Børne- og Undervisningsudvalget 2018-19 (2. samling)
BUU Alm.del
Offentligt
2076672_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.:
E-mail:
www.stil.dk
CVR-nr.:
Svar på spørgsmål 12 (Alm. del):
I brev af 23. august 2019 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV)
stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 12:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan det jf. gymnasieaftalen går med de
flerfaglige forløb i forhold til punkterne om, at der ”løbende i gymnasie-
tiden [skal] indgå flerfaglige forløb” og at ”eleverne skal behandle kom-
plekse problemstillinger i såvel de enkelte fag som i samspillet mellem
fagene?”
Svar:
På det almene gymnasium (stx) indgår det i alle fags læreplaner som fag-
ligt mål, at eleverne skal kunne
”behandle
komplekse problemstillinger i samspil
med andre fag”.
De flerfaglige forløb og kravene hertil er beskrevet i læreplanen for stu-
dieretningsprojektet, og i den tilhørende vejledning beskrives de flerfagli-
ge forløb blandt andet således:
”Fagene i det almene gymnasium er forpligtiget til
at indgå fagligt samspil, hvilket bl.a. fremgår af fagenes faglige mål. Der vil således i
elevernes samlede studieretningsforløb indgå fagligt samspil, hvor nogle af elevernes fag
samarbejder om at belyse et fagligt område eller en problemstilling.”
I følgeforskningen til gymnasiereformen, som udføres af EVA og Ram-
bøll, konstateres det i tredje delrapport fra januar 2019, at eleverne et
halvt år efter reformens ikrafttrædelse oplevede en moderat grad af fag-
ligt samspil, og at der var mindre samspil på stx end på de øvrige gymna-
siale uddannelser.
De flerfaglige forløb skal fremgå af studieplanen og formidles på skolens
hjemmeside, og lærerne skal organiseres i lærerteam omkring arbejdet
med de flerfaglige forløb.
17. september 2019
Sagsnr.:19/11772
BUU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvordan det jf. gymnasieaftalen går med de flerfaglige forløb i forhold til punkterne om, at der løbende i gymnasietiden [skal] indgå flerfaglige forløb, til børne- og undervisningsministeren
I statusnotatet fra november 2018 fra Syddansk Universitets projekt
”Re-
form 2017” fremgår det, at lærerne mener, at fagligt samspil giver udbyt-
te, men også er udfordrende.
For at klæde gymnasierne på til arbejdet har de flerfaglige forløb været
tematiseret på de sidste to års ”Faglig udvikling i praksis”-kurser
om
studieretningsprojektet, som faciliteres af Børne- og Undervisningsmini-
steriet.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2