Børne- og Undervisningsudvalget 2018-19 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
Bilag til svar på Børne- og Undervisningsudvalgets spørgsmål 13 (alm. del)
Centralt fastlagt taksonomi til vurdering af elevernes innovative kompetencer
Dimension
Eksaminanden skal kunne
undersøge og afgrænse et
virkelighedsnært problem
ved hjælp af faglig viden
og faglige metoder og på
den baggrund udarbejde
en problemformulering.
Karakteren 02
Eksaminanden
undersøger og afgrænser
på et minimalt acceptabelt
niveau et virkelighedsnært
problem ved hjælp af
faglig viden og faglige
metoder og udarbejder på
den baggrund en
problemformulering, med
adskillige væsentlige
mangler.
anvender
idegenereringsværktøjer
og foretager fagligt
begrundede valg usikkert
til at udvikle relevante
løsningsforslag.
vurderer på et minimalt
acceptabelt niveau
løsningsforslagets
realiserbarhed og
konsekvenser ved hjælp
af faglig viden og faglige
metoder.
præsenterer usikkert
problemet,
løsningsforslaget og dets
konsekvenser og indgår i
dialog herom.
Karakteren 7
Eksaminanden
undersøger og afgrænser
godt et virkelighedsnært
problem ved hjælp af
faglig viden og faglige
metoder og udarbejder på
den baggrund en
problemformulering, med
en del mangler.
anvender
idegenereringsværktøjer
og foretager fagligt
begrundede valg
overvejende sikkert til at
udvikle relevante
løsningsforslag.
vurderer godt
løsningsforslagets
realiserbarhed og
konsekvenser ved hjælp
af faglig viden og faglige
metoder.
præsenterer overvejende
sikkert problemet,
løsningsforslaget og dets
konsekvenser og indgår i
dialog herom.
Karakteren 12
Eksaminanden
undersøger og afgrænser
godt et virkelighedsnært
problem ved hjælp af
faglig viden og faglige
metoder og udarbejder på
den baggrund en
problemformulering, med
ingen eller få uvæsentlige
mangler.
anvender
idegenereringsværktøjer
og foretager fagligt
begrundede valg sikkert
til at udvikle relevante
løsningsforslag.
vurderer fremragende
løsningsforslagets
realiserbarhed og
konsekvenser ved hjælp
af faglig viden og faglige
metoder.
præsenterer sikkert
problemet,
løsningsforslaget og dets
konsekvenser og indgår i
dialog herom.
anvende
idegenereringsværktøjer
og foretage fagligt
begrundede valg til at
udvikle relevante
løsningsforslag.
vurdere løsningsforslagets
realiserbarhed og
konsekvenser ved hjælp
af faglig viden og faglige
metoder.
præsentere problemet,
løsningsforslaget og dets
konsekvenser og kunne
indgå i dialog herom.