Børne- og Undervisningsudvalget 2018-19 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 39 (Alm. del):
I brev af 26. september 2019 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere materiale fra foretrædet med VERDENS-
TIMEN om, at Danmark endnu ikke lever op til delmål 4.7 i FN's Ver-
densmål om et lands ansvar for at børn og unge undervises i FN's Ver-
densmål, bæredygtig udvikling og verdensborgerskab, jf. BUU alm. del -
bilag 43.
Svar:
Verdensmål 4.7 lyder: ”Inden 2030 skal alle elever have tilegnet sig den
viden og de færdigheder, som er nødvendige for at fremme en bæredyg-
tig udvikling, herunder bl.a. gennem undervisning i bæredygtig udvikling
og en bæredygtig livsstil, menneskerettigheder, ligestilling mellem kønne-
ne, fremme af en fredelig og ikke-voldelig kultur, globalt borgerskab og
anerkendelse af kulturel mangfoldighed og af kulturens bidrag til en bæ-
redygtig udvikling”.
FN’s Verdensmål udtrykker et sæt temaer, hvor der er fokus på
ligestil-
ling, menneskers forhold til hinanden og til naturen samt demokratisk
dannelse. Mål 4.7 beskriver ikke en national forpligtelse til at undervise i
Verdensmålene generelt, men i stedet en forventning om, at eleverne
kender til de temaer, som målet beskriver. I Danmark har vi ikke et cen-
tralt fastsat curriculum, og generelt bestemmes det ikke fra centralt hold,
hvordan eller i hvilket indhold eleverne skal undervises.
I stedet har lærerne i folkeskolen frihed til at tilrettelægge undervisningen
inden for rammerne af folkeskoleloven herunder formålsparagraffen,
Fælles Mål for fagene, kanoner mv. I det danske undervisningssystem er
der fokus på de samme elementer som dem, der fremgår af FN’s Ver-
densmål, dog uden nødvendigvis at bruge verdensmålsretorikken. Det
fremgår blandt andet af folkeskolens formålsparagraf, at eleverne skal
have ”forståelse for andre lande og kulturer”, ”menneskets samspil med
24. oktober 2019
Sags nr.:19/14295