Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2071163_0001.png
TALE
Tale til samråd om førtidspension og fleksjob
den 28. august 2019
19. august 2019
J.nr.
Center for Arbejdsmarkedspolitik
MRU
Samrådsspørgsmål A
Hvad er de væsentligste pointer, som ministeren uddrager af evalueringen af førtidspensi-
ons- og fleksjobreformen, og hvordan vil ministeren handle på dem?
Samrådsspørgsmål B
Mener ministeren, at:
der skal være en nedre grænse for udmåling af arbejdsevne for borgere i ressourceforløb?
der skal være en grænse for, hvor lang tid man kan være ressourceforløb?
de lægefaglige vurderinger fremadrettet skal tillægges mere vægt, når det skal vurderes
om en borger skal have ret til førtidspension?
Samrådsspørgsmål C
Vil ministeren tage initiativ til at fortsætte forhandlingerne om Førtidspensions- og fleksjobre-
formen som var i gang helt op til valget? Hvis ikke bedes ministeren begrunde dette. Og
hvad mener ministeren med at reformen skal have en kritisk gennemgang, og hvornår
kommer den kritiske gennemgang?
Indledning
Samrådet i dag handler om reformen af førtidspen-
sion og fleksjob og den videre gang med at justere
på reformområdet.
Spørgsmålene handler om, hvad jeg uddrager af
den gennemførte evaluering. Hvordan jeg forhol-
der mig til nogle helt konkrete problemstillinger.
Og ikke mindst, hvornår forhandlingerne skal i
gang
igen.
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om førtidspensions- og fleksjobreformen den 28. august 2019, til beskæftigelsesministeren
Jeg synes, det er helt naturligt, at spørgeren gerne
vil have svar på, hvordan den nye regering, og
hvordan jeg som beskæftigelsesminister stiller mig
i denne her sag.
Der er jo en lang forhistorie, når det handler om
reformen af førtidspension og fleksjob. Der er bå-
de gennemført en omfattende evaluering af hele
reformen, og der er blevet holdt en lang række
møder under den tidligere beskæftigelsesminister
dog uden at der reelt blev taget hul på politiske
drøftelser af, hvad der skal justeres.
Jeg kan godt i dag løfte sløret for, at regeringen
ikke er i tvivl om, at der er et behov for justerin-
ger. Vi skal have rettet op på de dele af reformen,
som har medført, at mennesker er kommet i
klemme i systemet.
Men vi skal samtidigt holde fast i det, som virker.
Reformen har betydet, at flere borgere, som før
blev dømt ude, har fået mulighed for at blive en
del af arbejdsmarkedet, og det fællesskab der er
her.
Jeg hæfter mig først og fremmest ved, at mange
flere er kommet i fleksjob. Og det er en selvstæn-
dig succes.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om førtidspensions- og fleksjobreformen den 28. august 2019, til beskæftigelsesministeren
Regeringen vil nu foretage en kritisk gennemgang
af både evalueringen og erfaringerne med refor-
men. Og det er der flere grunde til.
Først og fremmest
sad Socialdemokratiet for bord-
enden, da reformen blev aftalt tilbage i 2012. Der-
for har vi selvfølgelig også et helt særligt ansvar
for
og interesse i
at sikre, at reformen virker
efter hensigten.
Derudover
viser evalueringen af reformen, at der
fortsat er udfordringer på området. Det gælder i
særlig grad med ressourceforløb.
Et ressourceforløb må hverken være indholdsløst
eller meningsløst. Og det har aldrig været den poli-
tiske intention, at udsatte borgere skal begynde i et
forløb, man på forhånd ved er udsigtsløst.
Det er helt centralt for regeringen, at vi giver vores
mest udsatte borgere, som ikke kan blive i stand til
at forsørge sig selv, mulighed for at trække sig
værdigt ud af arbejdsmarkedet.
Man skal have førtidspension, hvis man er beretti-
get til det.
Desværre har vi set for mange eksempler på, at nå-
leøjet nogle steder er blevet alt for lille. Det har
betydet, at nogle borgere har skullet igennem alt
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om førtidspensions- og fleksjobreformen den 28. august 2019, til beskæftigelsesministeren
for meget for at blive tilkendt førtidspension. Det
har aldrig nogensinde været hensigten.
Det er her på sin plads at fremhæve, at forligskred-
sen bag reformen allerede har rettet op på dele af
reformområdet.
Her tænker jeg først og fremmest på snitfladen
mellem førtidspension og ressourceforløb, hvor
reglerne blev præciseret i sommeren 2018.
Som det står nu i loven, kan der ikke længere være
nogen tvivl om, at der skal tilkendes førtidspensi-
on, når det ikke er realistisk, at man kan udvikle
arbejdsevnen i et ressourceforløb.
Vi ser i øjeblikket, at flere får tilkendt førtidspen-
sion. Det skyldes blandt andet, at reformen nu har
været trådt i kraft så længe, at mange borgere er
ved at have afsluttet deres ressourceforløb. Og for
de borgere, hvor det ikke er lykkedes at udvikle
arbejdsevnen, så de fx kan visiteres til et fleksjob,
skal der tilkendes førtidspension.
Men jeg er heller ikke i tvivl om, at de flere til-
kendelser også skyldes, at nogle kommuner, som
tidligere har været meget restriktive, nu er begyndt
at løsne op, efter at vi fik præciseret reglerne tilba-
ge i 2018.
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om førtidspensions- og fleksjobreformen den 28. august 2019, til beskæftigelsesministeren
Efter de her indledende ord vil jeg nu besvare de
tre samrådsspørgsmål enkeltvis.
Samrådsspørgsmål A om evalueringen
Det første spørgsmål, A, går på evalueringen af re-
formen, og de pointer, jeg synes, er de væsentlig-
ste.
Her vil jeg starte med at fremhæve, at flere men-
nesker med reformen har opnået tilknytning til ar-
bejdsmarkedet.
Vi sender ikke længere psykisk syge unge direkte
på førtidspension. I stedet får de en indsats med
mulighed for at udvikle deres arbejdsevne, så de
på sigt kan blive en del af arbejdsmarkedet. Den
del af reformen har virkelig været en succes.
Det gælder særligt for borgere under 40 år, hvor vi
kan se, at knap halvdelen har fået større tilknyt-
ning til arbejdsmarkedet efter et ressourceforløb.
Primært via fleksjobordningen, men også via ud-
dannelse og ordinær beskæftigelse.
Jeg hæfter mig også ved, at flere borgere har fået
et fleksjob, og at virksomhederne også efterspør-
ger fleksjobbere, der kan arbejde mindre end ti ti-
mer om ugen.
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om førtidspensions- og fleksjobreformen den 28. august 2019, til beskæftigelsesministeren
Lige nu er der 81.000 personer i et fleksjob. Af
dem er 34.000 ansat under ti timer.
Samtidig med at mange flere er blevet visiteret til
fleksjob, har vi også fået nedbragt ledigheden
blandt fleksjobberne. Det viser i den grad, at der
både er plads på arbejdsmarkedet og behov for
fleksjobberne.
Selvom fleksjobbet kun er få timer om ugen i før-
ste omgang, så betyder det, at borgerne har bevaret
en tilknytning og et netværk, som kan bane vejen
for senere at blive beskæftiget i større omfang.
Jeg hæfter mig også ved, at evalueringen viser, at
ni ud af ti, som har fået tilkendt fleksjob, er tilfred-
se med deres forløb og den ydelse, de har fået til-
kendt.
Men som nævnt er det også min klare opfattelse, at
der fortsat er en række udfordringer på området.
Her vil jeg
for det første
fremhæve, at næsten fire
ud af ti borgere i ressourceforløb ikke får en be-
skæftigelsesrettet indsats inden for det første år.
For det andet
har kommunerne store udfordringer
med at oprette virksomhedsrettede tilbud i res-
sourceforløb.
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om førtidspensions- og fleksjobreformen den 28. august 2019, til beskæftigelsesministeren
Rehabiliteringsteamet indstiller i langt de fleste til-
fælde borgerne til praktik i en virksomhed
fak-
tisk i 80 procent af sagerne. Men på trods af det,
kommer kun ca. 20 procent at borgerne i praktik i
løbet af det første år af ressourceforløbet.
Det må og skal blive bedre.
Det er også værd at hæfte sig ved
som der også
fremgår af mit svar på spørgsmål nummer 26 til
Beskæftigelsesudvalget– at afgangen fra ressour-
ceforløb er markant anderledes for borgere under
40 år end for borgere over 40 år.
Knap halvdelen af borgerne under 40 år, der får en
tilknytning til arbejdsmarkedet efter et ressource-
forløb, mens det er hver tredje borger over 40 år.
Omvendt får flere ældre borgere tilkendt førtids-
pension efter et ressourceforløb end yngre borgere
gør.
Blandt borgere over 40 år drejer det sig om 57
procent, mens det blandt borgere under 40 år dre-
jer sig om knap 35 procent.
Samtidig viser evalueringen, at tilfredsheden med
ressourceforløbene er lavere hos borgere over 40
år.
7
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om førtidspensions- og fleksjobreformen den 28. august 2019, til beskæftigelsesministeren
Det skal selvfølgelig granskes nærmere. For det er
bestemt ikke meningen, at et ressourceforløb skal
opleves som en ”parkering”,
indtil borgeren får
tilkendt førtidspension eller kommer på folkepen-
sion.
Svar på B om mulige justeringer
Jeg vil nu gå videre til spørgsmål B, hvor der
spørges ind til tre konkrete justeringer.
Her må jeg kort svare, at det er alt for tidligt for
mig at melde noget konkret ud. Og det er en drøf-
telse, som jeg også først skal tage med forligskred-
sen.
Men som sagt vil vi nu gennemgå reformen kri-
tisk, og det bliver først og fremmest ressourcefor-
løbene, vi har fokus på. Det har vi også pålagt os
selv som en del af forståelsespapiret i den kreds,
der danner grundlag for regeringen.
Svar på C om det videre forløb
Det sidste spørgsmål går på den videre proces, og
her er det vigtigt for mig at slå fast, at jeg ikke
kommer til at starte helt forfra. Jeg har ingen in-
tention om at trække processen i langdrag.
Tværtimod.
8
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om førtidspensions- og fleksjobreformen den 28. august 2019, til beskæftigelsesministeren
Der er allerede gennemført en meget omfattende
evaluering af hele reformen, som vores gennem-
gang kommer til at bygge oven på.
Men det er vigtigt for mig som ny minister på det
her område, at jeg som et led i gennemgangen får
mulighed for at lytte til de relevante aktører på
området, herunder også de mennesker, som selv er
berørt af reformen.
Min ambition er, at der skal handles. For vi kan
konstatere, at der er centrale udfordringer på om-
rådet, hvor reformen ikke lever op til de politiske
intentioner.
Det skal der rettes op på, og jeg indkalder til for-
handlinger, når tiden er inde til det.
Jeg har en klar målsætning om, at færre mennesker
skal komme i klemme i systemet, og at der skal
ryddes op i indholdsløse, urimelige og uforståelige
ressourceforløb.
Tak for ordet. Jeg glæder mig til debatten.
9