Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
12. september 2019
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 29 af 15. august 2019
stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL)
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, om Danmark indenfor den igangværende MFF har haft
eller har påtaget sig økonomiske udgifter til dækning af EU-besluttede forpligtigel-
ser, som har ligget udenfor EU-budgettet samt redegøre for det samlede omfang
heraf.
Svar
Der forefindes ikke en samlet opgørelse af de økonomiske udgifter som Danmark
har haft eller påtaget sig til dækning af EU-besluttede forpligtigelser uden for EU-
budgettet. Der er i det følgende taget udgangspunkt i udgifter direkte foranlediget
af beslutninger i Rådet, som Danmark er eller har været fuldt ud forpligtiget til at
dække som følge af sit EU-medlemskab.
Det fremgår af Finansforordningen, at alle indtægter og udgifter, der skønnes
nødvendige for Unionen, angives på budgettet. Det omfatter Unionens indtægter
og udgifter, herunder de administrationsudgifter, der følger af gennemførelsen af
bestemmelserne i TEU om den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik (FUSP), og
de aktionsudgifter, der følger af gennemførelsen af disse bestemmelser, såfremt de
afholdes over budgettet, samt Det Europæiske Atomenergifællesskabs indtægter
og udgifter.
Danmark betaler til EU’s budget gennem sit EU-bidrag,
der er opført på Finans-
loven.
Hertil forefindes udgifter direkte foranlediget af beslutninger i Rådet inden for
den igangværende budgetperiode (2014-2020), som deltagende lande via medlem-
skab af EU i princippet er fuldt ud forpligtigede til at dække, men som grundet
særligt retsgrundlag ikke opføres på EU’s generelle budget.
Der redegøres i det
følgende for sådanne på nuværende tidspunkt kendte forpligtelser og Danmarks
andel heraf, som gør sig gældende inden for tidsrammen af EU’s gældende fler-
årige finansielle ramme 2014-2020.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om hvorvidt Danmark indenfor den igangværende MFF har haft eller har påtaget sig økonomiske udgifter til dækning af EU-besluttede forpligtigelser, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
2075422_0002.png
Side 2 af 2
Med Athena-mekanismen udmøntes princippet i EU-traktatens artikel 28, stk. 3,
hvorefter udgifter til operationer, der har indvirkning på militær- eller forsvarsom-
rådet, ikke afholdes over EU's budget. Udgifterne forbundet med en militær EU-
operation afholdes som udgangspunkt af det land, der deltager med styrker i ope-
rationen. Omvendt finansieres fælles udgifter, der ikke med rimelighed kan pålæg-
ges et enkelt medlemsland, gennem Athena-mekanismen. Bidragene til Athena-
mekanismen betales af medlemslandene i overensstemmelse med en konkret for-
delingsnøgle. Danmark deltager ikke i finansieringen på grund af forsvarsforbe-
holdet.
Den Europæiske Udviklingsfond (EUF) finansierer EU's udviklingssamarbejde
med de udviklingslande i Afrika, Vestindien og Stillehavet, der er omfattet af Co-
tonou-aftalen og med de oversøiske lande og territorier, der er associeret med EU.
EUF finansieres ved direkte bidrag fra medlemslandene og ikke over EU's gene-
relle budget. Det danske bidrag til Den Europæiske Udviklingsfond medgår i op-
gørelsen af den danske udviklingsbistand.
Det bemærkes til ovenstående, at medlemslandenes økonomiske forpligtigelser til
Den Afrikanske Fredsfacilitet samt
EU’s
Trustfond for Afrika betales via bidrag
til Den Europæiske Udviklingsfond og EU’s generelle budget.
De danske bidrag til dækning af de nævnte EU-besluttede forpligtigelser under in-
deværende budgetperiode kan specificeres som angivet i tabel 1, idet det bemær-
kes, at der for nuværende er aflagt regnskab for 2014-2018.
Tabel 1
Samlede danske bidrag for perioden 2014-2018
Udgiftspost
Athena
Den Europæiske Udviklingsfond
Total
Mio. kr. (løbende priser)
-
2.625
2.625
Anm.: -
Kilde: Statsregnskabet 2014, 2015, 2016, 2017 og 2018.
Det bemærkes, at der i samlenotater til Folketingets Europaudvalg vedrørende
EU-retsakter, beslutninger mv. altid skal foreligge en retvisende vurdering af en
sags økonomiske konsekvenser baseret på den information, der er til rådighed, jf.
retningslinjerne for den danske EU-beslutningsprocedure.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister