Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 93
Offentligt
2079489_0001.png
Status for Signalprogrammet
September 2019
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0002.png
Dagsorden
Introduktion til Signalprogrammet
Status på Signalprogrammet
Videre proces inkl. kommende
beslutningspunkter
Profylaksebekendtgørelse
Fotograf: Klaus Holsting
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0003.png
Baggrund for Signalprogrammet
Med aftale om ”En grøn transportpolitik’ af 29. januar 2009
blev det besluttet at etablere et nyt signalsystem på både
fjernbanen og S-banen.
I 2012 blev der indgået kontrakter vedr. udrulningen af
nye signalsystemer på hhv. Fjernbanen og S-banen:
På fjernbanen skulle etableres et signalsystem
baseret på det ERTMS niveau 2 inden udgangen
af 2021
På S-banen skulle etableres et moderne
bybanesystem
(CBTC),
forventeligt
inden
udgangen af 2018.
I 2017 gennemførte Banedanmark en replanlægning af
Signalprogrammet. Udrulningsplanen for det nye
signalsystem blev udskudt, da den oprindelige plan var for
optimistisk. Den primære årsag var de store konstaterede
udfordringer med udrustning af togene.
Det blev i 2017 forudsat at udrulning skulle være
færdig:
I 2030 på Fjernbanen
I 2021 på S-banen
Fotograf: Robert Attermann
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0004.png
Signalanlæggene i Danmark
er gamle
Signalanlæggene på S-banen og fjernbanen
er gamle og skaber forsinkelser for
passagererne.
Signalanlæggene på det danske jernbanenet
er typisk mere end 30 år gamle. Teknologien
i de ældste sikringsanlæg daterer sig helt
tilbage fra 1912.
Anlæggene er stabile, men stadig mere
skrøbelige.
Alderen giver udfordringer med
vedligeholdelsen, da det er svært at skaffe
reservedele.
Cirka 50 % af alle togforsinkelser skyldtes
signalrelaterede fejl.
Fotograf: Jesper Blæsild
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0005.png
Sådan ser jernbanen ud i dag
Denne tegning illustrerer i grove træk, hvad der ligger ude langs
sporet:
Skinner
Sporisolationer inddeler jernbanen i blokafsnit, der bruges af
sikringsanlægget til at bestemme hvor togene er
Overkørsel med tilhørende skab/hytte styrer hvornår bommene
skal gå op og ned
Lyssignaler viser lokomotivføreren om han må køre
Ledningen langs banen er strækningskablet, der forbinder alt det
udstyr der kræver strøm, herunder signaler, sporskiftedrev,
sporisolationer mv.
Sikring/blokanlæg (hytte) som indeholder sikringsanlægget, der
styrer signalerne og sporskiftedrevene på stationerne
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0006.png
Et nyt signalsystem
Udgiften ved at udskifte alle signalsystemer er
på sigt langt billigere end at vedligeholde de
gamle anlæg.
Med de nye signaler forventes et fald på ca.
80% i signalrelaterede fejl på fjernbanen og ca.
50% på S-banen.
Det vil hvert år betyde, at passagererne vil
spare henholdsvis ca. 140.000 forsinkelsestimer
på S-banen og ca. 790.000 forsinkelsestimer på
fjernbanen.
Fotograf: Tao Lytzen
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0007.png
ERTMS-løsningen
Sådan kommer jernbanen til at se ud som følge af
Signalprogrammet:
De ydre signaler forsvinder, og erstattes af såkaldte
”faste mærker”, der viser blokinddelingen
Der tilføjes flere akseltællere, der gør det muligt at
køre flere tog tættere på hinanden
Med ERTMS vil der komme mindre udstyr i sporet,
hvorfor der er mindre der kan gå i stykker og
medføre forsinkelser
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0008.png
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0009.png
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0010.png
Dagsorden
Introduktion til Signalprogrammet
Status på Signalprogrammet
Videre proces inkl. kommende
beslutningspunkter
Profylaksebekendtgørelse
Fotograf: Klaus Holsting
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
Nyt signalsystem i brug på fjernbanen og S-banen
Fjernbanen
ERTMS ibrugtaget
på ca. 82 km enkeltspor på Frederikshavn-Lindholm
(EDL n)
Planmæssigt sat i drift 21. oktober 2018
S-banen
CBTC ibrugtaget
på ca. 37 km dobbeltspor på S-banen: Svanemøllen
Hillerød og Ryparken
Klampenborg
Jægersborg–Hillerød blev sat i drift februar 2016
Jægersborg/Klampenborg-Ryparken/Svanemøllen blev
sat i drift maj 2019
Fotograf: Robert Attermann
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0012.png
Hvordan går det? Punktlighed Frederikshavn-Lindholm
Kilde: Trafik, A&P
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0013.png
Hvordan går det? Punktlighed S-banen
Kilde: Trafik, A&P
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0014.png
Hvor langt er Signalprogrammet i dag med at
udruste togene?
Pr. 9.september 2019 er 55 tog blevet
udrustet med det nye signaludstyr:
IC3: 3 tog (inkl. FoC)
DSB MQ: 12 tog (inkl. FoC)
Arriva Lint 41: 29 tog (inkl. FoC)
Lokaltog Lint 41: 1 FoC
Nordjyske Desiro: 8 tog (inkl. FoC)
DSB ABs: 1 FoC
BDK arbejdskøretøj / gule
maskiner: 1 FoC
Fotograf: Robert Attermann
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0015.png
Status på
ombordudrustningsprojektet: IC3
First of Series er nu i kommerciel drift, og
udrustningen af det fjerde IC3 er begyndt.
Serieudrustning følger planen mhp. at have 6 tog
udrustet ved årets udgang.
* Status pr. medio september 2019, hvorfor der er flere tog udrustet end angivet i Statusrapporten
Fotograf: Robert Attermann
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0016.png
Status på ombordudrustningsprojektet: Øvrige
togtyper
DSB MQ:
8 klar juli 2020 (skal dog først bruges i 2021)
12 MQ er udrustet og afventer ibrugtagningstilladelse til level 2-kørsel, som forventes i november 2019 og
dermed inden ibrugtagning af Roskilde-Køge.
Lokaltog Lint 41:
12 klar til november 2020
Udrustning af FoC er afsluttet og det er fortsat vurderingen, at 12 tog vil være klar til trafikoverdragelsen i
december 2020.
DSB’s Abs’er:
12 klar til oktober 2020 (skal dog først bruges medio 2021)
Udrustningen af FoC er afsluttet
Arriva Lint 41:
43 (alle) klar juli 2020 (skal dog først bruges i 2021)
Alle 29 tog i den første serie blev klar i juni som forudsat. De resterende tog (14) forventes fortsat at være
udrustet i tide til ibrugtagning af Struer-Holstebro primo 2021
Øresundstogene:
Ejerne af de svenske Øresundstog gennemfører i øjeblikket et udbud af ERTMS-udrustning samt dansk og
svensk STM i alle svenske Øresundstog. Udrustning af DSB’s Øresundstog er medtaget som en option i
udbuddet. Udrustningen af de danske Øresundstog forventes derfor gennemført som en del af det svenske
udbud.
IR4:
Banedanmark fortsætter, som besluttet, designarbejdet med IR4 og har i juni 2019 truffet beslutning om
igangsættelse af installationsarbejdet på FoC.
Banedanmarks arbejdskøretøjer:
Arbejdet med at opnå ibrugtagningstilladelsen til FoC pågår fortsat, og tilladelsen forventes i starten af
november 2019.
Fotograf: Robert
Attermann
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0017.png
Status på infrastrukturprojekterne -
Vest
Den første ERTMS-strækning Lindholm-
Frederikshavn blev planmæssigt sat i drift den
21. oktober 2018
82 km enkelspor.
Driften med det nye signalsystem er
tilfredsstillende
Arbejdet på de efterfølgende strækninger, der
skal sættes i drift, forløber planmæssigt.
Installationen er påbegyndt på R8: Struer
Thisted: ca. 73 km lang
forventes ibrugtaget
primo 2020
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0018.png
Status på infrastrukturprojekterne
Øst
Fokus er på at sætte den første strækning i drift med det nye
signalsystem i december 2019: strækningen Roskilde-Køge
Arbejdet frem mod ibrugtagning af strækningen forløber
planmæssigt
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat
i Anlægsplanen
Næste strækning vil være Køge-Næstved medio 2021,
hvorefter Næstved-Nykøbing F. vil blive prioriteret, så
sidstnævnte kan elektrificeres, og elektriske tog indsættes.
Installationsarbejde i gang på følgende strækninger på
Fjernbanen:
EDL (ex. Roskilde)
(ex. Næstved): ca. 62 km
(heraf 79 % installeret)
R1 (ex. Vigerslev)
(ex Ringsted): ca. 56 km
(heraf 99 % installeret)
R10 (ex. Odense)
Svendborg: ca. 46 km (heraf
25 % installeret)
R7b (ex. Næstved)
Rødby: ca. 93 km
(installationer er først netop begyndt)
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0019.png
Status på infrastrukturprojekterne
EDL Øst N
Roskilde-Køge
Banedanmark har nu en konsolideret plan for
teststrækningen og forventer at ibrugtage strækningen
15. december 2019.
Forud for ibrugtagning vil foregå en lang række test.
Tidsplanen frem imod ibrugtagning er stram, og der er
ingen buffer.
Alstom udviser stort engagement ift. til at sikre
leverancen planmæssigt, og har i løbet af juli har
foretaget en lang række test af det nye system med et
tilfredsstillende resultat.
I starten af august gennemførte Alstom Factory
Acceptance Test, som var meget vigtig for den videre
proces. Testen blev gennemført med tilfredsstillende
resultat. Der er nogle forhold, som lige nu analyseres
nærmere. Banedanmark oplever dog, at systemet
modnes og der er pt. ikke nogen forhold, som vurderes
at være blokerende for ibrugtagning i december.
Site Acceptance Test blev gennemført med lav hastighed
i weekenden i uge 33. Alle forberedte tests blev
gennemført, og der blev ikke gjort observationer, som
forhindrer det videre testforløb i uge 34.
Fotograf: Robert Attermann
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0020.png
Nyt signalsystem på S-
banen
Der er ibrugtaget CBTC system på ca. 37
km dobbeltspor og yderligere installeret
udstyr på ca. 30 km dobbeltspor.
Svanemøllen
Hillerød og Ryparken
Klampenborg er ibrugtaget (ca. 37 km
dobbeltspor)
Svanemøllen
Farum og Ny Ellebjerg
Ryparken er udstyret med CBTC, men
endnu ikke ibrugtaget (ca. 30 km
dobbeltspor).
20
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0021.png
Udrulning af signalsystemet
på S-banen
Jægersborg–Hillerød blev ibrugtaget i februar 2016
Jægersborg / Klampenborg - Ryparken / Svanemøllen
blev ibrugtaget i maj 2019
Driften på strækningerne er tilfredsstillende
Med den plan, som projektet arbejder ud fra, og som
forventes formaliseret i løbet af kort tid, er det nye
signalsystem udrullet på alle strækninger i 2022
fordelt på tre strækninger;
1. RO Nord: Farum-Ryparken og Ringbanen
2. RO Center: Svanemøllen-Carlsberg/Bavnehøj
3. RO Syd: Sydhavn-Køge og Carlsberg-
Frederikssund/Høje Taastrup
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0022.png
Dagsorden
Introduktion til Signalprogrammet
Status på Signalprogrammet
Videre proces inkl. kommende
beslutningspunkter
Profylaksebekendtgørelse
Fotograf: Klaus Holsting
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0023.png
Status for beslutningsport frem
mod november 2019
Ved ordførermøde i november 2019 vil
næste fasegodkendelse af Banedanmarks
Signalprogram finde sted.
Her vil Banedanmark bl.a. give:
1) Samlet status for IC3-fitment
2) Status IR4
eventuel beslutning om
igangsættelse af serieudrustning af IR4
3) Status for arbejdet med immunisering og plan
b/delvis signalfornyelse
Fotograf: Klaus Holsting
23
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0024.png
Økonomien i Signalprogrammet
Note: Merudgifter estimeres til 0,3-0,7 mia. kr., men der peges også på besparelsesmuligheder på op til 1,5 mia.kr i 2017-søjle
Programreserve nødvendig for at gennemføre Signalprogrammet
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0025.png
Dagsorden
Introduktion til Signalprogrammet
Status på Signalprogrammet
Videre proces inkl. kommende
beslutningspunkter
Profylaksebekendtgørelse
Fotograf: Klaus Holst
ing
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0026.png
Profylaksebekendtgørelse
Banedanmark bistås af et konsortium af internationale ingeniør- og
it-eksperter kaldet Joint Venturet med gennemførsel af
Signalprogrammet.
Den markant længere udrulning og den væsentligt større
kompleksitet for Signalprogrammet betyder, at Banedanmark må
trække markant mere på disse ressourcer. Konkret øges trækket fra
oprindeligt forventet 1 mia kr til 2,9 mia kr.
Den ekstra omkostning kan holdes inden for nuværende bevilling.
Der er ikke tale om en merudgift. Det er en konsekvens af
replanlægningen fra 2017 og er indeholdt i det nuværende budget
for Signalprogrammet.
Kammeradvokaten har vurderet, at der er hjemmel inden for EU-
udbudsreglerne til fortsat at kunne købe den nødvendige rådgivning
for at gennemføre Signalprogrammet på den eksisterende kontrakt.
Dette skyldes, at en udskiftning af den højt specialiserede rådgivning
midt i programmets udrulning de facto ville betyde, at Banedanmark
ville være nødt til at sætte Signalprogrammet i stå, indtil en ny
rådgiver var på plads og oplært i systemerne, hvilket både
økonomisk og teknisk meget uhensigtsmæssigt.
Desuden har Banedanmark fået indført en række ændringer i
kontrakten, der gør, at Banedanmark har gode muligheder for at
tilpasse købet på kontrakten i nedadgående retning.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 93: Materiale vedrørende Signalprogrammet fra orienteringsmøde om status for Signalprogrammet med Folketingets partier den 17. september 2019, fra transportministeren
2079489_0027.png
Spørgsmål?