Beskæftigelsesudvalget 2018-19 (2. samling)
BEU Alm.del Bilag 20
Offentligt
Fra:
Sendt:
13. august 2019 13:13
Til:
Cc:
Emne:
Kemikaliesag på SKY-LIGHT A/S - genstand for kommende samråd
Kære Beskæftigelsesminister Hr. Peter Hummelgaard,
Jeg retter henvendelse til ministeren, idet jeg kan forstå, at ministeren forventeligt bliver indkaldt
til sa råd o kri g ”ke ikaliesage ” på SKY-LIGHT
A/S.
Jeg syntes ministeren ville kunne drage fordel af også at have hørt sagen fra SKY-LIGHT´s side,
inden samrådet.
Fra SKY-LIGHT´s side, vil vi gerne bemærke at mediernes beskrivelse af sagen er meget langt fra
vores opfattelse af forløbet. Der tegnes et billede af, at SKY-LIGHT
har haft ”le fældig o ga g
ed ke ikalier” og a gle de styr på sikkerhede ”. Det er ikke i overensstemmelse
med
sandheden. Vi anerkender, at der er medarbejdere der er blevet syge, men vi er af den klare
opfattelse, at vi har gjort alt hvad vi skulle, og at vi har levet op til vores ansvar som virksomhed.
Kemikaliet hedder PMDA og er et tilsætningsstof, som SKY-LIGHT har brugt fra 2009 til 2017. SKY-
LIGHT kan dokumentere at vi har udarbejdet APB (arbejdspladsbrugsanvisning) på kemikaliet, og
at vi har påbudt brug af værnemidler. Vi har ved flere lejligheder indskærpet brugen af
værnemidler.
Vi har ikke ved selvsyn konstateret at medarbejderne ikke har brugt værnemidlerne, men vi kan
konstatere at flere af de berørte medarbejdere udtaler til pressen at de ikke har brugt
værnemidlerne, fordi de efter deres opfattelse ikke var blevet orienteret herom.
Fra det øjeblik vi konstaterede de første sygemeldinger i foråret 2015 pga. åndedrætsbesvær, tog
vi fat i alle de eksterne eksperter vi kunne komme i tanke om, herunder Arbejdsmedicinsk klinik i
Esbjerg mhp. at få fundet årsagen til sygemeldingerne. Åndedrætsbesvær som følge af udsættelse
for PMDA er ikke tidligere beskrevet i Danmark. Derfor gik der nogen tid inden man kunne
fastlægge en sammenhæng til stoffet PMDA. Da vi modtager det første konkrete indicie på, at det
kunne være kemikaliet PMDA som kunne være årsag til astmasymptomer, opgraderede vi
sikkerhedsprocedurerne og værnemidlerne omkring brugen af PMDA. På dette tidspunkt var vi
allerede begyndt at begrænse brugen, mhp. at afvikle brugen af kemikaliet. PMDA blev endeligt
udfaset i oktober 2017 og findes ikke længere på virksomheden.
Vi kan som virksomhed, den dag i dag, ikke se hvad vi kunne have gjort yderligere.
Alt dette ændrer ikke på at vi har medarbejdere, der er blevet syge, hvilket vi er dybt berørte af.
Derfor vil vi som virksomhed gerne medvirke til at belyse forløbet så udførligt som muligt, mhp. at
vores uheldige erfaringer kan medvirke til at forebygge fremtidige erhvervs-relaterede sygdomme
hos medarbejdere i såvel danske som udenlandske virksomheder.