Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 81
Offentligt
2077618_0001.png
Nedlæggelse og sikring af overkørsler
1
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 81: Ordførerpræsentation om overkørsler fra møde 10. september 2019, fra transportministeren
2077618_0002.png
Politiske aftaler
En grøn transportpolitik af
29. januar 2009 (V, K, S, DF,
SF, RV og LA)
Nye initiativer som led i
udmøntning af puljer mv. af
22. oktober 2009 (V, K, S,
DF, SF, RV og LA)
Forstærket indsats mod
spøgelsesbilisme og bedre
sikkerhed i overkørsler af 16.
december 2010 (V, K, S, DF,
SF, RV og LA)
”Med henblik på at sikre den største samlede sikkerhedsmæssige
og trafikale effekt skal puljen anvendes til nedlæggelse af
usikrede overkørsler, nedlæggelse af overkørsler langs hoved-
banen samt en indsats i forhold til "sorte pletter", dvs.
overkørsler, hvor der er sket særligt mange ulykker.”
”… sikkerheden omkring overskæringerne skal prioriteres højt, og
derfor fremrykkes 72 mio. kr. fra perioden 2019-2020 til perioden
2014-2018, således at alle overskæringer på Banedanmarks net i
al væsentlighed vil være nedlagt eller sikret med udgangen af
2018.”
”… Der er således behov for en forøget indsats for at forbedre
sikkerheden i sikrede overkørsler. Parterne er derfor enige om i
forbindelse med forårets transportpolitiske forhandlinger at
reservere en pulje på 40 mio. kr. til en indsats de kommende 4-5
år for at forbedre sikkerheden i sikrede overkørsler.”
Berosættelse af sikring af tre
overkørsler af 21. juni 2018
(V, K, S, DF, SF, RV og LA)
”…Den planlagte nedlæggelse af tre jernbaneoverkørsler (26, 83
og 93) på strækningen mellem Bramming og Tønder, som i dag
har sikring med både lys og lyd, sættes i bero. Senest når
signalprogrammet udrulles på strækningen i midten af 2020’erne
tages stilling til håndteringen af disse overkørsler.”
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 81: Ordførerpræsentation om overkørsler fra møde 10. september 2019, fra transportministeren
2077618_0003.png
Usikret overkørsel
En usikret overkørsel er forsynet
med led, låge, drejekors eller
blot krydsmærke.
Krydsende trafikanter skal selv
sikre sig, at passage kan finde
sted uden risiko.
Denne type overkørsel har kun
få brugere, og findes stort set
kun på interne eller private veje.
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 81: Ordførerpræsentation om overkørsler fra møde 10. september 2019, fra transportministeren
2077618_0004.png
Sikret overkørsel– blinklys og klokke
Alle de sikrede overkørsler har
klokker og blinklys.
Overkørslen aktiveres af toget,
når det er på vej mod
overkørslen.
Dermed bliver blinklys og klokke
aktiveret for at advare om, at
det ikke er sikkert at færdes i
overkørslen.
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 81: Ordførerpræsentation om overkørsler fra møde 10. september 2019, fra transportministeren
2077618_0005.png
Sikret overkørsel - halvbom
I tillæg til blinklys og
klokkesignal er overkørslen
suppleret med bomme, der
dækker halvdelen af vejen.
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 81: Ordførerpræsentation om overkørsler fra møde 10. september 2019, fra transportministeren
2077618_0006.png
Sikret overkørsel
helbom
I tillæg til blinklys og
klokkesignal er overkørslen
suppleret med en bom, der
dækker hele vejen.
Bommen kan dække vejen i ét
stykke, eller være todelt.
6
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 81: Ordførerpræsentation om overkørsler fra møde 10. september 2019, fra transportministeren
2077618_0007.png
Ansvarsfordeling i overkørsler
Privatbaner
Statslige
jernbanenet
Banedanmark
OPGAVE
Banedanmark
Regioner
Infrastrukturforvalter (generelt for banen)
X
x
Økonomi
X
X
Usikrede overkørsler
Vejvendte forhold
(bomme, lys, klokker,
den teknik, der aktiverer
overkørslen mv.)
Andre forhold
(f.eks. asfaltering,
skinner)
X
X
Sikkerhedsansvar
Sikrede
overkørsler
X*
X
X
X
*Ikke strækningen Hillerød-Snekkersten, der samlet forvaltes af Lokaltog
(privatbane).
7
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 81: Ordførerpræsentation om overkørsler fra møde 10. september 2019, fra transportministeren
2077618_0008.png
Ansvarsfordeling i overkørsler -
Grenaabanen
Grenaabanen
OPGAVE
Banedanmark
AAL
Infrastrukturforvalter (generelt for banen)
X
Økonomi
X
X*
Usikrede overkørsler
Vejvendte forhold
(bomme, lys, klokker,
den teknik, der aktiverer
overkørslen mv.)
Andre forhold
(f.eks. asfaltering,
skinner)
X
Sikkerhedsansvar
Sikrede
overkørsler
X
X
* (for de dele af banen, der er anlagt af AAL
efter indgåelse af
Lov om Aarhus Letbane)
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 81: Ordførerpræsentation om overkørsler fra møde 10. september 2019, fra transportministeren
2077618_0009.png
Overkørselspuljen
Formål: Gennemgå Banedanmarks
overkørsler
hvilke skal nedlægges
eller opgraderes.
Kortet viser placering af usikrede
overkørsler i 2009
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 81: Ordførerpræsentation om overkørsler fra møde 10. september 2019, fra transportministeren
2077618_0010.png
Usikrede overkørsler
pr. 1. januar 2020
Skanderborg-Skjern:
61
Herningvej, 8600 Silkeborg
117 -119
Bordingvej/Melkær, 7430 Ikast-
Brande
214-216
Paarupvej, 6933 Kibæk
224 -224
Ahlervej, 6900 Skjern
Bramming-Tønder:
104
Svanstrupholmvej, 6261 Bredebro
131
Papegøjestien, 6270 Tønder
Esbjerg-Struer:
Overgang km 160.352
Markedspladsen/Pindborgvej, 6990 Ulfborg
Kort opdateres
5/9
10
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 81: Ordførerpræsentation om overkørsler fra møde 10. september 2019, fra transportministeren
2077618_0011.png
Status overkørsler på Banedanmarks net
Overkørsler nedlagt eller opgraderet 2009-2019
(overkørselspuljen)
Tilbageværende usikrede overkørsler på
Banedanmarks net pr. 1. januar 2020
388
12
Nedlæggelse af overkørsler sikret med lys og klokke -
berosat
Antallet af overkørsler sikret med lys og klokke
reduceres fra 84 til 12 med udrulning af
Signalprogrammet frem mod 2026
3
12
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 81: Ordførerpræsentation om overkørsler fra møde 10. september 2019, fra transportministeren
2077618_0012.png
Resterende usikrede overkørsler
Forligskredspræsentation 2018: 14 usikrede overkørsler 2019
Banedanmark foran tidsplanen - 12 usikrede pr. 2019
Muligvis yderligere 6 nedlæggelser af usikrede overkørsler i
2019
Sidste 6 nedlagt senest med Signalprogrammet i 2026.
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 81: Ordførerpræsentation om overkørsler fra møde 10. september 2019, fra transportministeren
2077618_0013.png
Sikrede overkørsler
3 berosatte
3 sikrede (lys og klokke) overkørsler skal nedlægges på strækningen
Bramming-Tønder.
Arbejdet berosat af Den grønne forligskreds i juni 2018.
Senest når signalprogrammet udrulles på strækningen i midten af
2020’erne tages stilling til håndteringen af disse overkørsler.
Det vil tage ca. 3-4 måneder at nedlægge overkørslerne, fra
beslutning herom er truffet.
Tidsperspektiv ved opgradering i stedet for nedlæggelse: 1 �½ år pr.
overkørsel.
13
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 81: Ordførerpræsentation om overkørsler fra møde 10. september 2019, fra transportministeren
2077618_0014.png
Sikrede overkørsler - opgraderinger
84 overkørsler med blinklys og klokke pr. 2019
Overkørsler med blinklys og klokke vil løbende blive opgraderet
Efter udrulning af Signalprogrammet i 2026: 12 tilbageværende
overkørsler med blinklys og klokke.
Der er foretaget en foreløbig sikkerhedsvurdering på samtlige
strækninger i Signalprogrammet. På den baggrund vurderes 12
overkørsler at have tilstrækkeligt sikkerhedsniveau med lys og
klokke.
14
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 81: Ordførerpræsentation om overkørsler fra møde 10. september 2019, fra transportministeren
2077618_0015.png
Sikrede overkørsler - økonomi ift. opgradering
Opgradering
af overkørsel
sikret med
blinklys og
klokke
Halvbom pr.
stk.
Helbom pr.
stk.
Konventionel
relæteknologi
Signalteknologi
I alt
3,2 mio. kr.
2,1 mio. kr.
5,3 mio. kr.
4,0 mio. kr.
2,5 mio. kr.
6,5 mio. kr.
15
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 81: Ordførerpræsentation om overkørsler fra møde 10. september 2019, fra transportministeren
2077618_0016.png
Sikkerhed i overkørsler
ulykken i
Trustrup 6. juli 2019
Sammenstød mellem bil og letbane i
overkørsel sikret med blinklys og klokke.
Afventer Havarikommissionen.
Sikkerhedsansvar hos
infrastrukturforvalteren: Aarhus Letbane.
Overkørslen er i dag opgraderet med
halvbom som en del af forberedelse af
hastighedsopgradering på strækningen.
Alle usikrede overkørsler enten opgraderet
eller nedlagt på Grenåbanen 1. oktober
2019.
16
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 81: Ordførerpræsentation om overkørsler fra møde 10. september 2019, fra transportministeren
2077618_0017.png
Jernbanesikkerhed i Danmark er top 5 i Europa
Lav sandsynlighed for dødsfald i usikre overkørsler, hvis man
ser på antal ulykker fordelt på overkørselstyper de sidste ti
år.
Overkørselstype
Antal ulykker
Antal døde
Antal alvorligt
tilskadekomne
Antal lettere
tilskadekomne
Antal
tilskadekomne
totalt
Antal år før
dødsfald/overkør
sel
Helbom
6
1
0
2
Halvbom
30
11
4
6
Advarselsanlæg
14
5
0
4
Usikrede
overkørsel
9
3
0
5
Total
59
20
4
17
3
21
9
8
41
625
477
345
1000
527
17
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Bilag 81: Ordførerpræsentation om overkørsler fra møde 10. september 2019, fra transportministeren
2077618_0018.png
Øvrige foranstaltninger
Trafikal kampagne.
Øget skiltning mv. ved
vejvendte forhold
undersøge sammen med
vejmyndighed.
18