Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
2080656_0001.png
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
26. september 2019
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Line Herbæk Larsen
Sagsnr.: 2019-0032/06-0079
Dok.:
1211528
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 40 (Alm. del), som Folketingets
Europaudvalg har stillet til justitsministeren den 29. august 2019. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Nick Hækkerup
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om, hvilken betydning bilag 21 i betænkningen for tiltrædelsesloven har i relation til forståelsen af EU’s muligheder for at ophæve kravet om arbejdstilladelser for tyrkere i Danmark, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 40 (Alm. del) fra Folketingets Europaudvalg:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvilken betydning bilag 21 i be-
tænkningen for tiltrædelsesloven har i relation til forståelsen af
EU's muligheder for at ophæve kravet om arbejdstilladelser for
tyrkere i Danmark.”
Svar:
I bilag 21 til betænkningen over forslag til lov om Danmarks tiltrædelse af
De europæiske Fællesskaber fremgår det bl.a., at:
”Det er over for EF-missionen
i Bruxelles oplyst, at det kan be-
tragtes som udelukket, at der før 1986 vil være mulighed for at
nå til enighed om at afskaffe en eller anden form for kontrol med
antallet af tyrkiske arbejdere inden for EF. Dette vil i realiteten
indebære, at et krav om arbejdstilladelse under en eller anden
form må opretholdes.
Over for EF-missionen er det endvidere oplyst, at det må betrag-
tes som usandsynligt, at det i tillægsprotokollen indeholdte løfte
om ved udgangen af 1986 at etablere fuldstændig fri bevægelig-
hed for tyrkiske lønmodtagere inden for EF-arbejdsmarkedet vil
kunne indfries. Beslutning herom vil afhænge af situationen på
arbejdsmarkedet til den tid.”
Følgende fremgår af Højesterets dom i Maastricht-sagen (UfR 1998.800 H),
præmis 9.6:
”Ved
tiltrædelsesloven er det anerkendt, at kompetencen til at
prøve lovligheden og gyldigheden af EF-retsakter tilkommer
EF-domstolen. Dette indebærer, at danske domstole ikke kan
anse en EF-retsakt for uanvendelig i Danmark, uden at spørgs-
målet om dens forenelighed med Traktaten har været prøvet af
EF-domstolen, og at danske domstole i almindelighed kan
lægge til grund, at EF-domstolens afgørelser herom ligger inden
for suverænitetsafgivelsens grænser. Højesteret finder imidler-
tid, at det følger af bestemthedskravet i grundlovens § 20, stk. 1,
sammenholdt med danske domstoles adgang til at prøve loves
grundlovsmæssighed, at domstolene ikke kan fratages adgangen
til at prøve spørgsmål om, hvorvidt en EF-retsakt overskrider
grænserne for den ved tiltrædelsesloven foretagne suverænitets-
afgivelse. Danske domstole må derfor anse en EF-retsakt for
uanvendelig i Danmark, hvis der skulle opstå den ekstraordi-
nære situation, at det med den fornødne sikkerhed kan fastslås,
at en EF-retsakt, der er opretholdt af EF-domstolen, bygger på
en anvendelse af Traktaten, der ligger uden for suverænitetsaf-
2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om, hvilken betydning bilag 21 i betænkningen for tiltrædelsesloven har i relation til forståelsen af EU’s muligheder for at ophæve kravet om arbejdstilladelser for tyrkere i Danmark, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
givelsen ifølge tiltrædelsesloven. Tilsvarende gælder med hen-
syn til fællesskabsretlige regler og retsprincipper, som beror på
EF-domstolens praksis.”
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 42 (Alm.
del) fra Europaudvalget.
Spørgsmålet om, hvorvidt det anførte i bilag 21 til betænkningen over lov-
forslaget om Danmarks tiltrædelse af EF må tillægges betydning i forhold
til, hvilke beføjelser der med tiltrædelsesloven blev overladt til det davæ-
rende EF (nu EU), og i givet fald hvilken betydning, henhører således i sid-
ste ende under domstolene. Det er imidlertid Justitsministeriets vurdering,
at det anførte i det nævnte bilag, der må anses for at være en politisk vurde-
ring af sandsynligheden for, at der kan opnås enighed om bestemte emner
inden for en given tidsramme, ikke har betydning for, hvilke beføjelser der
med tiltrædelsesloven blev overladt til det daværende EF (nu EU).
Hvad angår spørgsmålet om meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse til
tyrkiske statsborgere henvises i øvrigt til Udlændinge- og Integrationsmini-
steriets besvarelse af 23. september 2019 af spørgsmål nr. 32 (Alm. del) fra
Europaudvalget.
3