Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (2. samling)
UUI Alm.del Bilag 21
Offentligt
At mødes der, hvor læreprocesser opstår
2 Timer om Ugen
Igennem ¾ år i 2015-2016 fulgte to forskere fra University College Lillebælt nogle af
2 Timer om Ugens frivillige og børn i deres ugentlige møder. Det resulterede i
rapporte ”Forskningsbaseret
undersøgelse af frivilliges samvær med børn af anden
etnisk baggrund end dansk i organisationen 2 Timer om Ugen”.
I rapporten viser forskerne,
at de voksne frivillige formår at møde barnet lige på det sted, hvor det giver mening for
barnet
at der derfor opstår et utal af læreprocesser
der styrker børnenes selvværd og kommunikative kompetencer
og giver dem kulturelle og sociale kompetencer
Rapporten viser desuden:
Børn lærer sproget, mens de leger
Undersøgelsen viser, at de frivillige understøtter børns naturlige lyst til at lære sig sprog. Ved at de
frivillige faciliterer aktiviteter og samvær, der er meningsfulde for børnene, lærer børn sig sproget,
mens de er optagede af samværet og aktiviteten.
Meningsfulde aktiviteter
Når barnet færdes i for barnet meningsfulde øjeblikke, eksisterer der i hvert barn et utal af
læreprocesser, der optræder på mange forskellige niveauer på én gang.
En anerkendende tilgang
Når den frivillige har fokus på samværet, får det som konsekvens, at barnet får rum og rammer til
at udvikle sig på egne præmisser. Når det centrale for den frivillige er det meningsfulde samvær,
opstår der en nysgerrig, umiddelbar, lystbetonet og anerkendede tilgang, hvor barnet oplever, at
det er værdifuldt som menneske som det er.
Ro og fordybelse
Gennem samværet med den frivillige kan den frivillige gennem sin anerkendede tilgang være med
til at opbygge barnets selvfølelse, selvtillid og selvværd. Samværet er ligeledes kendetegnet ved, at
der er plads til stilhed, ro og fordybelse.
Dialogisk aktivitet
Den dialogiske aktivitet lader sætningerne styre retningen. Undervejs indføres børn og voksne i
hinandens kulturelle normer og traditioner, og der udveksles om navne og traditioner. Det sker på
en måde, hvor den frivllige tager afsæt i barnets erfaringsverden.
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 21: Henvendelse af 21/8-19 fra Pia Sigmund – landsformand for 2 Timer om Ugen
At bage sit navn
En frivillig har købt bogstavforme og har lagt dej til småkager. De skriver pigens navn med
formene.
Den frivillige tager således udgangspunkt i pigens oplevelsesverden og inddrager hende i
selvstændigt at finde bogstaverne til sit navn. Pigens kulturelle kompetence udvikles sideløbende
med den grammatiske kompetence i bageaktiviteteten, hvor bogstaver ikke kun kan ses, men også
kan formes, mærkes, smages og duftes.
En anden frivillig har også købt ind til
bag i g ed ”si e”
tre børn.
Ahmed læser op af opskriften, og der er dialogisk aktivitet om ingredienserne mellem de
to. Børnene er ligestillede deltagere med den frivillige, som igen og igen inviterer til dialogisk
aktivitet.
Også det begyndende skriftsprog styrkes
Ligeledes viser undersøgelsen, at børn i udvekslingerne med de frivillige lærer om sprogets
undertoner, humor m.v. Gennem samværet med de frivillige udvikler børnene kommunikative
kompetencer. Ligeledes viser flere eksempler i vores empiri, at de frivillige griber børns naturlige
lyst og nysgerrrighed efter deres orientering mod det skriftsproglige. Barnet understøttes
derigennem i indkulturering, der indeholder vigtige byggestene inden for skriftsproglige
kompetencer.
At fastholde en uddannelse og at blive en deltagende samfundsborger
I de analyser vi har foretaget, har børn og voksne udviklet et nært forhold. Gennem meningsfyldt
og anerkendende samvær mellem frivillige og børn styrkes børnene i deres tro på dem selv, både i
form af selvværd, kommunikative kompetencer, kulturelle og sociale kompetencer m.m. Vores tese
er, at disse relationer på sigt kan være medvirkende til, at børnene får personlige og
kommunikative ressourcer til at forblive i uddannelsessystemet og blive rustet med styrkede
deltagelsesmuligheder som samfundsborger.
Mødet med den frivillige
Gennem mødet med den frivillige opbygger børn med anden etnisk baggrund end dansk relationer
med mennesker, som de ellers ikke ville møde, herunder familier med læge- og ingeniørbaggrunde,
studerende m.fl. Som vi har kunnet se af vores analyser, skaber 2 Timer om Ugen gennem
meningsfuldt samvær således sammenhængskraft på tværs af kontekstuelle ressourcer,
nationalitet, økonomi, boform, job, uddannelse og alder.
Rapporten er udarbejdet af lektor Charlotte Jørgensen og lektor Lene Gutzon
Munster, UCL og er finansieret af TrygFonden.
1.8. 2019, Pia Sigmund, landsformand for 2 Timer om Ugen