Børne- og Undervisningsudvalget 2018-19 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
2077672_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 17 (Alm. del):
I brev af 30. august 2019 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby
(V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 17:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen fra Dansk Skolebridge og
redegøre for, om ministeren finder ansøgningen og formålet velbegrun-
det, herunder om aktiviteterne kan sammenlignes med Skoleskak, og om
der tilsvarende kan dokumenteres et lærings- hhv. dannelsesudbytte? Vil
ministeren derudover oplyse, om regeringen vil støtte Danske Skole-
bridge? Der henvises til BUU alm. del
– bilag 19.”
Svar:
Der er mange aktiviteter i skolen, som har en positiv effekt på børns
indlæring. Det kan forventes, at ’avancerede’ spil kan have en positiv
effekt på børns læring.
Skak i skolen er senest blevet evaluereret af Trygfondens Børneforsk-
ningscenter. Forsøget finder en positiv effekt af at have skoleskak for
elevernes resultater. I forsøget blev én ugentlig matematiktime erstattet
af skakundervisning. Evalueringen og Dansk Skoleskaks konceptudvik-
ling gennem en årrække er en del af baggrunden for, at Dansk Skoleskak
får et fast tilskud på finansloven.
Dansk Skolebridge henviser selv til forskningsresultater fra udlandet,
men påpeger også, at der ikke er et dansk forskningsgrundlag. På det
nuværende grundlag kan Børne- og Undervisningsministeriet ikke vurde-
re, om bridge har en positiv effekt på læring i en dansk kontekst. Det er
derfor på nuværende tidspunkt ikke blandt regeringens prioriteter at give
tilskud til Dansk Skolebridge på finanslovsforslaget for 2020.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
19. september 2019
Sagsnr.:19/12256