Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (2. samling)
UUI Alm.del Bilag 33
Offentligt
2074747_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Orientering om Udlændingestyrelsens praksis i visse sager om afledt opholdsret
til en tredjelandsstatsborger, der er forælder til en mindreårig dansk statsborger
1. Indledning
EU-Domstolen afsagde den 10. maj 2017 dom i sagen C-133/15, Chavez-Vilchez,
(Chavez-Vilchez-dommen).
Ved notat af 19. september 2017 blev Udlændinge- og Integrationsudvalget orien-
teret om Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering af Chavez-Vilchez-
dommens konsekvenser, herunder dens betydning for behandlingen af verseren-
de og allerede afgjorte sager om ret til ophold på grundlag af artikel 20 i Traktaten
om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) om unionsborgerskabet. Der
henvises til UUI, Alm. del - 2016-17, Bilag 256.
Medio juni 2019 er Udlændinge- og Integrationsministeriet blevet opmærksom
på, at Udlændingestyrelsens praksis ikke har været i fuld overensstemmelse med
dommen og det oversendte notat af 19. september 2017, idet der i visse sager
ikke er foretaget en vurdering af, om dommen kunne have haft betydning for
sagens udfald, selvom en sådan vurdering burde have været foretaget, og at der
derfor kan være meddelt afslag i strid med EU-retten som fortolket ved dommen.
Der vil dog formentlig være tale om et meget begrænset antal sager. Udlændin-
genævnet, der er klageinstans i forhold til Udlændingestyrelsens afgørelser, har i
konkrete klagesager fulgt samme praksis.
2. Afledt opholdsret efter Chavez-Vilchez-dommen
Chavez-Vilchez-dommen er én af flere domme fra EU-Domstolen, som vedrører
den særlige situation,
hvor en tredjelandsforælder
undtagelsesvis
kan aflede en
opholdsret fra sit unionsborgerbarn (dansk statsborger) i medfør af TEUF artikel
20 om unionsborgerskabet.
Ifølge EU-Domstolens praksis er den undtagelsesvise adgang til familiesammenfø-
ring mv. i sådanne særlige situationer bl.a. betinget af, at der består et
kvalificeret
afhængighedsforhold mellem barnet og tredjelandsforælderen.
Det afgørende i
den forbindelse er ifølge EU-Domstolens praksis, om afhængighedsforholdet er af
en sådan karakter, at det danske barn reelt vil være nødt til at forlade Unionens
område som helhed, hvis tredjelandsforælderen nægtes opholdsret i Danmark.
11.september 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
EU-ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 9423
810447
Side
1/5
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 33: Orientering om Udlændingestyrelsens praksis i visse sager om afledt opholdsret til en tredjelandsstatsborger, der er forælder til en mindreårig dansk statsborger
2074747_0002.png
Hvis en sag om familiesammenføring mv. indeholder oplysninger om
særlige om-
stændigheder
vedrørende familiens forhold, som konkret giver anledning til at
foretage en vurdering af, om et sådan kvalificeret afhængighedsforhold mellem
barnet og forælderen foreligger, skal denne vurdering ifølge EU-Domstolens prak-
sis foretages med udgangspunkt i hensynet til
barnets tarv.
I vurderingen skal myndighederne ifølge retspraksis bl.a. tage hensyn til graden af
barnets følelsesmæssige tilknytning til både den forælder, der er dansk statsbor-
ger, og den forælder, der er tredjelandsstatsborger, og den risiko, som en adskil-
lelse fra den forælder, der er tredjelandsstatsborger, vil indebære for barnets
ligevægt.
3. Udlændingemyndighedernes hidtidige praksis
Udlændingestyrelsen har indtil medio juni 2019 haft en praksis, hvorefter der ikke
blev foretaget en vurdering efter kriterierne i Chavez-Vilchez-dommen i de sager,
hvor barnets forældre, dvs. tredjelandsforælderen og den danske forælder,
var
gift eller fast samlevende på ansøgningstidspunktet,
selv om der i sagen måtte
være oplysninger om særlige omstændigheder, som burde have ført til, at en så-
dan vurdering blev foretaget. Vurderingen er således alene blevet foretaget i sa-
ger om familiesammenføring, hvor det danske barn er anført som reference, og
hvor barnets forældre ikke var gift eller fast samlevende.
Udlændingestyrelsens tidligere praksis indebærer således, at vurderingen efter
Chavez-Vilchez-dommen er foretaget i forhold til en for snævert afgrænset per-
sonkreds og en for snævert afgrænset sagskategori, idet vurderingen
allerede
som følge af forældrenes civile status
ikke er blevet foretaget i ægtefællesam-
menføringssager, herunder forlængelses- og inddragelsessager, og heller ikke i
sager om administrativ udvisning.
4. Udlændingemyndighedernes nuværende praksis
Udlændingestyrelsen har oplyst, at styrelsen med virkning fra medio juni 2019,
hvor fejlen blev konstateret, har sikret, at en vurdering efter Chavez-Vilchez-
dommen foretages i alle sager, hvor dommen er påberåbt, eller hvor der i sagen
er oplysninger, som giver anledning til at foretage en sådan vurdering, uanset
forældrenes civile status.
Udlændingenævnet har oplyst, at der ikke siden medio juni 2019 har været fore-
lagt sager for nævnet, hvor en vurdering efter Chavez-Vilchez har været relevant.
Såfremt der måtte blive forelagt sager for Udlændingenævnet, hvor der foreligger
oplysninger i sagen, som kunne give anledning til at foretage en vurdering på bag-
grund af Chavez-Vilchez, og Udlændingestyrelsen som førsteinstans ikke har taget
stilling hertil, vil Udlændingenævnet hjemvise sagen til fornyet behandling i Ud-
lændingestyrelsen.
Side
2/5
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 33: Orientering om Udlændingestyrelsens praksis i visse sager om afledt opholdsret til en tredjelandsstatsborger, der er forælder til en mindreårig dansk statsborger
2074747_0003.png
5. Betydningen for afgjorte sager
Udlændingestyrelsens tidligere praksis indebærer, at der i visse sager ikke er fore-
taget en vurdering af, om Chavez-Vilchez-dommen kunne have haft betydning for
sagens udfald, selvom en sådan vurdering burde have været foretaget, og at der
derfor
i et formentlig meget begrænset antal sager
kan være meddelt afslag i
strid med EU-retten som fortolket ved dommen. Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet har bistået Udlændingestyrelsen med at vurdere konsekvenserne heraf
for allerede afgjorte sager.
5.1. Genoptagelsesvurderingen efter dommen i 2017
Efter afsigelsen af Chavez-Vilchez-dommen den 10. maj 2017 vurderede Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet, at udlændingemyndighederne havde pligt til af
egen drift at vurdere behovet for genoptagelse af de sager, hvor der var truffet
afgørelse efter den 8. marts 2011, hvor EU-Domstolen i sagen C-34/09, Zambrano,
for første gang fastslog, at tredjelandsforældre til mindreårige unionsborgerbørn
kan have en afledt opholdsret efter TEUF artikel 20.
Ved denne vurdering blev der bl.a. lagt vægt på, at det for sager afgjort efter den
8. marts 2011 var muligt ud fra generelle kriterier at udskille de sager, hvor Cha-
vez-Vilchez-dommen kunne have betydning.
Udlændingemyndighederne identificerede i den forbindelse ca. 147 afgjorte sager
om
familiesammenføring med børn,
hvor myndighederne af egen drift skulle vur-
dere, om der var grundlag for genoptagelse. Et eventuelt behov for genoptagelse
blev imidlertid dengang vurderet i forhold til en for snævert afgrænset person-
kreds, idet gifte eller samlevende forældre ikke indgik i vurderingen.
For sager afgjort før den 8. marts 2011 vurderede Udlændinge- og Integrations-
ministeriet, at udlændingemyndighederne alene var forpligtet til på begæring at
vurdere, om der var grundlag for genoptagelse. Der blev herved bl.a. lagt vægt på,
det ikke var muligt ud fra generelle kriterier at udskille de tidligere afgjorte sager,
hvor Chavez-Vilchez-dommen kunne have betydning, og at den praksis, der blev
underkendt med dommen ikke var en klar EU-retsstridig praksis, men at der var
tale om en ny og præciserende fortolkning af TEUF artikel 20.
5.2. Genoptagelse som følge af den hidtidige praksis
Det er vurderingen, at Udlændingestyrelsen som følge af den tidligere praksis
efter Chavez-Vilchez-dommen som udgangspunkt er forpligtet til at genoptage
allerede afgjorte sager, i det omfang der på baggrund af sagernes oplysninger er
grund til at antage, at EU-retten tilsiger, at en Chavez-Vilchez-vurdering burde
have været foretaget. Ved vurderingen af myndighedernes forpligtelse til at gen-
optage allerede afgjorte sager, indgår det i vurderingen, at der er tale om en fejl-
administration fra myndighedernes side.
Side
3/5
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 33: Orientering om Udlændingestyrelsens praksis i visse sager om afledt opholdsret til en tredjelandsstatsborger, der er forælder til en mindreårig dansk statsborger
5.2.1. Genoptagelse af egen drift
Det er vurderingen, at myndighederne er forpligtet til at gennemgå de familie-
sammenføringssager, hvor barnet er referenceperson, og hvor der er meddelt
afslag efter den 8. marts 2011, med henblik på at vurdere, om der på grund af den
tidligere praksis er sager, hvori forældrene var gift eller samlevende på ansøg-
ningstidspunktet, der
af egen drift
skal genoptages og vurderes efter Chavez-
Vilchez-dommen.
Der er ved vurderingen lagt vægt på, at det for disse sager er muligt ud fra gene-
relle kriterier at udskille de sager, hvori der indgår et dansk barn og en dansk for-
ælder, og hvori der
allerede pga. forældrenes civile status på ansøgningstidspunk-
tet
ikke er foretaget en Chavez-Vilchez-vurdering.
Det bemærkes i den forbindelse, at den gennemgang, der i første omgang skal
foretages, sker med henblik på at identificere de sager, der skal genoptages, og at
der alene sker orientering af ansøgere i de tilfælde, hvor sagen konkret besluttes
genoptaget. Det bemærkes desuden, at en beslutning om at genoptage en sag
ikke er ensbetydende med, at der skal meddeles opholdstilladelse.
Udlændingestyrelsen har foretaget en manuel gennemgang af de 197 relevante
sager. Heraf er der identificeret 3 sager, som vil blive genoptaget, og yderligere 4
sager, som skal undersøges nærmere med henblik på eventuel genoptagelse.
5.2.2. Genoptagelse på begæring
For så vidt angår afgørelser om afslag på
ægtefællesammenføring (ca. 2.200 sa-
ger), afslag på forlængelse og inddragelse (ca. 170 sager) og afgørelser om admi-
nistrativ udvisning (ca. 5.800 sager),
som er truffet efter den 8. marts 2011, er det
vurderingen, at Udlændingestyrelsen
på begæring
er forpligtet til at vurdere, om
der er grundlag for genoptagelse.
Det kan ikke udelukkes, at der heriblandt vil være sager, hvor Chavez-Vilchez-
dommen kan have haft betydning for udfaldet. Ved vurderingen af myndigheder-
nes forpligtelse til at genoptage disse sager er der imidlertid lagt vægt på, at det
ikke er muligt ved hjælp af søgekriterier at indsnævre antallet af sager til dem,
hvori der indgår et dansk barn, og som dernæst ville kunne danne grundlag for en
manuel gennemgang med henblik på at identificere relevante sager og foretage
eventuelle manglende Chavez-Vilchez-vurderinger. Det betyder, at det vil kræve
en manuel gennemgang af samtlige disse sager for at fastslå, om den pågældende
tredjelandsstatsborger måtte have et herboende dansk barn.
Der er i den forbindelse
særligt
lagt vægt på, at det er Udlændingestyrelsens vur-
dering, at de sager, hvor sådanne ganske særlige omstændigheder vedrørende
barnets tarv gør sig gældende, som altovervejende hovedregel ikke vil være at
finde i disse sagskategorier, og at en manuel gennemgang af sagerne i de ovenfor
nævnte sagskategorier alene vil kunne føre til identifikation af et yderst begræn-
set antal sager, hvori der foreligger oplysninger om omstændigheder, som ville
gøre det relevant at genoptage sagen. En manuel gennemgang af egen drift af det
Side
4/5
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 33: Orientering om Udlændingestyrelsens praksis i visse sager om afledt opholdsret til en tredjelandsstatsborger, der er forælder til en mindreårig dansk statsborger
2074747_0005.png
nævnte antal sager ville derfor stå i klart misforhold til det antal sager, som på
baggrund af en sådan gennemgang må forventes genoptaget.
Dette skal efter Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse sammenhol-
des med det forhold, at en afledt opholdsret efter kriterierne i Chavez-Vilchez-
dommen principielt alene kommer på tale i ganske få og helt undtagelsesvise til-
fælde, hvor barnets tarv
i nærværende sammenhæng uanset det forhold, at der
er en herboende dansk forælder
tilsiger, at der indrømmes tredjelandsforælde-
ren en opholdsret efter artikel 20 i TEUF.
Endelig er Udlændingestyrelsen for så vidt angår sager, der er afgjort før den 8.
marts 2011, af de grunde, der er anført i pkt. 5.1 ovenfor alene forpligtet til på
begæring at vurdere, om der er grundlag for genoptagelse.
Der vil blive oplyst om muligheden for genoptagelse på udlændingemyndigheder-
nes hjemmeside
www.nyidanmark.dk.
For en nærmere beskrivelse af kriterierne for vurderingen af, om der kan medde-
les opholdstilladelse i henhold til Chavez-Vilchez-dommen, henvises til notatet til
udvalget af 19. september 2017. Der henvises endvidere til beskrivelsen på
www.nyidanmark.dk.
Mattias Tesfaye
/
Charlotte Barslev
Side
5/5