Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2085174_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesudvalget
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 12. september 2019 stillet følgende spørgsmål
nr. 92 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 92:
”Vil ministeren i forlængelse af den oversendte rapport ”New forms of work
among young people: Implications for the working environment” redegøre for,
hvad vi gør I Danmark for at håndtere de arbejdsmiljøproblemer, der kan være for-
bundet med unge i atypisk arbejde? Og har vi i Danmark allerede implementeret
de anbefalinger, der fremgå af rapporten i forhold til præcisering af love, regler og
vejledninger m.v.?
Svar:
Jeg er optaget af, at alle, der arbejder i Danmark oplever, at det er sundt og sikkert
at gå på arbejde. Det gælder ikke mindst for unge og nyansatte på arbejdsmarkedet
og således også for ansatte, der arbejder som vikarer, for ansatte med fleksible ar-
bejdstider og for selvstændige. Jeg er derfor glad for, at vi med den brede politiske
aftale fra april 2019 om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold
på arbejdsmarkedet har styrket arbejdsmiljøindsatsen i Danmark.
Rapporten ”New forms of work among
young people: Implications for the working
environment”
peger, bl.a. på baggrund af interviews med 21 unge lønmodtagere og
selvstændige, på nogle af de særlige udfordringer, som man kan have som ny på
arbejdsmarkedet. Der findes på Arbejdstilsynets hjemmeside særlig information
målrettet unge og nyansatte, og jeg ved, at Arbejdsmiljørådet og Branchefællesska-
berne også har fokus på dette område, bl.a. senest ved deltagelse på Ungdommens
Folkemøde den 5.-6. september 2019.
Desuden peger rapporten på, at de
”atypisk
ansatte” unge oplever arbejdsmiljøpro-
blemer, som ikke er nye eller særlige for dem, men som kan være mere domineren-
de for de unge i atypisk beskæftigelse. Det drejer sig fx om kendte arbejdsmiljø-
problemer som lange arbejdstider, udfordringer i have en balance mellem arbejds-
liv og privatliv, uforudsigelighed i arbejdstider, hårdt fysisk arbejde mv. Her er det
allerede en løbende opgave for bl.a. Arbejdstilsynet at kommunikere om gældende
regler, vejledninger og gode råd, som også skal nå de unge som målgruppe. Lige-
som det er arbejdsmiljøproblemer, som Arbejdstilsynet allerede skal have fokus på
4. oktober 2019
J.nr.
20195200445
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 92: Spm. om håndtering af arbejdsmiljøproblemer, der kan være forbundet med unge i atypisk arbejde og om Danmark har implementeret anbefalingerne i rapporten »New forms of work among young people: Implications for the working environment«, til beskæftigelsesministeren
i forbindelse med tilsyn. Der er også en opgave i forhold til arbejdsmarkedets par-
ter i forhold til bl.a. arbejdstider og overenskomstdækning.
Rapporten
tager også fat i spørgsmålet om ”platformsarbejde”,
hvor arbejdet bliver
formidlet via en ”platform”,
og hvordan
”platformsarbejde”
passer ind i forhold til
reguleringen af fx arbejdsmiljø. Reguleringen af arbejdsmiljøet bygger på princip-
pet om, at det er arbejdsgiverens ansvar at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø for
sine ansatte, ligesom der findes regulering for selvstændige, hvor der er særlige
forhold, som de også skal tage højde for i forhold til at sikre deres eget arbejdsmil-
jø.
Jeg mener, at det er et sundt princip, at arbejdsgiveren har ansvaret for arbejdsmil-
jøet, også selvom det ikke altid er enkelt at identificere arbejdsgiveren. Der findes
dog i arbejdsmiljølovgivningens forarbejder en række kriterier, som tages i be-
tragtning, når det skal afklares, om der er tale om arbejde for en arbejdsgiver.
Som jeg tilkendegav ved oversendelsen af rapporten til Folketingets Beskæftigel-
sesudvalget med brev af 8. juli 2019, giver rapporten input til en vigtig problemstil-
ling om fremtidens arbejdsmarked. Jeg opfordrer derfor også udbydere af digitale
platforme til at tage bestik af rapporten, der bl.a. anbefaler, at viden om arbejdsmil-
jø skal integreres i platformene.
Rapporten peger også på vigtigheden af at få drøftet hvordan
”platformsarbejde”
passer ind i den danske model, herunder hvilken betydning det eventuelt kan have
for arbejdsmiljøområdet og reguleringen heraf. Jeg ser frem til, at denne problem-
stilling indgår i de løbende drøftelser, som jeg har med arbejdsmarkedets parter og
arbejdsmiljøforligskredsen.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard Thomsen
2