Det Udenrigspolitiske Nævn 2018-19 (2. samling)
UPN Alm.del Bilag 18
Offentligt
Udenrigsministeriet
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
Kopi: UPN
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Girokonto 3 00 18 06
Kontor
Bilag
Sagsnummer
2019-1112
EKN
10. juli 2019
SKRIFTLIG FORELÆGGELSE
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 18. juli 2019
Dagsordenen for rådsmøde (almindelige anliggender) den 18. juli 2019
omfatter:
MFF 2021-2027, præsentation af det finske formandskabs prioriteter,
implementering af den strategiske dagsorden, retsstatsprincippet i Polen samt Kommis-
sionens meddelelse om yderligere styrkelse af retsstatsprincippet.
Alle punkter fore-
lægges hermed Folketingets Europaudvalg til orientering. Der henvises i
øvrigt til samlenotatet for rådsmødet, som er oversendt til Folketingets
Europaudvalg den 4. juli 2019 samt supplerende samlenotat oversendt
den 5. juli 2019.
Dagsordenspunkt 1: Den kommende flerårige finansielle ramme
MFF 2021-2027
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 18. juli 2019 forventes alene
en præsentation af det finske formandskabs planlagte arbejdsprogram
frem til udgangen af 2019 for så vidt angår forhandlingerne
om EU’s
flerårige finansielle ramme 2021-2027 (MFF).
Det tidligere rumænske formandskab præsenterede på rådsmødet for
almindelige anliggender den 18. juni 2019 sit udkast til en revideret for-
handlingsboks, som var en opdatering af det tidligere østrigske udkast til
en forhandlingsboks.
Udkastet til forhandlingsboks er udarbejdet og udviklet under formand-
skabets ansvar og vil fortsat ikke være bindende for nogen medlemssta-
ter.
Det finske formandskab har nu som opgave at videreudvikle forhand-
lingsboksen med henblik på, at der kan opnås en endelig aftale inden
udgangen af 2019. Denne ambition blev fastlagt i konklusionerne fra Det
Europæiske Råd den 20. juni 2019. Som led i processen forudses det
UPN, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 18: Udenrigsministeriets skriftlige forelæggelse af rådsmøde (almindelige anliggender) 18. juli 2019
2063027_0002.png
2
desuden, at Det Europæiske Råd vil drøfte MFF på sit møde i oktober
2019.
Som følge af valget af ny Kommission og formand for Det Europæiske
Råd i efteråret 2019, vurderes det ganske ambitiøst at nå en MFF-aftale
inden udgangen af 2019. Det kan derfor ikke udelukkes, at en aftale først
kan indgås i 2020.
En videreudvikling af forhandlingsboksen vil forventeligt blandt andet
indebære en yderligere forenkling af de mange, udestående politiske be-
slutninger, der fremgår af boksen, samt tilføjelse af konkrete beløb
eller
beløbsintervaller
under de enkelte budgetkategorier.
For indeværende er der dog udelukkende tale om en præsentation af det
finske formandskabs arbejdsprogram på rådsmødet den 18. juli 2019,
hvor der ikke forudses en egentlig substansdrøftelse.
Fra dansk side forventes det finske arbejdsprogram at blive budt vel-
komment og taget til efterretning. Skulle der
mod forventning
blive
tale om substansdrøftelse af MFF, vil regeringen tage afsæt i den hidtil
etablerede danske position. Udgiftsniveauet bør således ikke overstige
1,00 procent
af EU27’s BNI. En uforholdsmæssig stor stigning i det
danske EU-bidrag vil ikke kunne accepteres. Inden for rammerne af mål-
sætningen om et udgiftsniveau på 1,00 pct. af EU27’s BNI søges en mo-
dernisering af EU’s budget med øget vægt på nye politikker og
udfor-
dringer.
Dagsordenspunkt 2: Præsentation af det finske formandskabs prio-
riteter
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 18. juli 2019 forventes der
en præsentation af det finske formandskabs prioriteter. Finland overtog
det roterende formandskab for Rådet den 1. juli 2019 Det er tredje gang
Finland har formandskabet. Programmet for trio-formandskabet Rumæ-
nien-Finland-Kroatien blev præsenteret på rådsmødet (almindelige anlig-
gender) den 11. december 2018 og forelagt Folketingets Europaudvalg
den 7. december 2018.
Det finske formandskab ventes at fokusere på fire overordnede priorite-
ter:
1. Fælles værdier og retsstatsprincippet: Formandskabet ønsker at udvik-
le og styrke EU’s værktøjskasse med det formål at beskytte de grundlæg-
gende værdier. Det inkluderer evaluering af den årlige dialog i Rådet om
retsstatsprincippet, arbejdet med at etablere en såkaldt peer review-
mekanisme og forhandlinger om konditionalitet i EU-budgettet knyttet
til respekten for retsstatsprincippet.
UPN, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 18: Udenrigsministeriets skriftlige forelæggelse af rådsmøde (almindelige anliggender) 18. juli 2019
2063027_0003.png
3
2. Et konkurrencedygtigt og socialt inklusivt EU: Formandskabet ønsker
at videreudvikle et sammenhængende, fremtidsorienteret indre marked,
hvor kompetencer og socialt velbefindende er fundamentet for en inklu-
siv vækst. Det inkluderer en ambitiøs, åben og regelbaseret handelspoli-
tik og fortsat arbejde mod en inklusiv økonomisk union.
3. EU som global leder i forhold til klimatiltag: Formandskabet vil fort-
sætte arbejdet for at sikre, at Det Europæiske Råd inden udgangen af
2019 sætter politisk retning for nøgleelementerne i EU’s langsigtede
kli-
mastrategi. Formandskabet vil endvidere støtte implementeringen af
Kommissionens opdaterede strategi for bioøkonomi, arbejde for en fæl-
les landbrugspolitik, der bedre adresserer klimaforandringerne og arbejde
videre med implementeringen af FN’s
konvention for biodiversitet.
4.
Sammentænkt beskyttelse af EU’s borgere:
Formandskabet vil støtte
EU’s Høje Repræsentant for udenrigsanliggender i arbejdet med at styrke
EU som global aktør. Derudover vil formandskabet arbejde for at be-
skytte Europa gennem samarbejde inden for sikkerhed og forsvar og ved
at opbygge øget modstandskraft over for hybride- og cybertrusler.
Ud over de fire pejlemærker vil det finske formandskab fokusere på en
sammentænkt tilgang til migration samt forhandlingerne om den flerårige
finansielle ramme, hvor det er formandskabets målsætningen at lukke en
aftale i efteråret 2019.
Fra dansk side agter man at tage formandskabets præsentation til efter-
retning.
Dagsordenspunkt 3: Implementering af den strategiske dagorden
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 18. juli 2019 forventes en
første, generel drøftelse af, hvordan den strategiske dagsorden for 2019
2024 konkret implementeres. Denne blev vedtaget ved Det Europæiske
Råd den 20. juni 2019. Det finske formandskab forventes derudover at
orientere om, hvordan man mere detaljeret i alle rådsformationer vil til-
rettelægge arbejdet med at implementere den strategiske dagsorden i de
kommende seks måneder.
Det primære formål med den strategiske dagsorden er at sætte den over-
ordnede
politiske retning for EU’s udvikling og arbejde i de kommende
fem år, herunder at klarlægge Det Europæiske Råds forventninger til den
nye Kommission og dennes arbejdsprogram.
Den strategiske dagsorden udgøres af fire hovedelementer.
UPN, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 18: Udenrigsministeriets skriftlige forelæggelse af rådsmøde (almindelige anliggender) 18. juli 2019
4
Det første er
beskyttelse af borgere og frihedsrettighederne.
Her fremhæves det
bl.a. særligt, at EU skal forsvare sine borgeres grundlæggende rettigheder
og frihedsrettigheder med en særlig betoning af vigtigheden af at værne
om retsstatsprincippet.
Det næste hovedelement er
udvikling af et stærkt og dynamisk økonomisk fun-
dament.
Heri fremhæves det bl.a., at Den Økonomiske og Monetære Uni-
on må uddybes, at bank- og kapitalmarkedsunionen må fuldføres, og at
euroens modstandsdygtighed og internationale rolle skal styrkes. Desu-
den fremhæves bl.a. behovet for en samordnet industripolitik.
Det tredje hovedelement er
opbygning af et klimaneutralt, grønt, retfærdigt og
socialt Europa.
Herunder kan det nævnes, at EU skal, og har kapaciteten til
at føre an i den grønne omstilling. Dette skal bl.a. gøres ved en mere
grundlæggende omdannelse af egen økonomi og eget samfund med det
mål for øje at opnå klimaneutralitet. Dette vil kræve en mobilisering af
såvel private som offentlige investeringer. Det betones yderligere, at det
kræver en omstilling til vedvarende energi. Samtidig bliver det fremhæ-
vet, at en grøn omstilling kræver fokus også på sociale spørgsmål, så der
skabes den nødvendige sociale beskyttelse og herunder et inklusivt ar-
bejdsmarked.
Det fjerde og sidste hovedelement er
fremme af europæiske interesser og værdi-
er på den globale scene.
Herunder betones det, at EU fortsat skal være en
drivkraft for multilateralisme og den globale regelbaserede internationale
orden. EU vil bl.a. bruge sin indflydelse til at tage lederskab i håndterin-
gen af globale udfordringer såsom kampen mod klimaændringer, fremme
af bæredygtig udvikling samt gennemføre 2030-dagsordenen og samar-
bejde med partnerlande om migration.
Fra medlemslandene forventes der generelt at være en bred opbakning til
implementeringen af den strategiske dagsorden og de overordnede prio-
riteter.
Fra dansk side finder man det væsentligt, at EU-samarbejdet fortsat byg-
ger på princippet om at være stor på de store sager, og samtidig lille på
de små sager. Det vil bl.a. sige, at der bør fokuseres på de sager, hvor
EU-samarbejdet leverer konkret og størst merværdi. Som eksempler kan
nævnes klimaindsatsen, bekæmpelse af skatteunddragelse, migrations-
håndtering samt et styrket kamp mod social dumping.
UPN, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 18: Udenrigsministeriets skriftlige forelæggelse af rådsmøde (almindelige anliggender) 18. juli 2019
5
Dagsordenspunkt 4: Retsstatsprincippet i Polen / TEU art. 7, stk.
1.
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 18. juli 2019 forventes den
igangværende artikel 7-procedure mod Polen at være på dagsordenen
som en status.
Der har siden sagen sidst blev forelagt for Folketingets Europaudvalg
forud for rådsmødet (almindelige anliggender) i april 2019 kun været be-
grænset udvikling i sagen i det formelle artikel 7-spor. Til gengæld er der
i det parallelle domstolsspor sket en udvikling. EU-Kommissionen har i
april åbnet en ny traktatkrænkelsesprocedure mod Polen vedrørende di-
sciplinærregimet for dommere, som frygtes at kunne svække dommeres
uafhængighed. EU-Domstolen har desuden den 24. juni 2019 afsagt dom
i den første af de verserende traktatkrænkelsessager om retsstatssituatio-
nen i Polen. EU-Domstolen har med dommen slået fast, at de polske
regler om nedsættelse af pensionsalderen for højesteretsdommere er i
strid med EU-retten.
Det er et vigtigt skridt, som forhåbentlig kan være med til at sikre, at der
bliver rettet op på nogle af problemerne i Polen. Indtrykket har i hvert
fald indtil nu været, at netop det kombinerede pres fra artikel 7-
proceduren og sagerne ved EU-Domstolen har en effekt. Polen har tidli-
gere foretaget ændringer, der til dels retter op på forholdene i Højesteret,
som følge af midlertidige kendelser fra EU-Domstolen.
Højesteret er dog kun ét af Kommissionens syv centrale kritikpunkter
vedrørende Polens retsreformer. Derfor er det vigtigt at opretholde det
politiske pres på Polen for at sikre, at der bliver fundet tilfredsstillende
løsninger på alle udeståender. Regeringen støtter derfor, at sagen igen er
sat på dagsordenen for rådsmødet.
Der er i udgangspunktet ikke lagt op til en egentlig drøftelse af sagen på
rådsmødet. Men hvis der alligevel bliver lejlighed til det, vil regeringen
give udtryk for fortsat bekymring over situationen i Polen, og regeringen
vil støtte op om at arbejde videre med artikel 7-processen for at finde
holdbare løsninger på problemerne i Polen.
Dagsordenspunkt 5: Kommissionens meddelelse om yderligere
styrkelse af retsstatsprincippet
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 18. juli 2019 forventes
Kommissionen at informere om en ny meddelelse om yderligere styrkel-
se af retsstatsprincippet. Meddelelsen forventes fremsat medio juli forud
for rådsmødet.
Det er forventningen, at Kommissionen i meddelelsen vil gøre status
over den debat om styrkelse af retsstatsprincippet, som blev igangsat
UPN, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 18: Udenrigsministeriets skriftlige forelæggelse af rådsmøde (almindelige anliggender) 18. juli 2019
6
med Kommissionens meddelelse om samme emne i april. I meddelelsen
fra april fremhævede Kommissionen blandt andet, at den effektive
håndhævelse af retsstatsprincippet hviler på tre søjler:
Bedre fremme af rets-
statsprincippet, tidlig forebyggelse
og
målrettet respons.
I den nye meddelelse er
det forventningen, at Kommissionen vil komme med sine egne konklu-
sioner og forslag til, hvordan man i fremtiden bedst kan styrke retsstats-
princippet i EU.
Regeringen ser frem til på rådsmødet at blive præsenteret for Kommissi-
onens overvejelser om en mulig vej frem. Erfaringerne fra de seneste år
viser efter regeringens opfattelse, at der er behov for at styrke arbejdet på
europæisk plan med at sikre overholdelsen af retsstatsprincippet. Rege-
ringen ser derfor i udgangspunktet positivt på eventuelle tiltag, der dels
kan styrke forebyggelse af problemer med efterlevelse af retsstatsprin-
cippet, dels sikrer effektiv håndhævelse i de tilfælde, hvor der allerede er
opstået problemer.
Jeppe Kofod