Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2089470_0001.png
Beskæftigelsesudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 110 (Alm. del):
I brev af 26. september 2019 har udvalget efter ønske fra ikkemedlem af
udvalget (MFU) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) stillet følgende
spørgsmål:
Spørgsmål 110:
”Idet mange fleksjobbere også har brug for efter-
og videreuddannelse,
men ikke kan sætte sig ind på et to-dages kurses på fuld tid på grund af
de udfordringer, som førte til fleksjob, er der behov for at sikre kurser
tilrettelagt med færre timer og måske en anden gennemgang af stoffet.
Er ministeren enig heri og vil ministeren være med til at sikre, at der ska-
bes bedre uddannelsesmuligheder
for personer i fleksjob?”
Svar
Regeringen er optaget af, at alle har lige adgang til uddannelse og at de
kan tilrettelægges så fleksibelt som muligt. Det gælder også efter- og vi-
dereuddannelse.
Der er i dag gode muligheder for fleksibel afholdelse af AMU, AVU,
FVU og OBU ved blandt andet virksomhedsforlagt undervisning, aften-
undervisning og fjernundervisning.
Der er også mulighed for specialpædagogisk støtte, så kursister med fysi-
ske eller psykiske funktionsnedsættelser eller tilsvarende svære vanske-
ligheder kan uddanne sig på lige fod med andre.
Med trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og vide-
reuddannelse (2017) bliver der derudover sat ekstra fokus på at øge flek-
sibiliteten i afviklingen af VEU ved blandt andet at etablere en national
strategisk indsats for digitalisering af hele VEU-området.
Styrelsen for Undervisnings og Kvalitet har oplyst følgende om mulighe-
derne for fleksibel tilrettelæggelse:
14. oktober 2019
Sags nr.:19/14258
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 110: MFU spm. om at sikre, at der skabes bedre uddannelsesmuligheder for personer i fleksjob, til beskæftigelsesministeren
AMU
For at imødekomme virksomheder og kursisters behov for fleksible af-
holdelsesmuligheder på AMU, kan AMU:
tilrettelægges som sammenhængende undervisning eller opsplittet
undervisning.
afholdes på alle ugedage også i weekenden.
afholdes både i dagtimer, om aftenen og om natten.
afholdes som åbent værksted, hvor deltagere med samme lærer i
samme lokale deltager i forskellige AMU-uddannelser inden for
samme område eller beslægtede områder.
afholdes som fjernundervisning (beskrives i senere afsnit).
afholdes som virksomhedsforlagt undervisning.
afholdes på andre sprog end dansk
Afholdelse af AMU som åbent værksted giver mulighed for, at deltager-
ne kan optages successivt, når det passer ind i virksomhedens eller den
enkelte persons planlægning.
For at hjælpe virksomheder og enkeltpersoner i at finde et relevant ud-
dannelsestilbud, kan man på efteruddannelse.dk, hvor alle AMU-
udbydere skal annoncere deres udbud, blandt andet filtrere en søgning
efter om det gennemføres i weekenden, aften, som fjernundervisning
eller som åbent værksted.
AVU
Almen voksenuddannelse (avu) er etableret for at give voksne mulighed
for fleksibelt at kunne erhverve sig kundskaber inden for enkelte fag på
grundskoleniveau. Det forhold, at uddannelsen er tilrettelagt som enkelt-
fagsundervisning, muliggør, at en kursist ikke behøver tage andre fag,
end dem vedkommende faktisk mangler kompetencer i, og at fagene kan
tages i den takt, der passer den enkelte kursist.
I udgangspunktet er avu således fleksibelt tilrettelagt for at kunne imøde-
komme en voksen målgruppe, der kan være i beskæftigelse eller af andre
årsager har behov for fleksible og individuelt tilrettelagte forløb. Derfor
er der i bekendtgørelsen meget få bindinger på, hvordan undervisningen
tilrettelægges. Undervisningen foregår dog som regel som holdundervis-
ning, men kan også tilbydes som fleksibelt tilrettelagt undervisning i
form af studieværksteder el. lign., hvor kursister arbejder mere på egen
hånd eller i studiegrupper, med mulighed for at trække på de tilstedevæ-
rende lærere. Studieværkstederne er typisk kendetegnet ved at rumme
kursister på mange forskellige niveauer og evt. også forskellige fag.
I praksis tilbyder de fleste VUC’er alene
dagundervisning, men aftenun-
dervisning forekommer. Virksomhedsforlagt undervisning er tilsvarende
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 110: MFU spm. om at sikre, at der skabes bedre uddannelsesmuligheder for personer i fleksjob, til beskæftigelsesministeren
muligt, men i praksis mindre udbredt. Derudover kan avu udbydes som
fjernundervisning.
FVU
Udgangspunktet for forberedende voksenundervisning (FVU) er, at ud-
dannelsen skal være fleksibel og let tilgængelig i tid og sted for både en-
keltpersoner og for virksomheder. FVU kan:
udbydes af VUC, oplysningsforbund, sprogskoler, erhvervsskoler
m.fl.
påbegyndes med kort varsel
afholdes både i dagtimer og om aftenen
foregå som fjernundervisning (beskrives i senere afsnit)
foregå som virksomhedsforlagt undervisning
Derudover kan man på FVU-læsning og matematik vælge at gå til prøve
som selvstuderende. Udbyderne fastlægger selv, hvornår prøver skal af-
holdes inden for perioderne 1.april til 30. september og 1. oktober til
31.marts.
Personer der ønsker at starte på FVU kan søge information om uddan-
nelsen og de enkelte fag på ug.dk. Udbyderne og virksomhedsnetværk
foretager opsøgende arbejde overfor offentlige og private virksomheder,
hvor de informerer og vejleder om muligheden for at få virksomheder-
nes ansatte opkvalificeret gennem uddannelsen.
OBU
Ordblindeundervisning for voksne (OBU) tilrettelægges individuelt ud
fra en samlet vurdering af deltagerens forudsætninger og skriftsproglige
færdighedsbehov. Der er således ikke fastlagt noget fælles højeste eller
laveste færdighedsniveau for ordblindeundervisningen. OBU kan:
udbydes af VUC, oplysningsforbund, sprogskoler, erhvervsskoler
m.fl.
påbegyndes med kort varsel
afholdes i både dagtimer og om aftenen
afholdes virksomhedsforlagt
afholdes som fjernundervisning (beskrives i senere afsnit)
Undervisningen foregår typisk på små hold med 2-6 deltagere, men kan
også foregå som eneundervisning ud fra en konkret vurdering af deltage-
rens behov.
Der er ikke fastsat et mindste timetal for undervisningen. Deltageren kan
således følge et kort forløb i form af målrettet undervisning. Et under-
visningsforløb kan højst have et timetal på 80 undervisningstimer. I de
80 undervisningstimer kan indgå undervisning i fag, der er tilrettelagt
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 110: MFU spm. om at sikre, at der skabes bedre uddannelsesmuligheder for personer i fleksjob, til beskæftigelsesministeren
under hensyntagen til deltagerens ordblindhed som hensyntagende un-
dervisning.
Fjernundervisning
Der er mulighed for at afholde både AMU, avu, FVU og OBU som
fjernundervisning. Fjernundervisning kan antage mange former, fra
asynkrone forløb, hvor den enkelte arbejder meget selvstændigt til simul-
tanundervisning, hvor en kursist hjemmefra eller fra en arbejdsplads via
streaming kan følge undervisning, der foregår på institution.
Krav til fjernundervisning
For AVU gælder det, at mindst 20 pct. af undervisningen skal udbydes
som tilstedeværelsesundervisning, kursisten skal deltage aktivt, og at in-
stitutionen skal fastsætte regler for aktiv deltagelse og dokumentation
heraf.
På FVU er udstedelse af bevis for deltagelse betinget af, at deltageren har
deltaget i normalt mindst 85 pct. af undervisningen på det pågældende
trin. Der er dog ikke faste retningslinjer for dokumentation af deltagelse
ved fjernundervisning.
AMU har ikke faste retningslinjer for dokumentation af studieaktivitet
ved fjernundervisning. Uddannelsesinstitutioner skal dog kunne doku-
mentere de enkelte kursisters aktiviteter f.eks. via logning af online akti-
vitet for de enkelte kursister.
Mulighed for specialpædagogisk støtte
SPS består af hjælpemidler og støtte, der kan kompensere for funktions-
nedsættelsen i uddannelsesmæssig sammenhæng. Støtteformerne er til-
passet de enkelte funktionsnedsættelser og uddannelser, men kan eksem-
pelvis på AMU være læse-skriveteknologi, ergonomiske hjælpemidler,
høretekniske hjælpemidler, instruktionstimer (fx til brug af ordblinde-
programmer), støttetimer (fx hjælp til at tilrettelægge lektielæsning, til at
være klar til at være i praktik eller til at indgå i gruppearbejde), personlig
assistance (fx til at komme rundt på uddannelsesstedet), særligt udforme-
de undervisningsmaterialer (fx tekster til oplæsning med talesyntese),
tegnsprogstolkning og skrivetolkning (når tolken nedskriver det talte).
National strategisk indsats for digitalisering af VEU-området
Med trepartsaftale fra 2017 blev det besluttet at etablere en national stra-
tegisk indsats for digitalisering af VEU-området. På den baggrund er der
afsat en udviklingspulje, der har fokus på e-læring og digital fjernunder-
visning. Formålet er at udvikle modeller og incitamentsstrukturer for
idriftsættelse, anvendelse, vedligehold og effektmåling af et digitalt VEU-
udbud.
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 110: MFU spm. om at sikre, at der skabes bedre uddannelsesmuligheder for personer i fleksjob, til beskæftigelsesministeren
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
5