Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2078308_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 28. august 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
41 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Bo-
je Mathiesen (NB).
Spørgsmål nr. 41:
”I
forbindelse med vedtagelsen af opholdskrav for ret til dagpenge blev det anført i
svaret på L 13 - spørgsmål 80, folketingsåret 2018-19, 1. samling, at man forventer,
at 80 pct. af de berørte personer ville være tredjelandsborgere, når lovforslaget er
fuldt indfaset. Nu udtaler ministeren til Politiken, at over halvdelen af de berørte
borgere er danskere. Vil ministeren oplyse, hvorfor, der er diskrepans mellem de to
tal? Og vil ministeren i forlængelse heraf oplyse, hvor mange personer og fuldtids-
personer, der rammes af opholdskravet fordelt på statsborgerskab (dansk, EU/EØS
og tredjeland) og herkomst (dansk, indvandrere og efterkommere) i de enkelte år i
perioden 2019-2021 og fuldt indfaset?
Der henvises til artiklen »Regeringen skrotter opholdskrav, der udelukker tusindvis
fra dagpenge« i Politiken den 25. august 2019.
Svar:
Indledningsvist vil jeg gerne bekræfte, at regeringen ønsker at afskaffe opholdskra-
vet for ret til dagpenge.
Det skyldes først og fremmest, at regeringen har som en klar prioritet, at vi skal
have et dagpengesystem, der sikrer økonomisk tryghed og har bred opbakning i be-
folkningen. Det er en af grundpillerne i den danske model og medvirker til et flek-
sibelt arbejdsmarked til glæde for både arbejdstagere og arbejdsgivere.
Opholdskravet for ret til dagpenge svækker opbakningen til dagpengesystemet. Det
kan direkte læses af forarbejderne til lov nr. 1710 af 27. december 2018 om op-
holdskrav for ret til arbejdsløshedsdagpenge m.v., hvor det skønnes, at 13.600 fuldt
indfaset vil melde sig ud af deres a-kasse som følge af opholdskravet.
Udmeldingen skal også ses i lyset af, at dagpengesystemet i dag allerede indehol-
der regler, der som udgangspunkt sikrer, at man skal have en tilknytning til det
danske arbejdsmarked for at kunne få ret til dagpenge. Dagpengeretten er bl.a. be-
tinget af et indkomstkrav, der betyder, at du skal have tjent 233.376 kr. inden for de
seneste 3 år for at kunne få dagpenge. Der kan dog højst medregnes 19.448 kr. pr.
20. September 2019
J.nr.
2019-5466
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, hvor mange personer og fuldtidspersoner, der rammes af opholdskravet fordelt på statsborgerskab (dansk, EU/EØS og tredjeland) og herkomst (dansk, indvandrere og efterkommere) i de enkelte år i perioden 2019-2021 og fuldt indfaset, til beskæftigelsesministeren
2078308_0002.png
måned, og derfor vil det tage minimum 12 måneder at imødekomme indkomstkra-
vet.
Det er derudover som udgangspunkt kun beskæftigelse i en medlemsperiode i en
dansk a-kasse, som kan medregnes til at opfylde indkomstkravet. For at kunne
melde sig ind i en dansk a-kasse skal man have ophold og bopæl i Danmark. Det
betyder, at tredjelandsborgere, der ikke tidligere har været i Danmark, som ud-
gangspunkt først kan modtage dagpenge efter minimum at have været medlem af
en a-kasse og i beskæftigelse i et år.
Endelig er opholdskravet tungt for a-kasserne at administrere, bl.a. fordi det i en
række tilfælde er nødvendigt med manuel sagsbehandling, og at det kan tage tid at
tilvejebringe dokumentation.
Spørger ønsker desuden oplysninger om, hvor mange berørte og fuldtidspersoner
der rammes af opholdskravet fordelt på statsborgerskab og herkomst.
Den skønnede virkning af opholdskravet for ret til dagpenge på 7 ud af 12 år fuldt
indfaset er, at 550 danske statsborgere rammes, mens 2.650 personer fra tredjelan-
de rammes. Indfasningsprofilen for opholdskravet indebærer, at nyindplacerede
personer i 2019 og 2020 skal opfylde et opholdskrav på hhv. 5 ud af 12 år og 6 ud
af 12 år, hvorved færre rammes i disse år
jf. tabel 1.
I denne sammenhæng skal
rammes
forstås som nyindplacerede ledige, som ikke opfylder kravet om perioder
med ophold i riget eller EU/EØS og derfor ikke har mulighed for at modtage dag-
penge.
Tabel 1
Skønnede antal fordelt på statsborgerskab
2019
Statsborgerskab
Danskere
Tredjelandsborgere
I alt
Be-
rørte
250
1.350
1.600
Fuldtidsper-
soner
50
350
400
Be-
rørte
350
1.850
2.250
2020
2021
Fuldt indfaset
Be- Fuldtidsper-
rørte
soner
550
2.650
3.200
150
950
1.100
Fuldtidsper- Be- Fuldtidsper-
soner
rørte
soner
100
600
700
550
2.650
3.200
150
900
1.050
Anm.: Antallene er afrundet til nærmest 50, og derfor kan der være afvigelser på summen. Beregningsteknisk er det forud-
sat, at EU/EØS-borgere opfylder opholdskravet. Opgørelsesmetoden af antallet af nyindplacerede i indfasningsperioden er
opdateret siden forarbejderne til L13. Ordning forventes fuldt indfaset i 2023. Skønnet er behæftet med usikkerhed.
Kilde: DREAM, cpr-registeret og egne beregninger
Fordeles ovenstående gruppe på herkomst skønnes, der at være 400 danskere,
2.750 indvandrere og 50 efterkommere fuldt indfaset,
jf. tabel 2.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, hvor mange personer og fuldtidspersoner, der rammes af opholdskravet fordelt på statsborgerskab (dansk, EU/EØS og tredjeland) og herkomst (dansk, indvandrere og efterkommere) i de enkelte år i perioden 2019-2021 og fuldt indfaset, til beskæftigelsesministeren
2078308_0003.png
Tabel 2
Skønnede antal fordelt på herkomst
2019
Herkomst
Personer med dansk op-
rindelse
Indvandrere
Efterkommere
I alt
Berørte
200
1.350
-
1.600
fuldtids-
personer
50
350
-
400
2020
Berørte
300
1.900
50
2.250
fuldtids-
personer
50
600
-
700
2021
Berørte
400
2.750
50
3.200
Fuldt indfaset
fuldtids-
fuldtids-
Berørte
personer
personer
100
900
-
1.050
400
2.750
50
3.200
100
1.000
-
1.100
Anm.: Antallene er afrundet til nærmest 50, og derfor kan der være afvigelser på summen. Beregningsteknisk er det forud-
sat, at EU/EØS-borgere opfylder opholdskravet Opgørelsesmetoden af antallet af berørte i indfasningsperioden er opdate-
ret siden forarbejderne til L13. Ordning forventes fuldt indfaset i 2023. Skønnet er behæftet med usikkerhed.
Kilde: DREAM, cpr-registeret og egne beregninger.
I tabel 1 og 2 fremgår det skønnede antal, der vil forventes at blive berørt af op-
holdskravet. Min udtalelse skal dog ses i lyset af, at ca. 13.600 mennesker skønnes
at ville melde sig ud af a-kasserne, og at alle landets forsikrede på grund af op-
holdskravet skal forholde sig til, at de kan miste deres dagpengeret, hvis de arbej-
der flere år i lande uden for EU/EØS området.
Samtidig er opholdskravet uigennemtænkt og unødvendigt, hvilket de mange efter-
følgende positive meldinger på baggrund af min udmelding i Politiken også vidner
om.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard Thomsen
3