Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
2078670_0001.png
Ministeren
Europaudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Europaudvalget har den 29. august 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 32 (alm.
del) efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF) til udlændinge- og integrations-
ministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 32:
Som opfølgning på samråd i Europaudvalget den 28. august bedes ministeren
beskrive de danske/eu-retlige regler for arbejdstilladelse i relation til tyrkiske
statsborgere fra 1963 til i dag?
Svar:
Alle tredjelandsstatsborgere, der ønsker at indrejse i Danmark med henblik på
ophold og arbejde, skal indrejse lovligt efter de nationale regler og skal opnå op-
holds- og arbejdstilladelse efter de nationale regler herom. Det gælder også for
tyrkiske statsborgere.
Herudover undertegnede Det Europæiske Økonomiske Fællesskab og Tyrkiet den
12. september 1963 en associeringsaftale. Associeringsaftalen er senere blevet
suppleret med en tillægsprotokol af 23. november 1970 samt af associeringsrå-
dets afgørelse nr. 1/80 af 19. september 1980, som blev vedtaget inden for ram-
merne af associeringsaftalen.
Tillægsprotokollen til associeringsaftalen med Tyrkiet indeholder i artikel 41, stk.
1, en såkaldt stand still-klausul vedrørende etableringsfriheden og den frie ud-
veksling af tjenesteydelser, som medfører, at Tyrkiet og medlemsstaterne ikke
efter tillægsprotokollens ikrafttræden må indføre nye restriktioner, der hindrer
etableringsfriheden og den frie udveksling af tjenesteydelser. Tillægsprotokollen
trådte i kraft i forhold til Danmark den 1. januar 1973, hvor Danmark blev medlem
af EF.
Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80 indeholder i artikel 13 en stand still-klausul
vedrørende arbejdstagere og deres familiemedlemmer, som medfører, at Tyrkiet
og medlemsstaterne ikke efter ikrafttrædelsen af afgørelsen den 1. december
1980 må indføre nye begrænsninger for så vidt angår vilkårene for adgang til be-
23. september 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
International Rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 12961
1014705
Side
1/2
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om de danske/eu-retlige regler for arbejdstilladelse i relation til tyrkiske statsborgere, til udlændinge- og integrationsministeren, kopi til udenrigsministeren
skæftigelse for arbejdstagere og deres familiemedlemmer, som har opnået op-
holds- og arbejdstilladelse efter de nationale regler herom.
Stand still-klausulerne medfører således, at de nationale regler, som skal finde
anvendelse ved første indrejse for en tyrkisk statsborger, der agter at gøre brug af
en økonomisk frihed, er de regler, som er mest lempelige siden ikrafttrædelsen af
henholdsvis tillægsprotokollen og associeringsrådets afgørelse og frem til i dag.
Stand still-klausulerne har endvidere betydning for en tyrkisk statsborger, der i
Danmark er økonomisk aktiv som arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende
eller tjenesteyder, idet der ikke ved vurderingen af retten til fortsat ophold må
anvendes regler, som indebærer en mere restriktiv adgang end de regler, som
fandt anvendelse på tidspunktet for stand still-klausulernes ikrafttræden for
Danmark, eller som på et senere tidspunkt har fundet anvendelse.
Associeringsaftalekomplekset betyder fx, at tyrkiske statsborgere fortsat kan have
adgang til at få opholds- og arbejdstilladelse efter den nu ophævede bestemmelse
om beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn.
Der henvises i øvrigt til det daværende Udlændinge- Integrations- og Boligministe-
riums notat af 8. april 2016, som indeholder en juridisk vurdering af betydningen
af Danmarks forpligtelser efter associeringsaftalen mellem EU og Tyrkiet i forhold
til adgangen til at opnå opholds- og arbejdstilladelse med henvisning til beskæfti-
gelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn, jf. UUI (alm. del) bilag 132 (2015-
16).
Mattias Tesfaye
/
Jonas From Soelberg
Side
2/2