Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 98
Offentligt
2080576_0001.png
Den faste forbindelse
under Femern Bælt
Claus F. Baunkjær
25. september 2019
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080576_0002.png
Femern-korridoren
mellem
Skandinavien og
kontinentet
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080576_0003.png
Hvorfor en fast forbindelse?
Binder Danmark/Skandinavien endnu bedre sammen med Tyskland/kontinentet
Fleksibel og smidig transport 24x7x365
Tidsbesparelser: 10 min. i bil og 7 min. med tog i stedet for knap 1 time i dag
Helt nye muligheder for jernbanen
København
Hamborg på godt 2�½ time med eltog. I dag tager turen 4�½ time
− Jernbanegods sparer 160 km ”omvejskørsel” mellem Øresund og
Hamborg
Frigør kapacitet til trafikken mellem Øst- og Vestdanmark
Bidrager til den grønne omstilling af transporten
Forbedret tilgængelighed i en mere konkurrencedygtig og bæredygtig region
Virksomheder peger på god infrastruktur som en af de vigtigste lokaliseringsfaktorer
Koster ikke skatteborgerne noget
25. september 2019
Den faste forbindelse under Femern Bælt
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080576_0004.png
Økonomien i Femern Bælt-projektet
Anlægsbudget på 52,6 mia. kr. (2015-priser) + landanlæg i DK til 9,5 mia. kr.
Indtægterne fra Femern-tunnelen finansierer også danske landanlæg
Statsgarantimodellen som på Storebælt og Øresund. Statsstøttesag
Tilskud fra EU
foreløbig er 5,3 mia. kr. tildelt
Samlet tilbagebetalingstid er beregnet til 36 år
Grundig ekstern revision af trafikprognose, økonomi og risici
25. september 2019
Den faste forbindelse under Femern Bælt
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080576_0005.png
Sådan bygges Femern-tunnelen
25. september 2019
Den faste forbindelse under Femern Bælt
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080576_0006.png
Byggepladsen
ved Rødbyhavn
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080576_0007.png
Overordnet status for tunnelprojektet
Danmark
Økonomi
Anlægsstart Danmark
Anlægsstart Tyskland
Entreprenører
Tyskland
25. september 2019
Den faste forbindelse under Femern Bælt
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080576_0008.png
Status for den tyske proces
Femern-projektet er endeligt vedtaget i 2009 i Forbundsdagen
Tyskland har ansvaret for at finansiere udbygningen af de tyske landanlæg
Den 6. februar 2019 underskrev delstaten Slesvig-Holsten den administrative godkendelse
af Femern-projektet efter mange års arbejde med dels undersøgelser, dels høringer
Høj grad af sikkerhed for, at projektet kan anlægges som planlagt og forudsat
I Tyskland skal man igennem en domstolsproces, før anlægsarbejdet kan gå i gang for
alvor på tysk side
I april 2019 fik Femern A/S en såkaldt strakstilladelse fra de tyske myndigheder til at
iværksætte de første anlægsaktiviteter på tysk side, selvom retssagen er i gang
25. september 2019
Den faste forbindelse under Femern Bælt
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080576_0009.png
De første anlægsarbejder
på tysk territorium
Puttgarden april 2019
25. september 2019
Den faste forbindelse under Femern Bælt
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080576_0010.png
Status for den tyske domstolsproces
Klagere
Scandlines
Scan-Port
Rederi AB Nordö-Link
NABU
Aktionsbündnis
Stadt Fehmarn
Bad Schwartau o.a.
Privat lodsejer
Total:
Klagens størrelse
(Antal sider)
1.024
231
21
162
598
71
61
48
2.216
Appendix
(Antal sider)
2.061
1.039
107
135
3.494
335
266
150
7.587
25. september 2019
Den faste forbindelse under Femern Bælt
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080576_0011.png
Aktuel status i Danmark
Den 26. marts 2019 indgik forligskredsen bag Femern-projektet en politisk aftale om
igangsættelse af anlægsaktiviteter på dansk side
Udviklingen i den tyske proces betyder, at grundlaget for at starte anlægsarbejderne på dansk
side er tilstede
Femern A/S forhandler med entreprenørerne FLC og FBC om at påbegynde
følgende anlægsaktiviteter på Lolland:
Arbejdshavn ved Rødbyhavn
Dele af tunnelelementfabrik ved Rødbyhavn
Tunnelportal
Beboelses- og administrationsfaciliteter
Indkøb af særligt marint udstyr
Øvrige mindre forberedende arbejder
25. september 2019
Den faste forbindelse under Femern Bælt
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080576_0012.png
Hovedentreprenørerne på tunnelbyggeriet
Femern A/S er bygherre med
Tunnel og tunnelfabrik (FLC)
som teknisk hovedrådgiver
Portaler (FLC)
Arbejdshavn og udgravning (FBC
)
Underleverandører
25. september 2019
Den faste forbindelse under Femern Bælt
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080576_0013.png
Strategi for anlægsfasens
gennemførelse i de kommende år
Risikovurdering
og politisk aftale
26. marts 2019
Byggemodning og anlægsfase
i Danmark
Danmark
25. september 2019
Forberedelse
Tyskland
Tyskland
Myndigheds-
godkendelse
6. feb. 2019
Den faste forbindelse under Femern Bælt
Åbning
Bygge-
modning
i Tyskland
Anlægsfase i Tyskland
Retssag
i Tyskland
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080576_0014.png
Rødbyhavn sommeren 2019
25. september 2019
Den faste forbindelse under Femern Bælt