Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (2. samling)
UUI Alm.del Bilag 43
Offentligt
2081206_0001.png
Samlenotat
for rådsmøde (retlige og indre anliggender)
den 7.-8. oktober 2019
26. september 2019
Implementation of interoperability. S. 2
KOM dokument foreligger ikke
= Udveksling af oplysninger
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Samlenotat for rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 7.-8. oktober 2019, fra udlændinge- og integrationsministeren
Implementation of interoperability
KOM dokument foreligger ikke
= Udveksling af synspunkter
Nyt notat.
1. Resumé
Den 20. maj 2019 blev to forordninger vedrørende interoperabilitet vedtaget. Forordningerne
har til formål at gøre en række eksisterende og kommende it-systemer på området for sikker-
hed, grænser og migration interoperable, dvs. muliggøre udveksling af data og deling af in-
formationer og give eksisterende autoriserede brugere adgang til hurtig og systematisk in-
formation vedrørende personer, der indrejser eller opholder sig i Schengen-området under
hensyn til gældende, individuelle rettigheder og databeskyttelsesgarantier. Forordningerne
ændrer ikke ved it-systemernes formål eller brugernes adgang til data. Der forventes på
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. og 8. oktober 2019 en drøftelse af implemen-
teringen af de to forordninger både på EU-plan og nationalt. Sagen rejser ikke spørgsmål i
forhold til nærhedsprincippet. Sagen giver ikke anledning til at redegøre for lovgivningsmæs-
sige og statsfinansielle konsekvenser.
2. Baggrund
Der blev den 20. maj 2019 vedtaget to forordninger om interoperabilitet. Det drejer sig dels
om Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/817 af 20. maj 2019 om fastsættel-
se af en ramme for interoperabilitet mellem EU-informationssystemer vedrørende grænser og
visum samt Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2019/818 af 20. maj 2019 om
fastsættelse af en ramme for interoperabilitet mellem EU-informationssystemer vedrørende
politisamarbejde og retligt samarbejde og asyl.
De to forordninger om interoperabilitet har samlet til formål at skabe interoperabilitet mellem
eksisterende og kommende EU-informationssystemer på området for sikkerhed, grænser og
migration, der opereres centralt på EU-niveau, således at der kan udveksles data og deles in-
formationer samt gives autoriserede brugere adgang til hurtig og systematisk information ved-
rørende personer, der indrejser eller opholder sig i Schengen-området. Interoperabiliteten ska-
bes under hensyn til gældende, individuelle rettigheder og databeskyttelsesgarantier. Forord-
ningerne ændrer ikke ved it-systemernes formål eller autoriserede brugeres adgang til data.
Kommissionen har om baggrunden for de to forordninger om interoperabilitet blandt andet
anført, at EU i de seneste år har oplevet en stigning af
irregulære passager af EU’s ydre græn-
ser, ligesom der er en øget trussel mod den interne sikkerhed i EU. På den baggrund er der
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Samlenotat for rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 7.-8. oktober 2019, fra udlændinge- og integrationsministeren
skabt øget fokus på nødvendigheden af at forbinde og styrke EU’s eksisterende og kommende
informationssystemer for grænseforvaltning, migration og sikkerhed. Interoperabilitet mellem
systemerne og dermed udveksling af data og deling af information mellem systemerne kan
bidrage til bl.a.
at fjerne ”blind spots”, hvorved personer, som muligvis er involveret i terror-
handlinger, kan blive registreret under forskellige aliasser i forskellige systemer, som ikke
kommunikerer med hinanden.
Forordningerne har fokus på fire specifikke mål:
1. At brugere, herunder grænsepersonale og andre udlændingemyndigheder, får hurtig,
problemfri, systematisk og kontrolleret adgang til den information, som de har brug
for med henblik på at varetage deres arbejde.
2. At der etableres en teknisk løsning, der gør det muligt at påvise, at flere identiteter er
knyttet til det samme sæt biometriske data med henblik på at afsløre brugen af flere
identiteter og at bekæmpe identitetssvig.
3. At lette identitetskontrol af tredjelandsstatsborgere, som opholder sig på medlemssta-
ternes område.
4. At lette og effektivisere retshåndhævende myndigheders adgang til EU-
informationssystemer, som ikke vedrører retshåndhævelse, hvis det er nødvendigt med
henblik på forebyggelse, efterforskning samt retsforfølgning af terrorisme og anden
alvorlig kriminalitet.
Med forordningerne skabes interoperabilitet mellem de tre eksisterende EU-
informationssystemer: a) SIS, der omfatter et bredt spektrum af indberetninger om personer
(bl.a. nægtelse af indrejse eller afslag på ansøgning om opholdstilladelse for personer, for
hvem der er udstedt en europæisk arrestordre samt forsvundne personer), b) Eurodac, der in-
deholder fingeraftryksoplysninger af asylansøgere og tredjelandsstatsborgere, der har krydset
de ydre grænser illegalt, eller som opholder sig illegalt på medlemsstaternes område, og c)
VIS, der indeholder oplysninger om visum udstedt med henblik på kortvarigt ophold.
Derudover vil der blive sikret interoperabilitet mellem tre kommende EU-informations-
systemer a) EES, der erstatter den nuværende manuelle passtemplingsprocedure og i stedet
indfører en elektronisk registrering af en række oplysninger om tredjelandsstatsborgere, der
ind- og udrejser af Schengen-området, b) ETIAS, der skal anvendes til at indsamle og verifi-
cere information om og eventuelt udstede rejsetilladelse til tredjelandsstatsborgere fra visumf-
ri lande forud for indrejse til Schengen-området, og c) ECRIS-TCN-systemet, der skal give
medlemsstaternes myndigheder mulighed for at identificere, om tredjelandsstatsborgere er
straffede i andre medlemsstater.
3. Formål og indhold
Formålet med punktet ventes at være en drøftelse af status på implementeringen af de to for-
ordninger om interoperabilitet.
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 43: Samlenotat for rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 7.-8. oktober 2019, fra udlændinge- og integrationsministeren
Der er i Danmark etableret et tværministerielt program for en samlet implementering af alle
aspekter, herunder juridiske, tekniske, økonomiske og organisatoriske aspekter, af en række
vedtagne og kommende EU-retsakter, der omfatter it-systemer på området for grænser, sik-
kerhed og migration. Programmet omfatter de to retsakter vedrørende interoperabilitet såvel
som EES, ETIAS, SIS og VIS.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af implementeringen af de to vedtagne forordninger om interoperabilitet vil ikke i
sig selv have lovgivningsmæssige, statsfinansielle, samfunds- eller erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke tidligere været forelagt Specialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde.
Forslagene til de to forordninger om interoperabilitet blev forud for vedtagelsen forelagt Spe-
cialudvalget for asyl- og indvandringssamarbejde den 21. februar 2018.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger
til punktet om implementeringen af de to forordninger om interoperabilitet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det væsentligt, at der sker en korrekt og rettidig implementering af de to
forordninger om interoperabilitet på såvel EU-plan som i samtlige medlemsstater, da det er af
betydning for bl.a. effektiv kontrol med EU's ydre grænser og migration.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om implementering af de to forordninger om interoperabilitet har ikke tidligere været
forelagt Folketingets Europaudvalg. Folketingets Europaudvalg modtog den 22. februar 2018
samlenotat om bl.a. forslagene til de to forordninger om interoperabilitet. Et grund- og nær-
hedsnotat om de to forordninger blev endvidere oversendt til Folketingets Europaudvalg den
9. april 2018.
Side
4/4