Børne- og Undervisningsudvalget 2018-19 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
2074963_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 13 (Alm. del):
I brev af 23. august 2019 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 13:
”Vil ministeren redegøre for status på udviklingen af nye prøveformer
som led i gymnasieaftalen, hvor det blev aftalt, at skolerne ved de mundt-
lige prøver kunne supplere de eksisterende bedømmelseskriterier med en
bedømmelse af elevernes innovative kompetencer på baggrund af en
centralt fastlagt taksonomi, inspireret af bl.a. projektet ”Gymnasiet tænkt
forfra”? Vil ministeren i forlængelse heraf oplyse, hvordan dels skolerne
og dels ministeriet arbejder med den nye taksonomi?”
Svar:
Børne- og Undervisningsministeriet udbyder rammeforsøg med prøver i
innovative kompetencer. Rammeforsøget udbydes som et led i den poli-
tiske aftale om styrkede gymnasiale uddannelser fra 3. juni 2016. Forsø-
get forløber fra august 2017 og fortsætter til og med sommerterminen
2020 og involverer en række fag på B-niveau, den naturvidenskabelige
faggruppe på hf samt op til 12 hold (klasser) i dansk A (stx).
Forsøget har til formål at indhente erfaringer med bedømmelse af ele-
vernes innovative kompetencer i de udvalgte fag, og hvordan der kan
skabes bedre sammenhæng mellem arbejdsformerne i den daglige under-
visning og prøveformer.
Der har været opstart for institutioner på følgende tidspunkter:
Første runde af forsøget blev igangsat i august 2017, hvor seks
hold (klasser) tilmeldte sig på tværs af fem institutioner.
Anden runde af forsøget blev igangsat i august 2018, hvor 18
hold (klasser) tilmeldte sig på tværs af otte institutioner.
Tredje runde af forsøget blev igangsat i august 2019, hvor seks
hold (klasser) tilmeldte sig på tværs af fem institutioner.
12. september 2019
Sagsnr.:19/11773
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om status på udviklingen af nye prøveformer som led i gymnasieaftalen, til børne- og undervisningsministeren
2074963_0002.png
De deltagende hold har forpligtet sig til i undervisningen at gennemføre
tre projekter, herunder et eksamensprojekt, med fokus på udvikling af
innovative løsningsforslag til en afgrænset problemstilling.
Der afholdes en individuel mundtlig prøve på grundlag af fagets kerne-
stof, supplerende stof samt eksaminandens eksamensprojekt. Eksamina-
tionstiden er ca. 30 minutter pr. eksaminand. Der skal gives én samlet
karakter ud fra en helhedsvurdering af, i hvilken grad eksaminanden op-
fylder de faglige mål i faget, samt i hvilken grad eksaminanden demon-
strerer innovative kompetencer ud fra den centralt fastlagte taksonomi.
I forsøgets løbetid afholder Styrelsen for Undervisning og Kvalitet 1-2
gange årligt seminar for de tilmeldte institutioner, hvor forsøgets rammer
drøftes, og hvor institutionerne får mulighed for at erfaringsudveksle. På
disse seminarer har Styrelsen for Undervisning og Kvalitet fremlagt tak-
sonomien for de innovative kompetencer, og den er efterfølgende blevet
drøftet i plenum og i de enkelte faggrupper. Det er bl.a. blevet drøftet,
hvordan de innovative kompetencer kan indgå og trænes i undervisnin-
gen, samt hvordan de innovative kompetencer kan indgå sammen med
de faglige kompetencer i den mundtlige prøve, samt hvordan disse for-
skellige kompetencer kan vurderes
bl.a. ud fra taksonomien for de in-
novative kompetencer
og indgå i en samlet bedømmelse.
11 af de tilmeldte hold (klasser) har afsluttet forsøget. Seks af disse hold
(klasser) havde elever til prøve. Grundet prøveudtrækket havde de øvrige
hold (klasser) ikke elever til prøve. Der er endnu ikke foretaget systema-
tisk opfølgning af rammeforsøget. Efter sommerterminen 2020 evalueres
forsøget. Gymnasieforligskredsen vil blive forelagt resultaterne af evalue-
ringen.
Yderligere information om indholdet af forsøget kan findes på ministeri-
ets hjemmeside. (www.uvm.dk/gymnasiale-uddannelser/proever-og-
eksamen/rammeforsoeg-i-innovative-kompetencer).
Den anvendte tak-
sonomi er vedlagt til orientering.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2