Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 93
Offentligt
2079490_0001.png
Signalprogrammet
Statusrapport
(Status opgjort medio august 2019)
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
1
I troduktio til Sig alprogra
et
Den 22. november 2018 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne om en grøn
transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om fortsat at følge den reviderede strategi for
fjernbanen fra den 15. november 2017. Baggrunden for den nye udrulningsstrategi er særligt udfordringerne som
følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af jernbanenettet (Elektrifice-
ri gsprogra
et) og he sy et til, at DSB’s ye el-tog,
skal kunne køre, når de er klar til at blive idriftsat, forventeligt
fra 2024 og frem (Fremtidens Tog). De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan køre på
strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er immuniseret
(beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Banedanmarks anbefaling om fortsat at følge den reviderede udrulningsstrategi fra efteråret 2017 er baseret på, at
fremdriften i Signalprogrammet i 2018 samlet set har været tilfredsstillende, og det er Banedanmarks vurdering, at
planerne for Signalprogrammet fortsat vil kunne gennemføres indenfor Anlægs- og Trafikplanens rammer.
Baggrunden for anbefalingen er desuden, at Banedanmark i efteråret 2018 gennemførte en simulering af planen for
udrustning af tog, som leverandøren af ombordudstyr leverede i august 2018. Simuleringen blev baseret på forud-
sætninger og risici med det formål at vurdere sandsynligheden for, at udrustningen kan ske i en takt, der understøt-
ter Signalprogrammets udrulningsplan.
På baggrund af simuleringen samt ikke mindst de erfaringer, som nu er gjort med udrustningen af tog og de mulige
mitigerende handlinger, vurderer Banedanmark, at der ikke er anledning til at ændre planen for Signalprogrammet.
Banedanmark vurderer dog også, at der endnu ikke er fuld tryghed for planen, og at yderligere tryghed tidligst kan
opnås i løbet af 2019, når der er opsamlet flere erfaringer med udrustning af IC3. Alle usikkerheder er dermed ikke
elimineret, og det er derfor fortsat Banedanmarks vurdering, at der er behov for at fastholde muligheden for at gen-
nemføre en alternativ plan, som kan understøtte, at infrastrukturen på hovedstrækningerne er elektrificeret, når
Fremtidens tog er klar til at blive indsat i 2026. Imidlertid viste Banedanmarks analyse også, at immunisering som
alternativ til ERTMS er økonomisk og ressourcemæssigt udfordret.
Forligskredsen blev på mødet i marts 2019 orienteret om Banedanmarks alternativ, hvis udrustningen af IC3 togene
viser sig ikke at forløbe planmæssigt. Det er fortsat implementeringen af det nye signalsystem, som er plan A, og
Banedanmark orienterede på mødet om, at Banedanmark frem mod forligskredsmødet i november 2019 gennemfø-
rer en projektafklaring mhp. yderligere klarhed om den alternative løsning. Her skal forligskredsen desuden vurdere
Signalprogrammets overordnede fremdrift og tage stilling til næste skridt.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, og Banedanmarks vurdering af
risici og fremdrift på S-banen fremgår derfor også af denne rapport.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio august 2019)
2/23
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079490_0003.png
2
Resu é
Ombordudrustning
Alle togtyper forventes udrustet i tide til det tidspunkt, hvor de skal bruges på en given strækning. Den over-
ordnede status for projektet er derfor fortsat grøn. Der er dog fortsat udfordringer med leverandørens ind-
købsproces på tværs af en række litra, hvilket udfordrer de kontraktuelt aftalte tidsplaner. 53 tog er nu ud-
rustet med nyt ombordudstyr.
Fjernbane Vest
Status for projektet er markeret grøn, da driften med det nye signalsystem på strækningen Lindholm-Frede-
rikshavn fortsat generelt er tilfredsstillende, og da arbejdet på de efterfølgende strækninger, Struer-Thisted
(RO8) og Langå-Struer-Holstebro (RO5) forløber planmæssigt. Banedanmark arbejder lige nu en konsolide-
ret tidsplan for de efterfølgende strækninger, Vejle-Holstebro (RO4), Herning-Skanderborg og Fredericia-
Aalborg (RO1), og det er Banedanmarks mål, at disse tidsplaner vil være kontraktuelt aftalt ved udgangen af
2019.
Fjernbane Øst
Fokus er på at sætte den første strækning, Roskilde-Køge, i drift i december 2019. Banedanmark forventer
stadig, at ibrugtagning af den efterfølgende strækning, Køge-Næstved, kan ske indenfor Anlægsplanen, dvs.
senest medio 2021. Som følge af udskydelsen af Roskilde-Køge skal den samlede plan for implementering i
Østdanmark genbesøges. På den baggrund fastholdes projektets samlede status som gul.
S-banen
Der er endnu ikke formelt indgået aftale med leverandøren om en revideret udrulningsplan, men Banedan-
mark forventer, at en aftale kan underskrives i løbet af september. Med den plan, som projektet arbejder
ud fra, og som forventes formaliseret i løbet af kort tid, er det nye signalsystem udrullet på alle strækninger
i 2022. Det er den plan, som fremgår af denne rapport. Indtil planen er endeligt aftalt og godkendt fasthol-
des, den overordnede status for projektet som rød, men vil derefter blive ændret til grøn.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio august 2019)
3/23
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079490_0004.png
3
Metode bag vurderi g af fre drift
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften dels overordnet på det samlede projekt, dels på de
enkelte udrulningsstrækninger/litra. Vurderingerne af milepælene på strækningsniveau visualiseres som nedenstå-
ende proceslinje. Angivet i teksten under proceslinjen er Banedanmarks vurdering af, hvornår det er forventningen,
at milepælen er gennemført. Hvis vurderingen har ændret sig fra seneste rapport, er den tidligere vurdering over-
streget, og den nye er tilføjet nedenunder.
Farvevurderingen i proceslinjerne på strækningsniveau svarer ikke til farvemarkeringen i risikomatricerne. Milepæ-
lene i procespilene farves og bruges til at indikere om den planlagte ibrugtagning er truet.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse tilfælde markeres
milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes gennemført uden problemer;
gul, hvis der forventes udfordringer. Det bemærkes, at der godt kan være tilfælde, hvor enkelte milepæle vurderes
at være udfordrede, men der kan dog være tilstrækkelig buffer i planen til, at Anlægsplanen kan overholdes, hvorfor
den samlede vurdering er grøn.
Milepæl gennemført som
planlagt og/eller ikke
udfordret
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udfordret og evt.
udskudt uden virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
Milepæl udskudt med
virkning på
ibrugtagningsdatoen
•Tidl.
vurdering
•Aktuel
vurdering
For i frastrukturprojekter e fre går ilepæle ”Klar til ibrugtag i g”, so
arkerer det tidspunkt,
hvor Banedan-
mark vurderer, at
infrastrukturen
kan være klar til drift. Dette tidspunkt vil i de fleste tilfælde ligge tidligere end det
tidspunkt, som Anlægsplanen forudsætter, og den tidsmæssige reserve, bufferen, vil således være markeret ved må-
neder. Ligeledes vil en eventuel buffer være markeret for den enkelte togtype; hvis serien forventes udrustet før den
skal bruges på en given strækning markeres dette.
Risikovurderingen fremgår under den konkrete milepæl i proceslinjen og vil desuden være uddybet i teksten.
For strækninger som er i ibrugtagningsfasen angives der hverken overordnet vurdering af fremdrift eller risiko, da
status ændrer sig for hurtigt ift. månedlig rapportering. Sådanne strækninger håndteres gennem et ibrugtagningsfo-
rum (Commissioning Board), hvor alle relevante aktører er repræsenteret. Det er Boardet, der beslutter, om stræk-
ningen kan ibrugtages. Boardet arbejder ud fra en omfattende liste med alle de aktiviteter og emner, som skal hånd-
teres i forbindelse med ibrugtagningen
herunder såkaldte kritiske knock-outs. Udvalgte væsentlige nøgleleveran-
cer fra denne liste vil være gengivet ifm. strækningsgennemgangen for den enkelte strækning.
Banedanmarks direktion orienteres ugentligt om status på dette arbejde, herunder håndtering af fejl og issues. Sta-
tus ændrer sig uge for uge og det er derfor ikke muligt at afspejle den aktuelle status i den månedlige rapportering,
og proceslinjen udgår derfor. Ministeriet orienteres om den aktuelle udvikling på tilsynsmødet om Signalprogram-
met ligesom forligskredsen bag Signalprogrammet også orienteres månedligt.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio august 2019)
4/23
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079490_0005.png
4
Udrul i gskort & Risiko
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio august 2019)
5/23
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079490_0006.png
4.1 Forudsætninger
Banedanmark har identificeret en række forudsætninger forbundet med opfyldelsen af Anlægsplanen. Af forudsæt-
ninger kan her bl.a. nævnes:
At Signalprogrammet ikke påvirkes negativt af andre infrastrukturprojekter og/eller programmer fra An-
lægsplanen f.eks. fra Elektrificeringsprogrammet på visse strækninger.
At Signalprogrammet og dens leverandører løbende kan tilpasse ressourcerne i henhold til Anlægsplanen
specielt omkring den lave aktivitet i Østdanmark i 2022-2025 og høje aktivitet i 2025-2030. Samtidig skal
kompetencerne tilpasses og bevares.
At erfaring fra de idriftsatte teststrækninger ikke giver anledning til markante ændringer i kontraktligt af-
talte tekniske løsninger, som vil kunne påvirke fremtidige udrulninger negativt.
At samarbejde og koordinering med togoperatørerne fungerer tilfredsstillende herunder f.eks., at spor-
spærringer opnås, at tog er til rådighed for udrustning samt, at togoperatørernes personale er til rådighed
for træning.
Programplanen forudsætter, at yderligere funktionalitet (avancerede trafikstyrings-funktionalitet) og software relea-
ses først ibrugtages trinvist efter ibrugtagning af teststrækningerne, og at dette kan ske uden påvirkning af driften på
berørte strækninger.
4.2 Programrisici
Banedanmark har identificeret en række programrisici som kan påvirke hele eller dele af programmet. Programrisici
evalueres og håndteres af Signalprogrammets Risk Board. Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller
ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning
på Anlægsplanen.
På Risk Board den 14. august 2019 blev risikoen omkring opnåelse og planlægning af sporspærringer generelt drøf-
tet. Risikoen vil blive undersøgt nærmere for både S-banen og fjernbanen, men er vurderet væsentlig nok til at blive
informeret om på nuværende tidspunkt, som en mulig programrisiko.
Følgende risici er vurderet væsentlige at rapportere:
Risiko:
Mangel på validatorer. Signalprogrammets projekter konkurrerer indbyrdes samt med
andre Banedanmark-projekter og eksterne aktører om at skaffe nødvendige validatorer. Der er
en risiko for forsinkelse af udrulninger på tværs af projekterne, hvis Banedanmark prioriterer
validator ressourcerne anderledes, end hvad Signalprogrammet har lagt til grund i projekternes
produktionsplaner.
Mitigerende handlinger:
Der er identificeret flere mitigerende handlinger, som Banedanmark
arbejder på. Det drejer sig bl.a. om mulig ansættelse af egne validatorer og ændrede trafikale
løsninger, der ikke kræver validator ressourcer. Banedanmark har nedsat et team, der registre-
rer, koordinerer og prioriterer behovet og ressourcerne for validatorer på tværs af alle Banedan-
marks projekter. I 3. kvartal 2019 forventes det, at allokering af validatorer til projekterne tilde-
les for 2020.
Risiko:
Mangel på ERTMS udrustede arbejdskøretøjer til at foretage vedligeholdelsesarbejder.
Operatører kan forsinke ibrugtagning, hvis BDK ikke kan præsentere en acceptabel vedligehol-
delsesplan for strækningen.
Mitigerende handlinger:
Der er følgende handlinger, som løbende vurderes mest effektive for
at reducere risikoen: 1. Ændre udrustningsplanen for at imødekomme ønsker fra Banedan-
marks division, Infrastruktur: 2. Almindeligt vedligeholdelsesarbejde udskydes.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio august 2019)
6/23
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079490_0007.png
Risiko:
Cyber/IT-trussel som kan påvirke driften af de nye signalsystemer ved at omgå eksiste-
rende IT-sikkerhed og dermed påvirke udrulning på andre strækninger.
Mitigerende handlinger:
Truslen overvåges og reduceres ved at skabe overblik over svagheder
ved IT-arkitekturen, planlægge og udføre penetrationtests på områder, som ligger udenfor det
uvære de IT’s sikkerhedso råde sa t etablere overvåg i g af ERTMS ko
u ikatio e s
grænseflader.
Risiko:
Ændret proces for ansøgning om typegodkendelse og omsætningstilladelse af tog i.h.t. 4.
Jernbanepakke ((EU) 2018/545 af 4. april 2018) for indbygning af ombordudrustning. Ansøg-
ningsprocessen er overgået fra BDK til togejer, så risikoen er, at togejer ikke prioriterer ansøg-
ningsprocessen således at godkendelse/tilladelse ikke opnås som ønsket af BDK. Der er en risiko
for, at togejer ka bruge BDK’s behov for pla lagte godke delse/tilladelse for ikke at forsi ke e
strækning som et redskab i en forhandling.
Mitigerende handlinger:
Der er etableret et samarbejde således, at ændringerne fra nuværende
praksis til kommende praksis gennemgås og analyseres sammen af Trafik-, Bygge- og Boligstyrel-
sen, DSB og Banedanmark for at sikre, at så lidt som muligt i den nuværende arbejdsdeling og
proces vedrørende dokumentation ændres, idet den organisatoriske opsætning mellem Ba-
nedanmark og DSB er afstemt i forhold til dette.
Risiko:
Signal Integration forventer i takt med udrulningen at overdrage en række IT-sikkerheds-
systemer, processer og procedurer til Signal Drift. Der kan opstå en risiko for at Signal Drift ikke
med tilstrækkelig hastighed kan opbygge et IT-sikkerhedsfagmiljø og tiltrække kvalificerede IT-
sikkerhedskompetencer til at løfte opgaven, så overgange bliver glidende og uden påvirkning for
SP-programmet.
Mitigerende handlinger:
Det er aftalt, at Signalsystemer/Integration og Signal Drift mødes i au-
gust bl.a. for at aftale en overdragelsesaftale af IT-sikkerhedssystemer og klarlægge specifikke
systemer, der skal overdrages.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio august 2019)
7/23
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079490_0008.png
4.4 Risikobillede for projekternes tidsplaner
I dette afsnit angives for hver af Signalprogrammets leverancer den samlede risikovurdering. Risikostyring og vurde-
ringen af Signalprogrammet er særligt knyttet til projekternes tidsplaner og muligheden for at overholde Anlægspla-
nen. Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger.
Ombordudrustning
Ændringer siden sidst:
Æ dri ger for DSB’s MQ og Arrivas Li t41 skyldes begge Alsto s udfordri ger ed i dkøb. Forøgelsen
for IC3
skyldes de fejl, der er fundet under pålidelighedstesten. Nærmere detaljer i kapitel 5.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj.
LT Lint41
(12 til NOV20)
DSB IC3:
(6 til DEC19)
DSB ABs
(12 til OKT20)
Arriva Lint41
(43 til JUL20)
DSB MQ
(8 JUL20)
Note: Risikoniveauet er vurde-
ret, inden der er foretaget miti-
gerende handlinger
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio august 2019)
8/23
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079490_0009.png
Fjernbane Vest
Ændringer siden sidst:
Der rapporteres ikke længere risiko for ibrugtagning af (Struer)-Thisted (RO8), da arbejdet med denne
strækning nu er overgået til ibrugtagningsforummet.
Risikovurderinger af (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg)
en sammenlægning af RO4 og den øst-
lige del af RO7
samt af (Fredericia)-Aarhus-Aalborg lufthavn (RO1) fremgår ikke endnu grundet ude-
stående tidsplaner.
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
RO5 - Langå-Struer-(Holstebro)
(1. kvartal 2021)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio august 2019)
9/23
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079490_0010.png
Fjernbane Øst
Ændringer siden sidst:
Der er ingen ændringer siden sidst.
Der fremgår fortsat ingen risikovurderinger af Køge-(Næstved) (EDL S) samt (Odense)-Svendborg
(RO10), idet der ikke foreligger endelige planer for disse strækninger.
Nuværende placering
Forhenværende placering (hvis flyttet):
Forklaring på klassificering: Grøn = ubetydelig, Gul = middel, Rød = høj
EDL N
Roskilde-Køge
(DEC19)
RO7b
Næstved-Rødby
(DEC21)
Note: Risikoniveauet er vurderet, inden der er foretaget mitigerende handlinger
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio august 2019)
10/23
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079490_0011.png
5
Fjer ba e O bordudrust i g
Overordnet status:
Alle togtyper forventes udrustet i tide til det tidspunkt, hvor de skal bruges på en given strækning. Den overordnede
status for projektet er derfor fortsat grøn. Der er dog fortsat udfordringer med leverandørens indkøbsproces på
tværs af en række litra, hvilket udfordrer de kontraktuelt aftalte tidsplaner. 53 tog er nu udrustet med nyt ombordu-
dstyr.
5.1 Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår de enkelte togty-
per skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Der er fortsat generelt luft i planen i forhold til, hvornår togene skal bruges for at kunne sætte den givne strækning i
drift i forhold til det angivne tidspunkt i Anlægsplanen.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er forventningen, at
milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for risikovurdering. Milepælene og eventuelle afvigelser
for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i det efterfølgende afsnit.
MAJ 2019
Behov
:
12 DSB MQ
(Desiro) til
Roskilde-Køge
OKT19
FoC ABs
DEC 2019
Milepæl
i
Trafikplan: 6
udrustede IC3
1. kvt. 2020
Behov:
29 Arriva Lint41
Struer-Thisted
DEC 2020
1. kvt. 2021
Medio 2021
Behov:
12 ABs til Køge-
Næstved
2023
Behov:
96 IC3 Kh-Rg
Behov:
Behov:
12 Lokaltog Lint41 43 Arriva Lint41 til
til Roskilde-Køge Struer-Holstebro
Behov:
Milepæl
i
Trafikplan: 20 IC3 8 MQ til Odense-
Svendborg
Milepæl
i
Trafikplan: 10
udrustede DSB
ABs
5.2 Overblik over status for aktuelle togtyper
5.2.1 DSB IC3
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 3 er udrustet (af de 3 er 1 af
typen Indusi)
Antal serietog: 1 ud af 93 er udrustet (af de 93 serietog er 16 af typen
Indusi)
Ibrugtag.-
tillad.
Start
serie
6 tog 2019*
•OKT19
•Risiko:
middel
20 tog 2020*
•APR20
46 tog 2021*
•OKT20
72 tog 2022*
•AUG22
•SEP22
96 tog 2023*
•SEP23
•Gennemført
JUN19
•Gennemført
JUN19
*
Milepæle fra Trafikplanen med henblik på udrustning af alle tog i senest 2023
.
Ændringen vedr. færdiggørelsen af de 72 tog skyldes alene planlægningsmæssige småjusteringer. Ellers er der ingen
ændringer siden sidst. Serieudrustning fortsætter mhp. som aftalt at have seks tog udrustet ved årets udgang. To tog
er i alt udrustet (1 FoC og 1 serietog).
Pålidelighedstesten, der gennemføres med FoC, begyndte planmæssigt i juni. Der har desværre vist sig en del fejl i
ko
u ikatio e
elle STM’e og ATC-baliserne,
som derfor nu undersøges. Den foreløbige analyse peger på fejl
i baliserne i infrastrukturen. En arbejdsgruppe vil undersøge dette nærmere i den kommende tid. Mængden af fejl
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio august 2019)
11/23
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079490_0012.png
skyldes bl.a. æ gde af baliser, so ikke på sa
e åde er e udfordri g for DSB’s MQ tog, so
Roskilde-Køge. Her er nemlig meget få baliser (kun seks).
skal køre på
Risikobilledet er øget siden sidst, men er stadig klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 1-
2 måneder, målt op mod udrustning af 6 tog i 2019. Ændringen skyldes de omtalte fejl.
5.2.2 DSB MQ (Desiro)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 11 ud af 18 er udrustet
Start FoC
•AUG19
•SEP19
Ibrugtagnings-
tilladelse til
level 0
•DEC19
•FEB20
Start serie
KLAR: 8 tog
•JUL20
•Risiko:
Middel
5 mdr.
buffer
BEHOV: 8
Odense-
Svendborg
PRIM21
•FEB20
•APR20
Alstom har indkøbsproblemer, hvilket er årsagen til de forsinkede milepæle, som er markeret gule. Det betyder, at
selvom designet af den anden FoC er afsluttet, kan installationsarbejdet ikke sættes i gang før slutningen af septem-
ber, hvilket dermed er en forsinkelse på seks uger. I juli foretog Banedanmark endnu en undersøgelse af Alstoms
indkøbsproces, som viste, at Alstom ikke har haft et samlet overblik over arbejdsbyrden ved indkøbsprocessen ved
flere togtyper ad gangen, som det er tilfældet nu med MQ og Arriva Lint41.
Alstom vil præsentere en plan, som indhenter forsinkelsen, så forsinkelsen ikke påvirker afslutningen på serien som i
kontrakten er aftalt til juli 2020 (hvis Alstom ikke kan indhente forsinkelsen vil serieudrustningen ifølge Alstom være
forsinket til oktober 2020). Togene er dog selv med forsinkelsen klar i tide til ibrugtagning af Odense-Svendborg.
Eneste udestående for de første 12 tog, som skal bruges på Roskilde-Køge, er opnåelsen af tilladelsen til level 2-kør-
sel (kommerciel drift i det nye signalsystem implementeret i infrastrukturen). Arbejdet med denne pågår, og Ba-
nedanmark forventer, at tilladelsen opnås i november og dermed inden ibrugtagning af Roskilde-Køge i december.
Risikobilledet er øget siden sidst, men stadig klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 1-2
måneder, hvilket måles op mod juli 2020, som er det forudsatte i aftalegrundlaget med Alstom. Ændringen skyldes
Alstoms udfordringer med indkøb af komponenter.
5.2.3 ARRIVA Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 28 ud af 41 er udrustet
Start FoC
•SEP19
Ibrugtagnings-
tilladelse til
level 0
•FEB20
Start serie
KLAR: 14 tog
•AUG20
•JUL20
•Risiko:
Middel
5 mdr.
buffer
BEHOV: 14
Struer-
Holstebro
JAN21
•APR20
Alle 29 tog i den første serie blev klar i juni som forudsat. Togene skal nu opgraderes med ny software, hvilket Arriva
selv står for og lige nu gennemfører planmæssigt. Derefter skal tilladelsen til level 2-kørsel opnås, forventeligt i de-
cember. Den første serie skal bruges på Struer-Thisted, som efter planen skal sættes i drift med start i januar 2020.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio august 2019)
12/23
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079490_0013.png
Proceslinjen følger nu den anden serie på de resterende tog (14), som skal være klar til ibrugtagning af Struer-Hol-
stebro i 1. kvartal 2021. Alstom har udfordringer med indkøb af installationsdele (som beskrevet ovenfor) til FoC, og
start på installation er derfor udskudt to uger til midt-september. Denne dato er dog ikke endelig bekræftet endnu.
Hvis denne og andre forsinkelser ikke indhentes vil serieudrustningen forsinkes til oktober. Det er dog fortsat for-
ventningen, at Alstom vil kunne indhente størstedelen af forsinkelserne, og at serien uanset vil være udrustet i tide
til ibrugtagning af Struer-Holstebro primo 2021, hvorfor status herfor fastholdes grøn.
Risikobilledet er øget siden sidst og er nu klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 1-2 må-
neder, hvilket måles op mod juli 2020, som er det forudsatte i aftalegrundlaget med Alstom. Ændringen skyldes Al-
stoms udfordringer med indkøb af komponenter.
5.2.4 Lokaltog Lint41
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 2 er udrustet
Antal serietog: 0 ud af 39 er udrustet
Start FoC
•Gennemført
JUN19
Ibrugtagnings-
tilladelse til level
0
•MAR20
Start
serie
MAJ20
KLAR: 12 tog
Roskilde-Køge
•NOV20
•Risiko:
Middel
1 md.
Behov: 12 tog
Roskilde-Køge
DEC20
Udrustningen af den første FoC er nu afsluttet
lidt senere end planen grundet Alstoms indkøbsudfordringer. Al-
stom fastholder at kunne indhente forsinkelsen, og det er Banedanmarks vurdering, at den oprindelige plan var kon-
servativ, hvilket fortsat giver robusthed. Togene forventes da også fortsat klar i tide til trafikoverdragelsen i decem-
ber 2020. Status for behovsmilepælen fastholdes dog gul grundet den sparsomme buffer.
Risikobilledet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er en 40-60% risiko for en forsinkelse på 1-2
måneder målt op mod at have 12 tog klar til november 2020. I den seneste rapport flagede Banedanmark en risiko
knyttet til Lokaltogs eget arbejde med togene. Banedanmark ønsker at understrege, at samarbejdet indtil nu har væ-
ret endda meget godt, og at den væsentligste risiko forbundet med Lokaltogs Lint41 har at gøre med forsinkelserne
på opstart hos både Arriva og DSB (senere opstart af udrustning af den anden FoC både for Lint41 og MQ) grundet
Alstoms indkøbsudfordringer. Det kan blive et problem for arbejdet med Lokaltogs FoC, da Alstom havde planlagt at
benytte det samme team.
5.2.5 DSB ABs (dobbeltdækkertog)
Antal First of Class (FoC = prototype): 1 ud af 1 er udrustet
Antal serieudrustede tog: 0 ud af 24 er udrustet
Start FoC
Ibrugtagningstilladelse
til level 0
Start
serie
JAN20
•FEB20
KLAR: 10 tog
BEHOV: 10 tog
DEC20 (Trafikplan)
•Gennemført
APR19
NOV19
•SEP20
•OKT20
KLAR: 12 tog
Køge-Næstved
OKT20
Risiko: Middel
7 mdr.
buffer
BEHOV: 12 tog Køge-
Næstved Midt-21
KLAR: 25 tog
JUL21
SEP21
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio august 2019)
13/23
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079490_0014.png
Udrustningen af FoC er afsluttet
senere end forudsat i planen. Ibrugtagningstilladelsen forventes fortsat opnået
lidt senere end forudsat (november i stedet for oktober). Alstom har indhentet en stor del af forsinkelsen på seks
uger, men deres plan viser fortsat en cirka to ugers forsinkelse af ibrugtagningstilladelsen, så den opnås i november
og ikke oktober. Banedanmark og Alstom har fokus på, at tilladelsen opnås inden den næste fasegodkendelse af Sig-
nalprogrammet, som også er planlagt til november.
Ovenstående forsinkelse bevirker, at de efterfølgende milepæle må udskydes lidt, hvis ikke forsinkelsen indhentes,
men såvel de 10 tog, som ifølge Trafikplanen skal være klar i december 2020, som de 12 tog til brug på Køge-Næst-
ved forventes klar i tide. Både trafikplansmilepælen og status for de 12 fastholdes grøn, da der fortsat er en buffer i
planen.
Risikobilledet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på 1-2
måneder, hvilket måles op mod oktober 2020.
5.2.6 DSB IR4
Design & klar til indkøb til
FoC
•OKT19
•NOV19
Ibrugtagningstilladelse til
level 0
Start serie
Tog Klar
DSB har ønsket, at muligheden for at udruste IR4 holdes åben for at kunne skabe den nødvendige robusthed i til-
gængeligt materiel. Det er fortsat Banedanmarks anbefaling, at der først træffes beslutning om serieudrustning af
IR4-toget, når udrustning af IC3-toget er i god gænge. Banedanmark fortsætter, som besluttet, designarbejdet med
IR4 og har i juni truffet beslutning om igangsættelse af installationsarbejdet på FoC. Installationen var planlagt til at
begynde midt-oktober 2019, men er udskudt til starten af november grundet forsinkelse relateret til installations-
proceduren.
Ved fasegodkendelsen 2019 af Signalprogrammet vil der være et bedre grundlag for at vurdere, om fremdriften med
IC3 er så stabil, at arbejdet med IR4 bør fortsætte. Der skal senest træffes beslutning om at udruste IR4 flåden primo
2020, hvis udrustningen af serien skal igangsættes i overensstemmelse med planen.
5.2.7 Banedanmarks arbejdskøretøjer
Banedanmarks arbejdskøretøjer skal ombordudrustes med udstyr, så de kan befærde ERTMS-strækninger, men er
ikke påkrævede til en specifik strækning. Arbejdet med at opnå ibrugtagningstilladelsen til FoC pågår fortsat, og tilla-
delsen forventes i starten af november 2019.
5.2.8 DSB ET (Øresundstog)
Ejerne af de svenske Øresundstog gennemfører i øjeblikket et udbud af ERTMS-udrustning samt dansk og svensk
STM i alle svenske Øresundstog.
Udrust i g af DSB’s Øresu dstog er edtaget so e optio i udbuddet. Udrust-
ningen af de danske Øresundstog forventes derfor gennemført som en del af det svenske udbud. De nærmere pla-
ner forudsættes endelig afklaret mellem de relevante parter på baggrund af de indkomne tilbud, der forventes mod-
taget i oktober 2019.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio august 2019)
14/23
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079490_0015.png
6
Fjer ba e Vest
Overordnet status:
Status for projektet er markeret grøn, da driften med det nye signalsystem på strækningen Lindholm-Frederikshavn
fortsat generelt er tilfredsstillende, og da arbejdet på de efterfølgende strækninger, Struer-Thisted (RO8) og Langå-
Struer-Holstebro (RO5) forløber planmæssigt. Banedanmark arbejder lige nu en konsolideret tidsplan for de efterføl-
gende strækninger, Vejle-Holstebro (RO4), Herning-Skanderborg (RO7 østlig del) og Fredericia-Aalborg (RO1), og det
er Banedanmarks mål, at disse tidsplaner vil være kontraktuelt aftalt ved udgangen af 2019.
6.1 Kritisk vej og fremdrift
Vestprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen. Den første strækning i Nordjylland
(Frederikshavn-Lindholm) blev ibrugtaget i efteråret 2018, og fokus er nu på at sikre et driftsstabilt produkt og ud-
rulle på yderligere strækninger i Midt- og Vestjylland forud for installation og ibrugtagning af den kritiske hoveds-
trækning Fredericia-Aalborg, inden denne strækning skal elektrificeres forud for indsættelse af Fremtidens tog. Ud-
skydelser af andre strækninger i fx Vestjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes desu-
den at kunne gennemføres inden 2027.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
4 kvt. 2018
2021
Ultimo 2021
Ultimo 2024
Ultimo 2025
Ibrugtagning af
Driftstabilt produkt inkl.
Start installation
Lindholm- Frederikshavn RDT på Thisted-Langå-
Aarhus-Aalborg
Gennemført
(Holstebro)
Ibrugtagning af Aarhus-
Ibrugtagning Fredericia-
Aalborg
Aarhus (forudsætning
for elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
6.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
6.2.1 Teststrækning Frederikshavn-Lindholm (EDL)
Driften på strækningen med den nuværende software, DK1.0, fungerer overordnet tilfredsstillende, men leverandø-
ren vil med det nuværende fejlniveau ikke bestå pålidelighedstesten, hvilket Thales-Strukton nu har anerkendt. Tha-
les-Strukton vil derfor ikke kunne opnå Final Acceptance for EDL, hvilket har en dagsbod knyttet til sig.
Som rapporteret sidst var planen for implementering af softwaren kaldet DK2.0 udfordret. Derfor er opdateringen
flyttet fra september til oktober. Leverandøren leverer nu i henhold til den reviderede plan, og Banedanmark forven-
ter således at kunne opnå ibrugtagningstilladelsen i uge 40 og dermed i tiden inden implementeringen, som nu er
planlagt til uge 43.
Møderne i ibrugtagningsforummet fortsætter, og nedenstående tabel viser de nøgleleverancer og aktiviteter, som
denne gruppe arbejder ud fra.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio august 2019)
15/23
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079490_0016.png
6.2.1.1 Nøgleleverancer frem mod ibrugtagning af DK2.0
Leverance
AUG
AUG
SEP
SEP
SEP
OKT
Leverandørens uafhængige sikkerhedsrapport (SASC - S-ISA
Assessment Report)
Træning af trafikledere og lokoførere
Interoperabilitets EC deklaration opnået
Ansøgning om ibrugtagningstilladelse sendes til
Trafikstyrelsen
Opnåelse af ibrugtagningstilladelse
Ibrugtagning af DK2.0
Ejer
S-ISA
BDK
BDK
BDK
Trafikstyrelsen
BDK Vestprojekt
Uge*
34
35
37
38
40
43
6.2.2 Thisted-(Struer) (RO8) (ekskl. Struer St.)
1. kvt. 2020
Design
Gennemført
Installation
afsluttes
JUL19
SEP19
Testforløb
afsluttes
Gennemført
JUN19
Ibrugtag-
ningstilladel.
DEC19
Godkendt
ibrugtagning
1. kvt. 2020
3 mdr.
buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2020
Eneste ændring siden sidst er, at installationsarbejdet er udskudt igen
nu til september. Hovedparten af installati-
onsarbejdet er udført, men enkelte dele udestår. Banedanmark forventer dog fortsat at ibrugtage strækningen i før-
ste kvartal 2020 med en buffer på 3 måneder til Anlægsplanen.
Testforløbet er gennemført, og der blev fundet enkelte forhold, som skal korrigeres, men Banedanmark forventer, at
ibrugtagningstilladelsen kan opnås ved udgangen af året, selvom tidsplanen er stram. Det første ibrugtagningsforum
blev afholdt i uge 25, hvor en detaljeret ibrugtagningsplan blev leveret til gennemsyn.
6.2.3 (Langå)-Struer-(Holstebro) - (RO5) (inkl. Struer St.)
1. kvt. 2021
Design
Gennemført
NOV18
Installation
afsluttes
DEC19
Testforløb
afsluttes
APR20
Ibrugtag-
ningstilladelse
OKT20
Godkendt
ibrugtagning
1. kvt. 2021
RISK: Ubetydelig
Buffer
6 mdr.
Ibrugtagning
Anlægsplan
MED21
Der er ingen ændringer siden sidst, og Banedanmark forventer fortsat at ibrugtage strækningen i første kvartal 2021
med en buffer på knap et halvt år til Anlægsplanen.
Thales-Strukton forventer fortsat at kunne afslutte installationsarbejdet i december 2019 og er pt. i gang med det
mest krævende installationsarbejde, som er tilslutning af netværksudstyr. Det er fortsat planen, at testen af installa-
tionsarbejdet kaldet SIT (Site Integration Test) afsluttes inden årets udgang, men forsinkelsen af arbejdet gør, at tids-
planen er stram.
Site Acceptance Testen (SAT), hvor leverandøren tester og verificerer, om det samlede system lever op til Banedan-
marks krav (her tester man leverandøren med tog, hvad man ikke gør under SIT), er fortsat planlagt til starten af
2020, hvilket skal lede til ibrugtagningstilladelsen i oktober 2020.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som ubetydeligt. Der er 40-60% risiko for en forsinkelse på
under 1 måned, som vurderes i forhold til ibrugtagning af strækningen i 1. kvartal 2021.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio august 2019)
16/23
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079490_0017.png
6.2.4
Softwareopgradering DK2.1 (EDL, RO8 og RO5)
Medio 2021
Design/Scope
Afventer planlægning
Testforløb
afsluttes
Afventer planlægning
Ibrugtagningstilladelse
Afventer planlægning
Ibrugtagning
Medio 2021
Softwareopdateringen DK2.1, som skal implementeres på alle strækninger, som er i drift, skal efter planen ibrugta-
ges medio 2021. Softwaren tilføjer de sidste funktionaliteter, som ikke bliver implementeret med den foregående
opdatering DK2.0.
Softwaren testes lige nu i testlaboratoriet og Thales-Strukton vil, på baggrund af de sidste afklarende drøftelser med
Banedanmark, levere en tidsplan, som skal lede til opnåelse af ibrugtagningstilladelsen, så opgraderingen kan imple-
menteres planmæssigt på Frederikshavn-Lindholm, (Struer)- Thisted og (Langå)-Struer-(Holstebro). Grundet den
udestående plan fremgår der ingen risikovurdering og status for de enkelte milepæle er ikke farvevurderet.
6.2.5 (Vejle)-Holstebro-Herning-(Skanderborg) (RO4/7øst)
1. halvår 2021/2022
Design
Afventer planlægning
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Klar til ibrugtagning
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
MED2021/2022
Banedanmark har indtil denne rapport kun rapporteret på den første del af strækningen (Vejle)-Holstebro (RO4),
som ifølge Anlægsplanen skal ibrugtages medio 2021. Fra denne rapport og fremadrettet rapporteres der samlet for
RO4 og den østlige del af RO7. Banedanmark har vurderet, at RO4 pga. den foregående leverance ikke kan sættes i
drift inden for Anlægsplanen, og det er på den baggrund nu planen, at de to strækninger ibrugtages samtidig. Derfor
har Thales-Strukton leveret en ny tidsplan, hvor den efterfølgende strækning, Herning-(Skanderborg) (den østlige del
af RO7) ibrugtages samtidig med RO4.
Der er ikke indgået aftale om en plan endnu, hvorfor der ikke fremgår datoer af proceslinjen, ligesom der heller ikke
er foretaget en risikovurdering. Planen vil tage udgangspunkt i, at strækningen sættes i drift i første halvår 2022,
hvilket er i overensstemmelse med Anlægsplanen for Herning-(Skanderborg), som tilsiger ibrugtagning senest medio
2022. Vi har modtaget et udkast til en samlet tidsplan for de nu sammenlagte strækninger, som nu gennemgås af
Banedanmark. Vi vil dermed forventeligt kunne begynde at rapportere ud fra den reviderede tidsplan i løbet af ef-
teråret.
6.2.6 (Fredericia)-Aarhus-Aalborg Lufthavn (RO1)
Ultimo 2024 (nordlig) /ultimo 2025 (sydlig)
Design
Afventer planlægning
Installation
færdig
Afventer
planlægning
Testforløb
afsluttet
Afventer
planlægning
Klar til ibrugtagning
Afventer
planlægning
Ibrugtagning
Anlægsplan
ULT25 (K26)
Banedanmark rapporterer for første gang for denne strækning, som i henhold til Anlægsplanen, samlet set skal sæt-
tes i drift senest ved udgangen af 2025. Ibrugtagningen af den sydlige del er bundet af, at DSB har brug for at kunne
få IC4 til Aarhus frem til ultimo 2025.
Banedanmark nedsatte i maj 2019 en arbejdsgruppe med det formål at identificere afhængigheder til naboprojekter,
så vi sikrer den mest hensigtsmæssige strategi for ibrugtagning af strækningen. I den kommende tid vil Banedan-
mark og leverandøren også drøfte tidsplanen nærmere. Grundet den udestående plan er strækningen endnu ikke
risikovurderet.
6.2.7 Efterfølgende strækninger
Som beskrevet ovenfor er strategien for implementeringen af Signalprogrammet lagt på en måde, så det sikres, at
det er et stabilt system, som er i drift på strækninger i Nord-, Vest- og Midtjylland
inden
det udrulles på hovedstræk-
ningen Fredericia-Aarhus-Aalborg.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio august 2019)
17/23
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079490_0018.png
Når Banedanmark har en stabil plan for Vejle-Holstebro og Herning-Skanderborg, skal der tages stilling til, om der
skal arbejdes videre i Vestjylland på strækningerne Herning-Skjern og Esbjerg-Holstebro, eller om den kritiske ho-
vedstrækning Fredericia-Aarhus-Aalborg skal prioriteres i stedet, inden denne strækning skal elektrificeres forud for
indsættelse af Fremtidens tog. I så fald vil strækningerne i Vestjylland blive ibrugtaget i 2026-2027 sammen med
strækningerne i Sønderjylland, som illustreret nedenfor. Leverandørens fremdrift på igangværende strækninger er
væsentlig ift. denne beslutning.
Det skal bemærkes, at leverandøren fortsat ønsker en mere ambitiøs udrulningsplan. Dette forventes afklaret i for-
bindelse med genplanlægningen i efteråret 2019. Planen for hovedstrækningen er, at nye signaler udrulles nordfra.
Elektrificeringen mellem Fredericia og Aarhus ibrugtages ultimo 2026 (K27), og dette arbejde koordineres med bro-
arbejder, der skal skabe den nødvendige frihøjde til elektrificeringen, som desuden er afstemt med øvrige aktiviteter
på jernbanen og udføres i perioden 2020 til medio 2023.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio august 2019)
18/23
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079490_0019.png
7
Fjer ba e Øst
Overordnet status:
Fokus er rettet mod at sætte den første strækning, Roskilde-Køge, i drift efter den nye plan med ibrugtagning i de-
cember 2019. Banedanmark forventer stadig, at ibrugtagning af den efterfølgende strækning, Køge-Næstved, kan
ske indenfor Anlægsplanen, dvs. senest medio 2021. Som følge af udskydelsen af Roskilde-Køge skal den samlede
plan for implementering i Østdanmark genbesøges. På den baggrund fastholdes projektets samlede status som gul.
7.1 Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen, og er visualiseret af proceslinjen her-
under. Fokus er at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-Næstved og derefter prioritere Næstved-Nykøbing F.,
så sidstnævnte kan elektrificeres, og elektriske tog indsættes. Derudover skal Signalprogrammet sikre et driftsstabilt
produkt forud for ibrugtagning af København-Peberholm. Forsinkelsen af Odense-Svendborg påvirker ikke de kritiske
strækninger, og det samlede projekt forventes gennemført senest 2030.
4. kvt. 2019
2. kvt 2021
2. kvt. 2022
2025
4. kvt. 2025
Ibrugtagning af
Roskilde-Køge
(Øst EDL Nord)
Ibrugtagning af Køge-
Næstved
(Øst EDL Syd)
Ibrugtagning af
Næstved-Nykøbing F.
(forudsætning for
elektrificering af
strækning) samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.
Driftsstabilt produkt
Ibrugtagning af af
København-Peberholm
7.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
7.2.1 Teststrækning (Roskilde)-(Køge) (EDL N)
December 2019
Design
•Gennemført
Installation
afsluttet
•SEP19
Testforløb
afsluttet
NOV19
Ibrugtag-
ningstilladelse
NOV19
Klar til
ibrugtagning
DEC19
•Risiko:
Middel
Ibrugtagning
Anlægsplan
ULT19 (K20)
Banedanmark har nu en konsolideret plan for teststrækningen, som vi forventer at ibrugtage i december 2019. Mø-
der i ibrugtagningsforummet er genoptaget, og en liste over nøgleaktiviteter fremgår nedenfor. Tidsplanen frem
imod ibrugtagning er stram, og der er ingen buffer, hvorfor status for Anlægsplans-milepælen er gul.
Alstom udviser stort engagement ift. til at sikre leverancen planmæssigt, og har i løbet af juli har foretaget en lang
række test af det nye system med et tilfredsstillende resultat.
I starten af august gennemførte Alstom Factory Acceptance Test, som var meget vigtig for den videre proces. Testen
blev gennemført med tilfredsstillende resultat. Der er nogle forhold, som lige nu analyseres nærmere. Banedanmark
oplever dog, at systemet modnes og der er pt. ikke nogen forhold, som vurderes at være blokerende for ibrugtag-
ning i december.
Site Acceptance Test blev gennemført med lav hastighed i weekenden i uge 33. Alle forberedte tests blev gennem-
ført, og der blev ikke gjort observationer, som forhindrer det videre testforløb i uge 34. Den næste vigtige milepæl er
SAT/TR i uge 40, som har stor betydning for tidsplanen frem mod ibrugtagning i december.
Risikoniveauet er uændret siden sidst og er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4
måneder, hvilket vurderes i forhold til ibrugtagning i december 2019.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio august 2019)
19/23
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079490_0020.png
7.2.1.1 Nøgleleverancer frem mod ibrugtagning af Teststrækning EDL Nord
Leverance
SEP
OKT
OKT
OKT
NOV
NOV
/DEC
NOV
NOV
DEC
DEC
Træning af personale til vedligeholdelse
Site Acceptance Test (SAT/TR)
G-ISA Safety Assessment Report til ibrugtagningstilladelse
Railway Safety Case sendt til G-ISA
Interoperabilitets EC deklaration
Operationel Rehearsal
Ansøgning om ibrugtagningstilladelse sendt til Trafikstyrelsen
Infrastruktur Ibrugtagningstilladelse opnået
Træning af trafikledere
Ibrugtagning af strækningen
Ejer
BDK
BDK
BDK
BDK
BDK
BDK Østprojekt
BDK Østprojekt
Trafikstyrelsen
BDK
BDK Østprojekt
Uge*
Afsluttet
40
43
44
45
47, 48,
49
48
48
49
50
7.2.2 Teststrækning Køge-(Næstved) (EDL S)
Design
•Gennemført
Installation
afsluttet
•AUG19
Testforløb
afsluttet
•APR21
Ibrugtag-
ningstillad.
•JAN21
Klar til
ibrugtagning
•JUL21
Ibrugtagning
Anlægsplan
Medio 2021
Afhængigheden til den foregående strækning, Roskilde-Køge, betyder, at planen for Køge-Næstved skal genbesøges.
Leverandøren har leveret et udkast til en revideret tidsplan (illustreret i proceslinjen ovenfor) som Banedanmark pt.
gennemgår. Med den plan flyttes ibrugtagning, som forventet, tættere på milepælen i Anlægsplanen. Banedanmark
har bedt Alstom om at undersøge muligheden for, at ibrugtagning sker inden sommerferien 2021, som Anlægspla-
nen tilsiger. Status er gul, da der lige nu ingen buffer er i planen.
Det prioriteres højt at kunne gennemføre Køge-Næstved, uden at det forsinker den efterfølgende strækning, Næst-
ved-Rødby (RO7b). Grundet den udestående plan fremgår der ingen risikovurdering.
7.2.3 (Odense)-Svendborg (RO10)
Design*
•Gennemført
NOV17
Installation
•AUG20
Testforløb
afsluttet
•APR21
Ibrugtag.-
tillad.
Afventer
planlægning
Klar til
ibrugtagning
•JUL21
Ibrugtagning
Anlægsplan
Primo 2021
* Signalling Layout
det initiale design
er færdiggjort. Teknisk detaildesign fortsætter sideløbende med installationsarbejdet (bl.a. grundet det
store antal overkørsler på strækningen).
Banedanmark afventer stadig en revideret tidsplan fra leverandøren, som kan genoprette forsinkelserne. Lige nu
prioriteres arbejdet med Køge-(Næstved) og (Næstved)-Rødby dog højere, og det er sandsynligt, at RO10 først sæt-
tes i drift senere hen.
Der er ikke foretaget en risikovurdering af strækningen, da der fortsat ikke foreligger en endelig plan.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio august 2019)
20/23
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079490_0021.png
7.2.4 (Næstved)-Rødby (RO7b)
Design
•MAR20
Installation
•AUG21
Testforløb
afsluttet
•OKT21
Ibrugtagningsti
llad.
•NOV21
Godkendt
ibrugtagning
•DEC21
•Risiko:
Middel
6 mdr. buffer
Ibrugtagning
Anlægsplan
Midt-2022
Der er ingen ændringer siden sidst, og Banedanmark forventer fortsat, at strækningen er klar til ibrugtagning decem-
ber 2021, der, som ovenfor indikeret, er højt prioriteret i forhold til den nye tidsplan for testtrækningerne.
Validator-situationen er fortsat en af de primære risici for strækningen. Risikobilledet er dog uændret siden sidst og
er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 3-4 måneder, hvilket vurderes i forhold til
ibrugtagning i december 2021.
7.2.5 Efterfølgende strækninger
Når Næstved-Rødby er ibrugtaget i december 2021, vil den næste strækning, der overgår til det nye signalsystem,
være den nye bane København-Ringsted. Banen er 31. maj 2019 blevet indviet med konventionel signalteknologi
(kaldet 5-bloksløsningen). Banen kan åbnes med nyt signalsystem, når der er tilstrækkeligt med ERTMS udrustede
tog, forventeligt ultimo 2023 eller potentielt ultimo 2022. Henset til udskydelsen af Roskilde-Køge er der behov for
et genbesøg af den samlede plan for Østprojektet, men det er fortsat planen, at det sikres, at systemet er stabilt før
det implementeres på København-Peberholm.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio august 2019)
21/23
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079490_0022.png
8
S-ba e
Overordnet status:
Der er endnu ikke formelt indgået aftale med leverandøren om en revideret udrulningsplan, men Banedanmark for-
venter, at en aftale kan underskrives i løbet af september. Med den plan, som projektet arbejder ud fra, og som for-
ventes formaliseret i løbet af kort tid, er det nye signalsystem udrullet på alle strækninger i 2022. Det er den plan,
som fremgår af denne rapport. Indtil planen er endeligt aftalt og godkendt fastholdes den overordnede status for
projektet som rød, men vil derefter blive ændret til grøn.
8.1 Kritisk vej og fremdrift
Den oprindelige udrulningsplan er afspejlet herunder. Med den skulle projektet færdiggøres i 2021.
Maj 2018
DORF
ibrugtagning
•Gennemført
Maj 2019
2. kvt. 2019
2019
2020
2021
2021
Ibrugtagning af
Ibrugtagning af
•Ibrugtagning
af
Jægers-
Farum-Ryparken Ringbanen
borg/Klampenb (RO3.1)
(RO6)
org-Svane-
møllen
/Ryparken (RO2)
•Ibrugtagning •Ibrugtagning •Ibrugtagning
Svanemøllen-
Sydhavn-Køge Carlsberg-
Carlsberg/Bavne (RO5)
Frederikssund/H
høj (RO3.2)
øje Taastrup
Proceslinjen herunder afspejler den udrulningsplan, som Banedanmark forventer at formalisere i september. Planen
er dog ikke endeligt aftalt endnu.
Maj 2018
Maj
2019
Jan. 2021
RO Nord: Farum-
Ryparken og
Ringbanen
Dec.
2021
•RO
Center:
Svanemøllen-
Carlsberg/Bavnehøj
Sept. 2022
•RO
Syd: Sydhavn-
Køge og Carlsberg-
Frederikssund/Høje
Taastrup
RO2: Jægers-
DORF på EDL:
Hillerød-Jægersborgborg/Klampenborg-
Svane-møllen
(Gennemført)
/Ryparken
(Gennemført)
8.2 Overblik over status for aktuelle strækninger
8.2.1 Plangrundlag og implementering af løsning til håndtering af glatte skinner
I strækningsgennemgangen i afsnittene nedenfor fremgår detaljer for de enkelte strækninger. Plangrundlaget er,
som beskrevet, ikke endeligt aftalt, men planen er dog alligevel så konsolideret, at der denne gang også fremgår
fremdrifts- og risikovurderinger.
Det er fortsat gældende, at RO Nord først sættes i drift, når den tekniske løsning på glatte skinner kan implemente-
res inden løvfaldssæsonen 2021. Lige nu forventes løsningen implementeret i sommeren 2021 og dermed i tide. Li-
geledes er det fortsat gældende, at udrulning på alle strækninger er gennemført i 2022
på nær enkelte mindre
restleverancer, som først implementeres i 2023.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio august 2019)
22/23
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079490_0023.png
8.2.2 Farum-Ryparken og Ringbanen (RO Nord)
Planen er ikke endeligt godkendt
Design
•Gennemført
*Anden operationelle test
Installation
•OKT19
Test*
•JUL20
Ibrugtagnings-
tilladelse
JAN21
Ibrugtagning
Januar 2021
•Risiko:
Middel
Der er ingen ændringer i milepælene siden sidst.
Siden sidst er installationsarbejdet på forbindelsen til RO2 (fra Hellerup til Nordhavn) igangsat som planlagt, og den
første softwaredemonstration er gennemført med et meget tilfredsstillende resultat.
Risikoniveauet er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket er vurde-
ret i forhold til ibrugtagning i januar 2021.
8.2.3 Svanemøllen-Carlsberg/Bavnehøj (RO Center)
Planen er ikke endeligt godkendt
Design*
•JUL19
•AUG19
*Anden operationelle test
Installation
•JUN20
Test*
•AUG21
Ibrugtagnings-
tilladelse
•DEC21
Ibrugtagning
December 2021
(januar 2022)
•Risiko:
Middel
Designarbejdet pågår fortsat og afsluttes lidt senere end planlagt. Der er særligt fokus på enkelte stationer, hvor for-
holdene skiller sig lidt ud.
Installationsarbejdet er lidt forsinket, hvorfor Banedanmark lige nu forsøger at planlægge og få godkendelse af nye
sporspærringer end oprindeligt aftalt. Vores forventning er, at installationsarbejdet bliver sat i gang i oktober og at
det vil være planmæssigt afsluttet i juni 2020. Ibrugtagning er i proceslinjen sat til december 2021, men det vil for-
mentlig ikke kunne lade sig gøre, da december er en meget travl måned på S-banen, hvorfor ibrugtagning der er
uhensigtsmæssig. Derfor er risikovurderingen også foretaget imod januar 2022.
Risikoniveauet er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder.
8.2.4 Sydhavn-Køge og Carlsberg-Frederikssund/Høje Taastrup (RO Syd)
Planen er ikke endeligt god-
kendt
Design
•APR20
Installation
•JUN21
•JUL21
Test*
•FEB22
Ibrugtagnings-
tilladelse
SEP22
Ibrugtagning
September 2022
•Risiko:
Middel
*Operationel test (der foretages i udgangspunktet kun én på denne strækning)
Designarbejdet pågår ligesom forberedelsen af installationsarbejdet, som forventes igangsat i sommeren 2020.
Risikoniveauet er klassificeret som middel. Der er 20-40% risiko for en forsinkelse på 1-2 måneder, hvilket er vurde-
ret i forhold til ibrugtagning i september 2022.
Signalprogrammet: Statusrapport (opgjort medio august 2019)
23/23