Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 87
Offentligt
2078658_0001.png
FORETRÆDE FOR
TRANSPORTUDVALGET
24.09.2019
Slide 1
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 87: Oplæg fra Foreningen Nej til Ring 5 og Borgerbevægelsen Nej til Ring 5 Syd i forbindelse med foretræde for udvalget vedrørende Ring 5 motorvejen
2078658_0002.png
KORT OM RING 5
Baggrund
Transportkorridor udpeget i 1973.
Arealer reserveret til overordnet infrastruktur.
Løber fra Helsingør til Køge.
60 km. lang og 1 km. bred.
Fakta
4-sporet motorvej.
Parallel med Køge Bugt-motorvejen i syd.
26.000
43.000 biler i døgnet.
6,5 mia. kr. i anlægsudgifter for Ring 5 Syd.
99 bysamfund ligger i eller lige ved korridoren.
Udfordringen
Biltrafikken fra oplandet ind til København
stiger med næsten 30% frem mod 2030.
Bilisterne vil bruge dobbelt så lang tid på at
sidde i trængsel.
VLAK-regeringens infrastrukturplan fra 12. marts 2019
Anlæggelse af Ring 5 Syd fra Køge til Frederikssundsmotorvejen.
Fastlæggelse af linjeføring for Ring 5 Nord fra Frederikssundsmotorvejen til Helsingør.
Forundersøgelser er igangsat.
Kilder: Trafikministeriet, Mobilitet For Fremtiden, marts 2018
Ingeniøren, 20. juni 2017
Vejdirektoratet, Vestlig korridor i Hovedstadsområdet, Strategisk analyse, Rapport 454-2013
Aftale mellem VLAK-regeringen og DF: Aftale om at sammenhængende Danmark, Investeringsplan 2030, 12. marts 2019
Slide 2
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 87: Oplæg fra Foreningen Nej til Ring 5 og Borgerbevægelsen Nej til Ring 5 Syd i forbindelse med foretræde for udvalget vedrørende Ring 5 motorvejen
2078658_0003.png
RING 5: ULEMPER SOM IKKE AFVEJES AF FORDELE
1.
Ring 5 ødelægger værdifuld natur, bevaringsværdige landsbyer og forringer levevilkår
Ring 5 løser ikke trængselsproblemerne i hovedstadsområdet
Ring 5 øger støjproblemerne i Region Hovedstaden
Ring 5 overflytter svensk godstransport til Sjælland
2.
3.
4.
5.
Ring 5 har begrænset borgernes råderet over deres ejendomme i korridoren i næsten 50 år
Slide 3
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 87: Oplæg fra Foreningen Nej til Ring 5 og Borgerbevægelsen Nej til Ring 5 Syd i forbindelse med foretræde for udvalget vedrørende Ring 5 motorvejen
2078658_0004.png
1.
RING 5 ØDELÆGGER VÆRDIFULDE BYER OG VÆRDIFULD NATUR
Ring 5 vil ødelægge en velbevaret strimmel natur i hovedstadsområdet:
22 særligt bevaringsværdige kulturhistoriske landsbyområder
77 byer og landsbyer
6 Natura 2000 områder
1 Unesco Verdensarvs-område
17 beskyttede områder ifm. grundvandsboringer
15 fredede områder
20 kulturarvsarealer
14 skovområder
Transportkorridoren har forhindret bebyggelse siden 1973.
Efter 40 år står vi nu med en unik perlerække af kultur- og naturværdier.
Kilder: Vejdirektoratet, Vestlig korridor i Hovedstadsområdet, Strategisk analyse, Rapport 454-2013
Danmarks Miljøportal; https://arealinformation.miljoeportal.dk
Erhvervsstyrelsen; http://kort.plandata.dk
Slide 4
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 87: Oplæg fra Foreningen Nej til Ring 5 og Borgerbevægelsen Nej til Ring 5 Syd i forbindelse med foretræde for udvalget vedrørende Ring 5 motorvejen
2078658_0005.png
2.
RING 5 LØSER IKKE TRÆNGSELSPROBLEMERNE
Trafikken stiger, og vi tror at udbygning af vejene hjælper.
Downs–Thomson Paradokset er veldokumenteret i trafikforskningen:
Veje med trængsel i områder med offentlig transport vil
ALTID
have trængsel selvom de udbygges
Paradokset ses i fuld udfoldelse på Ring 3 og Køge Bugt Motorvejen.
1.
2.
3.
4.
Trængsel knytter sig til pendlerne i myldretiden.
Pendlernes valg af transportmiddel afgøres af transportens tid og pris.
Når en vej udbygges, flytter pendlerne fra den kollektive trafik til vejen.
Det fortsætter til vejen er fyldt op og ”ventetidsbalancen” er genoprettet.
Paradoksets dobbelteffekt:
Pengene til vejen kunne være brugt til at forbedre den kollektive trafik.
Samlet giver udbygningen af vejen dårligere forhold for alle trafikanter.
Løsningen ifølge trafikforskningen:
Konkurrenceforholdet mellem biler og kollektiv trafik skal vrides
Kilde: Svend Tøfting, trafikekspert hos IDA; Ingeniøren 13. januar 2019
Slide 5
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 87: Oplæg fra Foreningen Nej til Ring 5 og Borgerbevægelsen Nej til Ring 5 Syd i forbindelse med foretræde for udvalget vedrørende Ring 5 motorvejen
2078658_0006.png
2.
RING 5 SYD AFLASTER IKKE KØGE BUGT-MOTORVEJEN
I Ishøj-sammenfletningen kører der 150.000 køretøjer pr. dag.
11% af de 150.000 køretøjer kører nordpå ad Ring 4 efter
Vallensbækgrenen.
De resterende 89% kører mod øst ad Amager- og Vallensbæk-
motorvejene og er derfor ikke potentielle bruger af Ring 5 Syd.
Hvis det antages af ¼ af de køretøjer, der kører mod nord er
potentielle brugere af Ring 5 Syd svarer det til 2,7%.
Kilde: basisdata fra Vejdirektoratet.
11%
89%
Ifølge Vejdirektoratet er det primære formål med Ring 5 Syd
at aflaste Køge Bugt-motorvejen:
2,7%
100%
Ring 5 Syd aflaster Køge Bugt-motorvejen med:
2,7%
…det er ikke meget…
Slide 6
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 87: Oplæg fra Foreningen Nej til Ring 5 og Borgerbevægelsen Nej til Ring 5 Syd i forbindelse med foretræde for udvalget vedrørende Ring 5 motorvejen
2078658_0007.png
3.
RING 5 ØGER STØJPROBLEMERNE I REGION HOVEDSTADEN
Større veje; 1,5 m
55-60 dB
60-65 dB
65-70 dB
70-75 dB
Region Hovedstaden:
480.000 støjplagede boliger
udsat for helbredsskadelig støj over 58 dB
Kilde: COWI; Kortlægning af og virkemidler for støj i Region Hovedstaden; rapport Trafikdage
Aalborg Universitet
Ring 5 vil tilføre Region Hovedstaden yderligere
35.000 støjplagede boliger
svarende til en stigning på 7%
Kilde: Nej Til Ring 5; egen kortlægning af boliger i en afstand af 1,5 km. på hver side af transportkorridoren.
Miljøstyrelsens grænseværdier for vejtrafikstøj er reelt for høje:
Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi for vejtrafikstøj i boligområder er 58 dB.
Nyeste forskning fra WHO viser, at støj over 53 dB giver forhøjet risiko for
blodpropper, slagtilfælde, diabetes og stress.
Det betyder, at antallet af boliger udsat for helbredsskadelig støj er højere end de
officielle opgørelser fra Vejdirektoratet.
Kilde: Miljøstyrelsens vejledning nr. 4//2007 ”Støj fra veje”
Kilde: WHO, Environmental Noise Guidelines 2018
Den sydlige Ring 5 konsoliderer
Vestegnen som Danmarks mest
støjplagede område.
Kilde: Miljøstyrelsens støjkortlægning, data fra 2017
indlæst fra Boliga.dk
Slide 7
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 87: Oplæg fra Foreningen Nej til Ring 5 og Borgerbevægelsen Nej til Ring 5 Syd i forbindelse med foretræde for udvalget vedrørende Ring 5 motorvejen
2078658_0008.png
4.
RING 5 GØR SJÆLLAND TIL SVENSK TRANSITLAND
Sammen med Femern- og HH-forbindelsen udgør Ring 5 svensk
godstransports direkte vej til eksportmarkederne i Europa.
Ring 5 vil overflytte svensk godstransport fra Sverige til Sjælland.
Svensk godstransport via Helsingborg til Tyskland:
Basisscenarie uden Ring 5 (som i dag)
Rute:
Trafik i Sverige:
CO2 i Sverige:
Lastbil over Helsingborg; skib Trelleborg/Malmö til Rostock
846.000 lastbiler pr. år
106.219 tons/år
Fremtidsscenarie med Ring 5, HH- og Femern-forbindelse
Ny rute:
Ny trafik i DK:
Ny CO2 i DK:
Lastbil via direkte landforbindelse over Sjælland
846.000 lastbiler pr. år
(
3.360 lastbiler pr. dag = 28% flere lastbiler på Køge Bugt-motorvejen)
246.750 tons/år
En HH-Ring 5-Femern-rute vil øge
Danmarks CO2-udledning med
246.750 TONS
svarende til en stigning på
0,45% ift. nuværende totale CO2-udledning
Kilde: NTN transportstatistik 2019 (tal fra 2017)
Vejdirektoratets trafiktællinger: https://www.vejdirektoratet.dk/node/820#3
Kortkilde: Skandinavisk Transport Center hjemmeside; https://stc-koege.dk/hjem/ 11.09.2019
Slide 8
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 87: Oplæg fra Foreningen Nej til Ring 5 og Borgerbevægelsen Nej til Ring 5 Syd i forbindelse med foretræde for udvalget vedrørende Ring 5 motorvejen
2078658_0009.png
LAD OS TALE OM MÅL I STEDET FOR MIDLER
Tankevækkende fakta:
70% af pendlingen i Region Sjælland foregår med bil
Kilde: Danske Regioner; Fremtidens Transport
disruption kræver ny fleksibel planlægning; marts 2017
Det lyder intuitivt som om noget bør ændres…
Fastsæt kvalificeret overordnet mål om reduktion af bil-pendlingen på Region Sjælland
Lav infrastruktur som leverer ift. målet
Denne tilgang vil føre til en anden indretning af vores infrastruktur:
Formuler
overordnede mål fremfor at tale om midler
Udarbejd
analyser og rapporter som leverer på de overordnede mål
Opnå
tværgående infrastrukturplanlægning fremfor planlægning af enkeltprojekter
Tankeeksperiment:
Mål: Bil-pendlingen i Region Sjælland skal reduceres med 10% fra 70% til 63%
Løsning: Helt sikkert IKKE Ring 5
Slide 9
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 87: Oplæg fra Foreningen Nej til Ring 5 og Borgerbevægelsen Nej til Ring 5 Syd i forbindelse med foretræde for udvalget vedrørende Ring 5 motorvejen
2078658_0010.png
RING 5 ER EN IKKE-LØSNING
1. Ring 5 skal ud af infrastrukturplanerne
2. De igangværende forundersøgelser af Ring 5 skal stoppes
3. Transportkorridoren skal ophæves
Vi er mange der ånder og lever
omkring transportkorridoren.
Lad korridoren forblive grøn,
fordi Ring 5 ikke giver mening…
Slide 10