Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 98
Offentligt
2080575_0001.png
Fremtidens jernbane
1
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080575_0002.png
Når vi er i mål med:
Nyt Signalsystem udrullet
Elektrificering gennemført
Bygget nye baner og stationer
Hastighedsopgraderinger
Indkøb af nye tog
… Hvad skal banen så levere?
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080575_0003.png
Flere investeringer = flere passagerer
190
180
170
Femern Belt
Rg-Od
Hobro - Aalborg
160
SP
EP
150
Nye tog 200 km/t
Ny bane Aalborg lufthavn
Grænsekontrol
Øresund
Aarhus - Langå
Odense letbane
140
130
M2
M1
120
Ringbanen
Gratis
cykelmedtagning
S-tog
M4
M3
Kh-Rg
Aarhus Letbane
Øresund
110
Frederikssunds
banen
Storebælt
100
1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032
Transportarbejde med tog, mio person km
Kilde: 1996-2018 data fra Danmarks Statistik, 2018-2032 er baseret på prognose i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens Trafikplan 2017-2032
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080575_0004.png
Et nyt Signalsystem
Formål: Større punktlighed, bedre og billigere
trafikstyring og besparelser på vedligeholdelse
Udrulles senest 2030
CBCT på S-banen: 37 km i drift, 30 km udstyret
udrulles på hele S
–banen
2022
ERTMS på fjernbanen Vest: 82 km i drift
næste
strækning forventes i drift medio 2020
ERTMS på fjernbanen Øst: Første strækning
forventes i drift ultimo 2019
Onboard: God fremdrift
også for IC3, hvor
serieudrustning er i gang
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080575_0005.png
Togkørsel med el i dag og i fremtiden
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080575_0006.png
En velvedligeholdt bane opretholder en
stabil drift og understøtter samfundets
behov for passagerer- og godstransport i
landet
6
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080575_0007.png
Fornyelsesefterslæb
7
6
5
4
3
2
1
Mia. kr.
0
2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
20xx
7
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080575_0008.png
Udvikling i kundepunktligheden for DSB
Fjernbanen
100,0
90,0
80,0
Kundepunktlighed i %
70,0
60,0
50,0
40,0
30,0
20,0
10,0
0,0
2014
2015
2016
2017
2018
2019*
Leveret kundepunktlighed i pct.
Banedanmarks andel i pctpoint
9,0
10,6
10,8
8,9
8,7
8,5
81,9
78,5
79,4
74,1
79,0
78,9
Banedanmark anvender 2014 som en ”baseline” for kundepunktligheden. De tre mest markante
påvirkninger af kundepunktligheden i 2019 (år-til-dato) består af forsinkelser fra udlandet (primært
Sverige; 3,7 pctpoint), materielforhold (3,3 pctpoint) og sikringsfejl (3,0 pctpoint).
*År til dato ligger kundepunktligheden i 2019 3,0 procentpoint under 2014. Banedanmarks
påvirkning af kundepunktligheden er 0,5 procentpoint lavere end i 2014.
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080575_0009.png
Aktivitetsniveau frem mod
2030: Baneprojekter og
Signalsystem
Besluttede og finansierede anlægsprojekter og
fornyelsesprojekter
Udrulning af nye signaler til og med 2030
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080575_0010.png
Udfordringer på vejen til fremtidens
jernbane
Vi bygger en ny jernbane, mens vi bruger den
gamle
Optimale spærringer?
Ressourcer og kompetencer
Konkurrence- og markedsforhold
Omkostninger
billig eller dyr?
Robusthed
10
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 98: Oplæg fra transportministerens og boligministerens introdag, den 25. september 2019
2080575_0011.png
Fremtiden er robust
"KT"
Sporplan nuværende infrastruktur
hovedtogvej
togvejsspor og andre spor
15.2
København G (Gb)
15.1
007
11.8
11.7
M1
11.6
11.5
I
km 2,4
6
I
60
25
SI
I
km 1,2
U
1.hsp
2.hsp
km 2,7
km 2,7
1
2
km 3,7
60
km 1,9
mod
Vigerslev
U
U
89
20
SI
km 0,8
23
16
km 1,2
3.hsp
I
km 1,9
km 1,7
3.hsp
2.hsp
U
I
13
I
U
12
km 3,3
1
mod
Østerport
15
14
13
SI
mod
Kalvebod
KGC
I
U
1.hsp
11
I
U
301
302
SU
2
3
4
21
1.hsp
U
km 0,7
SU
22
PU
SU
50
51
61
Belvedere (Blv)
70
73a
62
63
64
72
71
78
73
76
77
96
74
75
94
95
26
2.hsp
km 0,9
I
303
PU
40
41
45
46
47
SI
SU
SI
52
54
55
1.hsp
2.hsp
København H (Kh)
SI
30
79
80
mod
Valby
304
5
6
7
8
PU
56
48
57
65
66
83
84
85
81
82
PU
PU
PU
PU
SU
U
S-bane
11