Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (2. samling)
UUI Alm.del Bilag 18
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Cc: Færøudvalget (FÆU)
I forlængelse af den tidligere udlændinge- og integrationsministers brev af 21.
februar 2018 til udvalget om, at den daværende regel i udlændingeloven om op-
holdstilladelse på baggrund af arbejdsmarkedstilknytning i visse situationer kunne
indebære ulovlig forskelsbehandling (jf. UUI 2017-18, Alm.del, Bilag 96), er jeg
blevet gjort bekendt med, at lov for Færøerne om udlændinges adgang til op-
holdstilladelse med henblik på visse former for beskæftigelse indeholder en tilsva-
rende regel.
Bestemmelsen om arbejdsmarkedstilknytning trådte i kraft på Færøerne den 1.
juli 2008. Udlændingestyrelsen og Styrelsen for International Rekruttering og In-
tegration har ikke kunnet identificere sager, hvor der er truffet afgørelse efter
bestemmelsen.
Det følger af reglen om arbejdsmarkedstilknytning (som er indeholdt i § 2, stk. 1, i
lov for Færøerne om udlændinges adgang til opholdstilladelse med henblik på
visse former for beskæftigelse, jf. lov nr. 462 af 17. juni 2018), at en udlænding,
der tidligere har haft opholdstilladelse på Færøerne og mister denne, i visse til-
fælde kan få en ny opholdstilladelse, hvis udlændingen er i et fast ansættelsesfor-
hold af længere varighed eller gennem en længere periode har drevet selvstændig
erhvervsvirksomhed. Bestemmelsen omfatter bl.a. udlændinge, der har haft hu-
manitær opholdstilladelse, opholdstilladelse som familiesammenført eller som
flygtning.
Ved et fast ansættelsesforhold af længere varighed skal som udgangspunkt forstås
et ansættelsesforhold af mindst 2 års uafbrudt varighed hos samme arbejdsgiver.
Tilsvarende forstås ved selvstændig erhvervsvirksomhed gennem en længere pe-
riode som udgangspunkt, at udlændingen skal have drevet samme virksomhed
uafbrudt gennem mindst 2 år.
Den potentielle forskelsbehandling består i, at udlændinge med opholdstilladelse
med mulighed for varigt ophold (f.eks. flygtninge) ville kunne få opholdstilladelse i
medfør af reglen om arbejdsmarkedstilknytning, hvis deres opholdstilladelse måt-
te blive inddraget eller nægtet forlænget, mens udlændinge med opholdstilladelse
med henblik på midlertidigt ophold (f.eks. humanitær opholdstilladelse) ville kun-
ne få opholdstilladelse i medfør af bestemmelsen, hvis deres opholdstilladelse
måtte blive inddraget, men ikke hvis den måtte blive nægtet forlænget.
20. august 2019
International rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2019 - 6519
714350
Side
1/2