Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2066055_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
14. august 2019
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 5. juli 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 2
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian
Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 2:
”Natarbejde
kan være årsag til kræft i brystet, i prostata- samt i tyk- og endetarm.
Det vurderer
WHO i en undersøgelse, jf. nyheden ”Ny konklusion:
Natarbejde øger
sandsynligvis
risikoen for tre store kræftformer” på cancer.dk den 5. juli 2019. Især
mange nattevagter i træk, ser ud til at øge risikoen for senere i livet at udvikle
kræft. På den baggrund bedes ministeren oplyse:
A) Hvad mener ministeren om WHO’s nye store undersøgelse?
B) Hvilke konsekvenser bør det have for den forebyggende indsats på danske ar-
bejdspladser?
C) Bør disse oplysninger indgå i Arbejdstilsynets planlægning og indsatser?
D) Giver oplysningerne anledning til, at ministeren vil skærpe kravene til arbejds-
giverne om planlægning af arbejdstiden?”
Svar:
Indledningsvist vil jeg understrege, at det skal være sundt og sikkert at gå på arbej-
de i Danmark. Det er arbejdsgiveren, der har ansvaret for at sikre et sundt og sik-
kert arbejdsmiljø på den enkelte arbejdsplads. Det gælder ikke mindst over for
medarbejdere, der har et arbejde, hvor risici for at blive syg eller komme til skade
på grund af arbejdsvilkårene er til stede. Derfor er jeg meget optaget af, at vi vær-
ner om de ansatte, der går på arbejde om natten, da nattearbejde kan indebærer en
helbredsrisiko, som det også fremgår af WHO´s undersøgelse.
Til brug for besvarelsen af spørgsmålene A)-D), har jeg indhentet oplysninger fra
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) og Arbejdstilsynet, som
jeg henholder mig til i besvarelsen.
Ad A) og B)
Det er for mig som beskæftigelsesminister helt centralt, at nye forsk-
ningsresultater om arbejdsmiljø vurderes og tages i anvendelse i Danmark, og lø-
bende bidrager til at danne grundlag for Arbejdstilsynets arbejde. Jeg forventer der-
for, at nye forskningsresultater også indgår i samarbejdet mellem arbejdsmarkedets
parter om eksempelvis organisering af arbejdstiden.
2019-3880
J.nr.
20195200362
1
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om WHO´s undersøgelse om natarbejde, til beskæftigelsesministeren
Om selve WHO undersøgelsen, henviser jeg til min orientering den 17. juli 2019 af
Folketingets Beskæftigelsesudvalg om undersøgelsens opdaterede resultater fra Det
Internationale Cancer Agentur (IARC, WHO) om, hvorvidt natarbejde er kræft-
fremkaldende, der var offentliggjort i tidsskriftet The Lancet Oncology.
Det fremgår af artiklen,
at WHO vurderer, at natarbejde ”sandsynligvis
er kræft-
fremkaldende”, hvilket er den såkaldte ”kategori 2A”.
Det er den samme kategori
som tidligere vurderet i 2007. Siden 2007 er der imidlertid kommet flere nye studi-
er på området, og den ny vurdering er baseret på flere og bedre studier blandt men-
nesker, hvor studier af kræft i forskellige organer også indgår. I 2007 var vurderin-
gen i høj grad baseret på dyre- og såkaldte mekanismestudier. De nye resultater om
sammenhængen mellem natarbejde og risiko for kræft vurderes dog af IARC ikke
at være tilstrækkelige til, at der ændres på klassificeringen fra 2007.
Resultaterne i 2007 gav anledning til, at en række forskere udarbejdede anbefalin-
ger til, hvordan man kan modvirke risikoen for brystkræft ved at begrænse eller
undgå døgnrytmeforstyrrelser ved natarbejde. Disse anbefalinger kan findes på Ar-
bejdstilsynets hjemmeside.
NFA har oplyst mig, at NFA på baggrund af de nye og bedre studier vil tage initia-
tiv til, i samarbejde med øvrige forskere på området, at vurdere behovet for opdate-
rede forskningsbaserede anbefalinger på området. NFA har tilkendegivet, at dette
arbejde vil være tilendebragt senest foråret 2020, så der er mulighed for at inddrage
anerkendte internationale forskere i arbejdet.
Arbejdstilsynet oplyser, at Arbejdstilsynet derefter vil tage stilling til, om dette skal
give anledning til justering af anbefalingerne på Arbejdstilsynets hjemmeside samt
Arbejdstilsynets vejledning om helbredskontrol om natarbejde. Jeg vil i så fald ori-
entere Folketingets Beskæftigelsesudvalg herom.
Ad C)
Som det fremgår i min besvarelse ovenfor, ændrer de nye undersøgelsesre-
sultater ikke på den overordnede vurdering fra 2007, hvor natarbejde blev klassifi-
ceret som ”sandsynligvis kræftfremkaldende”,
og Arbejdstilsynet oplyser, at Ar-
bejdstilsynet derfor umiddelbart fastholder sine nuværende anbefalinger, der alle-
rede tager højde for denne klassifikation.
Jeg kan videre oplyse, at arbejdsgivere og ansatte kan finde vejledning og anbefa-
linger til planlægningen af natarbejde på Arbejdstilsynets hjemmeside. Arbejdstil-
synet vejleder om de særlige forhold, der er til stede, når arbejde udføres på skif-
tende tider af døgnet. Først og fremmest er det vigtigt, at de ansatte får information
om de rettigheder, de har ved natarbejde. Arbejdstilsynets vejledning til arbejdsgi-
veren omhandler dertil at arbejdet skal planlægges og tilrettelægges, så det er
sik-
kerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Vejledningen omfatter ifølge Ar-
bejdstilsynet eksempelvis at give medarbejderne indflydelse på deres arbejdstider,
at holde antallet af dage med aften-natarbejde på et minimum, samt at arbejds-
vagterne holdes på maksimum 8 timer.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om WHO´s undersøgelse om natarbejde, til beskæftigelsesministeren
Endvidere har Arbejdstilsynet siden sommeren 2018 gennemført en kampagne, der
har til formål at oplyse om arbejdsgiverens pligt til at tilbyde gratis helbredskontrol
af natarbejdere. I forbindelse med kampagnen er der udarbejdet en pjece, som Ar-
bejdstilsynets tilsynsførende deler ud til relevante virksomheder.
Ad D)
Jeg kan oplyse, at det følger af gældende regler, at arbejdsgiveren har pligt
til at sikre, at arbejdet kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvar-
ligt. Det gælder også for arbejde med en særlig risiko, eksempelvis natarbejde. Om
beskyttelse af natarbejdere gælder det, at hvor en natarbejder er beskæftiget ved
særligt risikofyldt arbejde eller ved arbejde, der indebærer en betydelig fysisk eller
psykisk belastning, må der ikke arbejdes mere end 8 timer i løbet af en periode på
24 timer, hvor der udføres natarbejde. Medarbejderen skal tilbydes gratis helbreds-
kontrol, inden de begynder beskæftigelse med natarbejde, og derefter inden for re-
gelmæssige tidsrum på mindre end 3 år. Endvidere gælder det, at natarbejdere, der
lider af helbredsproblemer, som påviseligt skyldes, at de udfører natarbejde, når det
er muligt overføres til dagarbejde, som passer til dem.
I Danmark har vi ikke tradition for at lovgive om arbejdstid, da det reguleres af ar-
bejdsmarkedets parter i overenskomster. Men vi har således regler, der, sammen
med Arbejdstilsynets tilsyns- og vejledningsindsats, skal beskytte natarbejdere.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard Thomsen
3