Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (2. samling)
UUI Alm.del Bilag 18
Offentligt
2067742_0001.png
BILAG 1
Den færøske bestemmelse om arbejdsmarkedstilknytning
Det fremgår af § 2, stk. 1, i lov for Færøerne om udlændinges adgang til opholds-
tilladelse med henblik på visse former for beskæftigelse, jf. lov nr. 462 af 17. juni
2018, at der efter ansøgning kan gives opholdstilladelse til en udlænding, hvis
opholdstilladelse efter § 7 (flygtninge m.fl.), § 9, stk. 1 eller stk. 2, nr. 1 (om fami-
liesammenføring), § 9, stk. 2, nr. 2 (om humanitær opholdstilladelse), eller § 9,
stk. 2, nr. 4 (om bl.a. ganske særlige grunde), i udlændingeloven som sat i kraft for
Færøerne ved kongelig anordning nægtes forlænget efter § 11, stk. 2, jf. § 19, stk.
1, eller inddrages efter § 19, stk. 1, i udlændingeloven som sat i kraft for Færøerne
ved kongelig anordning, når udlændingen er i et fast ansættelsesforhold af længe-
re varighed eller gennem en længere periode har drevet selvstændig erhvervsvirk-
somhed, og beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn taler derfor
(bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning).
Det fremgår af anordningens
1
§ 11, stk. 1, at opholdstilladelse efter §§ 7 eller 9
gives med henblik på varigt eller midlertidigt ophold på Færøerne, og at opholds-
tilladelsen kan tidsbegrænses. Det fremgår af anordningens § 11, stk. 2, at en
tidsbegrænset opholdstilladelse meddelt med henblik på varigt ophold forlænges
efter ansøgning, medmindre der er grundlag for at inddrage tilladelsen efter § 19.
En udlænding med opholdstilladelse med henblik på varigt ophold kan gives op-
holdstilladelse efter § 2, stk. 1, i lov for Færøerne om udlændinges adgang til op-
holdstilladelse med henblik på visse former for beskæftigelse, hvis den oprindelige
opholdstilladelse inddrages eller nægtes forlænget, og udlændingen er i et fast
ansættelsesforhold eller gennem længere tid har drevet selvstændig erhvervsvirk-
somhed.
En udlænding med opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold kan gives
opholdstilladelse efter § 2, stk. 1, i lov for Færøerne om udlændinges adgang til
opholdstilladelse med henblik på visse former for beskæftigelse, hvis den oprinde-
lige opholdstilladelse inddrages, og udlændingen er i et fast ansættelsesforhold
eller gennem længere tid har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed. Udlændin-
gen kan derimod ikke gives opholdstilladelse efter § 2, stk. 1, hvis udlændingens
opholdstilladelse nægtes forlænget.
20. august 2019
International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Marianne Ulrik Mertens
Sags nr.
Akt-id
2019 - 6519
714350
1
Anordning nr. 182 af 22. marts 2001 for ikrafttræden for Færøerne af udlændingeloven, sum
seinast broytt við anordning nr. 677 frá 17. juni 2013
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 18: Orientering vedr. bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning på Færøerne, fra udlændinge- og integrationsministeren
Det er i § 22 i bekendtgørelse om udlændinges adgang til Færøerne, sum broytt
við bekendtgørelse nr. 252 frá 17. marts 2014, jf. bekendtgørelse nr. 636 af 7. juni
2010, reguleret, hvornår en udlænding meddeles opholdstilladelse med henblik
på henholdsvis varigt og midlertidigt ophold.
Det fremgår bl.a. af bekendtgørelsens § 22, stk. 1, at udlændinge med opholdstil-
ladelse efter udlændingelovens [anordningens] § 7 (flygtninge m.fl.) og § 9, stk. 1
og stk. 2, nr. 1 (om familiesammenføring), gives opholdstilladelse med henblik på
varigt ophold på Færøerne, medmindre udlændingen kun ansøger om opholdstil-
ladelse med henblik på midlertidigt ophold på Færøerne. Af bekendtgørelsens §
22, stk. 2, fremgår det bl.a., at opholdstilladelse efter udlændingelovens [anord-
ningens] § 9, stk. 2, nr. 2 (om humanitær opholdstilladelse) kan gives med henblik
på varigt eller midlertidigt ophold på Færøerne.
Dette indebærer bl.a., at flygtninge med konventionsstatus kan få opholdstilladel-
se efter bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning, hvis deres opholdstilladel-
se inddrages eller nægtes forlænget, og de er i et fast ansættelsesforhold eller
gennem længere tid har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed, mens udlændin-
ge med midlertidig humanitær opholdstilladelse, der er i et fast ansættelsesfor-
hold eller gennem længere tid har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed, kun
kan få opholdstilladelse efter bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning, hvis
deres opholdstilladelse inddrages, men ikke hvis deres opholdstilladelse nægtes
forlænget.
Ved fast ansættelsesforhold af længere varighed skal som udgangspunkt forstås et
ansættelsesforhold af mindst 2 års uafbrudt varighed hos samme arbejdsgiver.
Tilsvarende forstås ved selvstændig erhvervsvirksomhed gennem en længere pe-
riode som udgangspunkt, at udlændingen skal have drevet samme virksomhed
uafbrudt gennem mindst 2 år. Formålet med bestemmelsen er bl.a. at tilgodese
erhvervslivets behov for at kunne fastholde udenlandsk arbejdskraft.
Artikel 14 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) indeholder et
diskriminationsforbud, hvorefter nydelsen af de i konventionen anerkendte ret-
tigheder og friheder skal sikres uden forskel på grund af køn, race, farve, sprog,
religion, politisk eller anden overbevisning, national eller social oprindelse, tilhørs-
forhold til et nationalt mindretal, formueforhold, fødsel eller ethvert andet for-
hold.
Anvendelsesområdet for EMRK artikel 14 er begrænset derved, at bestemmelsen
er accessorisk til konventionens øvrige bestemmelser. Det betyder, at bestemmel-
sen kun kan anvendes sammen med én eller flere af disse bestemmelser. Heri
ligger ikke et krav om, at en sådan rettighed skal være krænket, men derimod
alene et krav om, at den foreliggende situation skal ligge inden for rettighedens
anvendelsesområde (»ambit«).
Hvis den foreliggende situation ligger inden for en anden bestemmelses anvendel-
sesområde, indeholder artikel 14 et forbud mod usaglig forskelsbehandling. Efter
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis indebærer dette, at perso-
ner i sammenlignelige situationer som udgangspunkt skal behandles ens, og at
forskelsbehandling kun er berettiget, hvis den har et legitimt formål og samtidig
står i et rimeligt forhold til dette formål.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 18: Orientering vedr. bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning på Færøerne, fra udlændinge- og integrationsministeren
§ 2, stk. 1, i lov for Færøerne om udlændinges adgang til opholdstilladelse med
henblik på visse former for beskæftigelse giver bl.a. mulighed for, at visse udlæn-
dinge efter ansøgning kan få opholdstilladelse, hvis deres hidtidige opholdstilla-
delse nægtes forlænget, og de er i et fast ansættelsesforhold af længere varighed
eller gennem en længere periode har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed, og
beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige hensyn taler derfor. Som nævnt
skal der som udgangspunkt være tale om et ansættelsesforhold af mindst 2 års
uafbrudt varighed hos samme arbejdsgiver, eller at udlændingen har drevet sam-
me virksomhed uafbrudt gennem mindst 2 år.
De udlændinge, som bestemmelsen er relevant for, vil således have opholdt sig på
Færøerne i mindst 2 år. Disse udlændinge vil som udgangspunkt have etableret et
privatliv på Færøerne, ligesom de vil kunne have et familieliv. Spørgsmålet om,
hvorvidt de kan få en opholdstilladelse og dermed få lov til at blive på Færøerne,
falder derfor efter Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse inden for
anvendelsesområdet af EMRK artikel 8 om retten til respekt for bl.a. privat- og
familieliv.
Det er endvidere Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at gruppen
af udlændinge, der har haft midlertidig opholdstilladelse efter bl.a. anordningens
§ 9, stk. 2, nr. 2, om humanitær opholdstilladelse, men som har fået den nægtet
forlænget, er i en sammenlignelig situation med gruppen af udlændinge, der har
haft opholdstilladelse efter anordningens § 7 (flygtninge), og som også har fået
opholdstilladelsen nægtet forlænget, i forhold til muligheden for opholdstilladelse
efter bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning. De to grupper af udlændinge
vil således begge have fået deres oprindelige opholdstilladelse nægtet forlænget
og vil begge have været i et ansættelsesforhold eller have drevet selvstændig
erhvervsvirksomhed i mindst 2 år. I en sådan situation kan det forhold, at den
oprindelige
men altså nu ikke forlængede
opholdstilladelse for den ene grup-
pes vedkommende var meddelt med henblik på midlertidigt ophold, mens den for
den anden gruppes vedkommende kan have været meddelt med henblik på varigt
ophold, efter Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse ikke føre til, at
de to grupper ikke må anses for at være i en sammenlignelig situation.
En forskelsbehandling af de to grupper vil derfor kun være berettiget efter EMRK
artikel 14 sammenholdt med artikel 8, hvis den har et legitimt formål og samtidig
står i et rimeligt forhold til dette formål. Det er i den forbindelse Udlændinge- og
Integrationsministeriets opfattelse, at de beskæftigelsesmæssige hensyn, der
ligger til grund for bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning, ikke kan be-
grunde forskelsbehandlingen.
På den baggrund skal udlændinge, der har haft midlertidig opholdstilladelse efter
bl.a. anordningens § 9, stk. 2, nr. 2, i overensstemmelse med EMRK artikel 14, jf.
artikel 8, ligestilles med udlændinge, der har haft opholdstilladelse efter anord-
ningens § 7, i forhold til muligheden for at opnå opholdstilladelse på baggrund af
bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning. Da bestemmelsen ikke giver
hjemmel hertil, vil Udlændingestyrelsen i dag meddele opholdstilladelse efter
anordningens § 9, stk. 2, nr. 4, om ganske særlige grunde, til udlændinge, der har
haft midlertidig opholdstilladelse efter bl.a. anordningens § 9, stk. 2, nr. 2, hvis et
afslag på ansøgning om opholdstilladelse efter bestemmelsen om arbejdsmar-
kedstilknytning, vil indebære ulovlig forskelsbehandling.
Side
3/3