Europaudvalget 2018-19 (2. samling)
EUU Alm.del
Offentligt
2069368_0001.png
26. august 2019
J.nr. 2019 - 6867
Til Folketinget
Europaudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 10 af 4. juli 2019 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Morten Bødskov
/ Nina Legaard Kristensen
EUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om indførelse af højere afgifter på flyrejser og benzin, til skatteministeren, kopi til udenrigsministeren
2069368_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes i forlængelse af EU-dommen C-591/17 oplyse, om Danmark i overens-
stemmelse med EU-retten kan indføre højere afgifter på flyrejser og benzin og i den for-
bindelse vedtage, at danskere med de laveste indkomster skal kompenseres direkte gen-
nem et større skattefradrag i form af en forhøjelse af den grønne check svarende til det
indsamlede provenu fra disse nye afgifter.
Svar
Det er Skatteministeriets vurdering, at det vil være i overensstemmelse med EU-retten at
indføre visse afgifter på flyrejser. Fx kan der indføres en national passagerafgift, hvorved
der betales en afgift pr. passager ved afrejse i det pågældende land.
Det er endvidere Skatteministeriets vurdering, at der umiddelbart ikke er noget EU-retligt
til hinder for, at der kan indføres en samtidig forhøjelse af den grønne check svarende til
de forventede provenuindtægter fra fx en passagerafgift.
Vurderingen er foretaget i lyset af EU-Domstolens dom af 18. juni 2019 i sag C-591/17
vedrørende en tysk vejafgift for personbiler. I dommen fastslås det, at Tysklands plan-
lagte ordning med vejafgifter og den samtidige fritagelse for motorkøretøjsafgift til ejere
og førere af køretøjer, der er indregistreret i Tyskland, der mindst svarer til vejafgiften,
udgør en indirekte forskelsbehandling på grundlag af nationalitet og en tilsidesættelse af
bestemmelserne om de frie varebevægelser og den frie udveksling af tjenesteydelser.
Domstolen lægger vægt på, at der ud fra såvel et tidsmæssigt som et indholdsmæssigt
synspunkt er en sammenhæng mellem de tyske foranstaltninger, der er så tæt, at foran-
staltningerne skal vurderes samlet i forhold til EU-retten, og at foranstaltningerne, sam-
menholdt med hinanden, indirekte diskriminerer bilister fra andre EU-medlemsstater.
En forhøjelse af den grønne check vil gælde generelt for alle personer, der er fuldt skatte-
pligtige til Danmark, og for grænsegængere. I modsætning til den tidligere planlagte tyske
vejafgiftsordning, som EU-Domstolen fandt værende i strid med EU-retten, vil personer,
der ikke foretager nationale flyrejser, også blive begunstiget, ligesom forhøjelsen af den
grønne check ikke vil have en nær indholdsmæssig sammenhæng med en afgift på så-
danne flyrejser. På den baggrund vurderes det, at sammenhængen mellem fx en passager-
afgift og en forhøjelse af den grønne check, ikke er så tæt, at foranstaltningerne vil skulle
vurderes samlet i forhold til EU-retten.
Det bemærkes, at en passagerafgift ikke giver øget incitament til at anvende energieffek-
tive fly og klimaneutrale brændstoffer eller til at udnytte sædekapaciteten i flyene bedre.
En passagerafgift kan dog i et vist omfang bidrage til at regulere de eksterne omkostnin-
ger ved flyrejser.
Det bemærkes endvidere, at både indførelse af en passagerafgift og en forhøjelse af den
grønne check vil have en negativ virkning på arbejdsudbuddet og beskæftigelsen.
Side 2 af 2