Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2072042_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Morten Dahlin
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 12. juli 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 14
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af Morten Dahlin (V).
Spørgsmål nr. 14:
”Kan
ministeren i tabelform opgøre, hvor mange flere offentligt ansatte man poten-
tielt ville kunne ansætte, hvis man brugte de 250-300 millioner kroner regeringen
har planer om at bruge på højere sociale ydelser til kontant, midlertidigt børnetil-
skud - krone for krone - til at ansætte hhv.
a. SOSU-assistenter,
b. sygeplejersker,
c. politibetjente,
d. folkeskolelærere,
e. pædagoger?”
Svar:
Indledningsvis glæder det mig, at spørgeren også er optaget af, hvordan vi kan
styrke kernevelfærden i Danmark. Det er nye og tiltrængte toner efter, at der i en
årrække under den tidligere regering ikke er blevet investeret tilstrækkeligt i vores
velfærdssamfund.
Den nye socialdemokratiske regering har fokus på at styrke og investere i velfær-
den, så vi som minimum kan dække det demografiske træk. Som følge af den nye
regerings politik vil der blandt andet blive mere tid til omsorg i sundhedsvæsenet,
så alle kan se frem til en tryg og værdig alderdom. Den ambition er ikke i modstrid
med, at regeringen har fokus på at forbedre forholdene for børn i familier, der er
hårdest ramt af fattigdom. Tværtimod.
Derfor har regeringen sammen med Radikale Venstre, SF og Enhedslisten aftalt at
indføre et midlertidigt børnetilskud til børn fra 0-14 år i familier, der er berørt af
kontanthjælpsloftet og/eller integrationsydelsen. Uanset børns baggrund og deres
forældres situation skal det sikres, at alle børn vokser op under ordentlige forhold
og med mulighed for at være en aktiv del af fællesskabet.
Børnetilskuddet skal på kort sigt være med til at afhjælpe problemerne med børne-
fattigdom, indtil en ydelseskommission har fremlagt sine anbefalinger til et nyt ba-
lanceret ydelsessystem, og et nyt ydelsessystem er trådt i kraft.
Der er afsat 250-300 mio. kr. årligt til børnetilskuddet og annulleringen af redukti-
onen af integrationsydelsen for forsørgere fra 1. januar 2020.
CVR 10172748
3. september 2019
J.nr.
2019 - 4622
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: MFU spm. om, hvor mange flere offentligt ansatte man potentielt ville kunne ansætte, hvis man brugte de 250-300 millioner kroner regeringen har planer om at bruge på højere sociale ydelser, til beskæftigelsesministeren
2072042_0002.png
Når der nu afsættes finansiering til børnetilskuddet, er det således udtryk for en po-
litisk prioritering i rækkefølgen af, hvordan vi løser de forskellige udfordringer.
Der er i tabel 1 opstillet regneeksempler på hvor mange fuldtidsansatte man kunne
aflønne, rent beregningsteknisk, indenfor en ramme på 250-300 mio. kr.. Af tabel-
len fremgår det eksempelvis, at der årligt ville kunne aflønnes ca. 480-580 fuldtids-
ansatte SOSU-assistenter.
Det bemærkes, at de illustrative regneeksempler ikke er udtryk for virkningen på
den offentlige beskæftigelse inden for de efterspurgte personalegrupper ved øgede
offentlige lønudgifter.
Derimod er der alene tale om isolerede regneeksempler, der illustrerer, hvad udgif-
ter svarer til i forhold til de efterspurgte personalegrupper. Beregningerne kan der-
for ikke opfattes som en vurdering af konsekvenserne for, hvor mange der vil være
beskæftiget inden for de enkelte personalegrupper, hvis de offentlige lønudgifter
forøges med 250-300 mio. kr.
Der er regnet i offentlige udgifter før skat og tilbageløb.
Tabel 1
Antal offentligt ansatte, der kan ansættes for 250-300 mio. kr., fordelt på
stillingsbetegnelser
Årlig lønudgift pr. fuldtidsbeskæftigede i kr.
SOSU-assistenter
1
Sygeplejersker
2
Politibetjente
3
Folkeskolelærere
4
Pædagoger
5
520.000
590.000
700.000
630.000
520.000
Beregnet antal beskæftigede
480-580
420-510
360-430
400-480
480-580
Anm.: For alle personalegrupper er den årlige lønudgift (inkl. overhead) opregnet til 2019-priser og afrundet til nær-
meste 10.000 kr. For sygeplejersker, SOSU-personale og skolelærere er den årlige lønudgift opgjort pba. over-
enskomst- og løndata for fuldtidsbeskæftigede tjenestemænd og overenskomstansatte i 2018 i kommuner og
regioner. der er i beregningen antaget et overhead på 20 pct. af lønudgiften. 1) Omfatter stillingskategorien so-
cial- og sundhedsassistenter. 2) Omfatter stillingskategorierne sygeplejersker og ledende sygeplejersker under
overenskomstområderne syge- og sundhedspersonale. 3) For politibetjente udgør den årlige lønudgift gennem-
snitslønnen for en polititjenestemand inkl. elever over hele deres ansættelsesforløb inkl. pension. Den årlige
lønudgift er tillagt et driftsoverhead på ca. 220.000 kr. (2019-PL), og opgørelsen af lønudgifterne til politibe-
tjente kan således ikke sammenlignes med de øvrige personalegrupper. 4) Omfatter stillingskategorierne bør-
nehaveklasseledere, lærere, timelønnede lærere og øvrige lærere mv. 5) Omfatter overenskomstområderne
pædagogisk personale i daginstitution/klub/skolefritidsordning samt pædagogisk personale i dagplejeordnin-
ger.
Kilde: Kommuners og Regioners Løndatakontor (KRL), Justitsministeriet og egne beregninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2