Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (2. samling)
UUI Alm.del Bilag 11
Offentligt
Ministeren
Til: Uddannelses- og Forskningsudvalget, Undervisningsudvalget, Beskæftigelses-
udvalget, Udlændinge- og Integrationsudvalget
Til udvalgets orientering fremsendes hermed beretningen for 2018 om vurdering
og anerkendelse af udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v.
Beretningen afgives efter § 11 i lov om vurdering af udenlandske uddannelseskva-
lifikationer m.v. (jf. lovbekendtgørelse nr. 579 af 1. juni 2014) og redegør for udvik-
lingen i arbejdet med at sikre hurtig og fair anerkendelse af udenlandske kvalifika-
tioner.
I det følgende gengives nogle af beretningens centrale oplysninger om udviklingen
i 2018.
Vurdering af udenlandske uddannelseskvalifikationer
Styrelsen for Forskning og Uddannelse leverede i alt 3.757 vurderinger og an-
dre udtalelser om udenlandske uddannelseskvalifikationer til borgere, arbejds-
givere, uddannelsesinstitutioner, kommuner m.fl.
Det samlede antal vurderinger m.v. i 2018 var 8 procent mindre end året før.
Det skyldes hovedsagelig en nedgang i antallet af uddannelser fra Syrien, ef-
ter tre år, hvor et stort antal nytilkomne syriske flygtninge fik vurderet deres
uddannelser. I 2018 blev Rumænien den største nationalitet, fulgt af Dan-
mark, Polen, Syrien og Filippinerne.
Sagsbehandlingstiden for almindelige vurderinger var i 2018 på 36 kalender-
dage i gennemsnit. Dermed tog det 19 procent kortere tid at få en vurdering
end året før. 94 procent af vurderingerne blev i 2018 gennemført på mindre
end to måneder mod 76 procent året før. Ifølge Europarådet og UNESCO's
anbefalinger bør sagsbehandlingstiden for vurderinger ikke overstige fire må-
neder.
12. juli 2019
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
Fax 3332 3501
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
Click here to enter text.
Klageadgang vedr. merit og anerkendelse af realkompetence
Kvalifikationsnævnet, der behandler klager over uddannelsesinstitutioners af-
gørelser om merit og anerkendelse af realkompetence, modtog 25 klagesager
mod 31 sager året før.
Ud af de klager, der endte med en indholdsmæssig afgørelse fra nævnet, blev
12 procent imødekommet, hvilket var en væsentlig lavere andel end de fleste
tidligere år.
Side 1/2