Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (2. samling)
BEU Alm.del
Offentligt
2081822_0001.png
TALE
Ministerens tale ved samråd den 25. septem-
ber om lufthavssagen
Det talte ord gælder
20-09-2019
J.nr. 2019 - 5577
CAL
Kirsten Weber Olsen/Mia Ploug-
mann Mønsted
Samrådsspørgsmål F, stillet af Hans Andersen (V), Naser Khader (KF), Morten
Dahlin (V), Alex Vanopslagh (LA).
”Vil ministeren redegøre for regeringens holdning til de overenskomststridige ar-
bejdsnedlæggelser i Københavns Lufthavn?”
Samrådsspørgsmål G, stillet af Hans Andersen (V), Naser Khader (KF), Morten
Dahlin (V), Alex Vanopslagh (LA).
”Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil tage for at sikre reel
fagforeningsfrihed i Danmark?”
Samrådsspørgsmål H, stillet af Hans Andersen (V), Naser Khader (KF), Morten
Dahlin (V), Alex Vanopslagh (LA).
”Hvad vil regeringen gøre for
at sikre den omtalte medarbejders ret til frit at
vælge fagforening uden at blive chikaneret?”
Besvarelse
[Indledning]
Jeg vil gerne takke spørgerne for at indkalde til
dette samråd.
Det har været vigtigt for mig som minister, at få
holdt dette samråd hurtigt, imens der er debat
om sagen.
Samt at få holdt samrådet på en sådan måde, at
spørgerne og udvalget har mulighed for at bruge
den tid, der skal bruges på denne diskussion.
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om overenskomststridige arbejdsnedlæggelser i Københavns Lufthavn, til beskæftigelsesministeren
For det er en vigtig diskussion, som har mange
elementer i sig.
Både i forhold til samrådsspørgsmålene og mere
bredt set i forhold til den danske model.
Emner der er vigtige at få diskuteret. Ikke bare i
dag men i det hele taget.
Det er et samråd, hvor vi får mulighed for at
drøfte forskellige aspekter af den danske aftale-
model, herunder fagforeningers rolle og betyd-
ning
og som jeg derfor har set frem til.
Samrådet udspringer af en sag, som berører mig
både som menneske og som beskæftigelsesmi-
nister i en regering, der prioriterer arbejdsmiljøet
højt.
Derfor vil jeg også starte med at slå fast med
syvtommers søm, at det er fuldstændig uaccepta-
belt, at en medarbejder udsættes for trusler og
chikane
uanset hvilken form og hvor de måtte
forekomme.
Kernen i dette samråd er den danske model, der
som bekendt bygger på frivillige aftaler mellem
arbejdsgivere og arbejdstagere.
2
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om overenskomststridige arbejdsnedlæggelser i Københavns Lufthavn, til beskæftigelsesministeren
Vi har tradition for og en historisk tiltro til, at ar-
bejdsmarkedets parter finder løsninger, frem for
at kaste sig ud i konflikter, der koster dyrt for
alle i hele samfundet.
En tiltro som parterne i langt over 100 år har be-
vist, at de formår at forvalte og dermed skabe og
understøtte ro på det danske arbejdsmarked.
En tiltro, som den borgerlige regering i sin sidste
regeringsperiode øvrigt også ved flere lejlighe-
der gav udtryk for og udtrykte begejstring for.
Det ligger denne regering meget på sinde, at vi
får styrket den danske model.
Som alle her i rummet er klar over, er den dan-
ske model bygget om en række spilleregler og
principper.
Ét af de centrale principper er, at når parterne
har indgået en overenskomst, så gælder der en
fredspligt i overenskomstperioden.
En fredspligt, der blev brudt, da bagagefolkene i
Københavns Lufthavn af flere omgange ned-
lagde arbejdet.
3
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om overenskomststridige arbejdsnedlæggelser i Københavns Lufthavn, til beskæftigelsesministeren
2081822_0004.png
Når fredspligten bliver brudt på denne måde, så
indbringer arbejdsgiveren sagen for Arbejdsret-
ten.
Dette er også sket i den konkrete sag, som der
spørges til i dagens samråd, hvor Arbejdsretten
som bekendt hurtigt har taget stilling til, at ar-
bejdsnedlæggelserne i lufthavnen var ulovlige, at
arbejdet skulle genoptages og at de ansatte, som
har deltaget i de overenskomststridige arbejds-
nedlæggelser, skal betale en bod.
Afgørelsen i Arbejdsretten følger helt sædvanlig
praksis på området, og jeg har selvfølgelig en
forventning om, at afgørelsen bliver efterlevet.
Men det ændrer ikke på, at den konkrete sag fra
Københavns Lufthavn, også rejser en række
spørgsmål, som det er vigtigt, at vi drøfter.
Her tænker jeg særligt på spørgsmålet om retten
til at vælge
ikke
at være medlem af den fagfor-
ening, som har indgået overenskomst med ar-
bejdsgiveren, hvilket jeg vil vende tilbage til.
[Regeringens holdning til sagen (spørgsmål G)]
Når det kommer til regeringens holdning til den
konkrete sag, skal der ikke være nogen tvivl.
4
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om overenskomststridige arbejdsnedlæggelser i Københavns Lufthavn, til beskæftigelsesministeren
2081822_0005.png
Hvilket jeg også har givet udtryk for flere steder.
Det, der har fundet sted i Københavns Lufthavn,
er fuldstændig uacceptabelt.
Og efter min mening, er udtryk for en kultur, der
burde høre fortiden til.
Trusler og tvang er selvfølgelig helt uacceptabelt
og kan aldrig nogensinde være den rigtige måde
at løse hverken konflikter eller organisering på.
Derfor hæfter jeg mig også ved, at ledelsen i 3F
har taget kraftig afstand fra det, der er foregået i
Københavns lufthavn, at lokalafdelingen i 3F
Kastrup har taget kraftig afstand fra det, og i øv-
rigt at den pågældende medarbejder, man kan
høre på lydklippet, selv har været ude at beklage.
Det skete senest på 3F’s kongres i weekenden,
hvor blandt andet én af de involverede bagage-
folk har beklaget sine handlinger dybt.
Derfor har jeg også en klar forventning om, at de
faglige organisationer
særligt 3F rydder op i
denne sag.
For ingen kan være tjent med, at der på et om-
råde, hvor reglerne er så klare, hersker sådanne
tilstande, som vi har hørt om i medierne.
5
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om overenskomststridige arbejdsnedlæggelser i Københavns Lufthavn, til beskæftigelsesministeren
[Hvilke initiativer vil ministeren tage?
(spørgsmål F)]
Til spørgsmålet om hvilke initiativer jeg vil tage
for at sikre reel fagforeningsfrihed i Danmark, så
vil jeg gerne indledningsvist understrege, at jeg
mener, at reglerne er klare.
Det er i første omgang arbejdsgiverens ansvar at
sikre, at det er sundt og sikkert at gå på arbejde
og derfor også at skride ind overfor uacceptabel
adfærd på en arbejdsplads.
Og det er op til det fagretlige system at håndtere
en sag som den fra Københavns Lufthavn.
De faglige organisationer har et ansvar i forhold
til at skride ind over for medlemmers uaccep-
table adfærd, som den vi har set i blandt andet
denne sag.
Jeg har derfor også en klar forventning om og
tiltro til, at arbejdsmarkedets parter er i gang
med at rydde op og håndtere problemstillingen.
Jeg forventer også, at arbejdsmarkedets parter
træffer de nødvendige foranstaltninger for at
modvirke lignende sager og adfærd fremover.
6
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om overenskomststridige arbejdsnedlæggelser i Københavns Lufthavn, til beskæftigelsesministeren
Som jeg nævnte indledningsvist ligger det mig
meget på sinde, at vi får styrket den danske mo-
del. Dette har regeringen også tilkendegivet i det
politiske forståelsespapir.
Sagen i Københavns lufthavn har gjort det endnu
mere aktuelt at drøfte dette.
Derfor har jeg allerede drøftet den konkrete pro-
blemstilling i min løbende dialog med arbejds-
markedets parter.
Desuden har jeg også inviteret FH og DA til en
drøftelse af, hvordan vi får et så velorganiseret
arbejdsmarked som muligt, så rammebetingel-
serne for den danske model er i orden.
Et møde, hvor jeg med arbejdsmarkedets parter
vil drøfte, hvordan vi styrker modellen og den
frivillige organisering på både lønmodtager og
arbejdsgiverside.
Jeg vil også bruge dette møde til at høre parterne
om deres syn på den konkrete sag i lufthavnen
og på problemstillingen mere generelt.
Det vil i sagens natur også indgå i drøftelserne,
hvordan vi undgår trusler og chikane på danske
arbejdspladser på grund af fagforeningstilhørs-
forhold.
7
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om overenskomststridige arbejdsnedlæggelser i Københavns Lufthavn, til beskæftigelsesministeren
Herunder vil det også blive drøftet, om der på
sigt er behov for initiativer
fra parterne selv
og/eller myndighedernes side.
For det er min klare overbevisning, at det på nu-
værende tidspunkt vil være utidig indblanding
allerede at pege på konkrete initiativer, uden
først at give arbejdsmarkedets parter mulighed
for at rydde op og lytte til deres ønsker til even-
tuelle justeringer på området.
[Hvad vil regeringen gøre for at sikre den om-
talte medarbejders ret til frit at vælge fagfor-
ening uden at blive chikaneret? (spørgsmål
H)]
Det er dog dybt beklageligt, at det skal komme
så vidt, at den pågældende vikar har måttet syge-
melde sig på grund af chikane fra sine kollegaer.
Men i forhold til spørgsmålet om, hvad regerin-
gen vil gøre for at sikre den omtalte medarbej-
ders ret til frit at vælge fagforening uden at blive
chikaneret, må jeg på ny henvise til, at reglerne
er klare.
Den eksisterende lovgivning på området i form
af lov om foreningsfrihed på arbejdsmarkedet
mv., sikrer, at en lønmodtager frit kan vælge at
8
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om overenskomststridige arbejdsnedlæggelser i Københavns Lufthavn, til beskæftigelsesministeren
være
eller ikke at være medlem af en fagfor-
ening uden at risikere sin ansættelse.
Det indebærer blandt andet, at en arbejdsgiver
ikke må lægge vægt på en persons foreningsfor-
hold i forbindelse med ansættelse eller afskedi-
gelse.
Hvad der skal til, for at komme de konkrete pro-
blemer til livs på arbejdspladserne, forventer jeg
som sagt, at parterne nu bidrager til at få kastet
lys over.
Og på bagrund af min snak med parterne, er jeg
ikke et øjeblik i tvivl om, at de er deres ansvar
yderst bevidst og tager dette ansvar, som de i øv-
rigt gør på alle andre områder i forhold til regu-
lering af forhold på arbejdsmarkedet og øvrige
samfundsforhold i Danmark.
Derfor ser jeg også frem til den fortsatte dialog
med parterne.
På den korte bane hjælper det ikke den syge-
meldte vikar.
Men på den lidt længere bane skal vi igen skabe
fokus på de gode grunde, der efter min mening
er, for at melde sig ind i en fagforening.
9
BEU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet om overenskomststridige arbejdsnedlæggelser i Københavns Lufthavn, til beskæftigelsesministeren
For som medlem af en fagforening er man en del
af et fællesskab, der blandt andet kan træde til,
hvis man oplever uoverensstemmelser med sin
arbejdsgiver.
Ligesom man er med til at bidrage til, at den
danske model gennem høj organiseringsgrad,
fortsat bevarer sin styrke, så de frivillige aftaler
mellem arbejdsgivere og arbejdstagere fortsat er
en realitet.
Derfor må mobning og chikane heller ikke være
et redskab til organisering nu til dags.
Jeg vil følge sagen tæt og være i tæt dialog med
parterne fortsat om håndteringen af problemstil-
lingen.
Tak for ordet.
10