Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2074692_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. august 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
33 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian
Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 33:
”Vil
ministeren opdatere svaret på BEU alm. del
spørgsmål 286 (folketingsåret
2018-19, 1. samling) og redegøre for Arbejdstilsynets personaleforbrug (årsværk)
for årene 2015-2022,
så der tages højde for midlerne fra ”Aftale om en ny og for-
bedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet” af 25. april
2019? I svaret bedes ministeren opdele personaleforbruget i Arbejdstilsynet på føl-
gende aktiviteter:
a) Social dumping
b) Tilsyn med arbejdsmiljø
c) Øvrige aktiviteter
d) I alt”
Svar:
Det er vigtigt, at vi har et godt arbejdsmiljø på det danske arbejdsmarked, og at vi
har et stærkt Arbejdstilsyn. Derfor er jeg glad for, at
Aftale om en ny og forbedret
arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet
af april 2019 sikrer en
øget bevilling og en stabil økonomi for Arbejdstilsynet i de kommende år.
Det bemærkes, at arbejdsmiljøforligskredsen i efteråret 2019 skal drøfte den kon-
krete udmøntning af bevillingsløftet til Arbejdstilsynet i perioden 2020-2022 som
følge af arbejdsmiljøaftalen, og at besvarelsen er med forbehold herfor.
Udviklingen i antal årsværk i Arbejdstilsynet i perioden 2015-2022 fremgår af ta-
bel 1. Som følge af arbejdsmiljøaftalen øges antallet af årsværk fra 2019 til 2020
med 95, og herefter stiger det med yderligere 9 frem mod 2022,
jf. tabel 1.
Samlet
set tilføres Arbejdstilsynet således 104 årsværk med aftalen.
Antallet af årsværk er teknisk opgjort. Det samlede antal årsværk i perioden 2015-
2019 afspejler opgørelsen i det pågældende finansår på finanslovene, mens det
samlede antal årsværk i perioden 2020-2022 afspejler opgørelsen på det tekniske
FFL20. Fordelingen
på kategorierne ”social dumping”, ”tilsyn med arbejdsmiljø”
og ”øvrige aktiviteter” afspejler den forholdsmæssige fordeling af bevillingen som
opgjort i svaret på BEU alm. del spm. 34.
11. September 2019
J.nr. 2019-4910
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del - spørgsmål 286 (folketingsåret 2018-19, 1. samling) og redegøre for Arbejdstilsynets personaleforbrug (årsværk) for årene 2015-2022, til beskæftigelsesministeren
2074692_0002.png
Kategorien ”social dumping” omfatter bl.a. den fælles myndighedsindsats for ord-
nede forhold, Arbejdstilsynets skærpede tilsyn med større infrastrukturprojekter og
en række øvrige indsatser mod social dumping.
Kategorien ”tilsyn med arbejdsmiljø” omfatter en teknisk beregnet grundbevilling
til Arbejdstilsynet, herunder tilsynet med virksomhederne, understøttelse af tilsyns-
indsatsen, kommunikation om arbejdsmiljø og opgaver vedrørende regulering og
viden på arbejdsmiljøområdet.
Kategorien ”øvrige aktiviteter” omfatter indtægter relateret til tilskudsfinansierede
aktiviteter og gebyrområdet. Udviklingen afspejler dels variationer i tilskudsfinan-
sierede aktiviteter, dels at Arbejdstilsynet i 2016 overtog ansvaret for offshoresik-
kerhedsområdet, som er gebyrfinansieret.
Det bemærkes, at udviklingen i antal årsværk ikke helt følger samme udvikling
som bevillingen,
jf. svaret på BEU alm. del spm. 34.
Dette skyldes en stigende års-
værkspris som følge af en ændret medarbejdersammensætning i perioden. Hertil
kommer, at der er tale om en teknisk opgørelse, hvorfor det faktiske antal årsværk
kan variere fra opgørelsen.
Tabel 1
Årsværk i Arbejdstilsynet 2015-2022
Årsværk
Social dumping
Tilsyn med arbejdsmiljø
Øvrige aktiviteter
I alt
2015
74
616
4
694
2016
72
589
23
684
2017
76
514
16
606
2018
79
501
12
592
2019
89
475
18
582
2020
99
560
17
677
2021
100
566
15
680
2022
101
575
10
686
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard Thomsen
2