Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 98
Offentligt
2080577_0001.png
Styring af vejprojekter
Transportudvalget
25. september 2019
Jens Holmboe, Vejdirektoratet
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080577_0002.png
Faser for et vejprojekt
Billede:
Borgermøde
Billede: en vej
med biler
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080577_0003.png
Faser for et vejprojekt
Størrelse
af risici
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080577_0004.png
Udarbejdelse af beslutningsgrundlag
- Overslag efter ny anlægsbudgettering
K2B (20%): Central porteføljereserve
Efterkalkulation
K2A (10%): Projektspecifikke ressourcer
Basisoverslag: Det bedste realistiske estimat ud
fra den tilgængelige viden
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080577_0005.png
Hvordan udarbejdes et anlægsoverslag?
Vejdirektoratet har et overslagssystem med alle historiske
licitationsresultater
Bygger på en ensartet struktur i alle tilbudslister
Relevante og nyeste historiske priser anvendes
Anlægsoverslag
Strækning:
Etape:
Stationering:
66
6615
Herning - Århus
Bording - Funder
9.7 - 22.0
Dato:
Beregnet:
Kontrol:
13.11.03
MBE
<initialer>
Strækningen omfatter i hovedtræk:
Motorvejen Bording - Funder
Overslag til anlægslov
Incl. fuldt tilslutningsanlæg ved Ravnholtlundvej (ruder) og Vejlevej (ruder)
Incl. etapeafslutning ved Funder, som er en del af et fremtidigt tilslutningsanlæg ved Funder
Incl. 730 m dalbro i Funder Ådal
Incl. sideanlæg med tank og kiosk mellem Bording og Pårup
Motorvejslængde: Længde - etapeafslutning - dalbro (12,3 - 1,0 - 0,73 = 10,57)
Indeks: Medio 2004, 135,0 (skøn)
Alle priser er mio.kr.
Veje
Projektvej
Tilslutningsanlæg, ramper
Tilslutningsanlæg, hanke
Omlagte veje
Større veje
Mindre veje
Stier og grusveje
Mindre anlæg
Sideanlæg
Veje og stier
Miljøforanstaltninger
Støjværn
Andre miljøforanstaltninger
Bygværker og broer
Overføringer
Underføringer
Dalbroer*
Tunneler
Andre bygningsværker
10,57 km
3,0 stk
124,70
14,60
Fysik
197,40
EKB
33,56
17%
Basis
230,96
Her er der forskel i priser pga. tilgængeligheden til materialer
eller kompleksitet
Et eksempel på forskellen i gruspriser:
2,9 km
5,0 km
0,0 km
Sum
Sum
Sum
Sum
8,90
5,90
0,00
6,80
4,70
23,60
8,20
227,60
13,66
6%
10,12
241,26
6
3
1
1
stk
stk
stk
stk
Sum
44,00
10,80
168,70
2,10
2,00
168,70
178,82
Holstebro motorvejen 61,30 kr/m3
Næstved omfartsvej 132,70 kr/m3
Øvrige entrepriser
Tavler, beplantning, hegn m.v.
Sum
Bynær område
Signalanlæg m.v.
Sum
Sideanlæg
Rasteanlæg
2,0 stk
Trafikledelse (efterkalkulationsbidrag ikke pålagt)
Sum
Øvrige anlægsudgifter
Ledningsarbejder, markskader m.v.
Diverse udgifter (arkæologi m.v.)
Entreprisearbejder i alt
Arealerhvervelse
Sum
19,10
10,40
0,00
8,70
0,00
8,60
1,72
9%
20,82
Sum
Sum
6,90
1,70
452,70
50,00
50,00
0,26
3%
8,86
49,19
2,50
5%
51,69
8,27
59,96
501,89
52,50
Hvis prisbibliotek ikke indeholder relevante priser, laves undtagelsesvis
en faglig vurdering
Ekstern review af overslag for de valgte forudsætninger
5
Anlægsudgifter i alt
Projektering, tilsyn og administration (13,789%)
Anlægsoverslag
Korrek tionstillæg A (K2-A)
Ankerbudget / Bevilling
Heraf anlægsløn (4,6 %)
Korrek tionstillæg B (K2-B)
Totalbevilling incl. central reserve
Sum
Sum
502,70
80,40
583,10
554,39
88,67
643,06
64,31
707,37
Sum
Sum
32,54
128,61
835,98
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080577_0006.png
Vigtige elementer i styringen
af vejprojekter i anlægsfasen
Systematisk tilgang
Valg af udbudsstrategi
Systematisk økonomistyring
Kommunikation
CSR-forhold
6
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080577_0007.png
Systematisk tilgang
uanset at projekter ikke er ens
Rette kompetencer
Klare roller og ansvar
Viden fra tidligere projekter, som
samles i Kvalitetsledelsessystem
Systematisk tilgang
Valg af udbudsstrategi
Systematisk økonomistyring
Kommunikation
CSR-forhold
7
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080577_0008.png
Valg af udbudsstrategi
Afhængig af omfang, kompleksitet, risici og marked
Rette allokering af risici
Større omfang af totalentrepriser og dialog i tilbudsfasen
Systematisk tilgang
Valg af udbudsstrategi
Systematisk økonomistyring
Kommunikation
CSR-forhold
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080577_0009.png
Systematisk økonomistyring
- via ændringslog og risikoanalyser
Identifikation:
Projekt: Rute 15, Ringkjøbing - Århus
Strækning: 66, Herning - Århus
Etape: 6615, Bording - Funder
Fase: 3
Opgave: <SAP/BW-opgavenummer>
Ændringsnummer: 6615-3-02
ÆNDRING
Projektleder: HBL
Opgaveansvarlig: MBE
Dato: 27. oktober 2005
Fordeling: <initial>, <initial>, <initial>
Systematisk ændringslog jf. krav i Ny anlæg
budgettering
Beskrivelse af ændring:
Ikast kommune ønsker, at der anlægges en stibro
over motorvejen, for at få en hensigtsmæssig skole-
vej, som vil have en forbindelse til deres eksisterende
stisystemer, og som samler op på skolebørnene
fra den del af skoledistriktet, som ligger på den
forkerte side af motorvejen i forhold til skolen.
Type:
Ny teknologi
Påbud
Konjunkturer
Mangelfuld vurdering
Øvrige
Entrepriseregulering
Kategori:
Projektspecifik
Principiel
Væsentlig
Begrundelse for ændring:
Begrundelsen fra Ikast kommune for at at få stibroen er, at de ønsker en sikker stiforbindelse
således, at skolebørnene ikke skal krydse motorvejen i et tilslutningsanlæg, hvor der vil være
mange store svingende køretøjer.
Forventet resultat (dokumentation):
En sikker skolevej og tilslutningsanlæg ved Bodholtvej, hvor der ikke vil være konflikter mellem
bløde og hårde trafikanter.
Skaber løbende overblik og intern projektfokus
på økonomi
Ændring initieret af (evt. dokumentation):
Ved teknikermøde 2 og brev af 20. oktober 2006 fra
Ikast kommune.
Kommune
Region
Vejdirektoratet
Trafikministeriet
Folketinget
Ledningsejere
Kulturarvstyrelsen
Skov- & Natur-
styrelsen
Andre
Konsekvenser for projektet:
Tid:
Ændringen har ingen tidsmæssige konsekvenser.
Succeskriterier:
Tid
Økonomi
Kvalitet
Miljø & Sikkerhed
Kommunikation
Systematisk tilgang
Valg af udbudsstrategi
Systematisk økonomistyring
Kommunikation
CSR-forhold
Systematiske risikoanalyser
Økonomi:
Veje
Bygværker og broer
Øvrige entrepriser
Øvrige anlægsudgifter
Arealerhvervelse
Projektering, tilsyn og administration
I alt
0,54
2,17
0,00
0,00
0,00
0,43
3,15
mio.kr.
mio.kr.
mio.kr.
mio.kr.
mio.kr.
mio.kr.
mio.kr.
Identificere og muliggør minimering af risici
og usikkerheder
‘Early
warnings’
Kvalitet:
Miljø & Sikkerhed:
Kommunikation:
Finansieringsmuligheder:
Ændringen finansieres af usikkerhedstillægget.
Status for ændring:
Projektet:
Ændringsforslag godkendt: 27. oktober 2005
Ændringsforslag afvist: <dato>
Ændring er indarbejdet: 27. oktober 2005
Status for evt. væsentlig ændring:
Fremsendt til Departementet: <dato>
Godkendt af Departementet: <dato>
Bevilget af Finansministeriet: <dato>
Afvist: <dato>
Projektleders stillingtagen:
Ændringen indarbejdes i projektet forud for linjebe-
sigtigelsen og forelægges for Ekspropriationskom-
missionen.
Godkendelse:
27. oktober 2005
Dato
Helle Hagen Blæsbjerg
Projektleder
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080577_0010.png
Kommunikation
- interessenthåndtering
Systematisk tilgang
Valg af udbudsstrategi
Systematisk økonomistyring
Kommunikation
CSR-forhold
Billede af åben byggeplads
10
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080577_0011.png
CSR-forhold
Fokus på overholdelse af gældende krav til løn og arbejdsvilkår på tværs
af entrepriser
Ansvar for lærlinge (krav om 1 ÅV pr. 35. mio.)
Sikre fokus på arbejdssikkerhed
Systematisk tilgang
Valg af udbudsstrategi
Systematisk økonomistyring
Kommunikation
CSR-forhold
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080577_0012.png
Hvordan er det så gået?
Ca. 27 projekter er færdiggjort siden indførelsen af Ny Anlægsbudgettering
Udsving mellem de enkelte projekter, men samlet set er de blevet 13,4 % billigere end basisoverslaget
Basisoverslag: Det bedste realistiske estimat ud fra den tilgængelige viden ved planlægningen af
projekterne
Faktorer som er vigtige at have for øje
Optimeringer undervejs
Ændret udbudsstrategi over de sidste 10 år
Gunstige konkurrenceforhold efter finanskrisen, hvor en række projekter var planlagt og budgetteret
før dette tidspunkt
Hensigt at reserverne jf. Ny Anlægsbudgettering fremadrettet reduceres fra 30% til 15%
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080577_0013.png
13