Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
2092795_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. oktober 2019
EU-retskontoret
Victor Christoffersen
2019-0032/06-0085
1241742
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 46 (Alm. del), som Folketingets
Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 30. august 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Jens Rohde (RV).
Nick Hækkerup
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om hvorvidt den danske regerings mener, at EU-Domstolen generelt dømmer aktivistisk, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 46 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Er
det den danske regerings opfattelse, at EU-Domstolen gene-
relt dømmer aktivistisk? Såfremt regeringen mener, at Domsto-
len generelt er aktivistisk og dens praksis strider mod dansk rets-
praksis, hvad agter regeringen at foretage sig i Rådet for at rette
op på forholdet?”
Svar:
EU-Domstolen har afsagt en række domme om de grundlæggende EU-ret-
lige principper og det indre marked, som jeg vil betegne som aktivistiske.
Som eksempler kan bl.a. nævnes dom af 15. juli 1964 i sag 6/64,
Costa mod
ENEL,
om EU-rettens forrang for national ret, dom af 4. december 1974 i
sag 41/74,
van Duyn,
om direktivers umiddelbare anvendelighed, dom af
10. april 1984 i sag 14/83,
von Colson,
om pligt til EU-konform fortolkning
af national ret og dom af 19. november 1991 i de forende sager C-6/90 og
C-9/90,
Francovich,
om medlemsstaters erstatningsansvar ved undladelse
af at implementere direktiver. Endvidere kan nævnes dom af 20. februar
1979 i sag 120/78,
Cassis de Dijon,
der indførte gensidighedsbetingelsen i
forhold til varernes frie bevægelighed. Den indebærer, at når en vare er lov-
ligt fremstillet og solgt i en medlemsstat, skal den som udgangspunkt også
lovligt kunne sælges i en anden medlemsstat.
En række af de principper, der er udviklet af EU-Domstolen, er i dag kodi-
ficeret i EU-regulering. Men Domstolen kan fortsat fortolke EU-regler på
en vidtgående måde. Af nyere eksempler kan nævnes følgende domme:
Dom af 25. juli 2008 i sag C-127/08,
Metock,
hvor EU-Domstolen fastslog,
at det såkaldte opholdsdirektiv (direktiv 2004/38/EF) er til hinder for, at en
medlemsstat stiller krav om, at en tredjelandsstatsborger, som er ægtefælle
til en unionsborger, der opholder sig i en medlemsstat, hvor vedkommende
ikke er statsborger, forudgående skal have opholdt sig lovligt i en anden
medlemsstat inden vedkommendes ankomst til værtsmedlemsstaten for at
kunne drage fordel af bestemmelserne i direktivet.
Dom af 22. november 2005 i sag C-144/04,
Mangold,
om et almindeligt
princip om forbud mod aldersdiskrimination, der kan påberåbes over for pri-
vate.
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om hvorvidt den danske regerings mener, at EU-Domstolen generelt dømmer aktivistisk, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Dom af 8. marts 2011 i sag C 34/09,
Zambrano,
hvor EU-Domstolen fast-
slog, at en tredjelandsforælder kan aflede en opholdsret fra sine mindreårige
unionsborgerbørn, som han forsørger, selv om børnene er bosat i den med-
lemsstat, hvor de er statsborgere, og aldrig har forladt denne medlemsstat.
Dom af 12. marts 2014 i sag C-457/12,
S.,
hvor EU-Domstolen fastslog
som noget helt nyt
at artikel 45 om arbejdskraftens frie bevægelighed i
Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (EUF-Traktaten) gi-
ver en tredjelandsstatsborger, der er familiemedlem til en unionsborger, en
afledt opholdsret i den medlemsstat, hvor unionsborgeren er statsborger og
har bopæl, i et tilfælde, hvor unionsborgeren arbejder i en virksomhed, der
er hjemmehørende i denne stat, men bruger 30 pct. af sin tid på at forberede
og gennemføre forretningsrejser til en nabomedlemsstat og rejser dertil
mindst én gang om ugen.
Som led i varetagelsen af Danmarks interesser ved EU-Domstolen arbejder
regeringen løbende for at påvirke Domstolens domme ved afgivelse af
skriftlige og mundtlige indlæg i sager, der behandles af Domstolen. I visse
af disse sager argumenterer regeringen for, at Domstolen skal anlægge en
mindre vidtgående fortolkning af EU-retten eller ændre den retstilstand, som
Domstolen etablerede i en tidligere dom, i en mindre vidtgående retning.
Som eksempel kan nævnes, at der fra dansk side blev afgivet indlæg i sag
C-581/18,
TÜV Rheinland LGA Products GmbH,
om, at Domstolen ikke bør
fastslå, at forbuddet mod forskelsbehandling på grundlag af nationalitet i
EUF-Traktatens artikel 18 har direkte virkning i forholdet mellem private.
Et notat om afgivelse af indlæg i sagen er sendt til Folketingets Europaud-
valg den 18. december 2018 (Europaudvalget 2018-19, Alm. del
bilag
247). Domstolen har endnu ikke afsagt dom i sagen.
Som et andet eksempel kan nævnes, at regeringen i de forenede sager C-
511/18 og C-512/18,
La Quadrature du Net m.fl.,
har afgivet indlæg om, at
Domstolen bør genoverveje den retstilstand, som Domstolen fastslog i dom
af 21. december 2016 i de forenede sager C-203/15 og C-698/15,
Tele2,
om
medlemsstaternes muligheder for at pålægge teleselskaber at opbevare op-
lysninger om tele- og internettrafik (logning) til brug for bl.a. efterforskning
og retsforfølgning af alvorlig kriminalitet, herunder terror. Et notat om af-
givelse af indlæg i sagen er sendt til Folketingets Europaudvalg den 30. no-
vember 2018 (Europaudvalget 2018-19, Alm. del
bilag 171). Domstolen
har endnu ikke afsagt dom i sagen.
3
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 46: Spm. om hvorvidt den danske regerings mener, at EU-Domstolen generelt dømmer aktivistisk, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Regeringen vil også fremover i visse sager argumentere for, at Domstolen
bør anlægge en mindre vidtgående fortolkning af EU-retten.
4