Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2071392_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 6. august 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
29 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian
Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 29:
”Tal
fra Jobpatruljen og nationalt forskningscenter viser, at mange unge er medta-
get af fysiske anstrengelser på jobbet. Samtidig handler kun fem ud af 100 tilsyns-
reaktioner fra Arbejdstilsynet på unges arbejdsmiljø om ergonomiske belastninger.
Arbejdstilsynets metoder har svært ved at opdage de fysiske belastninger, unge ud-
sættes for, vurderer forsker, jf. Ugebrevet A4, Arbejdsmiljø, artiklen
”Arbejdstilsy-
nets metoder kommer til kort: Slår sjældent ned på unges tunge løft” fra den 6. au-
gust 2019. Hvad mener ministeren om Arbejdstilsynets indsats overfor unges tunge
løft? Hvad vil ministeren gøre for at styrke indsatsen, så unge ikke får muskel- og
skeletskader allerede fra starten af deres arbejdsliv? Kan ministeren bidrage til, at
fagforeningerne genoptager skole-kontakt-arbejdet, eventuelt i samarbejde med
Arbejdstilsynet, så alle 8. og 9. klasser får mulighed for besøg og bliver orienteret
om arbejdsmiljø og arbejdsmarkedsforhold i øvrigt?”
Svar:
Jeg er meget optaget af, at det skal være sundt og sikkert at gå på arbejde i Dan-
mark. Det gælder selvfølgelig også for de unge, der har krav på en god start på de-
res arbejdsliv, bl.a. med hensyn til det fysiske arbejdsmiljø, så de undgår muskel-
og skeletskader og på sigt at blive nedslidte. De unge har i sagens natur ikke den
store erfaring på arbejdsmarkedet, og deres kroppe er ofte stadig ved at udvikle sig.
Derfor fremgår det af Arbejdstilsynets regler og vejledning, at arbejdsgiverne skal
være opmærksomme på dette i tilrettelæggelsen af arbejdet og bl.a. sikre ordentlig
oplæring og instruktion, ligesom der skal tages særligt hensyn til unge ved arbejde,
der er fysisk belastende, fx må de normalt ikke løfte mere end 12 kg.
Jeg er glad for, at Arbejdstilsynet på flere områder har fokus på netop unges ar-
bejdsmiljø. Fx har Arbejdstilsynet i sommerperioderne haft særligt fokus på ar-
bejdsforholdene for de unge, så de ikke risikerer at komme til skade, mens de tjener
lommepenge i deres sommerferie. I år blev der gennemført en række målrettede til-
syn inden for nogle af de brancher, hvor erfaring viser, at der kan være problemer
med unges arbejdsmiljø. Det er fx ved kasse- og salgsarbejde i butik eller med-
hjælp i køkkener. Herudover har Arbejdstilsynet også haft særligt fokus på unge på
2. september 2019
J.nr.
20195200383
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 29: Spm. om, hvad ministeren mener om Arbejdstilsynets indsats overfor unges tunge løft, til beskæftigelsesministeren
de almindelige tilsyn. Resultaterne for sommerindsatsen vil blive offentliggjort på
Arbejdstilsynets hjemmeside amid.dk, og der vil blive sendt en nyhed ud i septem-
ber 2019.
Udover Arbejdstilsynets sommerkampagne vil der også være fokus på reglerne for
børn og unge. Det fremgår af den brede politiske aftale om en ny og forbedret ar-
bejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet, at det er helt centralt, at
unge får en god start på deres arbejdsliv. Der skal derfor ses på, om reglerne for
unges arbejde kan gøres og formidles klarere og enklere. Formålet er dels at sikre,
at reglerne overholdes, dels at unødige og uklare regler ikke bliver en barriere for,
at de undervisningspligtige unge på 13-15 år får kendskab til arbejdsmarkedet, træ-
nes i praksisfaglighed og bliver motiveret til videre uddannelse og job. Det indbe-
fatter bl.a., at Arbejdstilsynet sammen med arbejdsmarkedets parter i Branchefæl-
lesskaberne for Arbejdsmiljø (BFA) skal kortlægge reglerne på området med hen-
blik på drøftelse i forligskredsen.
Det er også en del af den politiske aftale, at Arbejdstilsynets indsats skal styrkes og
i højere grad målrettes de arbejdspladser, der har størst risiko for arbejdsmiljøpro-
blemer. Derudover skal Arbejdstilsynet have flere og differentierede reaktionsty-
per, så de tilsynsførende får bedre redskaber til at understøtte forskellige arbejds-
pladser. Det er forventningen, at dette også vil komme de unges arbejdsmiljø til
gode.
Den politiske aftale betyder endvidere, at der i 2020 afsættes flere midler til Ar-
bejdstilsynet, der har fået et løft af grundbevillingen. Det forventer jeg, vil styrke
Arbejdstilsynets indsats for at fremme et trygt og sundt arbejdsmarked.
Aftalen er altså et godt og vigtigt afsæt. Men regeringen har derudover ambitioner
om at afsætte flere permanente midler til Arbejdstilsynet, så vi får en endnu stærke-
re indsats i fremtiden
også for de unge.
Som nyudnævnt minister mødes jeg løbende med de forskellige parter på arbejds-
markedet og hører gerne, hvad de ser som vigtigt at prioritere, herunder hvordan
man bedst sikrer et sundt og sikkert arbejdsmiljø for børn og unge.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard Thomsen
2