Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2074611_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. august 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
32 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian
Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 32:
”Vil
ministeren opdatere svare på BEU alm. del spørgsmål 156 (folketingsåret
2018-2019, 1. samling) om fordelingen af midler til social dumping, således at
midlerne til social
dumping som følge af ”Aftale om en ny og forbedret arbejdsmil-
jøindsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet” af 25. april 2019 inkluderes i
henholdsvis tabel 1 og tabel 2”
Svar:
Med
Aftale om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på ar-
bejdsmarkedet
er der afsat 100,5 mio. kr. i 2020 og 104,4 mio. kr. årligt i 2021 og
2022 til social dumping,
jf. tabel 1.
Der er afsat 72,7 mio. kr. årligt i 2020-2022 til at finansiere en videreførelse af Ar-
bejdstilsynets og Skattestyrelsens del af den fælles myndighedsindsats. Politiets del
af den fælles myndighedsindsats er i 2016-2019 finansieret inden for rammerne af
politiets flerårsaftale for 2016-2019. Det fremgår af arbejdsmiljøaftalen, at politiets
indsats efter 2019 skal prioriteres som led i den kommende flerårsaftale for politiet.
Med aftalen er der desuden afsat 11,8 mio. kr. årligt i 2020-2022 til at videreføre
Arbejdstilsynets skærpede tilsyn med store infrastrukturprojekter.
Herudover er der afsat 16,0 mio. kr. i 2020 og 19,9 mio. kr. årligt i 2021 og 2022 til
Arbejdstilsynet til en styrket kontrol med ordnede forhold. Midlerne skal bl.a. fi-
nansiere øget opsøgende kørsel i forhold til udenlandske virksomheder og viderefø-
relse af eksisterende indsatser i Arbejdstilsynet, fx kontrollen med reel etablering
og selvstændige i byggebranchen og det styrkede fokus på ordnede forhold ved
helhedsorienterede byggepladstilsyn.
Det bemærkes, at arbejdsmiljøforligskredsen i efteråret 2019 skal drøfte den kon-
krete udmøntning af de afsatte bevillinger til social dumping, og at besvarelsen er
med forbehold herfor.
11. September 2019
J.nr.
2019 - 4910
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del - spørgsmål 156 (folketingsåret 2018-2019, 1 samling) om fordelingen af midler til social dumping, således at midlerne til social dumping, til beskæftigelsesministeren
2074611_0002.png
Tabel 1
Bevilling afsat til social dumping med arbejdsmiljøaftalen, 2020-2022
Mio. kr. (2019-pl)
Ny bevilling til social dumping med aftalen
Fælles myndighedsindsats
Skærpet tilsyn ved store infrastrukturprojekter
Styrket indsats for ordnede forhold i Arbejdstilsynet
2020
100,5
72,7
11,8
16,0
2021
104,4
72,7
11,8
19,9
2022
104,4
72,7
11,8
19,9
Tabel 2 nedenfor viser bevillingen til Arbejdstilsynets indsatser mod social dum-
ping i perioden 2019 til 2022 inklusiv midlerne afsat som led i arbejdsmiljøaftalen.
Med arbejdsmiljøaftalen er bevillingen til Arbejdstilsynets indsats mod social
dumping løftet til 75,8 mio. kr. årligt i perioden 2020-2022, hvilket er det højeste
niveau, siden social dumping blev rejst i finanslovforhandlingerne i 2012.
Tabel 2
Bevilling til Arbejdstilsynets indsatser mod social dumping, 2019-2022
Mio. kr. (2019-pl)
Fælles myndighedsindsats
Skærpet tilsyn ved store infrastrukturpro-
jekter
Styrket kontrol med reel etablering og
selvstændige
Tvangsbøder ved vedvarende overtræ-
delse af anmeldelsespligten til RUT-
registret
Helhedsorienteret tilsyn med ordnede
forhold på byggepladser
Understøttelse af udenlandske virksom-
heders anmeldelse af arbejdsulykker
Styrket kontrol med ordnede forhold
Bevilling til social dumping i AT i alt
2019
43,2
11,8
3,9
0,9
4,2
2,4
-
66,4
2020
43,2
11,8
3,9
0,9
-
-
16,0
75,8
2021
43,2
11,8
-
0,9
-
-
19,9
75,8
2022
43,2
11,8
-
0,9
-
-
19,9
75,8
Tabel 3 nedenfor viser de samlede bevillinger til social dumping i perioden 2012 til
2022 inklusiv midlerne afsat som led i arbejdsmiljøaftalen.
Det fremgår af tabellen, at det samlede bevillingsniveau i 2019 er det højeste siden
2015. Tabellen viser også, at det samlede bevillingsniveau er faldende efter 2019.
Faldet skyldes hovedsageligt, at politiets flerårsaftale for 2016-2019, som finansie-
rer politiets indsatser, udløber ved udgangen af 2019. Det fremgår af arbejdsmiljø-
aftalen, at politiets indsats efter 2019 skal prioriteres som led i den kommende fler-
årsaftale for politiet. Hvis politiets indsatser videreføres på det nuværende niveau,
vil det samlede bevillingsniveau i 2020-2022 blive højere end niveauet i 2019.
Tabel 3
Bevillinger til social dumping, 2012-2022
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del - spørgsmål 156 (folketingsåret 2018-2019, 1 samling) om fordelingen af midler til social dumping, således at midlerne til social dumping, til beskæftigelsesministeren
2074611_0003.png
Mio. kr. (2019-pl)
Obligatorisk sikkerhedskort i byggeriet
1
Fælles myndighedsindsats for ordnede forhold
2
- Heraf til Arbejdstilsynet
- Heraf til Skattestyrelsen
- Heraf til politiet
- Heraf til Erhvervsstyrelsen
Kontrol med ulovlig cabotagekørsel
3
Styrket Arbejdstilsyn - kontrol med arbejdsmiljø og RUT-
registrering
4
Styrkelse af RUT I
5
Styrket håndhævelse af reglerne for udenlandske tjenesteyde-
re
6
Bedre informationer til udenlandske virksomheder og lønmodta-
gere
7
Efterforskningsbaseret indsats vedr. cabotagekørsel i politiet
8
Styrket kendskab til den danske model
9
Skærpet tilsyn ved store infrastrukturprojekter
10
Undersøgelse af camps
11
Stikprøvekontrol i byggeriet af social sikring i øvrige EU-lande
12
Analyse af sikkerhedskort i andre brancher
13
Styrket kontrol med reel etablering og selvstændige i bygge- og
anlægsbranchen
14
Styrkelse af RUT-registret II
15
Tvangsbøder ved vedvarende overtrædelse af anmeldelsesplig-
ten til RUT
16
Politiindsats for ordnede forhold på transportområdet
17
Parkeringsrestriktioner på statslige rastepladser
18
Helhedsorienteret tilsyn med ordnede forhold på byggepladser
19
Understøttelse af udenlandske virksomheders anmeldelse af
arbejdsulykker
20
Styrket politiindsats på tungvognsområdet
21
Reserve til øvrige initiativer
22
Styrket kontrol med ordnede forhold i Arbejdstilsynet
23
Afsatte bevillinger i alt
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
-
60
27,2
21,8
10,9
-
10,6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
60
27,2
21,8
10,9
-
18,5
11,1
7,9
7,9
3,6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
4,9
76,7
35,1
25,6
12,8
3,2
15,8
-
10,3
12,9
4,5
3,1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
19,2
92,9
42,5
31,5
15,7
3,2
26,2
-
9,6
12,6
4,5
3,1
5,4
5,4
0,5
1,0
1,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
87,2
43,2
29,5
14,5
-
15,8
-
-
-
-
3,1
-
11,8
-
-
-
4,3
7,8
0,9
5,1
14,3
-
-
-
-
-
-
87,2
43,2
29,5
14,5
-
15,8
-
-
-
-
3,1
-
11,8
-
-
-
4,3
7,6
1,1
5,1
6,1
4,2
2,4
5,0
2,0
-
-
72,7
43,2
29,5
-
-
-
-
-
-
-
3,1
-
11,8
-
-
-
4,3
7,6
1,1
-
6,1
-
-
10,0
-
16,0
-
72,7
43,2
29,5
-
-
-
-
-
-
-
3,1
-
11,8
-
-
-
-
-
1,1
-
6,1
-
-
10,0
-
19,9
-
72,7
43,2
29,5
-
-
-
-
-
-
-
3,1
-
11,8
-
-
-
-
-
1,1
-
-
-
-
15,0
-
19,9
87,2 101,5
41,0
29,5
14,5
2,2
15,8
-
9,3
12,5
4,5
3,1
-
5,4
-
-
-
5
7,3
-
-
-
-
-
-
-
-
47,9
33,7
19,4
0,5
15,8
-
-
-
-
3,1
-
5,4
-
-
-
4,3
8,9
-
-
-
-
-
-
-
-
70,6 109,0 128,2 181,4 150,1 139,0 150,3 155,7 132,7 124,7 123,6
Anmærkninger: 1) Midlerne for 2014 og 2015 blev fordelt mellem Arbejdstilsynet og Erhvervsstyrelsen. Midlerne for 2016-2020 blev ifm. FL16
omprioriteret til andre områder inden for social dumping-området. Beløbet er inkl. akt 17 af. 30. oktober 2014. 2) I svaret på BEU 156 var
bevillingen til den fælles myndighedsindsats underopdelt i kategorierne "skatte- og momsforhold, registrering i RUT, opholdstilladelser,
arbejdsmiljø mv", "indsats mod illegal arbejdskraft" og "kontrol med virksomheder som omgår RUT". I dette svar er opdelingen erstattet med
en opdeling på myndigheder. Midlerne fordeles frem til 2016 med 45,4 pct. til Arbejdstilsynet, 36,4 pct. til Skattestyrelsen og 18,2 pct. til politiet.
Politiets opgaver finansieres i 2016-2019 inden for rammerne af politiets flerårsaftale, dog med en undtagelse i 2017, hvor politiets bevilling blev
forøget sfa. omprioriteringen af midlerne afsat til et obligatorisk sikkerhedskort i byggeriet. I 2016-2019 fordeles midlerne mellem
Skattestyrelsen og Arbejdstilsynet med med 55,5 pct. til Arbejdstilynet og 44,5 mio. kr. til Skattestyrelsen. Fra 2014 og frem er der desuden som
led i den fælles myndighedsindsats afsat midler til kontrol af virksomheder som omgår RUT. Der er (opgjort i 2019-pl) afsat 6,4 mio. kr. årligt i
perioden 2014-2022. Midlerne er fordelt med 3,2 mio. kr. til Arbejdstilsynet og 3,2 mio. kr. til Erhvervsstyrelsen i 2014 og 2015, 4,2 mio. kr. til
Arbejdstilsynet og 2,2 mio. kr. til Erhvervsstyrelsen i 2016, 5,9 mio. kr. til Arbejdstilsynet og 0,5 mio.kr. til Erhvervsstyrelsen i 2017 samt 6,4
mio. kr. til Arbejdstilsynet i 2018-2022. 3) Opgaven varetages af politiet og finansieres i 2016-2019 indenfor rammerne af
Aftale om politiets og
anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019.
4) Opgaven blev varetaget af Arbejdstilsynet. 5) Opgaven blev varetaget af Erhvervsstyrelsen. 6)
Midlerne blev fordelt mellem Skattestyrelsen og Erhvervsstyrelsen. 7) Opgaven blev varetaget af Erhvervsstyrelsen. 8) Opgaven varetages af
politiet. Indsatsen var ved en fejl ikke inkluderet i svaret på BEU alm. del
spørgsmål 158 (2017-18). 9) Der var (opgjort i 2019-pl) afsat 3,2
mio. kr. til en pulje, hvorfra arbejdsmarkedets parter kunne søge midler, samt 2,2 mio. kr. til fordeling mellem Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen og
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om at opdatere svaret på BEU alm. del - spørgsmål 156 (folketingsåret 2018-2019, 1 samling) om fordelingen af midler til social dumping, således at midlerne til social dumping, til beskæftigelsesministeren
Erhvervsstyrelsen. 10) Opgaven varetages af Arbejdstilsynet. 11) Opgaven blev varetaget af Arbejdstilsynet. 12) Opgaven blev varetaget af
Arbejdsskadestyrelsen. Midlerne for 2016-2018 blev ifm. FL16 omprioriteret til andre områder inden for social dumping-området. 13) Opgaven
blev varetaget af Beskæftigelsesministeriet. 14) Midlerne fordeles (opgjort i 2019-pl) med 0,4 mio. kr. årligt til Skattestyrelsen og resten til
Arbejdstilsynet. 15) Opgaven varetages af Erhvervsstyrelsen. 16) Med FL18 er der (opgjort i 2019-pl) afsat 0,9 i 2018 og 1,1 årligt i 2019-2022.
Midlerne fordeles med 0,5 mio. kr. til Arbejdstilsynet og 0,4 mio. kr. til Erhvervsstyrelsen i 2018 samt 0,9 mio. kr. årligt til Arbejdstilsynet og 0,2
mio. kr. årligt til Erhvervsstyrelsen i 2019-2022. 17) Opgaven varetages af politiet. 18) Opgaven varetages af Vejdirektoratet. 19) Opgaven
varetages af Arbejdstilsynet. 20) Opgaven varetages af Arbejdstilsynet. 21) Opgaven varetages af politiet. 22) 0,5 mio. kr. udmøntes til
Erhvervsstyrelsen. Der skal tages stilling til udmøntningen af de resterende 1,5 mio. kr. 23) Opgaven varetages af Arbejdstilsynet.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard Thomsen
4