. august
2019 stillet efter ønske fra Martin Lidegaard (RV)
Spørgsmål
Af den seneste vismandsrapport fra foråret 2019, Tabel I.3 i afsnittet om
offentlige finanser,
https://dors.dk/files/media/rapporter/2019/f19/kapitel_1/f19_disk_kap_i.pdf,
fremgår det, at der i perioden 2018-20 gennemføres skattelettelser svarende til 1,2
pct. af BNP. Vil ministeren oversende en oversigt over, hvordan disse
skattelettelser fordeler sig i absolutte tal i 2020 på forskellige typer af skatte-, og
afgiftslettelser, og hvilke af dem, der er forligsbelagte?
Svar
Af tabel I.3 i vismandsrapporten fra foråret 2019 fremgår det, at De Økonomiske
Råds sekretariat (DØRS) skønner de offentlige indtægter som andel af BNP (det
offentlige indtægtstryk) til at falde fra ca. 49,7 pct. af BNP i 2018 til ca. 48,5 pct. af
BNP i 2020.
Det offentlige indtægtstryk udgør de samlede offentlige indtægter som andel af
BNP.
Ved
Økonomisk Redegørelse,
august 2019 skønner regeringen, at det offentlige ind-
tægtstryk vil falde fra ca. 51,0 pct. af BNP i 2018 til ca. 49,6 pct. af BNP i 2020,
jf.
tabel 1.
Niveauforskellen mellem DØRS og regeringens skøn for det offentlige indtægts-
tryk skyldes i overvejende grad, at DØRS ikke medregner renteindtægter i det of-
fentlige indtægtstryk.
De offentlige renteindtægter (inkl. udbytter og overskud fra Nationalbanken) samt
øvrige indtægter
1
og told mv. til EU omfatter ca. 10 pct. af de samlede offentlige
indtægter. Af det skønnede fald i det samlede indtægtstryk på ca. 1,4 pct.-point fra
2018 til 2020 skyldes ca. 0,7 pct.-point faldet i disse indtægter,
jf. tabel 1.
1
Se anmærkning nr. 4 i tabel 1.
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil oversende en oversigt over, hvordan disse skattelettelser fordeler sig i absolutte tal i 2020 på forskellige typer af skatte-, og afgiftslettelser, og hvilke af dem, der er forligsbelagte, til finansministeren
2074909_0002.png
Side 2 af 7
De resterende ca. 90 pct. af de offentlige indtægter udgøres af indtægter fra skatter
og afgifter. Indtægter fra skatter og afgifter skønnes reduceret med 0,7 pct. af
BNP fra 2018 til 2020,
jf. tabel 1.
Opgøres alene provenuet fra skatter og afgifter i forhold til BNP kaldes det for
Skattetrykket. Skattetrykket kan have betydelige udsving som følge af konjunktur-
svingninger og/eller andre midlertidige forhold. Særligt indtægter fra pensionsaf-
kastskatten, nordsøindtægter og aktieindkomstskatten (indeholdt i personskatter
mv.) kan have store år-til-år udsving, som følge af bl.a. udviklingen på de finan-
sielle markeder.
Både indtægtstrykket og skattetrykket påvirkes således af disse midlertidige ud-
sving, der ikke nødvendigvis har forbindelse til den førte skattepolitik. Hverken
det offentlige indtægtstryk eller skattetrykket er således velegnet til at opgøre ef-
fekten af den førte skattepolitik over kortere perioder.
Tabel 1
De offentlige indtægters sammensætning ved
Økonomisk Redegørelse,
august 2019
2015
Pct. af BNP
Personskatter mv.
1)
Arbejdsmarkedsbidrag
Pensionsafkastskat
Selskabsskatter
- selskabsskat af kulbrintevirksomhed
- øvrig selskabsskat
Moms
Øvrige indirekte skatter
Øvrige skatter
2)
Skattetryk
Renteindtægter
3)
Øvrige indtægter
4)
Told mv. til EU
5)
Det offentlige indtægtstryk
6)
Memopost: Nordsøindtægter
7)
22,3
4,3
1,1
2,8
0,1
2,7
9,4
7,0
0,3
47,3
0,8
4,1
-0,2
52,1
0,2
21,0
4,3
1,6
2,9
0,1
2,8
9,5
6,9
0,3
46,4
0,8
4,5
-0,1
51,5
0,1
20,9
4,3
1,5
3,3
0,1
3,2
9,5
6,6
0,3
46,3
0,9
4,5
-0,1
51,6
0,2
21,0
4,4
0,6
2,9
0,2
2,7
9,8
6,6
0,3
45,5
1,2
4,4
-0,1
51,0
0,4
20,9
4,5
2,1
2,7
0,1
2,7
9,7
6,3
0,2
46,5
0,9
4,3
-0,1
51,5
0,2
20,7
4,5
0,8
2,6
0,0
2,6
9,8
6,2
0,1
44,8
0,9
4,1
-0,1
49,6
0,0
2016
2017
2018
2019
2020
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil oversende en oversigt over, hvordan disse skattelettelser fordeler sig i absolutte tal i 2020 på forskellige typer af skatte-, og afgiftslettelser, og hvilke af dem, der er forligsbelagte, til finansministeren
Side 3 af 7
Anm.:
1)
Personskatter mv. indeholder indkomstskat, ejendomsværdiskat, vægtafgift fra husholdninger, bo- og
gaveafgift samt andre personlige skatter (herunder blandt andet ekstraordinære indtægter i 2013-2015
fra rabatordningerne vedrørende kapitalpensionsomlægninger og LD-udbetalinger).
2)
Øvrige skatter indeholder medielicens (primært til DR) og obligatoriske pensionsbidrag for tjeneste-
mænd i offentlige selskaber mv. Medielicensen udfases gradvist frem mod 2022 som følge af Medie-
politisk aftale for 2019-2023 og Aftale om fokusering af DR og afskaffelse af medielicensen.
3)
Inkl. udbytter og Nationalbankens overskud.
4)
Øvrige indtægter indeholder blandt andet overskud af offentlig virksomhed, diverse drifts- og kapi-
taloverførsler fra andre indenlandske sektorer og EU samt imputerede (beregnede) indtægter i form
af både bruttorestindkomst og bidrag til tjenestemandspensioner. Endvidere indgår statens indtægter
fra overskudsdeling og statsdeltagelse i forbindelse med olie- og gasindvinding i Nordsøen, samt kul-
brinteskatten.
5)
Ifølge nationalregnskabsprincipperne kategoriseres disse indtægter som skatter og indgår derfor i skat-
tetrykket, men da indtægterne tilfalder EU, indgår de ikke i de offentlige indtægtstryk.
6)
Opgørelsen af de samlede offentlige indtægter afviger fra Danmarks Statistiks opgørelse, der blandt
andet henfører det offentliges salg af varer og tjenester til indtægtssiden og ikke, som her, til udgifts-
siden som en del af de samlede forbrugsudgifter. De samlede indtægter er her desuden opgjort inkl.
bruttorestindkomst, som er modsvaret til de imputerede afskrivningsudgifter, der indgår i opgørelsen
af det offentlige forbrug.
7)
De samlede nordsøindtægter udgøres af kulbrinteskat, selskabsskat af kulbrintevirksomhed og udbyt-
ter fra Nordsøfonden. Nordsøindtægterne indgår i selskabsskatter, renteindtægter og øvrige indtægter.
Kilde: Økonomisk Redegørelse, august 2019.
Effekten af de senere års førte skattepolitik opgøres mere hensigtsmæssigt på bag-
grund af de provenuvirkninger, der indgår i fremsatte lovforslag på skatte- og af-
giftsområdet. På baggrund af de angivne provenuer i lovforslag på skatte- og af-
giftsområdet kan det skønnes, at V(LAK)-regeringen netto har lempet skatter og
afgifter svarende til ca. 0,5 pct. af BNP i 2020,
jf. bilagstabel B1.
Dette skøn er ud-
tryk for, at indtægts- og skattetrykket
alt andet lige
havde været 0,5 pct.-point
højere i 2020, såfremt skattepolitikken havde været fastholdt siden 2015.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil oversende en oversigt over, hvordan disse skattelettelser fordeler sig i absolutte tal i 2020 på forskellige typer af skatte-, og afgiftslettelser, og hvilke af dem, der er forligsbelagte, til finansministeren
2074909_0004.png
Side 4 af 7
Tabel B1
Skatte- og afgitslempelser og -stramninger vedtaget siden 2015 med provenuvirkning for 2020, efter
tilbageløb og adfærd (mio. kr., 2020-niveau)
Provenu-
virkning
i 2020
3
Aftale-
parter
S, DF, V,
LA, RV
(ved en
fejl), KF
S, DF, V,
LA,
RV(ved
en fejl),
KF
DF, V, LA
og KF
S, DF, V,
LA og KF
DF, V, LA
og KF
1
S, DF, V,
ALT, SF
og KF
S, DF, V,
ALT, SF
og KF
S, DF, V,
ALT, SF
og KF
DF, V, LA,
ALT, RV
og KF
S, DF, V,
LA, RV og
KF
S, V, EL,
LA, ALT,
RV, SF og
KF
S, V, LA,
RV, SF og
KF
S, DF, V,
LA, RV,
SF og KF
DF, V, LA
og KF
DF, V, LA
og KF
1
DF, V, LA
og KF
S, DF, V,
EL LA,
ALT, RV,
SF og KF
S, DF, V,
LA, RV,
SF og KF
S, DF, V,
LA, ALT,
RV, SF og
KF
S, DF, V,
LA og KF
S, DF, V,
LA og KF
Lempelser
Aftale
Lovforslag
Hævet brofradrag over Storebælt
2015-2016
L64
Ophævelse af reklameafgiftsloven (afgiften nå-
ede ikke træde i kraft)
FL16
235
2015-2016
L65
Reduktion i registreringsafgiftssats fra 180 til 150
pct.
Nedsættelse af NOx-afgift
Nominel fastfrysning af grundskyld for ejerboli-
ger i 2016
Genbeskatning af underskud (tilpasning til EU-
regler)
Definitorisk ændring ift. datterselskaber (tilpas-
ning til EU-regler)
Nedsættelse af udbytteskatten
Skattebegunstigelse af individuelle medarbej-
deraktier
Lempelse af elafgift for forlystelser
FL16
FL16
FL16
295
410
385
10
2015-2016
L69
2015-2016
L70
2015-2016
L96
2015-2016
L123
2015-2016
L123
2015-2016
L123
2015-2016
L149B
2016-2017
L25A
2016-2017
L27
2016-2017
L 92
2016-2017
L90
2016-2017
L93
2016-2017
L104
2016-2017
L183
2016-2017
L210
45
30
FL16
Aftale om lempelse
af elafgiften for for-
lystelser
40
35
Ikke-almennyttige uddelinger medregnes kun
med 80 pct. i den skattepligtige indkomst
Videreførelse af ejendomsvurderinger med ét år
(ved uændrede beskatningsregler)
Afskaffelse af PSO-afgiften
Forhøjelse af skalaknækket vedr. registrerings-
afgiften
Fastfrysning af grundskyld for alle ejendomme i
2017
Nedsættelse af bo- og gaveafgiften for er-
hvervsvirksomheder
Justering af aftale om afgiftsvilkår for elbiler,
herunder lempeligere indfasningsprofil og for-
længelse af særreglen om lov elafgift til elbus-
ser
Ny ejendomsvurderingslov
Aftale om afskaf-
felse af PSO-afgif-
ten
FL17
FL17
FL16
Tillæg til aftale om
de fremtidige af-
giftsvilkår for elbiler
og brændselscelle-
biler
Aftale om nyt ejen-
domsvurderingssy-
stem
Aftale om nyt ejen-
domsvurderingssy-
stem
Omlægningen af
bilafgifterne
Omlægningen af
bilafgifterne
85
710
1.865
245
520
1.145
65
490
2016-2017
L211
2016-2017
L212
2017-2018
L4
2017-2018
L4
Ændret afgiftsgrundlag i tinglysningsafgift for er-
hvervsejendomme mm.
Bilafgiftsomlægningen (inkl. leasingstramninger
m.v.)
Forhøjelse af reparationsgrænsen for skadede
biler
5
535
105
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil oversende en oversigt over, hvordan disse skattelettelser fordeler sig i absolutte tal i 2020 på forskellige typer af skatte-, og afgiftslettelser, og hvilke af dem, der er forligsbelagte, til finansministeren
2074909_0005.png
Side 5 af 7
Nedsættelse af registreringsafgift for autocam-
pere
Nedsættelse af beskatningen af kulbrintevirk-
somhed for visse investeringer
Omlægningen af
bilafgifterne
Nordsøaftalen
2017
10
1.330
2017-2018
L4
2017-2018
L17
2017-2018
L105
S, DF, V,
LA og KF
S, DF, V,
LA, RV,
SF og KF
S, DF, V,
LA, ALT,
RV, SF og
KF
S, DF, V,
LA, ALT,
RV, SF og
KF
S, DF, V,
LA, RV og
KF
S, DF, V,
LA, RV og
KF
S, DF, V,
LA, RV og
KF
S, DF, V,
LA, RV og
KF
S, DF, V,
LA, RV og
KF
S, DF, V,
LA, RV og
KF
S, DF, V,
LA, RV og
KF
S, DF, V,
LA, RV og
KF
S, DF, V,
LA, RV og
KF
S, DF, V,
LA, RV og
KF
S, DF, V,
LA, RV og
KF
DF, V, LA
og KF
DF, V, LA
og KF
DF, V, LA
og KF
S, DF, V,
LA, RV og
KF
S, DF, V,
LA, RV og
KF
S, DF, V,
LA, RV og
KF
S, DF, V,
LA, ALT,
RV, SF og
KF
S, DF, V,
LA, RV og
KF
DF, V, LA
og KF
Selskabsskattefritagelse selvejende teatre
FL17
2
Selskabsskattefritagelse for daginstitutioner
FL17
20
2017-2018
L105
2017-2018
L109
2017-2018
L109
2017-2018
L109
2017-2018
L109
2017-2018
L109
2017-2018
L109
2017-2018
L109
2017-2018
L109
2017-2018
L122
2017-2018
L122
2017-2018
L122
2017-2018
L173
2017-2018
L173
2017-2018
L173
2017-2018
L174
2017-2018
L174
2017-2018
L174
2017-2018
L217
2017-2018
L227
Annullering af indeksering af chokoladeafgift
E&I-initiativer 2017
100
Annullering af indeksering af konsumisafgift
Annullering af indeksering af vinafgift inkl. til-
lægsafgift
Annullering af indeksering af diverse forbrugsaf-
gifter
Nedsættelse og afskaffelse af råstofafgiften
E&I-initiativer 2017
15
E&I-initiativer 2017
65
E&I-initiativer 2017
20
E&I-initiativer 2017
185
Afskaffelse af afgiften på te
Afskaffelse af tillægsafgiften på alkoholsoda-
vand
Udvidelse af forskerskatteordningen
Lempet elafgift for campingpladser og lystbåde-
havne
Lempet afgift på ledningsført vand for camping-
pladser og lystbådehavne
Afgiftslempelser for små producenter af spiritus
Permanent videreførelse af BoligJobordning
Ophævelse af beskatning af fri telefon og inter-
net
Forhøjelse af indskud på børneopsparingskonti
Forhøjelse af grænsen for tildeling af medarbej-
deraktier
Udvidelse af DIS-ordningen
Afskaffelse af registreringsafgiften for skibe i
danske skibsregistre
E&I-initiativer 2017
5
E&I-initiativer 2017
10
E&I-initiativer 2017
5
E&I-initiativer 2017
15
E&I-initiativer 2017
5
E&I-initiativer 2017
FL18
FL18
FL18
E&I-initiativer 2017
5
475
580
1
20
E&I-initiativer 2017
75
E&I-initiativer 2017
10
Nedsættelse af elvarmeafgiften
E&I-initiativer 2017
325
Forhøjelse af skattefradraget for virksomheders
udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed
E&I-initiativer 2017
Aftale om lavere
skat på arbejdsind-
komst og større
fradrag for pensi-
onsindbetalinger
Aftale om lavere
skat på arbejdsind-
komst og større
150
Indførsel af ekstra fradrag for pensionsindbeta-
linger
3.360
2017-2018
L238
Indførsel af nyt jobfradrag
1.065
2017-2018
L238
DF, V, LA
og KF
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil oversende en oversigt over, hvordan disse skattelettelser fordeler sig i absolutte tal i 2020 på forskellige typer af skatte-, og afgiftslettelser, og hvilke af dem, der er forligsbelagte, til finansministeren
2074909_0006.png
Side 6 af 7
fradrag for pensi-
onsindbetalinger
Aftale om lavere
skat på arbejdsind-
komst og større
fradrag for pensi-
onsindbetalinger
Aftale om lavere
skat på arbejdsind-
komst og større
fradrag for pensi-
onsindbetalinger
Aftale om lavere
skat på arbejdsind-
komst og større
fradrag for pensi-
onsindbetalinger
E&I-initiativer 2017
Udvidelse af grundlaget for beskæftigelsesfra-
draget
490
2017-2018
L238
DF, V, LA
og KF
Forhøjelse af loftet for beskæftigelsesfradraget
300
2017-2018
L238
DF, V, LA
og KF
Nedsættelse af bundskatten
170
2017-2018
L238
DF, V, LA
og KF
S, DF, V,
LA, RV og
KF
S, DF, V,
LA, ALT,
RV, SF og
KF
DF, V, LA,
RV og KF
S, DF, V,
EL, LA,
ALT, RV,
SF og KF
DF, V, LA,
RV og KF
S, DF, V,
LA, RV og
KF
S, DF, V,
LA, ALT,
RV, SF og
KF
S, DF, V,
LA, ALT,
RV, SF og
KF
S, DF, V,
LA, ALT,
RV, SF og
KF
S, DF, V,
LA, ALT,
RV, SF og
KF
S, DF, V,
LA, ALT,
RV, SF og
KF
S, DF, V,
LA, RV og
KF
S, DF, V,
LA, RV og
KF
S, DF, V,
LA, RV og
KF
DF, V, LA
og KF
DF, V, LA
og KF
DF, V, LA
og KF
Indførsel af aktiesparekonto
115
2018-2019
L26
2018-2019
L29A
2018-2019
L29B
2018-2019
L86
2018-2019
L101
Indførsel af bagatelgrænser i visse afgiftslove
Ophævelse af afgift på pvc-folier og afgift på
pvc
Nedsættelse af afgiftssatserne i almindelig elaf-
gift
Indførsel af investorfradrag
E&I-initiativer 2017
5
E&I-initiativer 2017
25
Energiaftalen
295
E&I-initiativer 2017
Aftale om bedre vil-
kår for vækst og
korrekt skatteind-
betaling i dele- og
platformsøkono-
mien
E&I-initiativer 2017
105
Bedre vilkår for vækst og korrekt skattebetaling
i dele- og platformsøkonomi
95
2018-2019
L102
Ophævelse af emballageafgift på pantbelagt
emballage
200
2018-2019
L103
Afgiftsfritagelse for godkendte traktorer
Afgiftssanerings-
pakken
5
2018-2019
L103
Forhøjelse af ølmoderation til mindre bryggerier
Afgiftssanerings-
pakken
4
2018-2019
L103
Afskaffelse af afgiften på elektriske sikringer til
strømanlæg
Afgiftssanerings-
pakken
2
2018-2019
L103
Forhøjelse af bundgrænsen for afgift af gevin-
ster
Lempelser ift. aflønning i form af medarbejder-
aktier i nye- og mindre virksomheder
Lempelse af elafgiften for sommerhuse og ferie-
lejligheder
Nedsættelse af lystfartøjsforsikringsafgiften fra
1,34 pct. til 1 pct.
Nedsættelse af afgift på øl og vin
Afskaffelse af registreringsafgiften på fly
Afskaffelse af foderfosfatafgiften
Afgiftssanerings-
pakken
3
2018-2019
L103
2018-2019
L114
2018-2019
L132
2018-2019
L132
2018-2019
L145
2018-2019
L145
2018-2019
L145
E&I-initiativer 2017
85
FL19
105
FL19
FL19
FL19
FL19
25
125
5
25
FIU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren vil oversende en oversigt over, hvordan disse skattelettelser fordeler sig i absolutte tal i 2020 på forskellige typer af skatte-, og afgiftslettelser, og hvilke af dem, der er forligsbelagte, til finansministeren
2074909_0007.png
Side 7 af 7
Permanent forhøjelse af befordringsfradrag i
yderkommuner og visse øer
Indførelse af ø-fradrag i yderkommuner og
visse øer
Indførelse af fradrag for passage af Fjordforbin-
delsen Frederikssund
Nedsættelse af bundskatten
Udvidelse af nulmoms og indførelse af løn-
sumsafgift på elektroniske aviser
Indførelse af sælgerpantebrevsmodel
1
Lempelser i alt (1)
FL19
25
2018-2019
L146
2018-2019
L146
2018-2019
L146
2018-2019
L146
2018-2019
L222
2018-2019
L225
FL19
10
FL19
10
FL19
Medieaftale 2019-
2023
FL19
260
40
70
17.725
Provenu-
virkning
i 2020
-285
S, DF, V,
LA, ALT,
RV og KF
S, DF, V,
LA, ALT,
RV og KF
S, DF, V,
LA, ALT,
RV og KF
S, DF, V,
LA, ALT,
RV og KF
DF, V, LA
og KF
V, LA, K,
DF
Stramninger
Indfasning af elbiler i grøn ejerafgift og registre-
ringsafgift, samt stramninger for konventionelle
køretøjer
Ophævelse af fondes konsolideringsfradrag
Ubyttebeskatning ved ombytning til investe-
ringsbeviser uden ret til udbytte
Afskaffelse af fondes fradragsret for ikke-al-
mennyttige uddelinger (tilpasning til EU-regler)
Fremrykning af beskatningsgrundlag for ejen-
domsskatter med ét år fra skatteåret 2019 (ved
uændrede beskatningsregler)
Forhøjelse af bundskat og skråt skatteloft
Kildeartsbegrænsning af underskud fra investe-
ringer i 10-mandsprojekter
Aftale
Aftale om de fremti-
dige afgiftsvilkår for
elbiler og brændsels-
cellebiler
FL16
Lovforslag
Aftale-
parter
S, V og
RV
DF, V, LA,
og KF
S, DF, V,
ALT, SF
og KF
S, V, EL,
LA, ALT,
RV, SF og
KF
S, V, LA,
RV, SF,
og KF
S, DF, V,
LA, RV,
SF og KF
S, DF, V,
LA, RV,
SF og KF
S, DF, V,
EL, LA,
ALT, RV,
SF og KF
S, DF, V,
LA, RV og
KF
DF, V, LA,
RV og KF
DF, V, LA
og KF
2015-2016
L61
2015-2016
L71
2015-2016
L123
2016-2017
L27
2016-2017
L92
2016-2017
L101
2016-2017
L103
2017-2018
L172
2017-2018
L174
2018-2019
L36
2018-2019
L145
-230
-15
-85
-800
Aftale om afskaffelse
af PSO-afgiften
Aftale om afskaffelse
af PSO-afgiften
-690
-395
Forhøjelse af vejbenyttelsesafgiften
-65
Ændret forrentning ved opkrævning af perso-
ners skat mv.
Mindreregulering af personfradraget
Forhøjelse af restskatteprocenten for selskabs-
skat
Stramninger i alt (2)
Nettolempelse i alt (1)+(2)
Nettolempelse som andel af BNP
E&I-initiativer 2017
Aftale om fokusering
af DR og afskaffelse
af medielicensen
FL19
-165
-2.175
-125
-5.030
12.695
0,5 pct.-point
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr., hvilket kan betyde, at summen ikke stemmer. De oprindelige provenu-
profiler er fremskrevet til 2020-niveau med udgangspunkt i Økonomisk Redegørelse, august 2019
1) Sælgerpantebrevsmodellen indgår i finansloven for 2019. Det tilhørende lovforslag er bortfaldet.
Kilde.: Skatteministeriet & Finansministeriet.